Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(18.20 hodin)

 

Poslanec Jan Lacina: Já se omlouvám, pane řídící. Hlasoval jsem zelené tlačítko pro, na sjetině mám neutrální. Děkuji. A zpochybňuji hlasování.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Zpochybňujete hlasování. Dobře tedy.

 

Takže je zde zpochybnění předchozího hlasování.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tuto námitku? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování s pořadovým číslem 128, přihlášeno je 112 poslankyň a poslanců, pro 99, proti nikdo. Konstatuji, že námitka byla přijata.

 

Já tedy dám hlasovat opakovaně o zkrácení lhůty. Nejprve vás všechny odhlásím, požádám vás, abyste se přihlásili všichni svými kartami. Počet přihlášených se ustálil.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty o 30 dnů na 30 dnů k projednání? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 129, přihlášeno je 106 poslankyň a poslanců, pro 56, proti 43. S návrhem byl vysloven souhlas a lhůta byla zkrácena na 30 dnů.

 

Končím projednávání tohoto zákona.

 

Otevírám další bod dnešního jednání a tím je

 

45.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254/2019 Sb., o znalcích, znaleckých kancelářích a znaleckých ústavech, a další související zákony
/sněmovní tisk 750/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr spravedlnosti Pavel Blažek. Prosím, pane ministře, máte, máte slovo.

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Dobrý den, děkuji za slovo, vážený pane vousatý předsedo, předsedající. Tak protože máme málo času, já budu velmi stručný ve svém úvodním slově. Tento návrh zákona nebo novely zákona o znalcích se bude snažit o stabilizaci znalectví, osvobození znalců od nadbytečné, zejména administrativní zátěže, a zefektivnění činnosti Ministerstva spravedlnosti. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji a prosím, aby se ujal slova zpravodaj po prvé čtení, pan poslanec Pavel Staněk. Máte slovo.

 

Poslanec Pavel Staněk: Děkuji, pane místopředsedo, za slovo. Kolegyně, kolegové, po takhle vyčerpávající zprávě pana ministra se těžko navazuje. Já si tedy dovolím jako zpravodaj aspoň ve stručnosti seznámit s obsahem návrhu zákona. Předpokládám, že se o tom ještě bude debatovat dlouho, vidím tam už přihlášené kolegyně, takže věřím, že ta debata proběhne dneska na plénu, ale proběhne následně i ve výborech.

Já jsem pověřen tím, že vás chci seznámit jenom stručně, o čem ten návrh zákona je. Je to technická novela technického charakteru. Jejím cílem je předložit změny, které povedou - a věříme, že povedou skutečně -k obnovení fungování činnosti znalců a odstraní aplikační problémy. Rovněž předkladatel očekává, že také znovu vytvoří zájem o tuto profesi a o tuto činnost.

Návrh reaguje na úbytek znalců a zavádí změny tak, aby zastavil tento trend, který je skutečně varující. Po vyhodnocení znalecké právní úpravy se zjistilo, že žádost o přelicencování podalo celkem 309 znalců z celkového počtu téměř 6 000 znalců, 8 znaleckých kanceláří z celkového počtu 96 a 25 znaleckých ústavů ze 144. To znamená, opravdu ten trend je varující a předkladatelé očekávají a předpokládají, že právě tato předložená novela by to mohla zastavit a naopak obnovit zájem o tuto profesi.

Návrh také ruší časové omezení platnosti oprávnění k výkonu znalecké činnosti znalců, prodlužuje se platnost oprávnění znaleckých kanceláří, znaleckých ústavů, zapsaných do seznamu znalců před 1. 1. o tři roky...

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, pane zpravodaji, poprosím pana ministra, aby nerušil vaši zprávu hovorem. Prosím.

 

Poslanec Pavel Staněk: Děkuji, pane místopředsedo. Dále se ruší povinné pojištění znalců fyzických osob, upravují se podmínky složení vstupní zkoušky znalců, prodlužují se lhůty pro zápis povinných údajů ze strany znalců do informačního systému evidence posudku na 30 dnů a v případě údajů také o přiznaném znalečném až na 90 dnů, dosud je to 5 pracovních dnů. Zefektivňuje se činnost ministerstva při zajišťování agendy licencování znaleckých subjektů a při výkonu dohledu. Čili je to opravdu komplexní, ale hlavně tedy technická novela.

Na závěr patří dodat, že předsedkyně Sněmovny dne 13. 8. 2024 doporučila projednání zákona, určila zpravodaje Pavla Staňka a navrhla přikázat k projednání ústavně-právnímu výboru. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane zpravodaji.

Otevírám obecnou rozpravu, kde eviduji dvě přihlášky. Jako první vystoupí paní poslankyně Helena Válková a potom paní poslankyně Iveta Štefanová.

Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Helena Válková: Děkuji, pane místopředsedo. Milé kolegyně, milí kolegové, pomůžu panu ministrovi spravedlnosti, protože on tu novelu předložil a uvedl velmi stručně, zpravodaj mu také pomohl. Ale já pomůžu všem nám, kteří teď posloucháme, tím, že hlavně opravím jednu věc, která tady nezazněla úplně přesně. A tou jednou věcí je, že to není jenom technická novela, ale že je to technická novela, která se takhle dobře nazývá technickou, ale má veliké obsahové dopady.

O těch pozitivních tady bylo hovořeno, já to jenom shrnu asi takovou charakteristikou - kdybychom ji dneska nepřijali, respektive dneska neprošla prvním čtením a potom druhým a třetím a Senátem a úspěšně, tak by došlo k ničemu menšímu než ke kolapsu nejenom znaleckého systému, ale i justičního systému, protože máme zhruba tak 3 000 soudců plus minus, máme teď už jenom asi 4 500, nebo teď se dívám, 5 400 znalců. Ten soudce, když má kolem 30 případů, tak mu to připadá velmi málo - na 30 případů má jednoho znalce, to není ani možné, i kdyby chtěli v reálném čase zpracovat ten znalecký posudek, a teď odhlížím od těch nejdramatičtějších oborů, jako je psychiatrie, psychologie, dětská pediatrie, dětská psychologie, tak tam vůbec o tom ani nemluvím. Takže v podstatě kdybychom dodrželi tu platnou právní úpravu, která k 31. prosinci 2025 požaduje přelicencování, tak by nám celý tento znalecký systém kiksnul, protože si nedovedu představit, že bychom mohli chtít od soudců, aby disponovali odbornými znalostmi v těchto oborech, o ekonomických ani nehovořím. Čili v podstatě je to reforma z donucení.

Já jsem sledovala, protože jsem se podílela v minulém období na té komplexní novele, potom teda na novém, pak to byl vlastně de facto původní návrh znaleckého zákona, ten nebyl dobře připravený, pak jsme udělali komplexní novelu a doufali jsme, že ty prováděcí předpisy, které chyběly v okamžik přijetí novely, ta byla přijata 10. září 2019, tak že pomůžou ty chybějící konkretizace logicky obecných ustanovení znaleckého zákona, nového znaleckého zákona včas vyplnit a hlavně že organizačně Ministerstvo spravedlnosti zajistí řádné fungování od 1. ledna 2021. To jde i do našich řad, pane ministře. V době, kdy jsme byli u vlády my, tam se také promrhal čas, který měl být využit právě k včasnému přijetí prováděcích předpisů. Já tady říkám padni, komu padni. A vy jste v tom úspěšně pokračovali. Protože přesto, že jsem od začátku nejenom já, hlavně znalci upozorňovali, že když se zpřísní podmínky pro výkon znalecké činnosti, tak že už předpokládají, že nebudou mít 300 až 400 korun za hodinu, ale že to bude to, co jsme jim slibovali, kolem 800 korun až 1 000, což se stalo, nicméně až - teď to hledám - k 1. lednu 2023, čili v mezidobí odpadali znalci, zpřísňovaly se podmínky pro vypracování znaleckých posudků i v praxi, přesto někteří znalci nedodržovali ty podmínky, kontrola na Ministerstvu spravedlnosti probíhala chaoticky, měnili se tam odpovědní pracovníci už za vaší vlády, kteří byli pověřeni dozorem nad výkonem znalecké činnosti. A tohle je ten výsledek. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP