(13.20 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Protože padl návrh na vrácení, jako první budeme... (O slovo se hlásí poslankyně Pokorná Jermanová.)

 

Poslankyně Jaroslava Pokorná Jermanová: Paní předsedající, já bych vás chtěla požádat, abyste otevřela podrobnou rozpravu, abych mohla načíst ty svoje návrhy na hlasování. Já jsem ale ve svém projevu načetla návrhy, tak nevím, jestli tam máte.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Ano, mám tady všechny poznamenány, které jste načetli, i pana ministra, nemusel je načítat znovu. Všechno je již poznamenáno z těch prvních řečí, co jste měli v obecné rozpravě. (Poslankyně Pokorná Jermanová: Děkuji.) Není za co.

 

Takže jako první padl návrh na vrácení předkladateli nebo navrhovateli k dopracování. Vzhledem k tomu, že už jsem dostatečně gongovala, myslím, že počet poslanců v sále je dostačující.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 168, přihlášeno 155 poslankyň a poslanců, pro 62, proti 78. Návrh nebyl přijat.

 

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nevidím.

 

Přistoupíme tedy k hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako garančnímu?

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 169, přihlášeno 155 poslankyň a poslanců, pro 139, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Vidím, že se hlásí paní poslankyně Pokorná Jermanová. Paní poslankyně, prosím.

 

Poslankyně Jaroslava Pokorná Jermanová: Vzhledem k tomu, že navrhovaný zákon se týká i kompetence samosprávných celků, navrhuji, aby se ho ujal výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Má někdo návrh na další výbory? Vnímám zájem o odhlášení, všechny vás odhlašuji a prosím, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami.

 

Padl návrh na další přikázání výboru, a to výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. O tomto návrhu budeme nyní hlasovat.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 170, přihlášeno 138 poslankyň a poslanců, pro 61, proti 36. Návrh nebyl přijat.

 

V obecné rozpravě padl návrh na zkrácení lhůty pro projednání mezi prvním a druhým čtením o 20 dnů na 40 dnů z úst pana ministra Baxy.

Zahajuji hlasování o tomto návrhu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 171, přihlášeno 139 poslankyň a poslanců, pro 78, proti 60. Návrh byl přijat.

 

Tím pádem je nehlasovatelný druhý návrh, který byl o prodloužení o 20 dnů.

Tím jsme vyčerpali tento bod, který tímto uzavírám.

 

Dostáváme se k bodu

 

23.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb.,
o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti
a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 659/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr financí pan Zbyněk Stanjura. Prosím, aby se ujal slova. Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Návrh zákona adaptuje a implementuje právo Evropské unie v nařízení TFR, odstraňuje nedostatky identifikované v pátém kole hodnocení České republiky výborem MONEYVAL, což je výbor expertů pro hodnocení opatření proti praní špinavých peněz a financování terorismu Rady Evropy, reaguje na nedostatky implementace směrnice DAC, což je směrnice o správní spolupráci při správě daní, a reaguje na požadavky aplikační praxe. Konkrétně se návrh zákona týká následujících okruhů změn.

Za prvé, úprava vymezení poskytovatelů služeb spojených s virtuálními aktivy v reakci na vývoj evropské legislativy. Věcně nedochází k téměř žádnému posunu proti stávajícímu stavu. Za druhé, povinnost oznámit převoz peněžních hotovostí vyšší než 15 000 eur i v rámci EU. Kontrolním orgánem bude Celní správa České republiky. Za třetí možnost, aby advokát a notář v roli povinné osoby mohli převzít identifikaci zastoupeného klienta a nemuseli ho osobně identifikovat. Jedná se o reakci na požadavky České advokátní komory a Notářské komory vznesené v souvislosti s předchozími novelami AML zákona. Za čtvrté automatické přejímání sankčního seznamu Rady bezpečnosti OSN dříve, než jej promítne do svého sankčního seznamu Evropská unie. Za páté, zpřesňují se ustanovení upravující mezinárodní spolupráci na základě doporučení finančního akčního výboru a poznatku z praxe. Za šesté, zavádí se vyšší míra ochrany pro osoby pracující pro FAU a ochrana osob spolupracujících s FAU. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Jenom pro záznam: s hlasovací kartou 32 hlasuje pan poslanec Fifka.

Mám poznámku, že došlo ke změně na pozici zpravodajky, tou bude paní Hana Naiclerová. O této změně, protože jsme v prvním čtení, budeme muset dát hlasovat, takže zagonguji, protože kolegové opustili sál.

 

Ale myslím, že jsme v dostatečném počtu, abychom schválili změnu zpravodajky na paní poslankyni Hanu Naiclerovou.

Zahajuji hlasování, ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 172, přihlášeno 139 poslankyň a poslanců, pro 113, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Prosím, aby se slova ujala zpravodajka paní Hana Naiclerová, prosím.

 

Poslankyně Hana Naiclerová: Děkuji za slovo, paní předsedající. Kolegyně, kolegové, já tedy pár stručných informací. Jedná se o vládní návrh zákona. Vláda předložila Sněmovně tento návrh 28. 3. 2024 a byl rozeslán poslancům téhož data 28. 3. 2024. Předsedkyně Sněmovny 9. 4. doporučila projednat tento návrh a navrhla přikázat k projednání rozpočtovému výboru rozhodnutím číslo 67.

Návrh zákona má primárně za cíl adaptaci a implementaci evropského práva a nápravu nedostatků, které Česká republika má v oblasti praní špinavých peněz. Já tedy stručně shrnu jenom ty změny, které v zákoně nastanou.

Mění se rozsah a zařazení poskytovatelů služeb spojených s virtuálními aktivy, upřesňují se požadavky na kontaktní osobu, zpřesňuje se rozsah informační povinnosti povinné osoby vůči FAU, dochází k rozšíření povinností poskytovatelů služeb spojených s virtuálními aktivy, vymezení a zpřesnění činností vykonávaných Finančním analytickým úřadem, rozšíření okruhu osob povinných poskytovat údaje pro hodnocení rizik na úrovni České republiky, úpravy související s poskytováním informací Finančnímu analytickému úřadu při správním dozoru příslušnou profesní komorou u advokáta, notáře, auditora, soudního exekutora nebo daňového poradce, úprava nových povinností při přepravě peněžní hotovosti v hodnotě vyšší než 15 000 eur v České republice a zjednodušení postupu pro zadržení peněžní hotovosti. Jsou tam také úpravy v oblasti přestupků. Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP