Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(18.50 hodin)
(pokračuje Vlastimil Válek)
A vy z vás, co víte, o čem mluvím, tak chápete, že to nebyla jednoduchá práce. Podařilo se to a podařilo se dohodnout se všemi IT firmami, že tyto žádanky budou implementovány do systémů, které mají ať už praktičtí lékaři, nemocniční lékaři a samozřejmě hrazeny tedy z Národního plánu obnovy. Nezapomněli jsme na soukromé lékaře, nezapomněli jsme na psychiatrické léčebny, rehabilitační ústavy, nemocnice, akutní péči, v podstatě na nikoho.
V příštím roce ty všechny projekty pojedou, včetně administrátora. V různé fázi se budou spouštět příštího roku do ostré verze, ale v podstatě pořád z pohledu ajťáků do beta verze, aby se odladilo zatížení toho systému, aby nedocházelo ke kolapsu. A plná ostrá verze půjde s platností toho zákona, to znamená, od 1. 1. 2026. Tam pojede plná ostrá verze s tím, že máme na odevzdání vlastně těch výsledků pořád ještě půl roku, takže si myslím, ať už bude na Ministerstvu zdravotnictví po volbách kdokoliv, kolega Mašek, já nebo kdokoliv další, tak si myslím, že to bude mít nachystáno tak, že mu budou všichni tleskat.
Já bych chtěl říct, že toto je opravdu apolitická záležitost. Vážím si té apolitické diskuse, těším se na debatu na poslaneckém klubu a děkuji vám, že jste byli takto vstřícní.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji. To byla závěrečná slova pana ministra, případně jsme mohli hlasovat o návrzích na vrácení předloženého návrhu nebo na zamítnutí. Nic takového podáno nebylo.
Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu, táži se? Vidím, že nikoliv.
Nicméně v tuto chvíli vás ještě odhlásím, než začneme hlasovat o garančním výboru, a poprosím vás o přihlášení vašimi identifikačními kartami.
Až se poslanci - jejich přihlášení - ustálí, budeme hlasovat o tom, že předložený návrh tohoto zákona byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví jako garančnímu výboru.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Táži se, kdo je proti?
Hlasování číslo 43, přihlášeno bylo 114 poslankyň a poslanců, pro 113, (proti nikdo). Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví jako garančnímu výboru.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo, prosím, návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům k projednání? V tuto chvíli nevidím nikoho.
To znamená, že v tuto chvíli já končím projednávání tohoto návrhu v prvním čtení. Děkuji panu ministru i panu zpravodaji.
V tuto chvíli otevírám
37.
Vládní návrh zákona o správě informací o stavbě a vystavěném prostředí a o změně zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 851/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu pan Lukáš Vlček. Já vás prosím, abyste se ujal slova, prosím, pane ministře.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Lukáš Vlček: Pane předsedající, dámy a pánové, kolegyně, kolegové, dobrý večer. Dovolte, abych tedy krátce okomentoval návrh zákona o správě informací o stavbě a vystavěném prostředí a o změně zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, tedy v prvém čtení.
Jedná se tedy o právní úpravu informací o stavbě, takzvaný BIM, Building Information Modelling - nebo Management, chcete-li - a správu a rozvoj vestavěného prostředí. Jsme tady v oblasti stavebnictví a jeho digitalizace a BIM jako takový, pokud bych krátce tento postup měl nějakým způsobem popsat, tak se jedná tedy opravdu o digitalizaci nejenom té klasické projektové dokumentace, tak jak už od projektantů jste zvyklí a znáte, ale o digitalizaci konkrétních postupů, pravidel a samotného prostředí v oblasti výstavby. To znamená, překlápíme digitální stavebnictví nejenom z té klasické projektové činnosti, ale i do samotné činnosti procesní.
Jinak Ministerstvo průmyslu a obchodu bylo jmenováno gestorem zavádění BIMu již v roce 2016 na základě usnesení vlády číslo 958 a tento zákon je předkládán v souladu s programovým prohlášením vlády.
Jinak tedy hlavním cílem zákona je tvorba a správa informační základny pro hospodárné, efektivní a účelné nakládání se stavbou v průběhu celého jejího životního cyklu a upravit vytváření a správu informační základny pro správu a rozvoj vestavěného prostředí. Jsou dále stanoveny jednotné standardy a postupy pro vytváření informačního modelu stavby a informačního modelu vystavěného prostředí a jsou vymezena práva a povinnosti jednotlivých subjektů v rámci tohoto procesu.
Samotný zákon je členěn na dvě části. V té první se věnuje informačnímu modelu stavby a v té druhé informačnímu modelu vystavěného prostředí.
Jinak krátce ještě dovolte k základnímu využití a přínosu metody BIM a modelu vystavěného prostředí z určitého dlouhodobého hlediska a to je úspora celkových nákladů v průběhu celého životního cyklu stavby, zkrácení doby přípravy projektu, zejména díky komplexní přípravě stavby v digitálním prostředí, zvýšení efektivity a kvality provádění stavby včetně redukce nákladů. Ano a pak samozřejmě otázka následné správy a provozu stavby, kdy tedy stavby jako takové bychom měli opravdu posuzovat z pohledu celého jejich životního životního cyklu.
Jinak daný zákon přispívá k zavádění procesu digitalizace ve stavebnictví s cílem jeho modernizace, naplňování vize takzvaného stavebnictví 4.0. Bylo vypořádáno v rámci připomínkového řízení velké množství připomínek, zhruba 320 připomínek a všechny byly vypořádány do bezrozporového stavu. Tolik tedy za mě úvodní slovo. Děkuji za slovo.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji za úvodní slovo, vážený pane ministře. Prosím, aby se taktéž ujal slova pan zpravodaj na tento tisk pro prvé čtení, pan Tomáš Müller. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Tomáš Müller: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy, pánové, předkládaný návrh zákona o správě informací o stavbě a vystavěném prostředí z dílny Ministerstva průmyslu a obchodu schválila vláda České republiky na svém jednání 6. listopadu. Návrh byl jako sněmovní tisk 851 rozeslán poslancům 8. listopadu, organizační výbor 20. listopadu doručil tento tisk k projednání a určil jako garanční hospodářský výbor.
Cílem je sjednocení postupu při plánování, výstavbě, údržbě a demolici staveb a zároveň podpora digitálního modelování vystavěného prostředí pro efektivní veřejnou správu a rozvoj infrastruktury. Zákon byl podrobně popsán panem ministrem. Já bych shrnul jenom klíčové body daného zákona.
Zavádí povinnost vytvářet a udržovat informační modely pro stavby podléhající evidenci, pokud jejich hodnota překročí limity veřejných zakázek, definuje povinné osoby - stát, kraje, obce, další právnické subjekty napojené na stát a stanovuje výjimky pro specifické stavby v zahraničí, v majetku armády a podobně, požaduje vedení dat v jednotném datovém standardu, upravuje základní i doplňkové modely vystavěného prostředí, které spravuje zeměměřický úřad nebo další subjekty dle potřeby, stanovuje sankce za neplnění povinností, upravuje přechodná ustanovení pro projektovou dokumentaci vzniklou před účinností zákona, posouvá účinnost týkající se vystavěného prostředí o tři roky a hlavním cílem je zlepšení koordinace, dostupnosti a využitelnosti dat o stavbách a prostředí, podpora udržitelného rozvoje a dlouhodobé snižování nákladů na správu majetku veřejné správy. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji a v tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu, do které v tuto chvíli vidím přihlášeného pana poslance Martina Kolovratníka.
Já vás poprosím, vážené kolegyně, vážení kolegové, aby u tohoto zajímavého tisku, správě informací o stavbě a vystavěném prostředí, zavládl klid na plénu Sněmovny, abychom si mohli vyslechnout v obecné rozpravě, co nám chce pan poslanec říci. Prosím, pane poslanče. ***