(13.10 hodin)
(pokračuje Ondřej Babka)

Přitom kultura jako základní pilíř lidského dědictví má nezastupitelný vliv na formování nejen naší identity, našich hodnot a kolektivní paměti, ale její důležitost spočívá i v tom, že nám poskytuje možnost porozumět minulosti, interpretovat současnost či si vizualizovat budoucnost. Kultura je obecně zrcadlem naší společnosti a prostředkem, skrze který vyjadřujeme naše myšlenky, pocity a ideály. A proto - nejen proto - bych byl rád, abychom v Poslanecké sněmovně schvalovali legislativu významnou, týkající se kultury, která není vypracována kvalitně (nekvalitně?). Kultura v České republice totiž zdaleka není jenom Národní divadlo v Praze či v Brně, ale veřejné kulturní instituce jsou místy setkávání, místa pro diskuse, pro inspirace, a hlavně pro všechny vrstvy společnosti ve všech regionech České republiky. Poskytují tyto možnosti umělcům, tvůrcům, vzdělávání veřejnosti, stejně tak v jižních Čechách, na Valašsku, na Moravě či v Praze, stejně jako v Praze nebo Brně. A proto vytváření legislativy pouze pro konkrétní instituce tyto disproporce mezi regiony jenom prohloubí. Navrhovaná právní úprava by mohla mít potenciál otevřít nové možnosti pro rozvoj kulturního sektoru. Vytvoření nové právní formy by mohlo umožnit efektivnější využití zdrojů, posílení spolupráce mezi různými institucemi a diverzifikaci kulturních aktivit po celé zemi. Bohužel se nedomnívám, že pokud by novela prošla v současném znění, že by toto umožnila.

Složitost navrhované právní formy může omezit možnosti jejího reálného využití a přinést velké administrativní zátěže pro instituce, které by se chtěly podílet na poskytování veřejných kulturních služeb. Tato právní úprava se nebude hodit pro jakékoliv poskytování veřejných služeb a odhaduji, že tuto novou právní formu v podobě veřejné kulturní instituce nevyužije tolik subjektů, jako si ministerstvo slibuje. Proč ale bychom tedy měli připravovat takovouto právní normu, když je šitá na míru velkým institucím, a proč vytváříme lex Národní divadlo? A už to tady bylo také zmíněno mými předřečníky, v připomínkovém řízení má tato právní úprava řadu problematických částí. Připomínky krajů, případně odborových svazů byly zmíněny.

Za mě je určitě třeba vyřešit prolínání kontrolní a řídící funkce dozorčí rady. Přestože zákon umožňuje bezplatný výkon funkce člena správní rady, tak si myslím, že je důvodné předpokládat, že i vzhledem k nemalé odpovědnosti členů těchto orgánů bude funkce člena správní rady a člena dozorčí rady honorována, a to samozřejmě k plánovanému odpolitizování těchto kulturních institucí nepovede.

To, co už tady bylo také zmíněno: návrh zákona zavádí pro VKI relativně komplikovaný režim nabývání majetku. Umožňuje veřejné kulturní instituci nabýt vlastní majetek, současně však dává veřejné kulturní instituci právo hospodařit se svěřeným majetkem. Návrh zavádí také kategorii chráněného majetku. Ten může nabývat vlastnosti chráněného majetku na základě jeho vnesení do této instituce a následného deklarování, že jde o chráněný majetek, ve zřizovací listině. Tedy samotný majetkový režim veřejné kulturní instituce může být v konečném důsledku zbytečně komplikovaný a složitý.

To, co mi smysl nedává, je, z jakého důvodu by veřejná kulturní instituce nemohla být zpětně transformována na příspěvkovou organizaci - pokud by se forma nového zřízení v daném případě, v jednom konkrétním daném případě třeba, neosvědčila, tak zpětná transformace na příspěvkovou organizaci není možná.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, kulturní život není jenom příjemným přídavkem v našem životě, ale je základním prvkem naší české identity, a je naší povinností i nás jako zákonodárců zachovat a posilovat kulturu, kulturní sféru pro budoucí generace. A proto, pane ministře, pojďme ještě pečlivěji a uvážlivěji posoudit tento návrh zákona, pojďme se snažit, aby byl zdokonalen do takové míry, jestli to tedy vůbec jde, aby se týkal do budoucna co největšího množství veřejných kulturních institucí, a tím pádem jeho uvedení do praxe bylo co nejsnazší. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Mám zde faktickou poznámku pana poslance Svobody. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Pavel Svoboda: Vážená paní předsedající, pánové ministři, dámy a pánové, dovolte mi jenom stručnou poznámku. Samozřejmě ten zákon není dokonalý. Jsme lidé a lidé píšou zákony, takže z definice prostě je to tak. Naprosto vnímám obavy jak opozice, tak odborových organizací a dalších a jsme nesporně připraveni s panem ministrem a s členy výboru a podvýboru diskutovat tuhle normu do detailu. Myslím, že tady ta diskuse už byla vyčerpávající.

Dovolte mi už jenom stručně podpořit tady kolegu Romana Bělora, vaším prostřednictvím. Nemám ambici tady jmenovat žádné kolegy, žádné bývalé ministry nebo premiéry nebo prezidenty, ale jenom bych se omezil na stručné konstatování, že mám obrovskou radost, že v čele našeho státu je premiér a prezident, který důstojně reprezentuje tuhle zemi, například na zahajovacích koncertech, ať České filharmonie, nebo Národního divadla, a to v Roce české hudby. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Další faktická poznámka - pan poslanec Babka. Pan poslanec stahuje. Tím jsme vyčerpali všechny elektronické přihlášky. Já se zeptám, zda se někdo nehlásí do obecné rozpravy z místa? Nikoho nevidím, obecnou rozpravu tedy končím.

Postupně jsem gongovala na kolegy, ale ještě jednou zagonguji a mezitím načtu omluvy. Omlouvá se pan poslanec Metnar od 12 hodin ze zdravotních důvodů, paní poslankyně Němečková Crkvenjaš Zdenka od 12 hodin ze zdravotních důvodů, pan poslanec Tomio Okamura od 11.30 do 14 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Síla od 11.30 z pracovních důvodů, pan ministr Blažek celý jednací den z pracovních důvodů, pan ministr Výborný od 12.30 do 13 (Ministr Výborný reaguje.) - ale pan ministr je zde, takže ruší omluvu, výborně.

Nyní tedy přistoupíme k hlasování. (Ministr Baxa gestikuluje.)

Závěrečná slova? Je zájem? Ano, prosím. Pan ministr se hlásí o závěrečné slovo. Prosím.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Paní místopředsedkyně, děkuju. Závěrečné slovo - myslím, že už jsem to ve svém velkém vystoupení shrnul, ale já bych chtěl načíst návrh na to zkrácení lhůty, to znamená, navrhuji, abychom podle § 91 odst. 2 zkrátili dobu projednání ve výborech mezi prvním a druhým čtením o 20 dnů na 40 dnů. Děkuju. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP