Tyto hlavní směry rozvoje naší ekonomiky
byly plně podpořeny ve vystoupeních společných
zpravodajů výborů Sněmovny lidu a
výborů Sněmovny národů i dalších
poslanců, kteří vystoupili v rozpravě.
Svědčí to o skutečnosti, že naplňování
strategické linie XVII. sjezdu KSČ k urychlení
sociálně ekonomického rozvoje se setkává
s aktivní podporou všech pracujících,
s podporou široké veřejnosti.
Výrazně, především ve vystoupení
zpravodajů i některých poslanců, zde
zazněla slova týkající se nutnosti
přestavby hospodářského mechanismu.
Požadavky na kvalitní přípravu této
přestavby, zabezpečení její komplexnosti,
včetně účinnějšího
využívání nástrojů finanční
politiky, jsou plně opodstatněny. O tom, jaká
opatření chystáme ve finanční
a rozpočtové politice v roce 1987 i v dalších
letech osmé pětiletky, jsem se rámcově
zmínil ve výkladu k návrhu státního
rozpočtu. Chtěl bych dodat jen tolik, že komplexní
návrh zásad postupné přestavby hospodářského
mechanismu bude ve vládě ČSSR projednán
v nejbližším období.
V návaznosti na tyto zásady budou mimo jiné
dále konkretizována i potřebná opatření
v oblasti finanční politiky. Budou se dotýkat
ve větším či menším rozsahu
všech problémových okruhů, o nichž
hovořili poslanci ve svých vystoupeních -
ať už jde o zvyšování účinnosti
finančně ekonomických nástrojů,
systém financování zásob, investic,
devizovou zainteresovanost a podobně.
V rozpravě byla vznesena řada kritických
připomínek na adresu finančních i
jiných předpisů. Chtěl bych k této
otázce uvést, že jsme si vědomi toho,
že platná soustava finančních předpisů
je rozsáhlá a v řadě případů
složitá. Proto jsme ve spolupráci s Československou
vědeckotechnickou společností k této
problematice uspořádali ve III. čtvrtletí
roku 1986 ve všech krajích aktivy za účasti
představitelů hospodářské sféry
a národních výborů. Zároveň
jsme požádali všechna ministerstva, krajské
národní výbory a výrobní hospodářské
jednotky o jejich náměty, připomínky
a poznatky.
Mnohé korespondují s tím, co zde zaznělo
v rozpravě. V současné době podněty
a připomínky vyhodnocujeme. Již dnes můžeme
říci, že vedle řady konstruktivních
připomínek a poznatků, které v naší
práci využijeme, má nemálo připomínek
obecný charakter a vyskytlo se i dost takových,
které byly zaměřeny proti předpisům
vytvářejícím náročné
ekonomické prostředí. Je to například
vyhláška o objektové fakturaci. Problém
je o to složitější, že okruh připomínek
je v řadě případů velmi úzký.
Svědčí to zřejmě o tom, že
někteří pracovníci by neradi přišli
o agendu, která opravňuje jejich existenci v hojných
řadách administrativy. To pochopitelně není
důvod k tomu, aby ministerstva financí slevovala
ze svých záměrů ve snižování
administrativní náročnosti řízení.
Naopak, musíme postupovat s mnohem větším
důrazem než dosud.
Třetí otázka, o které se chci zmínit,
se týká důsledné a kvalitní
finanční kontroly. V řadě vystoupení
správně zaznělo, že existuje mnoho nedostatků
ve využití základních prostředků
a zásob, ve správě a ochraně národního
majetku, v tvorbě a užití podnikových
fondů a prostě ve sféře hospodaření
s naším společným majetkem. Jsme si
vědomi, že finanční kontrola a revize
musí soustavně zlepšovat svoji práci.
V tomto směru ministerstva financí připravují
návrhy na opatření, která by měla
být dopracována v průběhu příštího
roku. Podle mého názoru je však rovněž
třeba mnohem větší důraz klást
na úroveň vnitropodnikové kontroly a kontroly
prováděné po linii hospodářského
řízení, kde jsou zjišťovány
největší nedostatky.
Vážené soudružky a soudruzi, chtěl
bych poděkovat oběma společným zpravodajům
výborů Sněmovny lidu a výborů
Sněmovny národů a všem poslancům,
kteří vystoupili v rozpravě, i těm,
kteří se aktivně zúčastnili
projednávání státního rozpočtu
ve výborech obou sněmoven, za podporu vládního
návrhu zákona o státním rozpočtu
československé federace na příští
rok. Chtěl bych poděkovat za podněty a připomínky
k projednávanému návrhu, které představují
cenné náměty pro federální
ministerstvo financí i celou finanční soustavu
a ujistit vás, že je v naší práci
plně využijeme.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem. Žiada o záverečné
slovo spoločný spravodajca výborov Snemovne
národov poslanec Jozef Csémi?
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
J. Csémi: Súdružky a súdruhovia
poslanci, dnešná rozprava potvrdila stanoviská
jednotlivých výborov k vládnemu návrhu
zákona o štátnom rozpočte čs.
federácie na rok 1987. Súčasný vývoj
a pripravovaná prestavba hospodárskeho mechanizmu
výrazne akcentujú úlohu finančných
nástrojov a medzi nimi najmä štátneho
rozpočtu. Jeho význam spočíva v tom,
že fixuje základné vzťahy finančnej
politiky štátu na rok 1987, a tým v hodnotovej
sfére zabezpečuje plnenie druhého roku ôsmej
päťročnice, o ktorej sme včera jednomyseľne
prijalí zákon.
Celý rad poslancov súčasne konštatoval
- a ja som rovnakého názoru že vládny
návrh zákona vytvára podmienky i pre splnenie
záverov 4. zasadania ÚV KSČ. Preto odporúčam
ako spoločný spravodajca výborov Snemovne
národov so znením vládneho návrhu
zákona o štátnom rozpočte čs.
federácie (parlamentná tlač čís.
11) vysloviť súhlas.
Předsedající předseda SN D.
Hanes: Ďakujem spoločnému spravodajcovi
výborov Snemovne národov.
Pýtam sa spoločného spravodajcu výborov
Snemovne ľudu poslanca Bezecného, či žiada
o záverečné slovo?
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Bezecný: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, v rozpravě se nevyskytly žádné
skutečnosti, které by byly v rozporu s předloženým
vládním návrhem zákona. Všichni
poslanci se vyslovili pro jeho podporu a proto mohu i já
jako společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu se připojit ke stanovisku společného
zpravodaje výborů Sněmovny národů
a doporučit Sněmovně lidu přijetí
vládního návrhu zákona o státním
rozpočtu československé federace na rok 1987.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem spoločnému spravodajcovi výborov
Snemovne ľudu za záverečné slovo.
Môžeme pristúpiť k hlasovaniu o predloženom
vládnom návrhu.
Pri schvaľovaní vládneho návrhu zákona
o štátnom rozpočte československej federácie
platí zákaz majorizácie.
Dovoľte mi, aby som konštatoval stav prezencie. V zasadacej
sieni je prítomných 175 poslancov Snemovne ľudu,
68 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej
socialistickej republike a 65 poslancov Snemovne národov
zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Podľa článku 40 ústavného zákona
o československej federácii sú obe snemovne
spôsobilé uznášať sa.
Najskôr prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov,
ktorí boli zvolení v Českej socialistickej
republike.
Kto z nich súhlasí s vládnym návrhom
zákona o štátnom rozpočte československej
federácie na rok 1987, odporučeným spoločným
spravodajcom výborov Snemovne národov, nech zdvihne
ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Takisto nikto.
Konštatujem, že s vládnym návrhom zákona
o štátnom rozpočte československej federácie
na rok 1987 vyslovili súhlas všetci poslanci Snemovne
národov tu prítomní, zvolení v Českej
socialistickej republike.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov,
ktorí boli zvolení v Slovenskej socialistickej republike.
Kto z týchto poslancov súhlasí s vládnym
návrhom zákona, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.)
Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
S vládnym návrhom zákona o štátnom
rozpočte československej federácie na rok
1987 vyslovili súhlas aj všetci prítomní
poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej socialistickej
republike.
Snemovňa národov schválila návrh zákona
jednomyseľne.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.
Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s vládnym
návrhom zákona? (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
S vládnym návrhom zákona o štátnom
rozpočte československej federácie na rok
1987 vyslovily súhlas všetci prítomní
poslanci Snemovne ľudu.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie oboch snemovní
konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej
socialistickej republiky schválilo zákon o štátnom
rozpočte československej federácie na rok
1987.
Ďalej máme na programe
Uvedený vládny návrh odôvodní
minister financií Českosloveskej socialistickej
republiky súdruh Jaromír Žák. Prosím,
aby sa ujal slova.
Ministr financí ČSSR J. Žák:
Vážený soudruhu předsedo Federálního
shromáždění, vážené
soudružky a soudruzi poslanci! Vláda Československé
socialistické republiky předkládá
k projednání a vyslovení souhlasu návrh
Smlouvy mezi vládou Československé socialistické
republiky a vládou Indie o zamezení dvojího
zdanění a zabránění daňovému
úniku v oboru daní z příjmu a Protokol
k ní.
Nutnost vyššího stupně zapojení
československého hospodářství
do mezinárodní dělby práce vyžaduje,
aby kromě trvalého růstu objemu zahraničního
obchodu a soustavného úsilí o zvyšování
jeho efektivnosti bylo v podstatně vyšším
rozsahu využíváno všech dostupných
poznatků z oblasti vědy a techniky.
Jde zejména o cílevědomý nákup
a prodej licencí, využívání průmyslových
práv, rozvoj výrobní kooperace a prohlubování
všech forem mezinárodní hospodářské
spolupráce, které přispívají
ke zvyšování účinnosti ekonomického
potenciálu naší země. Jednotlivé
formy ekonomické spolupráce jsou zpravidla úzce
spojeny i s daňovými otázkami, jejichž
oboustranně výhodné řešení
může přispět k jejich rozvoji i zvýšení
efektivnosti.
Daně, placené z příjmů dosahovaných
v cizině, zvyšují náklady nebo snižují
výnosy, což se může nepříznivě
projevovat zejména tehdy, když týž příjem
je podroben zdanění jak ve státě,
kde má příjemce bydliště nebo
sídlo, tak ve státě, kde je jeho zdroj.
Daňové předpisy jednotlivých států
jsou přitom zpravidla složité, podléhají
častým změnám a tak zatěžují
i kalkulace československých organizací,
snižují jejich konkurenční schopnost,
respektive mají nepříznivý dopad i
na jednotlivé občany. I když některé
státy poskytují organizacím i občanům,
které mají na jejich území sídlo
nebo bydliště, různé daňové
úlevy, jimiž se kompenzují nebo alespoň
částečně zmírňují
nepříznivé důsledky dvojího
zdanění, není vždy pro ně dostatečná
právní opora a tím ani dlouhodobější
jistota.
Jediným účinným prostředkem
k vyloučení dvojího zdanění
jsou mezinárodní smlouvy. V souladu s přijatou
koncepcí dochází postupně k uzavírání
těchto smluv především s těmi
státy, s nimiž máme rozsáhlejší
hospodářskou spolupráci nebo kde dochází
při jejich realizaci k daňovým problémům.
V současné době máme v účinnosti
již 15 dvoustranných smluv o zamezení dvojího
zdanění, především se západoevropskými
státy, ale například i s Japonskem, Srí
Lankou a Kyprem. V různých fázích
jednání a přípravy je řada
dalších smluv, zejména s rozvojovými
státy Afriky a Asie. Mezi státy RVHP existují
mnohostranné smlouvy o zamezení dvojího zdanění
příjmů.
Smlouva o zamezení dvojího zdanění
s Indií řeší objektivním způsobem
otázku práva jednoho nebo druhého státu
na vybírání daně z jednotlivého
druhu příjmů, zakotvuje opatření
směřující k zabránění
daňovému úniku a rovněž slouží
vzájemné spolupráci finančních
orgánů obou států, zejména
při řešení nejasností, respektive
sporných případů, jakož i při
vyměňování informací, které
jsou nutné při jejím provádění.
Je sjednávána na neurčitou dobu s možností
výpovědi po uplynutí 5 let o nabytí
platnosti.
Vzhledem k tomu, že jednotlivá ustanovení předkládané
smlouvy jsou podrobně komentována v důvodové
zprávě a byla projednána v příslušných
výborech Sněmovny lidu a Sněmovny národů
Federálního shromáždění,
České národní rady a Slovenské
národní rady, nepovažuji za nutné je
dále rozvádět. Její schválení
a realizace vytváří v dané oblasti
vhodné podmínky pro další rozvoj hospodářské,
vědecké a kulturní spolupráce s Indií.
Jménem vlády Československé socialistické
republiky proto doporučuji, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vyslovit s předloženým
návrhem smlouvy souhlas. Děkuji.
Předsedající předseda SN D.
Hanes: Ďakujem súdruhovi ministrovi Žákovi
za výklad k vládnemu návrhu.
Návrh bol prikázaný výborom ústavnoprávnym,
výborom zahraničným a výborom pre
plán a rozpočet oboch snemovní.
Výbory Snemovne ľudu poverili funkciou spoločného
spravodajcu člena zahraničného výboru
poslanca Františka Vymětala a výbory Snemovne
národov člena ústavnoprávného
výboru poslanca Imricha Hlaďa.
Prosím najskôr poslanca Františka Vymětala.
aby predniesol spravodajskú správu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
F. Vymětal: Vážený soudruhu
předsedo Federálního shromáždění,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, vážení hosté, v Československu
s úctou a velkým zájmem sledujeme aktivní
kroky indické mírové zahraniční
politiky ve složitém zápase o zajištění
bezpečnosti a míru ve světě. Oceňujeme
indické mírové iniciativy v Hnutí
nezúčastněných. Indie rozhodně
odmítá americké pojetí tzv. hvězdných
válek, prosazuje zmrazení stavu jaderných
zbraní a jejich postupnou a úplnou likvidaci včetně
uzavření dohody o zákazu jaderných
zkoušek. Indické vedení v čele s ministerským
předsedou Rádživem Gándhím považuje
řešení základních světových
problémů za nezbytnou podmínku dalšího
hospodářského a sociálního
rozvoje Indické republiky.
Naši voliči s velkým zájmem sledovali
průběh návštěvy Michaila Gorbačova
v Indii a s oceněním přijali "Dillískou
deklaraci o zásadách světa bez jaderných
zbraní a násilí", která v deseti
programových bodech mimořádně závažného
dokumentu prosazuje mírové soužití jako
normu mezinárodních vztahů a spojuje energické
úsilí socialistických zemí a Hnutí
nezúčastněných k zajištění
světového míru, odzbrojení a rovné
bezpečnosti.
V plném rozsahu přijímáme uvedené
zásady, skutečnosti a návrhy ve sdružení
katolických duchovních Pacem in Terris. Československo
je i naší vlastí a jen v ní je náš
domov. A proto veřejné dobro země, a tím
je míněn všestranný pokrok hospodářský
a sociální, je nedílnou součástí
našich zájmů. Trvalý rozvoj všech
oblastí našeho života nás totiž naplňuje
hrdostí a z naší pozice ho podporujeme. Jsme
si vědomi, že činitelem, který ovlivňuje
život všech národů a podmiňuje
jejich existenci, je zachování míru. Mírovou
angažovanost, kterou rozvíjíme už celých
35 roků, pokládáme za hlavní povinnost
sdružení Pacem in Terris. Významný světový
kongres v Kodani posílil jednotu a tím i účinnost
a akceschopnost mírového světového
hnutí ještě důrazněji přispívat
k prosazování mírových návrhů
Sovětského svazu a zemí socialistického
společenství.
V naší mírové činnosti spolupracujeme
s významnými mírovými skupinami, mezi
nimi s Asijskou křesťanskou mírovou konferencí,
s Mírovým svazem asijských budhistů
a hinduistů. V těchto hnutích jsou početně
významně - někdy až ze dvou třetin
- zastoupeni občané Indie. Tato dobrá úroveň
československo-indických vztahů má
pevný základ v dávných tradicích
pevného přátelství lidu obou zemí,
ve vzájemné úctě k historickému
a kulturnímu odkazu našich národů a
v dlouhodobé vzájemně výhodné
spolupráci. Proto se vzájemná solidarita
datuje už od dob před druhou světovou válkou,
kdy Džaváharlál Néhrú vystoupil
na obranu slabého, malého, hitlerovci ohrožovaného
Československa. V této souvislosti velmi oceňujeme
zásluhy Indíry Gándhíové a
politiku předsedy indické vlády Rádžíva
Gándhího, jebož krátká neoficiální
návštěva v Praze začátkem srpna
tohoto roku a jednání s předsedou vlády
ČSSR Lubomírem Štrougalem dala podněty
k dalšímu rozvoji spolupráce.
Indie patří k našim největším
obchodním partnerům v oblasti rozvojových
zemí. Přestože se příznivě
vyvíjely československo-indické politické
styky, vzájemný obchod v posledním desetiletí
v podstatě stagnoval. V letech 1985 a 1986 byly vytvářeny
podmínky pro obnovení dynamiky výměny
zboží. Indie se může stát jedním
z nejvýznamnějších teritorií
pro odbyt investičních zařízení
pro pokrytí nároků jejího ambiciózního
ekonomického programu.