(21.30 hodin)
(pokračuje Jan Síla)
Já jsem se o tom zamýšlel zrovna tak jako tady profesor Vondrák, jakým způsobem tu situaci řešit. Tady jsou skutečně dvě řešení, a sice dlouhodobé a krátkodobé. Krátkodobé řešení je jediné, a to nabrat lékaře ze zahraničí, protože situace, jak je tady neustále opakována, obzvlášť od předsedy Stomatologické komory, že zubařů je dost - ono skutečně u nás zubařů 6 800 zhruba a těch zubařů je na počet obyvatel relativně tak asi stejně nebo je to v průměru Evropské unie.
Ale bohužel, u nás je situace taková, že stomatologie byla od devadesátých let brána jako pilotní projekt privatizace zdravotnictví, to znamená, neustále každý rok byly snižované úhradové vyhlášky do stomatologie jako oboru. Co to znamenalo? Znamenalo to, že zubaři si museli vypracovávat neustále jakési hodinové platby s tím, že neustále pacienti museli víc a víc platit. Došlo to tak daleko, že dneska mladí zubaři prakticky nemají povinnost uzavírat smlouvu s pojišťovnami - a proč by, z jakého důvodu by oni chodili dělat, já nevím, někde do pohraničí, do nějakého městečka malého, kde je velmi slabá platební schopnost lidí, protože ti lidi si to musí hradit? Dneska si hradí 50, 60 % veškerého ošetření jako spoluúčast a oni na to nemají. To znamená, oni musí provádět nejlevnější výkony, a mladý zubař, který by měl jít do kraje nebo do regionu, si tam nevydělá. Tak proč by tam chodil? Zůstávají všichni ve městech anebo odjíždí do zahraničí, samozřejmě na západ od našich hranic, kde platby jsou podstatně vyšší.
Já to vidím tak, že tady tento zákon, který je předložený, že to je v současné době jediné možné řešení - jako krátkodobé nebo akutní nebo urgentní řešení - současné situace, která je nejen v Moravskoslezském kraji, ale ta je prakticky ve všech regionech kromě sousedících s Rakouskem a s Německem, kam jezdí k zubařům zahraniční klientela. A proto vás žádám taky o podporu a abyste to opravdu podpořili v té devadesátce. Děkuju za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a táži se, zda je někdo další, kdo chce vystoupit v obecné rozpravě, neboť nemám dalšího přihlášeného. Není tomu tak, takže obecnou rozpravu končím.
Opět se táži, zda je nyní zájem o závěrečná slova po obecné rozpravě? Nevnímám tento zájem.
A my tedy přistoupíme - a já přivolám kolegyně a kolegy z předsálí - přistoupíme k tomu, že rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu.
Přednesu návrh usnesení, které zní: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 603 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení." Ještě chviličku posečkáme, než kolegové dojdou do sálu.
Návrh usnesení byl načten a já zahajuji hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 125 se účastnilo 133 poslanců a poslankyň, pro 92, proti 0. Konstatuji tedy, že tento návrh usnesení byl schválen.
Já tedy nyní zahajuji podrobnou rozpravu, do které se zatím nikdo nepřihlásil. Chviličku počkám, zda někdo bude mít zájem vystoupit. Není tomu tak, takže podrobnou rozpravu končím.
Pro pořádek se opět otáži, zda je zájem o závěrečná slova jak od zástupců navrhovatelů, tak od paní zpravodajky? Není.
Přikročíme tedy k hlasování o celém návrhu zákona. Přednáším návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas se senátním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 603." A já ještě všechny odhlásím, zaznamenala jsem žádost. Prosím, přihlaste se opět všichni svými identifikačními kartami. A už se nám ustálil počet.
Já tedy zahajuji hlasování o předneseném návrhu usnesení. Kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 126 se účastnilo 111 hlasujících, pro 98, proti 0. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Projednávání končí, děkuji pěkně. Ještě...
Senátorka Jitka Seitlová: Já bych chtěla také poděkovat za všechny, kterým bude zubní lékařská péče teď více dostupná, takže děkuji Poslanecké sněmovně.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji.
Senátor Ladislav Václavec: Kolegyně, kolegové, dovolte i mně, abych vám poděkoval, a budiž vám odměnou šťastné úsměvy našich obyvatel se spravenými zoubky. Děkuju ještě jednou, děkuju. (Potlesk zleva.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkujeme a já tímto děkuji jak paní senátorce a panu senátorovi, tak paní zpravodajce a končím projednávání nejen tohoto bodu, ale i tohoto tisku.
A my můžeme přikročit k bodu, který otevírám.
17.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/2009 Sb.,
o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 648/ - prvé čtení
Z pověření vlády nyní předložený návrh uvede místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Prosím, ujměte se slova.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Dobrý večer. Vážené paní poslankyně, páni poslanci, novela zákona, kterou máte dnes před sebou, má jeden hlavní cíl - mění správce základního Registru obyvatel, kterým je nyní Ministerstvo vnitra, a základního Registru osob, kterým je Český statistický úřad. Správcem obou registrů bude, pokud tento zákon projednáme a schválíme, nově Digitální a informační agentura, která doposavad je správcem základního Registru práv a povinností, též známého pod zkratkou RPP.
Cílem tohoto řešení je efektivnější správa obou zmíněných základních registrů, sjednocení jejich spravování včetně sjednocení personálního, tedy zejména i sjednocení know-how, technického a programového vybavení a odstranění v tuto chvíli nežádoucích duplicit a s nimi souvisejících nákladů. Popsaná změna je součástí projektu upgradu a obnovy kritické infrastruktury základních registrů. Jak je známo, základní registry už historicky překračují svoji původní kapacitu, trápí je technologický dluh, proto už loni a vlastně i letos investujeme do rozsáhlé obnovy a zvýšení výkonu registrů jako takových, abychom obsloužili stále a další nové služby, které se v rámci eGovernmentu vystavují pro občany.
Tento zákon by měl do budoucna umožnit investovat do základních registrů významně efektivněji, protože proč některé věci kupovat třikrát, čtyřikrát pro různé úřady, když se dají v rámci upgradu a možná i budoucího přesunu do cloudu řešit a koupit pouze jednou a efektivně vlastně i ty zdroje sdílet. Základní registry pod jednou střechou může například obsluhovat i jeden manažer kybernetické bezpečnosti a dochází tam k úbytku doposud duplicitních rolí.
Ta změna se týká toliko tří zmíněných státních orgánů. Z pohledu klientů veřejné správy, tedy občanů a firem, ani pro žádné další úřady včetně úřady obcí či krajů se navenek nic nemění.
Schválením tohoto zákona se pak DIA stane centrálním bodem pro správu, rozvoj a inovaci základních registrů jako celku a v danou chvíli se již startují projekty ve stávajícím RPP, do kterých budou tyto zahrnuty. Plánuje se řada inovací a vylepšení včetně aktualizace technologické infrastruktury, zlepšení bezpečnostních protokolů a dále rozvoje nových funkcionalit, které usnadní do budoucna přístup s daty. ***