Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(18.10 hodin)
(pokračuje Zuzana Ožanová)

Proč to říkám? Kolegové, kolegyně, já bych vás požádala stejně jako pan ministr u předchozího tisku, abyste posléze tento tisk přikázali, ne jako garančnímu, ale jako dalšímu výboru, výboru hospodářskému, protože se prostě dotýká podnikatelské sféry, BOZP a samozřejmě další věci, které se tam týkají především staveništních věcí. Bylo by vhodné, abychom se tím zabývali. Jak už tady uvedl pan ministr, a je to obsaženo i v důvodové zprávě, bylo to širokým kolegiem probíráno, tento tisk. Vím, že byla přizvána i Hospodářská komora i Svaz průmyslu. Kolegyně, kolegové, zjevně vidíte, že to souvisí nějakým způsobem s činností hospodářského výboru. Proto vás prosím, abyste to přikázali posléze, až to navrhnu, i hospodářskému výboru. Tolik k této materii.

A teď k jedné věci, kterou jsem si tam dovolila najít. Pane ministře, já vím, že mi úplně neodpovíte, ale i pan zpravodaj zmiňoval digitalizaci. Pro mě akorát je problém, v čem tu digitalizaci spatřujete? Tu digitalizaci spatřujete v tom, že koordinátor BOZP a OZO v prevenci rizik jsou povinni vést chronologické seznamy smluv o výkonu svých činností a tyto nebudou muset jenom písemně, budou moci i digitálně a nebudou muset nic podepisovat. Tak já nevím, jak to je s tou debyrokratizací. To, že někdo podepíše nějaký dokument, mi přijde úplně normální. Nezapomeňte, že agenda BOZP se potom vztahuje taky k různým soudním procesům a k problémům, které vzniknou, když dojde k porušení BOZP.

A ta digitalizace... Víte, já jsem byla státní dozor v jedné agendě. A taky tam mohli vést v digitální podobě dokumenty. Ale měli podmínky, které byly stanovené vyhláškou. Některé ocituji: zapsané údaje jsou průkazné a vylučují možnost záměny, zápisy lze provádět průběžně, údaje je možno průběžně prohlížet, pořídit v tištěné podobě. Ale to nejdůležitější: zapsaná data jsou zabezpečena proti vymazání, přepisu a dalším neautorizovaným zásahům. Já si myslím, že digitalizace ano. Ale prosím vás, nestačí excelová tabulka nebo něco, když se mi někdo dostane do počítače, cokoliv vymaže.

Můžu říct, že jsem se podívala do navržených vyhlášek. Jsou samozřejmě teze vyhlášek k tomuto tisku. Tam není nic zmíněno. Prosím vás, digitalizace - opravdu jenom to, že to můžu napsat na počítači, nemusím nic podepsat, tak to opravdu není digitalizace, ale je to něco, co může kdokoliv změnit, falšovat a podobně. Domnívám se, že by bylo vhodné ne z hlediska poslanců, že by se tím mělo zabývat přímo to ministerstvo, zvážit, jestli opravdu chce jako, promiňte, debyrokratizace, že něco nepodepíšu, tak to opravdu mi nesníží tedy fakt náročnost. A jestli tohleto je opravdu digitalizace...

Já se bavím o tom opravdu z věcného hlediska. Co se potom stane, když budou nějaké soudní spory? Jak se to bude dokazovat? On řekne, já jsem to napsal, někdo jiný to přepsal. Domnívám se, že to není úplně vhodné. Ale chápu, že na toto mi neodpoví pan ministr. Já se domnívám, že to bychom měli probrat na těch výborech, a tedy třeba i na tom hospodářském výboru. Doufám, že mě podpoří i pan zpravodaj.

Myslím, že v této chvíli je to všechno. Samozřejmě četla jsem si celý ten zákon, většinou jsou to opravdu technikálie, nicméně má to dopad na podnikatelské prostředí. Proto prosím, abyste zvážili možnost přikázat tento tisk také hospodářskému výboru. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní poslankyně. Váš návrh jsem si poznamenal a potom o něm dám hlasovat.

Ptám se, zda někdo další se ještě hlásí? Pan zpravodaj. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Ještě velmi krátce k materii bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Teď nebudu mluvit přímo tady k tomuto tisku, ale v uplynulých letech jsme o tom mnohokrát hovořili na výboru pro sociální politiku a čas od času i na výboru pro zdravotnictví. A týká se to právě toho, co je materií toho zákona, a to je skutečně předcházení pracovních úrazů a chorob z povolání.

A já bych si tady dovolil apel směrem k Ministerstvu práce a sociálních věcí a Ministerstvu zdravotnictví, abychom v této oblasti postoupili více dopředu. Tam se v posledních letech toho mnoho nestalo a mohu říci, že jako ortoped a traumatolog se setkávám jak s následky pracovních úrazů a často velmi vážnými, tak možná ještě v mnohem větší míře s následky nevyhovujícího pracovního prostředí, přetížení pohybového aparátu, ať už se to týká chronických bolestí zad nebo bolestí a degenerativního postižení nosných kloubů. A samozřejmě to zasahuje i do spousty jiných medicínských oborů. Takže velký apel na obě ministerstva, aby se více zamýšlela nejenom nad těmi technikáliemi, ale nad tím, co by mělo být náplní tohoto zákona, to znamená ochrana zdraví před následky nevyhovujících pracovních podmínek. Takže tolik za mě.

A jinak si dovolím navrhnout zkrácení pro projednání ve výborech na 30 dní s tou samou poznámkou jako u  minulého tisku, budeme mít minimálně dva výbory na projednání. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane zpravodaji. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásí v rámci obecné rozpravy? Žádnou přihlášku nevidím. Je-li tomu tak, končím obecnou rozpravu a ptám se pana ministra a pana zpravodaje, zda si chcete vzít závěrečné slovo? Není tomu tak. Nejprve se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání a nejprve rozhodneme o garančním výboru.

 

Předsedkyně Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhla přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Ptám se, zda máte návrh na jiný garanční výbor? Není tomu tak. V tom případě přistoupíme k hlasování.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s tím, aby tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 124, přihlášeno je 110 poslankyň a poslanců, pro 98, proti nikdo.

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru.

 

Dále zazněl návrh na přikázání hospodářskému výboru. A ptám se, zda jsou zde návrhy na přikázání ještě dalším výborům? Pan poslanec Mašek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Mašek: Děkuji. Vzhledem k tomu, co tady řekl i zpravodaj nebo zastupující zpravodaj, navrhl bych výbor pro zdravotnictví.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Jsou zde nějaké další návrhy, o kterých budeme hlasovat? Nevidím.

 

V tom případě přistoupíme k hlasování.

Nejprve zahajuji hlasování, kdo souhlasí s tím, aby tento tisk byl přikázán k projednání hospodářskému výboru? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 125, přihlášeno je 111 poslankyň a poslanců, pro 56, proti 5. Konstatuji, že s tímto návrhem byl vysloven souhlas.

 

Dále je zde návrh na přikázání výboru pro zdravotnictví.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro přikázání tomuto výboru? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 126, přihlášeno je 111 poslankyň a poslanců, pro 49, proti 4.

Konstatuji, že s tímto návrhem nebyl vysloven souhlas.

 

Ještě padl jeden návrh, a to je návrh na zkrácení lhůty.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty z 60 na 30 dnů, tedy zkrácení lhůty na projednání o 30 dnů? Kdo je pro? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 127, přihlášeno je 111 poslankyň a poslanců, pro 54, proti 36.

Konstatuji, že s tímto návrhem nebyl vysloven souhlas.

 

Kontrola hlasování... neproběhne?

V tom případě vám děkuji a končím projednávání...

Omlouvám se, omlouvám se, ještě poprosím. Prosím, pane poslanče. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP