Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(17.20 hodin)
(pokračuje Jan Bartošek)
Žádný takový návrh nevidím, v tom případě přistoupíme k hlasování.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako dalšímu výboru? Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování s pořadovým číslem 117, přihlášeno je 126 poslankyň a poslanců, pro 109, proti nikdo.
Konstatuji, že s tímto návrhem jsme vyslovili souhlas, a tento tisk byl přikázán k projednání i hospodářskému výboru.
Žádný jiný návrh nezazněl, o kterém bychom měli hlasovat, a já končím projednávání tohoto bodu. Děkuju panu ministrovi, děkuju panu zpravodaji a otevírám další bod dnešního jednání a tím je
61.
Vládní návrh zákona o volebních kampaních
/sněmovní tisk 778/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr Dvořák. Prosím, ujměte se slova. Prosím.
Ministr pro evropské záležitosti ČR Martin Dvořák: Děkuju. Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, v zastoupení pana ministra Víta Rakušana, který právě teď pobývá někde na severní Moravě, si dovolím předložit uvedený návrh o volebních kampaních. Předložený návrh přináší modernizaci a sjednocení právní úpravy volebních kampaní, která je dosud upravena v zákonech upravujících jednotlivé typy voleb. Po vzoru nedávno přijatého zákona o správě voleb a navrhuje problematiku volebních kampaní rovněž upravit v jednom specializovaném zákoně, a to proto, že většina pravidel volebních kampaní bude shodná pro všechny typy voleb.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, pane ministře, přece jenom míra hluku v sále je poměrně vysoká, a to jak v levé, tak v pravé části. Prosím, pokračujte.
Ministr pro evropské záležitosti ČR Martin Dvořák: Zopakuji, bude shodná pro všechny typy voleb s odůvodněnými výjimkami pro volby komunální. Zamýšlená úprava vychází z konzultací s Úřadem pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí i s některými neziskovými organizacemi, jako například Transparency International. Vymezuje se především, že volební kampaň začíná nejdříve 150 dní před uplynutím volebního období, tedy nebude moci být excesivně prodloužena brzkým vyhlášením voleb, jak tomu v minulosti už došlo. Navrhuje se také chránit poctivost volební kampaně zavedením postihu zveřejňování zjevně nepravdivých nebo hrubě urážlivých informací o kandidujících subjektech. Takové jednání bude nově přestupkem. Posiluje se také ochrana volebních kampaní před vměšování ze strany subjektů z cizích zemí, zejména z těch s nedemokratickými režimy.
Proto fyzické osoby, které nejsou občany Evropské unie, a právnické osoby sídlící mimo Evropskou unii nebudou moci vystupovat jako registrované třetí osoby ani nebudou moci poskytovat kandidujícím subjektům dary a další plnění.
Výše limitů pro výdaje ve volební kampani zůstávají zachovány s tou změnou, že pro volby do Senátu bude stanoven společný limit pro všechny volební obvody, zatímco dosud byl limit stanoven pro každý jednotlivý volební obvod. V zájmu snížení administrativní zátěže se navrhuje zjednodušení plnění informačních povinností včetně elektronizace souvisejících procesů.
Návrh zákona o volebních kampaních je provázen změnovým zákonem, který by měl být projednán jako následující bod této schůze. Účinnost zákona se navrhuje k 1. lednu 2026, kdy nabude účinnosti také zákon o správě voleb. Děkuji vám za pozornost a za podporu.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuju, pane ministře, a prosím, aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Radek Vondráček. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo. My jsme podpořili zařazení tohoto bodu a já si myslím, že je dobře, že volební kampaně probereme a prodiskutujeme my poslanci. Koho jiného se nejvíc týká než právě nás. Je možná škoda, že tady pan ministr Rakušan není dnes, bylo by lepší to probírat s ním. Ale já myslím, že pro nás stejně podstatné bude až to druhé čtení, že se sejdeme, každý máme nějakou svoji praktickou zkušenost z volebních kampaní, máme nějakou praktickou zkušenost i s fungováním Úřadu pro dohled nad financováním politických strana každý máme možná nějakou svoji připomínku, co by se v té rozhodovací praxi mohlo změnit.
Nic proti tomu, že vznikne další nový zákon. On ten zákon je argumentačně postaven na tom, že vlastně sjednocuje ty úpravy jednotlivých volebních systémů, volebních zákonů, na jednom místě. Je to součást trendu, s kterým v tomto volebním období přichází Ministerstvo vnitra, když jsme tady přijali tu, se říkalo triádu nových volebních zákonů. A jestliže sjednotíme nějakou úpravu, je to spíše technická záležitost.
Já si myslím, že není třeba, abych tady mluvil o jednotlivých novelizačních bodech. Já bych se přece jenom možná pozdržel nad tím jedním, který vás bude zajímat nejvíc, a to je, že se nově zavádí přestupek spočívající ve zveřejnění zjevně nepravdivé nebo hrubě urážlivé informace o kandidující volební straně nebo o jejím kandidátovi. Tento zákaz je formulován v § 3 odst. 2. Úřad nebude zkoumat, zda porušení pravidla bylo způsobilé ovlivnit výsledek voleb. Smyslem nově zaváděného přestupku je chránit čistotu volební kampaně, to jest stanovit určitou hranici, jejíž překročení už představuje nepřípustné jednání ve volební kampani. Neznamená to, že každá nepravdivá informace o kandidátech zveřejněná před volbami bude přestupkem. Primárně musí jít o informaci zveřejněnou v rámci volební kampaně, to jest informací, která obsahově i časově spadá do volební kampaně. V potaz bude třeba vzít kontext zveřejněné informace, načasování, intenzitu a specifika období volební kampaně, které je charakteristické vyostřenými střety mezi kandidujícími subjekty, které se snaží získat podporu pro svůj program a podlomit důvěru k volebnímu soupeři.
I přes zúžení přestupku na zveřejnění zjevně nepravdivé nebo hrubě urážlivé informace bude řízení o přestupku před úřadem vyžadovat širokou míru uvážení, a to nejen při rozhodování, zda byl naplněn formální i materiální znak přestupku, ale též při rozhodování o výši sankce. Inspirovat se lze i judikaturou volebních soudů k nečestné a nepoctivé volební kampani, případně kodexem čestné a poctivé kampaně, který vydal Institute for Democracy and Electoral Assistance, zkráceně IDEA. Pro řízení o přestupku bude platit standardní pořádková lhůta podle § 94 zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich. Znamená to, že rozhodnutí o přestupku může takzvaně přetéct až do doby po volbách. Pro tento přestupek bude platit standardní promlčecí lhůta tři roky.
Sankcí za spáchání přestupku bude pokuta, kterou bude moci úřad uložit, až do výše 2 milionů korun. Sankce by měla působit především preventivně a výchovně. Horní hranice pokuty je inspirována horní hranicí některých přestupků podle zákona o sdružování v politických stranách a v politických hnutích. Svěření řízení o přestupku do věcné působnosti úřadu bude pro tento úřad představovat enormní navýšení dosavadní agendy. To jenom tak k tomu samotnému přestupku.
No, kdybych to přeložil do nějaké srozumitelnější mluvy, že tam bude potřeba vysoká míra uvážení, no, je to velmi gumové ustanovení a bude záležet, kdo o něm bude rozhodovat a jak gumově o něm bude rozhodovat, a týká se to nás všech. Mohl bych si tady trošičku i rýpnout a říct, že dobře, že vládní koalice přichází s takovou sebereflexí. A poté, co byly zveřejněny billboardy, na kterých byl zveřejňován předseda hnutí ANO s prezidentem Ruské federace Putinem, nebo když o nás byla vedena na sítích antikampaň Rusko, pro tebe všecko, tak nyní tedy si kladu otázku: tak to je ta nepravdivá a nečestná kampaň? To teďka bude přestupkem a dostala by za to ODS pokutu? ***