Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(9.40 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji pěkně za tento návrh procedury. Nevidím protinávrh, nicméně slyšela jsem žádost o odhlášení, takže všechny odhlásím, poprosím, abyste se opět přihlásili svými identifikačními kartami.

 

A my nejprve budeme hlasovat o předneseném návrhu procedury tak, jak ji přednesl pan zpravodaj. A už se čísla ustálila.

Takže já zahajuji hlasování o návrhu procedury. Kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je případně proti?

A v hlasování číslo 60 se účastnilo 156 hlasujících, pro 154, proti 0. Procedura byla takto přijata. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Michael Rataj: Nyní budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Stanislava Blahy. Já jen krátce shrnu...

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Nejprve úprava účinnosti.

 

Poslanec Michael Rataj: Pardon. Nyní začínáme tedy hlasovat o návrhu úprav podle § 95 odst. 2 jednacího řádu, které byly přednesené ve třetím čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Jenom se pro pořádek táži na souhlas pana ministra? (Ministr: Souhlas.) Děkuji.

 

A zahajuji hlasování o návrhu na úpravu účinnosti. Kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 61 se vyjádřilo 170 hlasujících, pro 170, proti 0. Návrh na úpravu účinnosti byl přijat. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Michael Rataj: Takže nyní se tedy dostáváme k hlasování o pozměňovacím návrhu pana poslance Stanislava Blahy. Jen připomínám, že pan poslanec navrhuje cenové zastropování nájemného u pozemků veřejné infrastruktury sloužících veřejnému zájmu, které nepatří Správě železnic.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: A stanovisko pana ministra prosím? (Ministr: Souhlasné.) A ještě stanovisko výboru prosím? (Zpravodaj: Stanovisko výboru bylo doporučující.) Děkuji.

 

A zahajuji hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

hlasování číslo 62 bylo přihlášeno 171 hlasujících, pro 167, proti 3. Konstatuji, že tento návrh byl přijat.

 

A nyní přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Je to tak, pane zpravodaji? (Zpravodaj: Ano.) Já tedy přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železnic a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 705, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

A zahajuji hlasování o tomto návrhu. Kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

A v hlasování číslo 63 se vyjádřilo 171 hlasujících, pro 167, proti 0. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a končím projednávání tohoto tisku, jakož samozřejmě končím i tento bod.

 

A nyní přikročíme k bodu následujícímu. Jde o číslo

 

163.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 724/ - třetí čtení

A já nyní požádám... A už je u svého místa u stolku zpravodajů za navrhovatele pan ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek, taktéž je již přítomna zpravodajka garančního výboru paní poslankyně Monika Oborná. Ještě shrnu, že pozměňovací návrhy máme uvedeny ve sněmovním tisku 724/2, ten byl doručen dne 18. září 2024 a usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 724/3. A nyní dávám slovo panu ministrovi před otevřením rozpravy. Prosím.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Kulhánek: Pěkné dopoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Dovolte, abych vám stručně zopakoval hlavní informace k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje a další související zákony.

Tento vládní návrh zákona byl vypracován Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, jeho spolupředkladatelem je Ministerstvo pro místní rozvoj a je předkládán především v souvislosti s potřebou implementace nařízení Evropského parlamentu a rady ze dne 14. prosince 2022 o zahraničních subvencích narušujících vnitřní trh do českého právního řádu tak, aby mohla být zajištěna řádná aplikace tohoto evropského nařízení.

Nařízení reaguje na možná narušení vnitřního trhu způsobená subvencemi třetích států, které dosud kontrole ze strany Evropské komise nepodléhaly, a dává Evropské komisi nástroj, který by měly umožnit omezení jejich škodlivých dopadů. Nařízení tak má za cíl zajistit rovné podmínky všech subjektů působících na vnitřním trhu Evropské unie.

Nařízení jakožto akt práva Evropské unie přímo použitelný vyvolává účinky samo o sobě a není nutné jej plně promítat do právního řádu, nicméně některá jeho ustanovení je nezbytné v právním řádu upravit, aby mohlo být bez problémů a efektivně aplikováno. Úprava v nařízení v sobě spojuje jak aspekty pravidel veřejné podpory, tak veřejných zakázek a problematiky spojování podniků, proto i jeho implementace se promítá právě v zákonech, které tyto oblasti v rámci českého práva upravují. Jedná se o zákon o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory, zákon o ochraně hospodářské soutěže, zákon o zadávání veřejných zakázek, zákon o náhradě škody v oblasti hospodářské soutěže a zákon o prověřování zahraničních investic.

K návrhu byly podány pozměňovací návrhy, které všechny směřují do zákona o zadávání veřejných zakázek, který je jedním z předpisů, které jsou projednávaným návrhem měněny.

Pozměňovací návrh z usnesení garančního hospodářského výboru navrhuje snížení byrokratické zátěže pro zadavatele veřejných zakázek v podobě zvýšení limitů pro veřejné zakázky malého rozsahu, u nichž není povinnost uskutečnit zadávací řízení. U dodávek a služeb by šlo o zvýšení ze 2 milionů na 3 miliony korun, u stavebních prací ze 6 milionů na 9 milionů korun. Důvodem je skutečnost, že tyto limity ještě nebyly navyšovány a s ohledem na inflaci je toto navýšení zcela ospravedlnitelné a ze strany zadavatelů legitimně očekávané. Zároveň pozměňovací návrhy ulevují zejména obcím prvního a druhého typu a jejich organizacím, protože se zvyšuje limit pro povinné uveřejnění smlouvy na veřejnou zakázku na profilu zadavatele z půl milionu na jeden milion korun.

K návrhu byly ve druhém čtení předloženy paní poslankyní Olšákovou další čtyři pozměňovací návrhy k zákonu o zadávání veřejných zakázek. První z nich obsahuje určitě potřebné především legislativně technické změny. Druhý pozměňovací návrh se týká zejména řešení situace, kdy smlouva na veřejnou zakázku nebyla řádně uveřejněna v registru smluv, přičemž zadavatelé potřebují mít jistotu ohledně toho, jak v takovém případě mohou postupovat. Třetí pozměňovací návrh obsahuje návrh výjimek pro podlimitní veřejné zakázky, mimo jiné týkající se plánovacích smluv podle stavebního zákona nebo výjimku umožňující sdílení elektřiny zadavateli v rámci energetických společenství nebo společenství pro obnovitelné zdroje. Čtvrtý pozměňovací návrh zrušuje zákaz opakovaného vyhlášení veřejné zakázky před zrušením původního zadávacího řízení, což by mělo zadavatelům přinést při zachování zásady transparentnosti možnost pružněji reagovat na specifické případy, například když je postup předchozím zadávacím řízením některým z dodavatelů účelově blokován.

Pan poslanec Michálek přednesl ve druhém čtení další dva pozměňovací návrhy. První z nich přináší k navrženému zvýšení limitů pro veřejné zakázky malého rozsahu s tímto související nové ex post uveřejňovací povinnosti, které by měly doplnit transparentnost u veřejných zakázek malého rozsahu nad jeden milion korun. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP