Neautorizováno!


(14.30 hodin)

 

Poslanec Ivan Bartoš: Dnes se ukazuje, že se nejedná jenom o pana Trpkoše nebo jeho odbor, ale že na tomto odboru jsou předávány zakázky v hodnotě stovek milionů korun - myslím si, že ten celkový objem od začátku byl 300 milionů korun - firmě Tekies, která má velmi úzké vazby na jeho okolí. Tuto firmu ovládá podle materiálů, které byly zveřejněny, přímý podřízený pana Trpkoše z ministerstva, a co je absurdní, tak tato firma po mém odchodu z ministerstva dokonce zasahuje do digitálního stavebního řízení, kdy dodávala takzvaný technologický bypass, a novináři odhalili, že firma Tekies dodávala tuto zakázku - ta celková smlouva je asi na 30 milionů - aniž by byla vysoutěžena, a dokonce - což mi přijde tedy vlastně už téměř v rovině trestněprávní - v momentě, kdy toto zjištění se objevilo, tak smlouva s touto firmou byla antedatována a vložena do registru smluv až někdy začátkem měsíce dubna, zatímco tato firma prokazatelně již pracovala na tom řešení od prosince loňského roku.

Zatímco i Petr Fiala, když se před pár měsíci - ono už to je skoro rok - snažil demonstrovat svou rozhodnost a ráznost, když se rozhodl nějakým způsobem hodnotit proces digitalizace stavebního řízení, tak v tomto případě, kdy ty projekty nabírají obrovské zpoždění až třeba devět měsíců, kde stát rozděluje veřejně miliony bez výběrových řízení, tak toto neřeší, stejně tak situaci, která se týká Dukovan. Já jsem si vybral tyhle dvě věci, protože posledních čtrnáct dní toto běželo poměrně intenzivně v médiích a bohužel po zrušených interpelacích nemáme možnost se tady na to ani zeptat. Já si myslím, že tohleto není ani tak problém politický - ostatně v obou dvou případech to generuje do budoucna poměrně vysoké náklady a nejistotu - a myslím si, že by bylo zásadní, aby zejména kromě toho, že si tady vyslechneme nějaké sliby, jak to bude napraveno, tak aby ta pravidla...

Nevím, jestli... Jo, Patrik Nacher tady je, prostřednictvím pana předsedajícího.

... aby tady jednak nefungoval nějaký dvojí metr, ale hlavně aby v těch nejdůležitějších věcech jsme tyto odpovědi měli. Já nebudu tady, neboť jsme to probírali na kontrolním výboru, řešit ten problém a myslím si, že se bude řešit ještě dál teď na MPSV a s firmou Tekies, ale já bych chtěl, abychom se tady na to zaměřili skutečně ve Sněmovně, zejména na ty Dukovany, i v bodě. Zároveň bych i chtěl slyšet, jaký je tedy ten plán o Dukovanech.

Já bych nechtěl jenom kritizovat. Často vy všichni kritizujete, s ničím nepřicházíte. Piráti na tady to mají řešení. Já jsem zmiňoval jako výmluvu, která zazněla prvně v případu Dukovan, což je to rozhodování antimonopolního úřadu. Je tady reforma antimonopolního úřadu, kterou jsme připravili, jsou tam jasné lhůty, standardizovaná řízení, zabránění obstrukcím, které blokují klíčové investice, decentralizace moci v jedné osobě šéfa úřadu. Ta reforma antimonopolního úřadu, ať již v případě MPSV, i v případě Dukovan, by tyto věci mohla výrazně akcelerovat, soutěž narovnat, zbavili bychom se pětiinstančního rozhodování, které je často používáno obstrukčně od těch, kteří v těch zakázkách neuspěli, podle hesla "když to nebudu dělat já, nebude to dělat nikdo".

Já si jenom odskočím, jsou země, kdy pro klíčové investice státu - a já předpokládám, že třeba vysokorychlostní tratě nebo právě Dukovany jsou klíčovou investicí České republiky - se rozhoduje jednoinstančně, odvoláním k jednomu místu, které toto posoudí.

Druhé, co si myslím, že by bylo správné... Vláda operovala ještě za naší přítomnosti - a myslím, že to bylo správně - harmonogramem, jakým se bude postupovat v soutěži a následně u podpisu smlouvy v případě dostavby nových jaderných bloků Dukovan. Já bych skutečně chtěl vidět i po těch šlamastykách, v kterých teď vláda je, závazný harmonogram, který bude reportován - byť těch jednání Sněmovny moc nebude už do (konce) toho volebního období, ale Sněmovna bude pokračovat i v příštím volebním období - abychom skutečně měli nějaký pravidelný report jako Sněmovna včetně toho, kdo je za co zodpovědný a kdo je zodpovědný za to, když se plán zpozdí.

Zároveň si myslím - a není to od věci, ale to už je spíše k MPSV - že by skutečně měl proběhnout audit digitalizačních projektů všech rezortů, což by podle mě narovnalo to... Jednak zda ty projekty jsou zadávány v souladu se zákonem a abychom se nedovídali o zásadních pochybeních skrze investigativní novináře, ale i to, že bychom skutečně mohli ušetřit nemalé prostředky na něčem, kde se zainvestuje miliarda a po devíti letech se z tohoto projektu nic nevyvíjí.

Končím pomalu svůj projev. Jenom k těm Dukovanům, tam vznikla ještě taková šlamastyka, že vláda na poslední chvíli vlastně začala licitovat, kdo zainvestuje tu výstavbu nových jaderných bloků. Já bych chtěl připomenout, že s Piráty jsme v minulém volebním období byli jedni z prvních, kdo upozorňoval na bezpečnostní rizika a kdo se podílel na prosazení vyloučení Rosatomu z tendru - to si myslím, že tenkrát opozice táhla za jeden provaz - ale měli jsme i jiný prim. My jsme od počátku navrhovali schéma, že dostavbu Dukovan zaplatí stát tím, že koupí stoprocentní podíl ve společnosti EDU II, která by mohla toto řešit, a tím pádem by se neohrozila ona notifikace, která nám spadla pod stůl. Já nevím, jestli tu úvahu, kterou česká vláda udělala na závěr - tedy změna toho schématu financování, kterým jsme vyběhli z už schválené notifikace - byla záměrná, nebo nedbalostní, ale skutečně jít znova cestou notifikace, která bude opět nákladnější a bude stát další a další vynaložené prostředky jenom proto, že asi ministr financí licituje, jakým modelem tedy nakonec Dukovany zainvestovat, si myslím, že je další zásadní problém.

Já bych se proto chtěl tady na půdě Poslanecké sněmovny pobavit - a věřím, že to opozice ocení - o tom, jaký je takzvaně state of play v projektu dostavby nových jaderných bloků, a proto bych chtěl zařadit bod na jednání této schůze jako první a to je Informace vlády o vývoji dostavby Dukovan. Myslím si, že těch otázek je celá řada a myslím si, že důležitost tohoto projektu není ani pro toto volební období, ani pro současnou vládu. Myslím si, že energetická bezpečnost a zároveň garance dostupných energií pro lidi v České republice jsou celospolečenská otázka a měly by k ní přistupovat zodpovědně všecky politické strany ve Sněmovně. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Jako další s přednostním právem vystoupí paní poslankyně Olga Richterová, připraví se paní poslankyně Alena Schillerová. Prosím.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Já navážu, vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, na svého předřečníka, pana poslance Ivana Bartoše, protože nejsou interpelace. Je další řádné jednání Sněmovny a ve čtvrtek nebudou zákonné, předjímané interpelace. Čemu bych se v těch interpelacích jmenovala (věnovala?) a na co bych se ptala, jsou velmi podivné souvislosti takzvaného auditu digitalizace stavebního řízení. Protože není ta příležitost k tomu mluvit ve čtvrtek, ptát se členů vlády a dostat k tomu odpovědi tehdy, tak se musím ptát teď. Bod navrhnu na závěr, nyní nejprve tedy, oč jde.

Audit digitalizace stavebního řízení - nebo aspoň tak se to nazývá v médiích - je hotový, zveřejněný a samozřejmě diskutovaný, to je v pořádku. My jsme jako Piráti vždycky chtěli posunout Česko dopředu a ano, stojíme si za tím, že i v oblasti této zjednodušující práce pro lidi se prostě posun stal. Ivan Bartoš tady mluvil o omluvě a o chybách, já chci mluvit o tom, že běžný člověk si může elektronicky dneska podat normálně žádost o stavební povolení přes Portál stavebníka. Proč to zdůrazňuju? No, protože to tady desítky let nešlo, dvacet let se o tom mluvilo.

Co je teď ta souvislost? Proč se vytahuje ten takzvaný audit? To je něco, co by mě dneska zajímalo, protože další dílek do toho stagnování Česka, do toho, proč se Česko neposouvá kupředu, by samozřejmě bylo tyhle věci neměnit, neudělat vůbec žádný posun, a hlavně nepřerušovat staré toky peněz. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP