Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(11.30 hodin)
(pokračuje Jiří Havránek)

Nyní už rychle k těm výhradám, které zazněly, ať už to byla nedostatečná regulace kryptoměn, to tuším, bylo zrovna od Finanční správy. Za mě osobně jakožto předkladatele návrhu to nereflektuje skutečnost toho, že my zde ve sněmovním tisku 692 přijali výraznou regulaci, právě evropskou regulaci kryptoměn. Mluvil o tom i ctěný kolega Jan Hrnčíř, prostřednictvím paní předsedající. Další regulace jsou samozřejmě obsaženy v rámci AML zákona. Takže pokud někdo tvrdí, že ten náš pozměňovací návrh právě je špatně s ohledem na to, že kryptoměny jsou nedostatečně regulované, já tvrdím, že ne, protože opravdu ta MiCA přináší výraznou regulaci a ta regulace tu byla už předtím prostřednictvím AML zákona.

Co se týče obavy z daňových úniků a praní špinavých peněz, tady nedokážu odkázat na nic jiného než právě na Německo, kde ten časový test je jednoletý, u nás je tříletý, je tam již schválen několik let. Kryptoměny navíc běží na technologii blockchainu, takže daňová správa může snadněji kontrola transakce s kryptoaktivy než u mnohých současných aktiv, zejména hotovosti, čímž nic neříkám, ale tušíte, kam směřuju, a šel bych dál.

Ztráta daňových příjmů, to zaznělo od obou institucí. K tomu mám dvě vyjádření. První je, že je naprosto logické, že když přijde daňová úleva, bude tam určitý výpadek příjmu. Na Twitteru Generální finanční ředitelství je vyčíslilo, pokud se nepletu, na 40 milionů korun ročně. Nicméně pokud si vezmeme, a na to mě navedl, prostřednictvím paní předsedající, před chvílí ctěný pan kolega Munzar, že právě všechny tyto podmínky, které dělají plus pro český kryptoměnový svět, přivedou další podnikatele v oblasti kryptoprůmyslu, kteří zde budou odvádět své daňové příjmy. A to je velké plus, které právě souvisí s tím zlepšováním celého v uvozovkách environmentu kryptoměn.

Nicméně ten navrhovaný časový test nedává žádné zvýhodnění kryptoměnám, pouze je dává na roveň se současnými cennými papíry a akciemi. Ty důvody jsem tu už zmínil.

Podpora daňových úniků. Znovu bych opakoval to, že právě kryptoměny jsou založeny na blockchainové technologii. Posunuli jsme se velmi výrazně v posledních několika letech. Samozřejmě i v České republice jsme si zažili scamy, které v oblasti virtuálních aktiv se objevily, ale ti, kteří je dělali, jsou řádně potrestáni. A věřím, že právě ta zmiňovaná regulace, kterou dneska přijímáme, jim ještě případně do budoucna tyto podmínky zhorší a že opravdu Česká národní banka bude fungovat jakožto dohledový a licenční orgán.

Poslední věc. Kryptoměny jsou volatilní a spekulativní aktivum, není důvod ho podporovat. To je právě to klíčové pro mě osobně. Časový test - a pokud jsem se to neučil špatně na Vysoké škole ekonomické - je právě něčím, co v případě těch výkyvů, které se u bitcoinu a u dalších kryptoměn nacházejí, zabraňuje kasinoefektu a právě tomu, abyste ve chvíli, kdy se dostanete v uvozovkách do toho pomyslného dna té ceny, rychle spekulativně, nikoliv spekulativně, ale panicky prodával, tak časový test je něčím, co pomáhá tyto výkyvy v podstatě zhladit.

To jsou základní výtky, které zde zazněly. Já jsem odpověděl na vlastně připomínky, které byly ze strany bezpečnostního výboru. A teď opravdu poděkování kolegům a kolegyním, kteří byli podepsaní u těch klíčových pozměňovacích návrhů Jiřího Havránka, Marka Nováka, Jakuba Michálka, Patrika Nachera, Michala Zuny, Roberta Králíčka, Josefa Fleka, Karla Sládečka, Michaela Kohajdy, kteří opravdu i díky, a musím to zde zmínit, eStatu jakožto nezávislému think tanku se podařilo dát do kupy a já jsem za to šťastný.

Věřím, že se najdou ještě další podporující tohoto zákona, protože úspěch má vždycky hodně tatínků. Děkuju za vaši pozornost a znovu prosím o podporu těch jednotlivých pozměňovacích návrhů, které jsou důležité pro rozvoj kryptoprůmyslu v České republice a jsou tou cestou, znovu opakuji, jak můžeme dohánět i třeba to Německo ve výši našich platů. Protože moderní technologie jsou důležité pro budoucnost České republiky.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní tedy vystoupí v obecné rozpravě pan poslanec Zuna, následuje pan poslanec Flek. Prosím o ztišení v sále.

 

Poslanec Michal Zuna: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Já si nejdříve dovolím navázat na vystoupení kolegy Havránka. Já bych si vzal faktickou poznámku, ale tím, že mi to vychází, tak to nebylo třeba. Chci jenom kolegu opravit v tom, že ten náš návrh novely zákona o platebním styku, který jsme společně připravovali, tak to negativní stanovisko nedával Finanční analytický úřad, ale Česká národní banka především. Naopak Finanční analytický úřad chce, aby české firmy měly účty v České republice, protože pro případy kontroly v oblasti AML, praní špinavých peněz, tak je pochopitelně lepší mít české firmy v českých bankách, než když ty, než když ty prostředky tečou někde přes Kypr. Tak to jenom faktická na kolegu Havránka.

A teď k tomu samotnému tisku. Já bych začal poděkováním ať už Ministerstvu financí, tak stejně tak vlastně všem, kteří se podíleli na přípravě tisku, a zejména pak těch pozměňovacích návrhů tak, jak je tady přečetl už kolega Havránek. Vlastně přijetím té legislativy, ať už to byl ten tisk 694, nebo ty pozměňovací návrhy tady v tomto doprovodném tisku, tak výrazně pomohou a upraví nastavit pravidla právě pro poskytovatele služeb s virtuálním aktivem pro české podnikatele, kteří, a jak už tady mnohokrát zaznělo, patří mezi světovou špičku, ať už v oblasti výroby hardware, který je určen pro správu kryptoaktiv, anebo ve vývoji software, na kterém potom vlastně vše běží.

Takže já bych chtěl ujistit, že s přijetím tato nejistota, nenastavení pravidel, potíže, které tyto společnosti v českém prostředí mají, tak tato nejistota bude odstraněna.

Já bych se ještě krátce zastavil u toho vývoje. My v rámci stálé komise pro kontrolu Finančního analytického úřadu tak tuto problematiku jsme řešili již v uplynulých dvou letech. A celé to vlastně neříkám, že začalo, ale jedním z hlavních faktorů je to, že Česká republika byla nebo je pod silnou kritikou výboru MONEYVAL, tedy výboru, který dohlíží na problematiku praní špinavých peněz, financování terorismu, implementaci nástrojů, které tomu zabraňují v jednotlivých zemích, a Česká republika je tady pod výrazným tlakem výboru MONEYVAL a tou příčinou je to, že v České republice máme v tuto chvíli ať už 20 nebo, 25 000 poskytovatelů služeb s virtuálním aktivem díky tomu, že tato služba vlastně ještě za pana ministra Havlíčka v červenci 2021 byla v seznamu volných živností, teda v živnostenském rejstříku zařazena jako volná živnost. A došlo zde vlastně k určitému nepochopení nebo nedorozumění v tom, že každý, kdo přišel na Živnostenský úřad a zažádal si o volnou živnost a řekl té paní úřednici, dejte mi tam všechny ty živnosti, tak dostal i volnou živnost číslo 81, což je tedy poskytování služeb s virtuálním aktivem. Tím se automaticky stal povinnou osobou AML zákona a nám narostl tento počet údajných poskytovatelů služeb až na těch 25 000. Což je pod výraznou kritikou výboru MONEYVALu a jsme přirovnáváni mezi země, které patří mezi světovou pračku špinavých peněz, protože tady máme tolik takových subjektů. Jsme srovnáváni s Rakouskem, které má čtyři společnosti, s dalšími zeměmi Evropské unie, kde jich je 10 nebo 15 . A my 25 000. Což je velice ale zároveň smutné, když víme, že to je v podstatě jenom administrativní chyba, ale neustále tady potom jsme pod tímto tlakem.

Takže právě i díky tomu jsme připravili společně ten pozměňovací návrh A1, který navazuje na tu velkou licenci vznikem malé licence, která bude spadat pod Finanční analytický úřad v rámci té malé licence. My očekáváme, že o ni požádají maximálně desítky subjektů, ale nikoliv desetitisíce. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP