Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(20.00 hodin)
Poslanec Milan Brázdil: Já nemám žádné další otázky, jenom, přece jenom, pane ministře, nechcete aspoň něco? Tři lidi jsme se ptali. Zákon, který je závažný... (Ministr Stanjura z lavice: Byl podán návrh na zamítnutí.) Byl podán návrh na zamítnutí, já vím, ale... (Ministr Stanjura opět hovoří mimo mikrofon.) Pan ministr na mě mluví, že byl podán návrh na zamítnutí, ale nic nevede k tomu, že bychom mohli diskutovat o těch otázkách, ne? To bude závěr, až to se bude hlasovat až poté. Teď ještě stále bychom mohli diskutovat. Nechcete... (Předsedající: Jsme v rozpravě, ano.) Jinými slovy, nechcete nám odpovědět, takže... běžte.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: To byla totiž zatím poslední přihláška do rozpravy. Proto se táži, zda je ještě od někoho zájem vystoupit? Není tomu tak.
Přivolala jsem už kolegyně, kolegy z předsálí a končím obecnou rozpravu.
Nyní je prostor na závěrečná slova? Prosím.
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji a předpokládám, pokud zákon projde do druhého čtení, že bude na zdravotním výboru velmi živá diskuse, kde se ty dotazy prodiskutuji, zodpoví se na ně. K některým se mohu vyjádřit už teď - potraviny pro zvláštní lékařské účely jsou definované, ta definice je dána legislativou, tam se asi není o čem bavit. O tom, jestli pracoviště splňuje nebo nesplňuje podmínky pro schválení do provozu, rozhoduje legislativa, která je veřejná, a vyjadřuje se k tomu lékařská komora. Pokud lékařská komora povolí provoz pracoviště, tak pak je to čistě v gesci komory, v gesci pojišťovny, zda nasmlouvá nebo nenasmlouvá péči. Takže to, aby skončila ta zbytečná nesmyslná výběrové řízení na kraje, to byl požadavek všech hejtmanů za všechny politické strany, včetně hejtmana, který dneska vede asociaci hejtmanů.
Co se týče spojování pojišťoven - a já za to poslancům za ANO velmi děkuji - tak pozměňovací návrh, který umožňuje spojování pojišťoven, to jste schválili i svými hlasy v předchozím zákoně, byl to pozměňovací návrh. V tomto zákoně nic takového není a já vám za to děkuji, že jste pro to hlasovali. Tak to by bylo k některým připomínkám, které jste měli.
Já si myslím, že ten zákon je dobrý, že výrazně zlepšuje práva pacientů, zlepšuje dostupnost zdravotní péče, posiluje péči o dětské stomatologické pacienty. Fondy, které tam jsou, tak to nejsou v žádném případě peníze sloužících zdravotní péči, ale je to restrukturalizace fondů - a tady bych chtěl připomenout a víme to všichni, co jste ve správních radách pojišťoven, že na fondech pojišťoven je v současné době kumulativní suma víc než 50 miliard - a právě tuto sumu chceme efektivněji využít, například provozní fondy nebo některé fondy, které se ukázaly jako přežité, chceme transformovat tak, aby byly efektivněji využity. Přitom ale samozřejmě se nemůže sahat na peníze, které slouží na zdravotní péči. Ale já předpokládám, že znovu, pokud ten zákon projde do druhého čtení, bude k němu velmi živá diskuse na zdravotním výboru. Očekávám, že se objeví pozměňovací návrhy bez ohledu, zda je podá koalice, či opozice, o každém jsem připraven velmi pečlivě studovat.
A chtěl bych poděkovat jak kolegu Maškovi, tak kolegyni Adámkové, tak koneckonců i kolegu Brázdilovi za jejich připomínky, za to, že opravdu mají legislativu pečlivě prostudovanou. A proto si myslím, že ta diskuse bude velmi důležitá i z toho důvodu, že tímto způsobem můžeme posunout společně české zdravotnictví dál, pokud z něho nebudeme dělat politické téma.
Já v podstatě navazuji na práci svých předchůdců a chtěl bych jim za to poděkovat, koneckonců novela Vojtěcha Adama stejného zákona byla velmi užitečná - a já jsem ji tady velmi silně podporoval jako předseda klubu i jako lékař, i jako poslanec - a doufám, že stejně apolitická diskuse bude i o tomto zákonu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Táži se pana zpravodaje, zda...? Nemá zájem vystoupit.
My tedy můžeme přistoupit k hlasování o návrhu na vrácení předloženého návrhu k dopracování, který přednesla paní poslankyně Věra Adámková. (Ťukání karet do lavic.)
Slyším, všechny odhlásím. Prosím, přihlaste se opět svými registračními kartami.
Zopakuji, o čem budeme hlasovat - protože přivoláni už kolegové byli - a sice o vrácení předloženého návrhu k dopracování.
Zahájila jsem hlasování o návrhu navrácení k dopracování. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?
V hlasování 314. se účastnilo 129 poslankyň a poslanců, pro 55, proti 70. Návrh na vrácení nebyl přijat.
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu. Táži se, zda někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak, přistoupíme k hlasování.
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro výbor pro zdravotnictví jako výbor garanční? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti, aby byl předložený návrh přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví jako garančnímu?
V hlasování 315 se účastnilo 129 hlasujících, pro 127, proti 0. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví jako garančnímu výboru.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Takže se táži, zda má někdo návrh na přikázání dalším výborům či výboru k projednání? Není tomu tak.
My tedy můžeme ukončit projednávání tohoto bodu. Končím první čtení tohoto návrhu zákona a děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.
Jako další otvírám bod
30.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní a působnosti Celní správy České republiky, zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 69/2010 Sb., o vlastnictví letiště Praha-Ruzyně /sněmovní tisk 784/ - prvé čtení
Z pověření vlády nyní předložený návrh uvede pan ministr financí Zbyněk Stanjura. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Já budu mít úvodní slovo úplně stručné. Pokud budou padat dotazy, jsem připraven podat podrobnější informace. Chceme změnit některé zákony v oblasti správy daní a působnosti Celní správy a chceme, aby se Celní správa soustředila na hlavní činnosti, a vyjasňujeme kompetence. Například v oblasti lihu budeme koncentrovat všechny kompetence v Celní správě, i ty, které dneska vykonává Ministerstvo zemědělství, a v některých případech je to naopak, aby tam nebyly sdílené kompetence, sdílená zodpovědnost, ale jednoznačná.
Celní správa by měla být dlouhodobě zaměřena na své kmenové působnosti, které jsou: celnictví, správa daní, zejména spotřebních a energetických, dělená správa, to je správa placení a vymáhání (nesrozumitelné) úplně za jiné orgány a dozor v oblasti hazardních her. Podpůrnými oblastmi pro výbor těchto hlavních kompetencí by měly být: oblast pátrání, což je role policejního orgánu, a dohledové činnosti primárně ve vztahu ke zboží. Návrh zákona proto upravuje skladbu kompetencí Celní správy tak, aby odpovídala údajnému zaměření. A zahrnuje zejména: další fázi integrace, vybírání a vymáhání peněžitých plnění pod Celní správu. Víte, že jsme tam už převedli justiční pohledávky. Tady budeme koncentrovat pohledávky, které jsme si dohodli s ostatními rezorty, a nabízíme možnost i krajům a obcím, pokud budou mít zájem, aby Celní správa vymáhala jejich nedoplatky zejména v oblasti poplatků.
Dále se sjednotí úprava kompetence Celní správy zadržet věc, obal nebo dopravní prostředek, pokud porušují právní předpisy, ve stanovených případech také tehdy, pokud navazující řízení vedou jiné orgány. A pak, jak už jsem říkal, předání či převzetí vybraných dílčích kompetencí ve vztahu k jiným orgánům.
Dalším cílem návrhu zákona je provést dílčí změny v daňovém řádu a dalších procesně-právních normách v oblasti správy daní, respektive v oblasti působnosti orgánů Celní správy, a to především v návaznosti na podněty a poznatky z aplikační praxe. Ve výše uvedených oblastech je současně navazováno na změny již provedené v rámci konsolidačního balíčku.
Návrh zákona je souborem novel 117 zákonů. U Celní správy se v důsledku změn předpokládá úspora systemizovaných míst, která budou primárně využita na výkon jiných stávajících agend. Bude to dopad v rámci vyšších desítek systémovaných míst. Návrh zákona nezakládá samostatně nové požadavky na státní rozpočet a ušetřené pracovní pozice z ostatních činností budou převedeny na hlavní čtyři činnosti Celní správy, jak jsem je před chvílí uvedl. ***