Přítomni: 173 poslanci Sněmovny lidu
Omluveni poslanci:
Bahyl, Belko, Biľak, Hajko, Hoffmann, Hoření,
Chňoupek, Jakeš, Jonáš, Kapek, Kontríková,
Korf, Kubát, Z. Kučera, Kuželová, Lenárt,
Löbl, Panster, Paulechová, Pitra, Potáč,
Rada, Ročňáková, Štafa, Štrougal,
Tichavský, Vajnar
Předseda SL V. Vedra: Vážená
Sněmovno lidu, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
vážení hosté, zahajuji 2. schůzi
Sněmovny lidu a srdečně vás všechny
vítám.
Zvlášť vítám člena předsednictva
ústředního výboru Komunistické
strany Československa a předsedu Federálního
shromáždění soudruha Aloise Indru, kandidáty
předsednictva ústředního výboru
Komunistické strany Československa soudruhy Hermana,
Hruškoviče, Janáka a předsedu ústřední
kontrolní a revizní komise KSČ soudruha Hajna.
Vítám rovněž funkcionáře
Federálního shromáždění,
funkcionáře a poslance Sněmovny národů
a delegace poslanců České národní
rady a Slovenské národní rady.
Vítám dále místopředsedy a
další členy federální vlády,
zástupce oddělení ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
představitele Revolučního odborového
hnutí, hrdiny socialistické práce, vedoucí
pracovníky ministerstev a dalších ústředních
orgánů, zástupce podniků a dalších
organizací, v nichž poslanci vykonali poslanecké
průzkumy, a pracovníky hromadných sdělovacích
prostředků.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, v zasedací
síni je přítomno 168 poslanců Sněmovny
lidu, takže podle článku 40 odst. 1 ústavního
zákona o československé federaci je Sněmovna
lidu schopna se usnášet.
Oznamuji vám, že prezident Československé
socialistické republiky dopisem ze dne 18. září
1987 svolal podle článku 61 ústavního
zákona o československé federaci dnem 21.
září 1987 Federální shromáždění
Československé socialistické republiky k
podzimnímu zasedání.
Předsednictvo Sněmovny lidu navrhlo dnešní
schůzi sněmovny jediný bod pořadu:
Navrhuje někdo z poslanců změnu nebo doplnění
pořadu ? (Nikdo.) Není tomu tak.
Přistoupíme k hlasování. V zasedací
síni je přítomno 167 poslanců Sněmovny
lidu.
Kdo z vás souhlasí s návrhem předsednictva
Sněmovny lidu, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
Návrh pořadu byl sněmovnou schválen
jednomyslně.
Přistoupíme tedy, soudružky a soudruzi, k projednávání
úkolů strojírenství a elektrotechnického
průmyslu v urychlování vědeckotechnického
rozvoje.
Cílem dnešního jednání Sněmovny
lidu je přispět k rychlejšímu rozvoji
strojírenského a elektrotechnického průmyslu,
ke kvalitnějšímu plnění jejich
úkolů, zvláště při urychlování
vědeckotechnického rozvoje národního
hospodářství.
Při rozhodování o zařazení
této otázky na schůzi sněmovny jsme
vycházeli z klíčového postavení
těchto odvětví při urychlení
hospodářského a sociálního
rozvoje naší společnosti vytyčeného
XVII. sjezdem Komunistické strany Československa.
Strojírenství a elektrotechnický průmysl
jsou hlavními nositeli technického rozvoje celého
národního hospodářství, technické
a strukturální přestavby československé
ekonomiky i rozvoje a modernizace technologií. Významně
se podílejí na tvorbě národního
důchodu, na rozvoji a efektivitě zahraničního
obchodu, mají důležité úkoly
v boji za úsporu paliv, energie a materiálů,
při ochraně přírody a životního
prostředí, pro obranu země i v uspokojování
důležitých potřeb obyvatel naší
republiky.
Druhým důvodem, proč naše sněmovna
jedná dnes o těchto odvětvích, je
jejich současný stav a plnění jejich
úkolů. Tempo rozvoje těchto odvětví
přes určité pozitivní výsledky
je příliš pomalé, což má
negativní důsledky v kvalitě strojírenské
a elektrotechnické výroby, v úrovni technické
modernizace všech odvětví národního
hospodářství a v dalších oblastech
života naší společnosti.
Přitom máme již řadu dobrých
příkladů, které přesvědčivě
dokazují, že složité a náročné
problémy lze řešit pohotově, vyrábět
kvalitně na vysoké technické, vpravdě
světové úrovni. Žel, tyto pozitivní
příklady nejsou zatím převládajícím
jevem.
V republice máme talentované, velmi schopné
organizátory výroby, dělníky, konstruktéry,
techniky, novátory a zlepšovatele. Oni jsou naším
největším kapitálem. Je však nutné
lépe podněcovat a využívat jejich talent,
jejich bohaté zkušenosti, otevřít dokořán
dveře všemu novému a progresívnímu.
Připravovaná přestavba hospodářského
mechanismu i ostatních oblastí našeho života
k tomu vytváří dobré předpoklady.
Věřím proto, že dnešní jednání
naší sněmovny bude pro všechny pracovníky
strojírenského a elektrotechnického průmyslu
cenným podnětem k rozvoji nové pracovní
iniciativy.
Soudružky a soudruzi, úvodní výklad
k projednávanému bodu pořadu přednese
místopředseda vlády ČSSR soudruh Ladislav
Gerle, kterému dávám slovo.
Místopředseda vlády ČSSR L. Gerle:
Vážený soudruhu předsedo Federálního
shromáždění, vážený
soudruhu předsedo Sněmovny lidu, vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, Sněmovna lidu bude dnes projednávat, jak
strojírenský a elektrotechnický průmysl
naplňují své úkoly při uskutečňování
vědeckotechnického rozvoje k urychlení hospodářského
a sociálního rozvoje společnosti, vytyčeného
XVII. sjezdem Komunistické strany Československa.
Tato odvětví s využitím mezinárodní
spolupráce mají uloženo vytvořit v 8.
pětiletce podmínky pro podstatné zvýšení
technické úrovně výroby s cílem
podpořit svými dodávkami technický
pokrok ve všech odvětvích národního
hospodářství, zvýšit efektivnost
mezinárodní směny a zabezpečit rychle
rostoucí potřeby vnitřního trhu.
Elektrotechnickému průmyslu uložil XVII. sjezd
Komunistické strany Československa zejména
urychlit rozvoj součástkové základny
elektrotechniky a uplatňováním elektronizace
vytvářet podmínky pro zvýšení
technické úrovně a exportní schopnosti
strojírenství a dalších odvětví.
Přednostně se zaměřit na rozvoj automatizační,
regulační a měřicí techniky
pro řízení technologických procesů,
robotizovaných pracovišť a automatizovaných
systémů řízení, konstruování
a projektování.
Opakuji tato fakta zejména proto, abychom si uvědomili
postavení, které má strojírensko-elektrotechnický
komplex pro celé národní hospodářství
i pro tvorbu národního důchodu.
Jeho úloha je zvýrazněna i tím, že
vytváří téměř čtvrtinu
národního důchodu a na jeho přírůstku
se podílí v 8. pětiletce více než
z 50 %. K tomu potřebuje necelou pětinu pracovníků
a materiálových nákladů výrobní
sféry, pracuje s desetinou základních prostředků,
s desetinou investic vkládaných do národního
hospodářství a jen dvacetinou celkové
spotřeby energie.
Na vývozu do socialistických zemí se podílí
dvěma třetinami, do nesocialistických zemí
jednou třetinou.
V této pětiletce vytváří aktivní
saldo ve vztahu k socialistickým zemím v celkovém
objemu 300 mld. Kčs a ve vztahu k nesocialistickým
zemím téměř 50 mld. Kčs.
Jestliže shrneme 3 hlavní úkoly:
1. zajištění všech odvětví
národního hospodářství stroji
a zařízeními (pokrokovou technikou),
2. splnění svého významného
podílu na tvorbě a růstu národního
důchodu,
3. vytvoření aktivního salda v zahraničním
obchodě,
zůstává jeden neoddělitelný
a stejně závažný, jako je technický
rozvoj a modernizace vlastní výrobní základny
ve strojírenství.
Je zřejmé, že má-li československé
strojírenství zabezpečovat svou výrobou
vědeckotechnický rozvoj československého
národního hospodářství, musí
jej zabezpečovat i ve vlastním odvětví.
Bez pokrokové technologie, bez progresívní
strojírenské techniky stěží lze
vyrábět strojírenské výrobky
na světové úrovni, v potřebné
jakosti a výrobních nákladech.
Poslanecké průzkumy i zpráva, která
vám byla k dnešnímu jednání předložena,
obsahují množství faktů o tom, jaký
je současný stav zabezpečování
vědeckotechnického rozvoje.
Ve svém vystoupení nebudu opakovat to, co bylo obsahem
poslaneckého semináře organizovaného
prostřednictvím Sněmovny lidu začátkem
roku a co je obsaženo v písemné zprávě.
Je v ní vyhodnocena základní problematika
plnění úkolů strojírenství
a elektrotechnického průmyslu při uplatňování
vědeckotechnického rozvoje z hlediska úkolů
XVII. sjezdu Komunistické strany Československa,
5. pléna ÚV KSČ, dubnového jednání
ÚV KSČ ke strojírenství v roce 1984,
i doporučení a závěry Sněmovny
lidu z let 1977 a 1980 k rozvoji strojírenství a
elektrotechnického průmyslu.
Dovolte mi, abych písemnou zprávu pouze doplnil
o některé širší souvislosti provázející
působnost těchto odvětví v národním
hospodářství.
Především se chci zabývat současným
stavem plnění úkolů 8. pětiletky.
Ukazuje se, že na ně mnohé podniky nejsou náležitě
připraveny. Svědčí o tom jak vývoj
plnění loňského plánu, tak
i dosavadní výsledky v letošním roce.
Přestože úkoly strojírenských
resortů jako celek byly v objemových ukazatelích
splněny a překročeny, a to jak v dodávkách
pro investice, vnitřní trh i zahraniční
obchod, nemůžeme být spokojeni se zabezpečováním
kvalitativních ukazatelů plánu, zejména
výrobních nákladů.
Více než třetina podniků nedosahuje
plánovanou úroveň upravených vlastních
výkonů a zisku. Mají značné
problémy s tvorbou mzdových prostředků
a s financováním i těch nepříliš
vysokých investic, jak jsme se o nich v úvodu zmínili.
Svůj podíl na tom má také překračování
zásob a neproduktivní náklady, např.
penále za neplnění hospodářských
smluv či úvěrové bankovní sankce
za neplnění platebních povinností.
Přes pokles ztrát z nejakostní výroby,
dále se projevují nedostatky v jakosti výrobků
a jejich technické úrovni. Na vnitřním
trhu stále není dostatek některých
druhů strojírenského spotřebního
zboží, v některých oborech není
uspokojována potřeba náhradních dílů.
Splnění úkolů v oblasti zahraničního
obchodu bylo dosaženo více objemem, než potřebným
růstem efektivnosti.
Nerovnoměrnost výroby snižuje růst produktivity
práce a efektivnost. Jedna z hlavních příčin
spočívá - vedle různých disproporcí
v kapacitách a materiálně technickém
zabezpečení - též v neplnění
plánu.
Až dosud jsem hovořil o plnění úkolů
strojírenství a elektrotechnického průmyslu
jako celku. Je však třeba vidět za průměrnými
čísly podniky a výrobní hospodářské
jednotky, které přeplňují úkoly,
a je nemálo těch, které zůstávají
dlužny. Zejména před nimi stojí naléhavý
úkol provést důkladné rozbory své
práce a odstranit příčiny neúspěšného
plnění pětiletky.
Největší počet neplnících
podniků je v resortu všeobecného strojírenství,
kde se s upravenými vlastními výkony nevyrovnalo
88 podniků. Hlavní problémy se zde koncentrují
do automobilového průmyslu a ZVS Brno.
V elektrotechnickém průmyslu neplní výrobní
úkoly okolo 30 podniků, z nichž největší
manka jsou v ZVT B. Bystrica a Kablu Bratislava.
Poměrně dobře se s úkoly plánu
vyrovnávají podniky těžkého strojírenství,
s výjimkou VHJ Čs. vagónky a ČKD Dukla
Praha.
V souvislosti s hodnocením hospodářských
výsledků přijala vláda další
opatření k zabezpečení vyšší
efektivnosti, a k dosažení záměrů
8. pětiletého plánu. Podnikům, které
plán neplní, bylo uloženo přijmout konkrétní
opatření pro zbytek roku k překonání
výpadku upravených vlastních výkonů,
zisku a k dodržení mzdového regulativu.
Vláda zásadně nepřipouští
změkčování úkolů plánu
resortů; zdůrazňuje nutnost včasného
zabezpečení přípravy plánu
roku 1988, včetně jeho materiálně
technického zabezpečení. Pokud jde o strojírenství
a elektrotechnický průmysl jako celek, jsou reálné
předpoklady pro splnění letošního
celoročního plánu.
Podniky však musí ve svém úsilí
o splnění plánu přidat na tempu, splnit
jmenovité úkoly a věcná opatření,
která byla přijata při rozboru pololetních
výsledků na úrovni dílen, podniků,
výrobních hospodářských jednotek
i resortů.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, často
nyní v souvislosti s hodnocením vývoje plnění
plánu si odpovídáme na otázku proč
naše ekonomika nejde kupředu tak rychle, jak bychom
chtěli a zejména jak bychom potřebovali.
Slyšíme ze v šech stran - a sami říkáme
- že úkoly 8. pětiletého plánu
jsou náročné. Jistě s tímto
vysvětlením nevystačíme. Když
srovnáme plánovanou dynamiku rozvoje našeho
národního hospodářství s dosahovaným
rozvojem průmyslově vyspělých zemí
a potřebami souhrnného rozvoje naší
společnosti, uvědomujeme si nezbytnost úkolů,
které 8. pětiletý plán ukládá.
V současné době probíhá u nás
řada diskusí k návrhu zákona o státním
podniku na stránkách denního tisku, v rozhlase
a v televizi. Diskuse často vyznívají tak,
že všichni by rádi dělali, ale z nejrůznějších
příčin nemohou. Jako by na tom měl
vinu vždycky někdo druhý. Uvědomujeme
si, že o všem rozhodují lidé jak v řídících
funkcích, tak ve výrobním procesu. Nedostatky
některých druhů materiálů a
výrobků, v jakosti a technické úrovni
nejsou tedy anonymní a zodpovídají za ně
zcela určiti lidé.
Nastoupená cesta intenzifikace hospodářství
vyžaduje aktivní přístup lidí
zainteresovaných plně na výsledcích
práce. To už vede k nezbytnosti změn
dosavadního systému řízení.
Proto jsme přijali na základě závěrů
XVII. sjezdu KSČ zásady nového hospodářského
mechanismu a některé prvky formou experimentů
ověřujeme již letos. Je do nich nyní
ve strojírenství zapojeno 6 VHJ, a to tvoří
přibližně 20 % všech pracovníků
v elektrotechnickém a strojírenském průmyslu.
K 1. lednu 1988 přibudou další a některé
organizace budou ověřovat prvky socialistické
samosprávy pracovních kolektivů. Počítá
se s tím, že v roce 1989 - po komplexní přestavbě
velkoobchodních cen - budou moci mnohé organizace
hospodařit již podle zásad nového hospodářského
mechanismu.
Samozřejmě, že experimenty nepokrývají
v plné šíři a souhrnu všechny zásady
přestavby. Vzhledem k tomu, že jsou uplatňovány
v rámci platných úkolů 8. pětiletky,
je důchodová situace experimentujících
podniků upravována pomocí dodatečných
odvodů ze zisku, což do značné míry
ovlivňuje jejich zainteresovanost. Jestliže některé
strojírenské podniky mohou použít z
jedné koruny nadplánovaného zisku např.
8 haléřů, nejde zatím o plnou motivaci.
Hlavním cílem prvé fáze je orientace
podnikových kolektivů na ekonomické úkoly
pětiletého plánu při ověřování
schopnosti převzít odpovědnost za jejich
dosažení v podmínkách úplné
ekonomické samostatnosti - tedy plného chozrasčotu
a samofinancování. Význam experimentů
spočívá v tom, že umožňuje
řídícím kádrům a pracovním
kolektivům učit se zacházet s novými
nástroji a socialistickým podnikáním.
Jde o praktickou školu přestavby hospodářského
mechanismu.
Na hodnocení výsledků experimentů
je příliš brzy, některé poznatky
však již máme. Roste zájem o hospodářské
výsledky i zkušenosti experimentujících
podniků. Ne všechny jsou však kladné.
Například přežívá přesvědčení,
že chybějící zdroje budou přece
jen vyrovnány některým z orgánů
centrálního řízení. Nelze jen
diskutovat o neúměrné tvrdosti systémů
odvodů, ale soustředit všechny síly
a schopnosti k výraznému růstu tvorby zdrojů.
Je to cesta obtížná, ale jedině možná.
Stále se neprojevuje důsledná orientace výrobce
na odběratele jeho výrobků. Ne všichni
si kladou za stěžejní cíl své
podnikatelské výkonnosti dokonalé zabezpečení
potřeb uživatelů. To je základní
příčina vznesené kritiky v probíhajících
diskusích k zákonu o státním podniku.
Každý odběratel se cítí být
ve své úspěšné činnosti
poškozován svým dodavatelem, přičemž
on sám jako dodavatel poškozuje svého odběratele,
o čemž nemluví. Zdá se, jako by to byl
uzavřený kruh.
Cesta z něj je jediná: každý výrobce
musí najít cestu k svému odběrateli.
Společně s ním stanovit krátkodobý
i dlouhodobý program plného zabezpečení
jeho potřeb v požadovaném množství,
jakosti, čase i nákladech. Zpracování
a uskutečnění takovýchto programů
je jedinou cestou růstu finančních zdrojů
a cestou k dosažení ekonomické rovnováhy.
Takové programy musí dostat prioritu.
Objevují se i názory, že je třeba nejdříve
změnit organizační uspořádání
a pak přistoupit k vypracování u vedených
programů. Dokonce v poslední době se dostává
v řadě podniků, výrobních hospodářských
jednotkách i resortech tato otázka organizačního
uspořádání do popředí
a nechybí názory, že snižuje pozornost
pro zabezpečování plánu. Chtěl
bych v této souvislosti zdůraznit, že hlavním
smyslem přestavby hospodářského mechanismu
je ekonomika a samofinancování podniků.
To je prvotní a teprve z ekonomického vyhodnocení
je možno odvozovat důkladně promyšlenou
organizaci, ve které budou vedle sebe existovat podniky
velké, střední i malé. Národnímu
hospodářství neprospěje, aby byly
rušeny nebo rozdrobeny ekonomicky úspěšné
integrované celky, které dokázaly racionálně
uspořádat výrobní program ve svých
závodech včetně investic do společných
lisoven, sléváren nebo výroby nástrojů
a nářadí. Naopak, v mnohých případech
budou dále dobudovány do ucelených komplexů
vybavených všemi potřebnými složkami
výzkumu a vývoje, včetně projekce
a zahraničně obchodních útvarů,
do nové podoby výrobních nebo vědecko-výrobních
sdružení. Na druhé straně u těch
výrobních hospodářských jednotek,
které byly vytvořeny jen v zájmu uzavření
oboru, nebo proto, že každý podnik v nějaké
VHJ musel být zařazen, je nutné hledat nové,
ekonomicky zdůvodněné organizační
uspořádání.