Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(9.30 hodin)

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji. Budeme hlasovat návrh C, což je návrh poslance Radka Vondráčka, prohlídky u vstupu do soudních budov pro advokátní koncipienty. Stanovisko garančního výboru je doporučující. (Ministr: Souhlas.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji.

Zahájila jsem hlasování o tomto návrhu. Kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

hlasování 58. bylo přihlášeno 172 hlasujících, pro 169, proti 0. I tento návrh byl přijat.

 

Já tedy konstatuji, že o všech návrzích bylo hlasováno. Je to tak, pane zpravodaji?

 

Poslanec Radek Vondráček: Ano, potvrzuji. Nyní prosím o načtení usnesení a budeme hlasovat o návrhu jako celku.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Přesně tak. A já tedy přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 623, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahájila jsem hlasování o tomto návrhu usnesení. Kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

hlasování 59. se účastnilo 172 hlasujících, pro 172, nikdo nebyl proti. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji panu zpravodaji, děkuji panu ministrovi a končím projednávání tohoto bodu.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji. Blahopřeji České advokátní komoře.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: A my můžeme přikročit k bodu následujícímu. Otevírám bod

 

160.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železnic a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 705/ - třetí čtení

A já už vnímám, že své místo zaujal za navrhovatele pan ministr dopravy Martin Kupka. Ještě bych vyzvala pana zpravodaje garančního výboru, kterým je pan poslanec Michael Rataj. Děkuji, už se také blíží ke stolku zpravodajů.

Shrnu, že pozměňovací návrh je uveden ve sněmovním tisku 705/2, který byl doručen dne 12. září 2024. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 705/3.

A nyní se táži pana ministra, zda má zájem vystoupit? Prosím.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, ten zákon, jak jsem zmínil v předchozích rozpravách, znamená významné zjednodušení zbytečné administrativy, kterou dosavadní úpravy přinášely, ve vztahu k pozemkům, se kterými nakládá Správa železnic. O velké části těch pozemků a jejich nakládání musela následně rozhodovat vláda, což znamenalo úplně zbytečnou byrokratickou zátěž. Měníme tedy podmínky tak, aby ubylo zbytečného papírování, zjednodušil se postup, zároveň zachováváme dostatečnou míru ochrany tak, aby u nakládání s majetkem Správy železnic tak, aby potvrdilo Ministerstvo dopravy příslušný postup. Ve většině případů se jedná o převody majetku do vlastnictví obcí a měst či krajů a jde opravdu o to, abychom tyto kroky dokázali významně zjednodušit a také zrychlit.

Zároveň v tom zákoně reagujeme na konkrétní nedostatky či problémy, například v oblasti jasného postupu u řídícího výboru akciové společnosti České dráhy tak, aby nedocházelo k možným právním pochybnostem. Zároveň reagujeme také na ukončení procesu oddlužení. Zjednodušujeme podmínky ve Správě železnic, aby nemusela hospodařit ve dvou vnitropodnikových okruzích, protože se už podařilo právě ukončit proces oddlužení.

V rámci celého postupu projednávání byl uplatněn jediný pozměňovací návrh, jehož cílem je zakotvit cenové zastropování nájemného z pozemků nebo staveb užívaných státní organizací Správa železnic v případě, že se jedná o rozvoj, modernizaci či údržbu nebo opravu železniční dopravní cesty. Vycházíme z podobného případu u Ředitelství silnic a dálnic a cílem je snížit i riziko neúměrných finančních nákladů pro stát v případě, že tady státní organizace se starají o majetek, který slouží jako dopravní infrastruktura. Schválením tohoto zákona znovu přispějeme k tomu, že ubude zbytečného papírování, zbytečné byrokracie, a směřujeme k významnému zjednodušení. Děkuju mnohokrát za vaši podporu tomuto zákonu.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a otevírám rozpravu, do které je už rovnou přihlášený právě pan zpravodaj. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.

 

Poslanec Michael Rataj: Dobré dopoledne. Vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych jenom stručně shrnul dosavadní vývoj sněmovního tisku a následně načetl návrh na úpravu data účinnosti zákona. V podstatě zmíněný sněmovní tisk číslo 705 prošel prvním čtením na plénu Poslanecké sněmovny dne 28. srpna 2024 na 108. schůzi, přičemž byl návrh zákona přikázán usnesením číslo 1067 k projednání hospodářskému výboru jakožto výboru garančnímu. Ten návrh zákona projednal a vydal 6. září usnesení doručené poslancům jako tisk 705/1 se stanoviskem - doporučuje schválit. Návrh zákona následně prošel druhým čtením, a to obecnou i podrobnou rozpravou dne 12. září 2024 na. 112. schůzi poslanecké sněmovny. K tisku byl předložen jeden pozměňovací návrh panem poslancem Stanislavem Blahou, který navrhuje omezení ceny nájemného u pozemků veřejné infrastruktury, jež si Správa železnic pronajímá od třetích osob. Hospodářský výbor vydal usnesení garančního výboru, které bylo 27. 9. 2024 doručeno poslancům jako sněmovní tisk 705/3 s doporučením tento pozměňovací návrh schválit. Tolik stručně k legislativnímu procesu.

A nyní mi dovolte, abych načetl úpravu data účinnosti návrhu zákona. Dle jednacího řádu, § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu lze navrhnout opravy data účinnosti návrhu zákona, legislativně technických změn a gramatických chyb a tak dále. Z toho důvodu, že došlo k pozdržení procesu projednávání sněmovního tisku v Poslanecké sněmovně, je zřejmé, že původně nastavený den nabytí účinnosti navrženého zákona nelze stihnout, a proto tímto navrhuji posunout účinnost navrženého zákona na den 1. dubna 2025. Bodové znění návrhu je takové, že, za prvé, v čl. I novelizačním bodu 8 se slova "1. ledna 2025" nahrazují slovy "1. dubna 2025" a v čl. II se slova "1. ledna 2025" nahrazují slovy "1. dubna 2025". Tolik v tuto chvíli. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně za toto načtení.

A nyní je prostor pro přihlášky. Zatím žádné nevidím.

Načtu omluvy, které dorazily. Omlouvá se pan poslanec Hubert Lang, a sice od 15 hodin ze zdravotních důvodů. Svou omluvu od 15 hodin z pracovních důvodů bere zpět pan poslanec Pavel Bělobrádek a dále se omlouvá pan poslanec Bohuslav Svoboda z celého jednacího dne z pracovních důvodů. Z členů vlády se omlouvá pan ministr Marek Výborný od 9.35 hodin do 10 hodin z pracovních důvodů.

Vracíme se tedy do rozpravy, do které se již nikdo nehlásí, takže já ji končím.

Pro pořádek se táži, zda je zájem o závěrečná slova? Ale úplně to nepředpokládám.

A my přikročíme k hlasování. Děkuji, pane zpravodaji, že tam již stojíte, protože vás teďka požádám, abyste nás seznámil s procedurou hlasování, a poté samozřejmě přednesl daný pozměňovací návrh a sdělil stanovisko. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Michael Rataj: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já bych nyní přednesl návrh hlasovací procedury k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy. My v podstatě budeme hlasovat tedy v tomto pořadí:

Nejprve budeme hlasovat o návrhu úprav podle § 95 odst. 2 jednacího řádu, který byl přednesen nyní mnou ve třetím čtení.

Následně budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu poslance Blahy.

A za třetí - nebo naposledy - budeme hlasovat o návrhu zákona jako celku. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP