Přítomno:
189 poslanců Sněmovny lidu
71 poslanec Sněmovny národů zvolený
v České socialistické republice
72 poslanci Sněmovny národů zvolení
ve Slovenské socialistické republice
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Flösslerová, Hajn, Havlíček, Jakeš,
Michalski, Pakán, Panster, Slavík, Sommer, Vajnar,
Venhauer
Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice:
Kabrhelová, Křenek, Stütz, Vomastek
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice:
Hornáčková, Kováč, Mráz
Předseda FS A. Indra: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážení hosté, všechny
vás srdečně vítám a zahajuji
3. společnou schůzi V. volebního období
Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního
shromáždění Československé
socialistické republiky.
Především mi dovolte, abych jménem všech
přítomných co nejupřímněji
přivítal generálního tajemníka
ústředního výboru Komunistické
strany Československa, prezidenta Československé
socialistické republiky soudruha Gustáva Husáka.
(Potlesk.)
Upřímně vítám i další
vedoucí představitele ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
funkcionáře orgánů Národní
fronty, společenských organizací, politických
stran a členy federální vlády, vedené
jejím předsedou soudruhem Lubomírem Štrougalem.
(Potlesk.)
Soudružky a soudruzi, předsednictva Sněmovny
lidu a Sněmovny národů navrhla na svých
schůzích dne 25. listopadu t. r. konat společnou
schůzi sněmoven s pořadem, který jste
obdrželi na pozvánkách.
Doporučuji program dnešního jednání
rozšířit o další bod: Návrh
Stanoviska Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky k
Provolání Nejvyššího sovětu
Svazu sovětských socialistických republik
k parlamentům a národům světa v zájmu
odvrácení jaderného nebezpečí.
Tento bod bychom v případě vašeho souhlasu
zařadili jako třetí v pořadí.
Do lavic jste dostali návrh Stanoviska Federálního
shromáždění zpracovaný zahraničními
výbory obou sněmoven. Prosím, abyste návrh
posoudili a eventuální připomínky
předali předsedům zahraničních
výborů svých sněmoven.
Před skončením dnešního jednání
budeme o konečném znění našeho
Stanoviska hlasovat.
Jsou k návrhu programu, jak jej navrhla předsednictva
sněmoven, včetně navrženého rozšíření,
nějaké připomínky? (Nikdo se nehlásil.)
Nejsou.
Podle zjištěné účasti je v zasedací
síni přítomno 185 poslanců Sněmovny
lidu a ve Sněmovně národů 68 poslanců
zvolených v České socialistické republice
a 78 poslanců zvolených ve Slovenské socialistické
republice. Obě sněmovny jsou usnášení
schopné.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny lidu.
Kdo souhlasí s návrhem předsednictva Sněmovny
lidu na konání společné schůze
sněmoven s navrženým pořadem? (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Sněmovna lidu návrh schválila.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů.
Kdo souhlasí s návrhem předsednictva Sněmovny
národů na konání. společné
schůze sněmoven s navrženým pořadem?
(Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Sněmovna národů návrh schválila.
Vzhledem k výsledku hlasování konstatuji,
že obě sněmovny se usnesly podle článku
34 odstavce 2 ústavního zákona o československé
federaci na konání společné schůze
Sněmovny lidu a Sněmovny národů a
schválily její pořad.
Soudružky a soudruzi, přistoupíme k prvému
bodu schváleného pořadu, kterým je
Podle článku 48 odstavce 1 ústavního
zákona o československé federaci poslanec
Federálního. shromáždění
skládá slib na schůzi své sněmovny,
které se poprvé účastní Slib
do rukou předsedy Sněmovny lidu dnes složí
poslanec Michal Žákovič a poslanec František
Brabenec, do rukou předsedy Sněmovny národů
poslanec Jozef Šimúth a poslanec Ján Konvit,
kteří se nemohli ze zdravotních důvodů
zúčastnit ustavujících schůzí
sněmoven.
Prosím jmenované poslance, aby předstoupili
před tribunu. (Poslanci Michal Žákovič,
František Brabenec, Jozef Šimúth a Ján
Konvit přistupují k tribuně.)
(Předseda FS A. Indra čte slib - shromáždění
povstává.)
"Slibuji na svou čest a svědomí, že
budu věren. Československé socialistické
republice - a věci socialismu. Budu dbát vůle
a zájmů lidu, řídit se ústavou
a ostatními zákony a pracovat k tomu, aby byly uváděny
v život."
Poslanec M. Žákovič: Sľubujem.
Poslanec F. Brabenec: Slibuji.
Poslanec J. Šimúth: Sľubujem.
Poslanec J. Konvit: Sľubujem.
(Shromáždění usedá.)
Nyní je na pořadu
Uvedený vládní návrh zákona
odůvodní jménem federální vlády
její místopředseda a předseda Státní
plánovací komise s. Svatopluk Potáč,
kterého prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČSSR a předseda
SPK S. Potáč: Vážený
soudruhu generální tajemníku ústředního
výboru Komunistické strany Československa
a prezidente republiky, vážený soudruhu předsedo
Federálního shromáždění,
vážené soudružky poslankyně a vážení
soudruzi poslanci, vláda Československé socialistické
republiky předkládá Federálnímu
shromáždění v souladu s usnesením
XVII. sjezdu KSČ k ústavnímu projednání
návrh zákona o státním plánu
rozvoje národního hospodářství
Československé socialistické republiky na
léta 1986-1990.
Bezprostředně po schválení zákona
o osmé pětiletce Federálním shromážděním
projednají národní rady návrhy zákonů
o pětiletém plánu rozvoje národního
hospodářství republik.
Tímto legislativním postupem, jehož součástí
bylo i přijetí zákona č. 115/1985
Sb., o státním plánu rozvoje národního
hospodářství ČSSR na rok 1986, se
završuje proces tvorby osmé pětiletky.
Rozpracování a zabezpečení závěrů
XVII. sjezdu Komunistické strany Československa
v osmém pětiletém plánu a v návrhu
zákona bylo projednáno minulý týden
na 4. zasedání ústředního výboru
KSČ.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, přistupujeme
k projednávání zákona o osmé
pětiletce v závěru roku, který vstoupí
do historie naší socialistické vlasti jako
rok, ve kterém na XVII. sjezdu Komunistické strany
Československa byla vytyčena strategická
linie urychlení sociálně ekonomického
rozvoje cestou intenzifikace a uskutečňování
kvalitativních přeměn ve všech oblastech
života společnosti a národního hospodářství.
Závěry XVII. sjezdu Komunistické strany Československa
našly plnou podporu Národní fronty a staly
se i jejím programem. Naši občané vyjádřili
souhlas s touto politikou ve volbách do všech zastupitelských
orgánů, protože odpovídá jejich
životním zájmům, vytváří
podmínky pro další výrazný vzestup
životní úrovně, šťastný
život našeho lidu.
K úspěšnému plnění našich
záměrů a cílů potřebujeme
ze všeho nejvíce mír. Vysoce oceňujeme
a podporujeme důslednou mírovou iniciativu Sovětského
svazu, jeho úsilí o likvidaci jaderných zbraní,
zastavení zbrojení, snížení mezinárodního
napětí a posilování vzájemné
důvěry mezi státy a národy. To plně
odpovídá přáním a tužbám
našeho lidu.
Na této politice se společně s ostatními
socialistickými zeměmi aktivně podílíme.
Tvořivá práce a aktivní účast
našich pracujících na naplňování
sociálně ekonomického programu XVII. sjezdu
KSČ a silný a výkonný ekonomický
potenciál naší země jsou nedílnou
součástí a výrazem podpory této
politiky Sovětského svazu a zvyšují
autoritu socialistického Československa ve světě.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, příprava
osmého pětiletého plánu, jehož
hlavní cíle a základní úkoly
i podmínky pro jejich uskutečňování
jsou obsahem předloženého návrhu zákona,
probíhala ve druhé polovině sedmé
pětiletky, kdy bylo vynaloženo mnoho úsilí
ke splnění závěrů XVI. sjezdu
Komunistické strany Československa.
Vám poslancům a naší veřejnosti
je dobře známo, jaké závažné
problémy a úkoly bylo nutno řešit v
minulé pětiletce v souvislosti s výrazným
vzestupem nákladů na pořízení
paliv a surovin z domácí produkce i z dovozu, při
překonávání nižší
úrody v zemědělství počátkem
pětiletky, při obnovování vnější
ekonomické rovnováhy a při překonávání
diskriminačního postupu většiny kapitalistických
států vůči socialistickým zemím.
Přitom jsme měli neustále na zřeteli
stěžejní cíl XVI. sjezdu KSČ,
tj. udržet a zkvalitňovat dosaženou vysokou životní
úroveň lidu i jeho sociální jistoty.
Ústřední výbor komunistické
strany a vláda reagovaly na tuto novou situaci a obtížnější
podmínky v koncepci sedmého pětiletého
plánu zpřísněním investiční
a dovozní politiky, změnami ve struktuře
výroby i spotřeby a především
orientací na intenzifikaci, zvýšení
hospodárnosti, efektivnosti a kvality veškeré
práce. Z toho vycházel i zákon č.
122/1981 Sb., o sedmém pětiletém plánu.
Je potěšitelné, že při projednávání
zákona o osmé pětiletce mohu konstatovat,
že záměry této hospodářské
politiky, cíle a základní úkoly zákona
o sedmém pětiletém plánu byly celkově
splněny. Národní hospodářství
se v zásadě přizpůsobilo novým
podmínkám v poměrně krátké
době prvních dvou let pětiletky, i když
za cenu přechodně plánovaného poklesu
tempa rozvoje. Obnovení dynamiky růstu národního
důchodu od roku 1983 zabezpečilo její úroveň
stanovenou XVI. sjezdem strany. To umožnilo zvýšit
životní úroveň oproti předpokladům
pětiletky. Výrazný krok se učinil
v obnově rovnováhy vnějších ekonomických
vztahů, zejména splacením větší
části dluhů ve volných měnách
a vyrovnáním důsledků vyplývajících
z vysokých dovozních cen.
Prvních, ale stále ještě nedostatečných
výsledků jsme dosáhli mobilizací rezerv
v efektivnosti a hospodárnosti. Národní hospodářství
a naši pracující prokázali schopnost
řešit závažné problémy a
plnit úkoly v podstatně náročnějších
podmínkách. Jsme si vědomi, že byly
i neúspěchy. Bylo nutno překonávat
nemálo překážek, nedostatků a
negativních tendencí.
Přežívající návyky z extenzívního
rozvoje, rutina a někdy i nezodpovědný přístup
oslabovaly dosažené výsledky.
Federální shromáždění,
jeho orgány a jednotliví poslanci se ve čtvrtém
volebním období iniciativně podíleli
svými náměty a připomínkami,
využíváním zkušeností ze
styku s voliči a uplatňováním poznatků
z kontroly plnění přijatých opatření
na zajišťování zákona o sedmé
pětiletce.
Předseda vlády Československé socialistické
republiky pravidelně podával ve Federálním
shromáždění zprávy vlády
o plnění vládního programu a vyjádřil
poděkování za účinnou podporu
a za angažovanou činnost poslankyň a poslanců
a orgánů Federálního shromáždění.
Rovněž členové federální
vlády a vedoucí pracovníci ministerstev a
ústředních orgánů podávali
v předsednictvu Federálního shromáždění
a ve výborech obou sněmoven zprávy o své
činnosti, projednávali plnění státních
plánů a informovali o závěrech, které
přijali na základě doporučení
orgánů Federálního shromáždění
i jednotlivých poslanců.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, ve srovnání
se sedmou pětiletkou vytyčil XVII. sjezd KSČ
pro osmou pětiletku výrazně náročnější
program hospodářského a sociálního
rozvoje. To jednoznačně vyplývá z
požadavku vysloveného soudruhem Husákem na
XVII. sjezdu KSČ, cituji: "Klíčovou
otázkou, před kterou nás staví současná
etapa vývoje jak z vnitřního, tak mezinárodního
hlediska, je nevyhnutelnost urychlit sociálně ekonomický
rozvoj naší společnosti, podstatně zvýšit
výkonnost a efektivnost národního hospodářství."
Konec citátu.
Strategie urychlení hospodářského
a sociálního rozvoje odpovídá etapě
budování rozvinuté socialistické společnosti,
převádění ekonomiky na intenzívní
typ rozvoje v souladu s rostoucími potřebami národního
hospodářství a v zájmu posílení
mezinárodního postavení Československa
ve světě.
Hlavním smyslem úsilí o dosažení
co nejvyššího tempa růstu národního
důchodu a tvorby hmotných zdrojů je blaho
a prospěch lidu. Jen efektivnější a
společensky žádoucí tvorba zdrojů
umožňuje další růst hmotné
a kulturní úrovně lidu, upevňuje jeho
sociální jistoty, umožňuje zlepšovat
životní prostředí. Je nezbytným
předpokladem pro zvýšení ekonomického
potenciálu země, pro uskutečňování
strukturálních přeměn, modernizace
a rekonstrukce technické základny ekonomiky. Vytváří
dostatečné prostředky pro nezbytné
zabezpečení obranyschopnosti země a pro tvorbu
národohospodářských rezerv potřebných
k zajištění stability pětiletého
plánu a rovnovážného rozvoje národního
hospodářství.
Z toho vycházela vláda ČSSR, a proto se již
od roku 1983 soustavně zabývala přípravou
státního plánu na léta 1986-1990 a
dlouhodobé ekonomické strategie do roku 2000. V
této souvislosti posoudila velký počet koncepčních
úvah a variant a určovala linii a směry pro
vypracování základních dokumentů
dalšího hospodářského a sociálního
rozvoje na základě všestranné intenzifikace,
nové kvality ekonomického růstu s cílem
urychlit hospodářský rozvoj.
Linie urychlení cestou intenzifikace ekonomiky, vysoké
efektivnosti, kvality a hospodárnosti je rozpracována
ve státním plánu rozvoje národního
hospodářství na léta 1986-1990 a obsažena
v návrhu zákona o osmé pětiletce.
Jejím konkrétním výrazem je růst
národního důchodu z 11,3 % v sedmé
pětiletce na 19 % v pětiletce osmé a podstatné
zvýšení užitého národního
důchodu určeného pro vnitřní
potřeby obyvatelstva, společnosti a ekonomiky ze
3,1 % na 15,9 %.
Při pracích na osmém pětiletém
plánu a přípravě zákona bylo
využito i pozitivních zkušeností získaných
při plnění úkolů minulé
pětiletky, ve které se dosáhlo v posledních
dvou letech průměrného ročního
růstu národního důchodu 3,3 %. Tento
vývoj vytvořil dobrou výchozí základnu
pro tři a půl procentní růst národního
důchodu v této pětiletce. Stanovení
této dynamiky vychází také z toho,
že v národním hospodářství
existují ještě velké možnosti a
rezervy, které musíme mobilizovat. Spočívají
v tvořivém uplatňování ekonomických
pravidel řízení a plánování,
ve využívání finančně
ekonomických nástrojů, v iniciativě
lidí, v pořádku a disciplíně,
v důrazném zvyšování odpovědnosti
a úrovně řídící práce
vedoucích pracovníků a jejich aparátů.