Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(19.00 hodin)

 

Poslanec Martin Kolovratník: Pane předsedající, moc děkuji za tu snahu o zjednání pozornosti. Za malou chvíli povím, co bych rád řekl, nebo jak bych se rád vyjádřil. Ono to úvodní slovo... úvodní vystoupení pana ministra i pana zpravodaje bylo - nemyslím to teď nějak ironicky - poměrně stručné a rychlé, ale je to vážná věc. (Hluk v sále.) Tohle opravdu není...

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já vás přeruším, pane ministře... pane poslanče.

V tuto chvíli poprosím pana ministra a taktéž všechny ostatní - například tady předsedy klubu jednoho nejmenovaného hnutí - vás poprosím... Prosím pana poslance Hrnčíře, zdali by mohl svou diskusi přenést do předsálí, prosím. Děkuji moc a poprosím, vážené kolegyně a vážení kolegové, o klid.

Vás, pane poslanče, abyste pokračoval v tom, co nám chcete říct.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Ano, někdy je lepší osobně jmenovat. Děkuji za to vám, pane předsedající, i kolegům.

Tak to, co chci povědět, on ten BIM... Je to dobrá věc, určitě je to posun dopředu, digitalizace, nastavení standartů - nebo standardů, abych se vyjádřil naprosto korektně - právě ve stavebnictví (je) posun dopředu. Ale prosím - a teď se nikdo z předkladatelů nebo z vládní koalice neuražte - obávám se, aby i zde neplatilo ono typické české přísloví: práce kvapná, málo platná. Vzpomeňme si - teď se dívám na svého ctěného kolegu Roberta Králíčka - na to, co se stalo a děje kolem digitalizace stavebního řízení, kolem toho, jak dopadlo, jak v tuto chvíli stále vypadá a je nedořešené stavební řízení a celý proces stavebnictví.

Když rychle nejdřív zrekapituluji to, co je v tom návrhu obsaženo, to, co přináší - a to je ta úvodní pozitivní část mého vystoupení - tak tady budu mluvit asi podobně jako pan ministr nebo pan zpravodaj. Ten zákon o takzvané správě informací, digitálních informací, o stavbě, informačních modelech stavby a vystavěném prostředí, tak opravdu to může být zásadní krok vedoucí k modernizaci a digitalizaci českého stavebnictví a ten návrh, tak, jak je sepsán, jak je sem do Sněmovny poslán, tak zavádí de facto povinnost využívat právě tady ten takzvaný Building Information Management - digitalizaci, digitální systém, informační modely staveb u projektu nad určitou hodnotu - od určité výše, zjednodušeně určité velikosti nebo objemu, a stanoví pravidla pro jejich tvorbu, zprávu a využívání. Tady se asi shodneme, opozice i koalice, že pokud se takové dílo, takový návrh a nápad podaří, tak ten efekt může být dobrý, pozitivní, zlepší efektivitu procesů, zvýší transparentnost, přispěje k lepšímu rozhodování při realizaci stavebních projektů. Takže ty přínosy jsou zřejmé, ale... Je tady několik ale.

Už to první ale podle mého názoru je navrhovaná účinnost zákona od 1. července 2025. A tady prostě musím být opět k vládní koalici kritický, musím být kritický k vašemu plánování stylu práce. Je to zákon, který byl projednán, pan ministr se v úvodním slově vlastně odkazoval, vracel k předchozí vládě, která garantem tady toho tématu stanovila Ministerstvo průmyslu v tom minulém volebním období. Ono by teoreticky také mohlo být MMR, Ministerstvo pro místní rozvoj, ale OK, ale buďme upřímní. Jsme těsně před Vánoci, je konec prosince a v tom návrhu... nebo v tom zákoně navrhovaná účinnost od 1. července 2025. Od lidí z oboru, od projektantů, stavařů - a korektně mluvím především o oboru dopravního stavitelství. Ono by taky bylo dobré, kdyby tady byl přítomen pan ministr Kupka, který by se k tomu vyjádřil. On je tím, kdo se tedy snaží nějak zachránit nebo pomoci tomu souvisejícímu procesu digitalizace stavebního řízení. Tak pokud by byl pan ministr Kupka korektní, tak potvrdí, že lidé z oboru - ať už to jsou projektanti, ať to jsou státní investoři, správa železnic, Ředitelství silnic a dálnic - tak zkrátka nejsou připraveni. Není ta připravenost na to, aby se to celé rozběhlo od 1. července, a je to nejenom kvůli - a to není žádná výmluva nebo obstrukce - nepřipravenosti investorů, ale vůbec kvůli tomu, že nejsou připraveny související standardy a předpisy, ať už to jsou standardy jako takové, vyhlášky, prováděcí vyhlášky pro celou tu metodu informačního modelování staveb nebyly zveřejněny, nejsou sepsány, zákon je velmi obecný a mnoho klíčových otázek odkazuje právě na ty budoucí vyhlášky, budoucí prováděcí předpisy, které ale prostě v tuto chvíli připravené nemáme. A možná vystoupí někdo z mých kolegů, ono se to netýká jenom rezortu dopravy, o kterém teď mluví, ono se to týká obcí, ono se to týká samospráv. Myslím si, že někteří z vás, pokud jste tu starostové nebo zástupci obcí, Svazu měst a obcí, tak byste k tomuhle měli vystoupit a říct, jak to vidí samosprávy, protože i na vás to potenciálně může dopadnout.

Další věc, ten zákon nezohledňuje existenci a roli Digitální a informační agentury, která by měla být klíčovým partnerem. Aspoň tak jste si to ve vládě navrhli a připravili právě pro zavádění a implementaci jakýkoliv informačních modelů. To - můžu to kritizovat, nemusím to kritizovat - ale je a bylo to politické rozhodnutí této koalice, této vlády. Vy jste se rozhodli DIA zřídit. Tak, jak jsem si ten zákon, ty materiály četl, tak v tomto sněmovním tisku s DIA prakticky nepracujete, neuvažujete o ní, jestli tam bude, nebo nebude. Anebo se pleteme. Možná tam nějakým způsobem budeme.

Další problém, neziskové subjekty, neziskový sektor, který také je často investorem - domy sociální péče, domovy důchodců, opět - na ně tyto novinky, zavádění digitalizace, objednávání dodavatelů právě v tom novém systému můžou dopadnout finančně... Není zatím řešeno, není zodpovězeno. Asi by tohle třeba byla víc otázka pro pana ministra Jurečku za Ministerstvo práce a sociálních věcí, jestli a jakým způsobem s ním nebo s jeho sektorem bylo, nebo nebylo komunikováno, jak se k tomu postaví?

Takže sečteno a podtrženo, ten zákon podle mého - našeho - názoru jde dobrým směrem. Je to dobrá úvaha. Opět, já mám snad určité znalosti nebo zkušenosti ze sektoru dopravy, my to zkoušíme. Řada dodavatelů projektantů už se na různých konferencích a seminářích snažila pozitivně prezentovat tím, že ten či onen projekt připravila projektantsky právě tady v tom takzvaném BIMu - ilustračně mohu uvést třeba projekt nebo plán na železniční stanici na zastávku na letišti Václava Havla na Ruzyni. Takže určité řeknu - a v dobrém to myslím - pionýrské pokusy byly učiněny a jsou činěny. Zkoušíme to v tom rezortu, ale zkrátka přijít sem do Sněmovny - a tak to je - těsně před Vánoci, s návrhem opravdu strukturální změny, velké strukturální změny, rýsovat si to, že to bude platit od 1. července... To se na mě nezlobte, ale po zkušenostech, které máme z letošního roku s digitalizací stavebního řízení...

Fakt k sobě buďme upřímní, pane ministře, i vy, další kolegové, viděli jste, jak to trvalo nebo co se dělo kolem soutěží - na digitalizaci soutěží, na systémy, na propojení systému.

Prostě není to reálné, nemůžeme to stihnout. A teď vlastně bych vám radit a pomáhat nemusel - jsem v opozici, měli byste si to rozhodnout vy sami - ale velmi výrazně varuji minimálně právě směrem k tomu termínu a avizuji, že až tu věc projednáme ve výborech... Byl zmíněn jako garanční hospodářský výbor, to je správně, určitě budu plédovat za to, abychom tuto věc přikázali i do výboru pro veřejnou správu. Dotýká se to obcí, samospráv a vnímám, že tady asi kolegové za malou chvíli vystoupí, tak pojďme třeba zkusit najít dohodu rozumnou, že ty lhůty o něco prodloužíme, že zkusíme i účinnost formou pozměňovacích návrhů - nevím - minimálně třeba o dva měsíce posunout. Snažím se teď nedívat na to, že ten příští rok bude volební nebo předvolební. Ale zkusme tady najít racio, ať se zase nedostaneme do stavu, že se něco zkusilo, že se to pokazilo a že to pak budeme napravovat. Myslím si, ten sektor, a mluvím tedy primárně právě za dopravu, že si to nezaslouží, abychom tady vymysleli zákon, který pak nebude funkční a který budeme muset opravovat. Tolik na úvod. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji. S faktickou poznámkou je přihlášená paní poslankyně Zuzana Ožanová. Prosím, paní poslankyně, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Já jsem se na tento tisk podívala, i na teze vyhlášek, kde jsem si četla, co všechno budou obsahovat - například tam bude - v nějakých vybrané sady informací povolení stavby, provádění stavby, kolaudace stavby.

Prosím vás, chcete brzkou účinnost? Nemělo by to trošku být v souvislosti s tím, co MMR chystá, tu digitalizaci stavebního řízení? Já nevím, proč se mají tyhle dvě věci oddělovat, protože podle mě spolu docela souvisí.

Zrovna dneska bych tu ráda přivítala i pana ministra Kulhánka, protože, promiňte mi, tady dělají vlastně dvě ministerstva digitalizaci stavebního řízení.

Ještě tady zazněl můj předřečník, kolega Kolovratník, vaším prostřednictvím, pane předsedající. K čemu máme DIA? K čemu vznikla nová Digitální agentura? Kdo to všechno bude dělat? Prosím vás, to tam úplně není a hlavně v důvodové zprávě není ani zmínka o provázanosti s digitalizací stavebního řízení na Ministerstvu pro místní rozvoj. Tam, prosím vás, není nic, anebo jsem špatně četla. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP