(13.30 hodin)
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji paní zpravodajce.
Otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášeného pana poslance Zunu. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Michal Zuna: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já bych se vyjádřil ke dvěma bodům, které jsou součástí této novely takzvaného AML zákona. Oba z nich velmi vítám. První je úprava související s poskytováním informací směrem k Finančnímu analytickému úřadu ze strany příslušných profesních komor. Bohužel, v současné době část společnosti získává větší nedůvěru vůči řekněme advokátním úschovám. Je tomu tak, že za posledních patnáct let došlo ke zpronevěře ve výši více než půl miliardy korun. Tou poslední, i velmi mediálně známou kauzou s paní advokátkou Sukovou, ve výši 153 milionů a já jsem velmi rád, že v této úpravě se zvětšuje povinnost právě profesní komory ve směru k Finančnímu analytickému úřadu, aby předcházela těmto případům, ať už se jedná o lhůty, nebo zavedení lhůt pro provedení kontrol či informace o ukončení. Stejně tak zde chyběly i sankce vůči profesním komorám, což je věc, kterou vítám. Možná ještě se pobavme o výši těch sankcí, ale to bych si nechal na druhé čtení.
Tím druhým bodem je úprava povinných osob, konkrétně tedy poskytovatelů služeb s virtuálním aktivem. Jsem rád, že tato novela už připravuje povinné osoby spojené s virtuálním aktivem na budoucí implementaci nařízení MiCA, která řeší právě regulaci kryptoaktiv, a dle tedy současného návrhu se tato povinná osoba právě mění i tak, aby odpovídala tomuto nařízení.
Ale s touto úpravou si dovolím poukázat na jeden problém, který se týká spíše Ministerstva průmyslu a obchodu než Ministerstva financí, který tady vznikl historicky. Jedná se o to, že živnost poskytování služeb virtuálním aktivem je volnou živností. K této chybě došlo za doby pana ministra Havlíčka, konkrétně v červenci roku 2021, kdy se upravil nařízením vlády právě seznam volných živností, a volnou živností číslo 81 se stalo poskytování služeb s virtuálním aktivem. To způsobilo to, že každý, kdo si na živnostenském úřadu zažádá o živnostenské oprávnění, a požádá si o to, že chce mít zapsány všechny volné živnosti, živnostenský úřad vyhoví a díky tomu zde v České republice máme 20 000 poskytovatelů služeb s virtuálním aktivem. Myslím si, že to je možná světový rekord, že nikde jinde takové číslo nemají. A s tím se pojí i další problémy, které jsou spojeny například s hodnocením Moneyvalu vůči České republice. To hodnocení řeší, jak si Česká republika vede v řešení problematiky praní špinavých peněz, a to, že tady máme 20 000 takto udělených volných živností, je samozřejmě výrazným problémem, protože je potřeba si uvědomit, že tato volná živnost umožňuje nejenom směnu nebo správu a zprostředkování nákupu či prodeje, ale dokonce je tam uvedeno i "emise virtuálního aktiva". To znamená, že každý z těch 20 000 zde může založit nějaký nový altcoin, což je z mého pohledu naprosto nepředstavitelná věc. Dalším problémem v tomto bylo, že tuto volnou živnost si celá řada obchodníků špatně vyložila, a například když si zakládali živnost s tím, že chtějí ve své kavárně nebo ve svém obchodě přijímat virtuální aktiva, chtějí umožnit svým zákazníkům, aby platili například bitcoinem, tak si tuto volnou živnost vzali, ale vzali si ji zcela zbytečně, protože stejně tak, jako pokud obchodník přijímá platební karty, nepotřebuje mít oprávnění k poskytování bankovních služeb, takže ani v tomto případě takový obchodník nepotřebuje mít tuto živnost. Právě tím, že těch živností je 20 000, a například v Rakousku jsou pouze čtyři, alespoň tedy dle informací Finančního analytického úřadu, tak poskytovatelům, kteří ty služby opravdu poskytují, a v rámci České kryptoměnové asociace takových společností je přibližně 15, tento stav výrazně zhoršuje jejich postavení na trhu, protože například banky potom nejsou ochotny otevírat účty těmto poskytovatelům právě z té obavy, že zde máme těch neuvěřitelných 20 000 volných živností, které v uvozovkách také poskytují služby, ale není tomu tak. Zároveň bych chtěl těchto 20 000 držitelů této volné živnosti upozornit, že jsou zároveň povinnou osobou AML zákona, a součástí této novely je i zpřísnění podmínek a mají své povinnosti vůči Finančnímu analytickému úřadu. Takže je otázkou, zda opravdu všichni ti, kteří přišli na živnostenský úřad, požádali o 82 volných živností, aniž by o tom věděli, že jsou povinnou osobou AML zákona, si dnes ty své povinnosti vůči Finančnímu analytickému úřadu plní. Takže moje doporučení je: pokud neposkytujete služby s virtuálním aktivem a máte tuto volnou živnost, určitě bude lepší si ji nechat odhlásit.
Takže já už se chýlím ke konci, a závěrem tedy jenom upozorňuji na to, že považuji za zcela zbytečné pro živnostníky anebo i pro právnické osoby, které tyto služby neposkytují a tu volnou živnost mají, aby ji i nadále s ohledem na ty povinnosti, které vyplývají z AML zákona, drželi. A zároveň považuji za důležité, aby Ministerstvo průmyslu a obchodu zvážilo to, zdali tato služba nebo tato živnost má být mezi volnými živnostmi. Z mého pohledu zcela určitě ne a bude velmi vhodné, když tuto chybu, která se stala za pana ministra Havlíčka v červenci roku 2021, Ministerstvo průmyslu a obchodu napraví. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a mám zde dvě přihlášky, jedna s přednostním právem pana ministra a poté se z místa hlásil pan poslanec Nacher. Prosím, pane ministře.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuju. Já bych chtěl navrhnout zkrácení lhůty mezi prvním a druhým čtením o 30 dnů na 30 dnů. Je to po konzultaci a souhlasu i paní předsedkyně poslaneckého klubu hnutí ANO.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, eviduji. A nyní tedy poprosím pana poslance Nachera.
Ještě načtu omluvy, co v mezičase dorazily, a sice se omlouvá paní poslankyně Margita Balaštíková od 13 do 14 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Josef Bernard od 13 do 14 hodin z pracovních důvodů a paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová od 13.35 hodin z rodinných důvodů.
Nyní požádám pana poslance, aby se ujal slova. Prosím.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážený pane ministře, dámy a pánové, já bych chtěl využít tohoto předkladu, abych upoutal pozornost, a viděli jsme to v nějakém komplexu, na některé věci, které s tím obsahově souvisí, on už o tom mluvil kolega Zuna trošičku. Tedy my tady máme v systému tisk 631, což je novela zákona o platebním styku, kde jsem shodou okolností a náhod zpravodajem, který řeší právě vlastně postavení bank vůči firmám, které obchodují s kryptoměnami, tak, aby jim nemohly zrušit zjednodušeně řečeno účty tak snadno, aby k tomu měly nějaký relevantní důvod. ***