Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(11.20 hodin)
Poslanec Jiří Havránek: Děkuji. Nejprve tedy budeme hlasovat o návrzích legislativně technických úprav, které jsem zde podle § 95 odst. 2 jednacího řádu načetl.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Prosím o stanovisko předkladatele? (Ministr: Souhlas.)
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 338, přihlášených 169 přítomných, pro všech 169. Návrh byl přijat. Prosím.
Poslanec Jiří Havránek: Děkuji. Nyní druhé hlasování - pozměňovací návrh garančního rozpočtového výboru jedním hlasováním en bloc, je to jeden pozměňovací návrh. Stanovisko výboru je doporučující. (Ministr: Souhlas.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano, stanoviska zazněla.
Zahájila jsem tedy hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? (Něco třesklo, když ministr Blažek usedal na židli.)
Hlasování číslo 339, přihlášených je 172 přítomných, pro 171, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Nemáme tady nějaký úraz? Jste v pořádku?
Poslanec Jiří Havránek: Ne. Pan ministr spravedlnosti je pouze těžká váha.
Nicméně poslední hlasování k návrhu zákona jakožto celku.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano, o všech návrzích bylo hlasováno.
Přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o implementaci předpisů Evropské unie v oblasti digitalizace finančního trhu - zákon o digitalizaci finančního trhu - podle sněmovního tisku 692, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo jste pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 340 přihlášeno 174 přítomných, pro 173, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Uzavírám projednávání tohoto bodu. Děkuji panu zpravodaji i panu ministrovi.
Otevírám bod číslo
168.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s implementací předpisů Evropské unie v oblasti digitalizace finančního trhu a financování udržitelnosti
/sněmovní tisk 694/ - třetí čtení
Než k němu ale přistoupíme, předpokládám, že k hlasování se hlásí paní poslankyně Šafránková. Prosím o ztišení.
Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji. U posledního hlasování jsem hlasovala pro, na sjetině mám "zdržela se". Nezpochybňuji hlasování, pouze pro stenozáznam. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji také. Vládní návrh zákona tedy představí pan ministr nebo za navrhovatele je přítomen pan ministr financí Zbyněk Stanjura a zpravodaj garančního výboru je opět pan poslanec Jiří Havránek. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 694/4, který byl doručen 18. září 2024. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 694/5.
Ptám se tedy znovu navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Máte zájem o vystoupení před otevřením rozpravy? Nemáte. Otevírám rozpravu. Do ní je přihlášeno několik pánů poslanců, nicméně pan zpravodaj se také hlásí s přednostním právem. Proto prosím pana zpravodaje Havránka, aby přistoupil k pultíku. Vás ostatní prosím, abyste se ztišili.
Poslanec Jiří Havránek: Tak ještě jednou dobrý den. Teď k tomu, co je sice neméně klíčové jako předešlá legislativa, ale vzbudilo nejvíce mediální pozornosti. Určitě dneska vidíte, jaká je show na Twitteru, nejenom dneska, ale i poslední dny, o tom, co kdy kde kdo a jak. Já řeknu na úvod první věc, protože taky se tam dost často objevuje o tom, kdo se nevyjádřil a podobně.
Tohleto je papír (Ukazuje.), který u sebe nosím od 18. ledna 2023. Když jsme byli s Dominikem Stroukalem, kterého, věřím, všichni znáte jakožto člena NERVu, popřípadě jakožto vašeho vyučujícího. To štěstí máme já s Ondřejem Babkou, prostřednictvím paní předsedající. A tam jsme představili vlastně základní záměry toho, co se dá dělat pro kryptoměny v České republice. A k tomu nás tehdy vyzval zde přítomný pan ministr financí. Tam jsme právě mluvili o tom, že dlouhou dobu se tu vedou úvahy o bankovním účtu a o tom, že kryptoměnové společnosti na něj nemají právo, respektive to právo mají logicky, ale jednotlivé banky a další družstva jim je neotvírají. Toto, věřím, dneska vyřešíme.
Další věc, kterou jsme tam představili, je uplatnění časového a hodnotového testu jakožto z mého pohledu, a věřím, i z pohledu dalších lidí, protože těch předkladatelů pozměňovacích návrhů je celá řada a všechny je zmíním, Patriku Nachere. Je to důležité téma. Opravdu. Časový a hodnotový test je věcí, která pro více než pro podnikatele v kryptoprůmyslu znamená důležitou věc právě pro ty kryptostřadatele, kterým se říká hodleři. Je to podle chyby. Jeden z nich totiž v pradávnu napsal místo hold anglicky hodl a dneska tento termín je opravdu celosvětově používán.
Vystoupil jsem zde s přednostním právem z několika důvodů. Za prvé, že bych chtěl opravdu poděkovat všem poslancům, kteří pro tuto věc se zapojili ještě předtím, než to bylo cool, ale i těm, kteří dneska třeba změní své stanovisko oproti tomu, jak to bylo v průběhu projednávané legislativy. A taky jsem byl vyzván kolegy z bezpečnostního výboru, ať už to byl Robert Králíček, nebo i zde přítomný pan předseda, abych se vyjádřil ke stanoviskům, která vlastně byla zaslána, tuším, že to bylo na Twitteru, GFŘ, Finanční správa a směrem k výboru to bylo NCOZ.
Nicméně základní argumenty, proč časový a hodnotový test. Hodnotový test nastavujeme na hranici do 100 000 korun za zdaňovací období. Je to analogie s cennými papíry. Řešíme tím ten problém, že když si za krypto dneska koupíte v Alze nějakou věc, popřípadě v nějaké kavárně, ať nezmiňuju nějakou konkrétní, zaplatíte kryptoměnou za vaši kávu, doteď to byla daňová operace na obou stranách, to znamená, jak na straně prodávajícího, tak i na straně kupujícího, protože tam docházelo ke kurzovému rozdílu v bitcoinu, tak jak se změnil tento kurz, on měl z toho zisk a následně i toto musel danit. To vyřešíme, a to do 100 000 za zdaňovací období.
Časový test jsme nastavili v tomto pozměňovacím návrhu na tři roky. Pokud tedy kryptoaktivum držím delší dobu než tři roky a následně jej prodám, tak následně zisk nedaním. Ten princip je stejný jako u cenných papírů. Objevil se třeba názor o tom, že cenné papíry, a je naprosto legitimní, a tady já bych chtěl poděkovat Michaelovi Kohajdovi, který na rozpočtovém výboru toto dost bránil. Cenné papíry totiž už dneska jsou podložené i třeba kryptoměnou. A z tohoto důvodu si myslíme, že pokud je samotná kryptoměna podkladovým aktivem a časový test by byl uplatněn, tak má být přece uplatněn i u té kryptoměny jako takové. Nastavili jsme ho na tři roky, ne na jeden rok jako v Německu, tudíž věřím, že je to opravdu správná doba. Když tady Honza Skopeček správně mluvil, prostřednictvím paní předsedající, pardon, mluvil o volatilitě a spekulativnosti, tak právě časový test je něčím, co tomuto brání.
Druhá, a já přiznávám pro mě osobně nejklíčovější, věc je úprava práva na bankovní účet, protože jak jsem říkal ve svém prvním vystoupení, dnes český kryptoprůmysl vzkvétá, a to přesto, že stát se k němu nechoval nijak - ani dobře, ani špatně - dlouhé roky a zároveň banky se k němu chovaly vůbec ne pozitivně. Je to jejich přirozený přístup, je to jejich obchodní právo. Nicméně musíme se dívat na věc, že pro mě osobně jakožto jednoho z předkladatelů je klíčové opravdu to, že tady dochází reálně k omezení možnosti podnikání v této oblasti, a toto dnes, věřím, vyřešíme.
Nicméně co bych ještě zmínil jako třetí, ten bankovní účet je věc, která se opravdu tady řeší roky, ať už v minulém období, kdy to byl návrh, tuším, Marka Nováka, který tehdy se ale vztahoval i na zbrojaře. Následně v tomto období jsme nahráli tisk, který nebyl úplně přijat pozitivně ze strany FAÚ, přestože vláda k němu přijala neutrální stanovisko, a to z jednoho prostého důvodu. Měli jsme tam 25 000 subjektů, které dneska podnikají na základě volné živnosti nakládání s virtuálními aktivy. Ale tento problém MiCou (správně MiCA) končí. Opravdu v tuhle chvíli právo na bankovní účet, pokud schválíme ten pozměňovací návrh, o což vás tu prosím, tak budou mít licencované kryptosubjekty na základě právě licenčního řízení pod Českou národní bankou. Věřím a doufám, že toto licenční řízení bude rychlé, administrativně nenáročné a bude Česká republika opravdu v budoucnu ještě větší kryptovelmocí a opravdu tou evropskou jedničkou. ***