Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(16.10 hodin)
(pokračuje Oldřich Černý)

Zavedení monitoringu eroze jako nové působnosti Státního pozemkového úřadu považujeme také za smysluplné, nicméně je potřeba toto dostatečně provázat s dalšími nástroji ochrany půdy, jako jsou pozemkové úpravy nebo dotační politika. SPD se dlouhodobě zasazuje za ochranu naší české půdy a posílení role státu v této oblasti.

V návrhu mně však trochu chybí strategie, jak zajistit dlouhodobou potravinovou soběstačnost a ochranu zemědělské půdy před degradací. Půda je národním bohatstvím, které nesmí být jen předmětem obchodů nebo administrativních úkonů. Navíc vidím potřebu vyjasnit vztah mezi státním pozemkovým úřadem a dalšími orgány, jako jsou obce a kraje, aby nedocházelo ke zbytečným konfliktům například při řešení územního plánování. Bez těchto kroků zůstane návrh pouze polovičatým řešením.

Vážené kolegyně a kolegové, tato navrhovaná právní úprava přináší sice některá zlepšení, ale doporučujeme ji do dalšího čtení podrobit ještě důkladné revizi legislativy týkající se státního majetku a ochrany zemědělské půdy. Vždy totiž budeme usilovat o zavedení takových opatření a změn, které zajistí větší stabilitu a předvídatelnost pro naše zemědělce.

Děkuji vám za pozornost a tímto žádám, abyste důkladně zvážili naše připomínky při dalším projednávání tohoto návrhu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. To byl zatím poslední přihlášený do obecné rozpravy. Já se táži, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy? Není tomu tak, končím tedy obecnou rozpravu.

Táži se na závěrečná slova, pan ministr má zájem? Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuju, paní místopředsedkyně. Kolegyně, kolegové, děkuji za tu rozpravu, kterou jsme nad novelou zákona o SPÚ tady mohli vést. Možná ty některé citace, které tady zaznívaly od pana poslance Kotta a Pražáka, jsme si mohli vyměnit a my bychom to samozřejmě si přečetli nebo se na to podívali, na ty texty.

Pan poslanec Pražák asi ve 38. minutě svého projevu řekl jednu důležitou větu a na tu chci reagovat, a to, že komplexní pozemkové úpravy jsou důležité hlavně v té fázi realizace v rámci protierozních opatření, v rámci protipovodňových opatření. Vaším prostřednictvím pro pana poslance jenom potvrzuji to, co jsme probírali na zemědělském výboru, že pro příští rok počítáme s částkou zhruba 2 miliardy korun na tu realizaci, čili tady opravdu v rámci možností, realistických možností státního rozpočtu, i na tuto kapitolu pamatujeme.

Jinak děkuju za tu interesantní historickou sondu do pozemkových úprav v období Rakousko-Uherska a dříve. To jistě byly zajímavé myšlenky, ale myslím, že to v zásadě nijak nesouvisí s předmětnou projednávanou novelou.

K paní poslankyni Kocmanové: tomu tématu se věnujeme. Já si myslím, že to bude možné probrat na jednání zemědělského výboru. Má to samozřejmě své limity v tom, abychom nešli cestou zakázané veřejné podpory. Když se podíváte do evropské legislativy, tam samozřejmě nemůžeme jít nad rámec toho, co nám umožňují pravidla veřejné, respektive zakázané veřejné podpory, nicméně my to řešení s paní ústřední ředitelkou Státního pozemkového úřadu hledáme a myslím, že budeme mít co na jednání zemědělského výboru přenést a vám představit.

Pokud jde o pana kolegu Černého, vaším prostřednictvím, děkuji za připomenutí potřeby ochrany půdy. S tím naprosto souhlasím, jenom připomenu, že jsme tady v loňském roce schválili novelu zákona o ochraně zemědělského půdního fondu a v této novele mimo jiné byla zakotvena i ochrana půdy ve smyslu zamezení jejího nabývání zahraničním zájemcům v případě, že tam platí reciprocita, tedy že ani občan České republiky nemůže v dané zemi nakoupit zemědělskou půdu. Nebude, není to možné už dneska, ta novela je platná, účinná od 1. července tohoto roku, není to možné ani v České republice.

Pokud máte na mysli, pane poslanče, ještě nějaké vztahy mezi Státním pozemkovým úřadem a územním plánováním, určitě to mohou být témata, která můžeme prodiskutovat na jednání zemědělského výboru, kde se na tu debatu těším.

Takže to byla krátká reakce na příspěvky, které tady v prvním čtení zazněly, a já za to děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Táži se, zda má zpravodaj zájem o závěrečné slovo? Nemá, děkuji.

V obecné rozpravě nezazněly žádné návrhy, o kterých bychom měli hlasovat, proto se nyní budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.

 

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoho tedy nevidím, přistoupíme nyní k hlasování a přivolám kolegy z předsálí.

Zahajuji hlasování o návrhu. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 419, přihlášeno 127 poslanců a poslankyň, pro 113 proti žádný. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu.

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Táži se, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Nikoho nevidím.

Končím projednávání tohoto tisku, tohoto bodu. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji.

Než přistoupíme k dalšímu bodu, přečtu omluvy: omlouvá se Pekarová Adamová Markéta od 16.45 do 18.30 z pracovních důvodů, Havlíček Karel od 17.30 do 21.30 z pracovních důvodů, Kohajda Michael od 13.30 pracovní důvody, Zuna Michal od 18.30 do 21 hodin -pracovní důvody.

Nyní bychom přistoupili k projednávání bodu

 

39.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 226/2013 Sb., o uvádění dřeva a dřevařských výrobků na trh, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 815/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zemědělství Marek Výborný. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuju za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Kolegyně, kolegové, zde máme druhý tisk z gesce rezortu zemědělství, a sice už paní místopředsedkyní zmíněnou novelu zákona o uvádění dřeva a dřevařských výrobků na trh, zákon o dřevě. Dovolte mi, abych připomněl, že součástí té novely je i řada dalších souvisejících zákonů, které novelizujeme. Hlavním cílem tohoto návrhu zákona totiž je adaptace na nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie ze dne 31. května 2023 o dodávání na trh Unie a vývozu z Unie některých komodit a produktů spojených s odlesňováním, takzvané nařízení o odlesňování, jak je všeobecně známo.

Tady mi dovolte jenom připomenout, o co se jedná. Nařízením o odlesňování reaguje Evropská unie na snahu minimalizovat znehodnocování lesů a odlesňování v rámci celé planety. Je to otázka samozřejmě mířící na omezování emise skleníkových plynů, zabránění celosvětovému úbytku biologické rozmanitosti a další související témata. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP