(21.40 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

Mezi prioritní projekty, které bych chtěl zmínit, a pak se týkají těch registrů, patří integrace umělé inteligence pro lepší analýzu dat, vývoj uživatelsky přívětivějších on-line portálů pro snadnější přístup k informacím a posílení spolupráce mezi dalšími státními institucemi i soukromým sektorem, který část dat, které tyto registry poskytují, samozřejmě v souladu se zákonem využívá. Poměrně detailní informace jsou pak uvedeny v důvodové zprávě.

Já jsem vás chtěl požádat o posun tohoto zákona do druhého čtení, a máte-li nějaké dotazy, buď vám je zodpovím osobně, nebo případně na výboru. Nebudu zdržovat, byť bych mohl jít do těch ještě nějakých dalších kroků, které jsou spíše technicistní, týkající se toho ROB a ROS, což jsou ty zkratky jednotlivých registrů, ale v tuto chvíli si myslím, že jako úvod toto stačí. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a nyní požádám, aby se slova ujal pan zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Robert Králíček. Prosím, ujměte se slova.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážená paní místopředsedkyně, pane ministře, na četnou žádost svých kolegů přečtu celou důvodovou zprávu.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, jedná se o vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Tento návrh přináší, jak již bylo zmíněno, změnu správcovství základních registrů obyvatel a základního registru osob, kde namísto stávajících správců Ministerstva vnitra, respektive Českého statistického úřadu, přechází správa do rukou Digitální a informační agentury. Tento krok umožní centralizaci nejen organizačního a technického zázemí, ale i potřebných znalostí a know-how, což by mělo vést k eliminaci rozdílných přístupů a duplicit. Díky této změně by měly mít zmíněné základní registry dostatečnou prioritu a měly by lépe zajišťovat příslušné rozpočtové prostředky.

Je důležité zdůraznit, že cílem návrhu není změnit správcovství agendových informačních systémů, ale posílit centrální správu pro základní registry, které jsou klíčové pro efektivní fungování státní správy.

Z hlediska finančních dopadů tento návrh zákona vyžaduje pozornost. V personálních nákladech se očekává celkový nárůst až o 20 pracovníků, avšak většina z nich bude zajištěna převodem stávajících pracovníků z ministerstev a dalších státních orgánů. Tento přesun neznamená významné navýšení nákladů pro státní rozpočet, neboť se předpokládá, že finanční zdroje budou přerozděleny z rozpočtových kapitol současných správců na nového správce. Maximální možná výše nákladů, pokud by nedošlo k převodu těchto pracovníků, je odhadována na 18 milionů ročně, avšak při úspěšné delimitaci pracovníků se očekává, že zvýšení nákladů nepřesáhne 13 milionů korun ročně. V dlouhodobém horizontu se předpokládá, že tato změna by měla vést k úsporám díky efektivnější správě a eliminaci duplicit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a nyní otevírám obecnou rozpravu, do které nemám nikoho přihlášeného. Hlásí se pan zpravodaj. Prosím.

 

Poslanec Robert Králíček: Nebudu dlouhý, jenom aby to zaznělo. My dlouhodobě principiálně nesouhlasíme s tím, co se tu děje, a to sice převelení agendy z Ministerstva vnitra na Digitální informační agenturu. Nepodpořili jsme její vznik a nepodporujeme ho dále, protože se domníváme, že to není šťastné řešení. Takže jen spíš proto, abychom zůstali konzistentní a stojíme si za svým názorem, tento zákon nepodpoříme, nicméně nebudeme ho obstruovat.

Měl jsem takovou škádlivou myšlenku, že bych navrhl zamítnutí v prvním čtení, abyste se proběhli, ale je vás tady víc, tak nebudu zkoušet vaše fyzické zdatnosti. Ale jen proto, že z naší strany ten názor je stále stejný, takže nepodpoříme tento zákon. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a ještě se do obecné rozpravy hlásí paní poslankyně Marie Pošarová. Prosím, paní poslankyně, ujměte se slova.

 

Poslankyně Marie Pošarová: Děkuji. Takže já se krátce také vyjádřím ke sněmovnímu tisku 648 zákona o registrech. Co se týče využití základních registrů, za dobu jejich fungování se výrazně samozřejmě zvýšilo. Dnes realizují desítky milionů transakcí měsíčně a tyto počty by se měly s dalším rozvojem digitalizace významně zvýšit. Navrhovaná právní úprava mění správcovství základního Registru obyvatel, jehož správcem bude namísto Ministerstva vnitra nově Digitální a informační agentura, což je pro nás nepřijatelné. Tento zásadní veřejný informační registr má být podřízen řádnému ministerstvu a musí za něj zodpovídat člen vlády, nikoliv vládní agentura nižšího řádu bez přímé zodpovědnosti.

Navrhovaná právní úprava mění správcovství základního Registru osob, jehož správcem bude namísto Českého statistického úřadu nově rovněž Digitální a informační agentura. Opět je to pro nás nepřijatelné. Český statistický úřad je dlouhodobě špičkově fungujícím ústředním orgánem státní správy a i v mezinárodním měřítku vynikajícím odborným pracovištěm.

V podstatě zbytečná Digitální a informační agentura se má zabývat pouze koordinací digitalizace státní správy, nikoliv spravovat tyto základní registry. Jde o umělé vytváření agend pro tuto zbytnou instituci. Změna bude generovat samozřejmě i problémy v personální oblasti, zbytečně složité převody zaměstnanců, kteří s nimi nemusí souhlasit. Je zde riziko ztráty know-how a zkušených proškolených státních zaměstnanců, problémy se systematizací takzvaných služebních míst, a my samozřejmě dáváme návrh na zamítnutí. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, takže byl přednesen návrh na zamítnutí a já se táži, zda ještě někdo má zájem o vystoupení v obecné rozpravě? Není tomu tak, takže obecnou rozpravu končím.

Je zájem o závěrečné slovo? Pro pořádek se ptám pana ministra - hlásí se. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji za stručnost v reakcích a vlastně i za korektnost pana místopředsedy ANO, pana poslance Králíčka. Asi nebudu zabíhat do filozofických debat, jaká byla i předcovidová trajektorie, která měla vést ke sloučení NAKITu a SPCS do entity, která by podobnou agendu, jako v tuto chvíli má na starost Digitální a informační agentura, měla zajišťovat, nicméně v reakci na to druhé vystoupení jsem chtěl také zdůraznit, že podíváte-li se do zákona, kterým se zřizovala Digitální a informační agentura, kde jsou explicitně vyjmenovány kompetence a úkoly, které tato agentura právě ze zákona má plnit, tak správa a rozvoj centrálních registrů po technické stránce pod tuto agenturu samozřejmě spadá, v tom praktickém výkonu činnosti tedy. Český statistický úřad, jehož erudici a renomé nikterak nezpochybňuji, samozřejmě ve svých činnostech pokračuje, a naopak ty registry, které jsou využívány jako zdroj informací pro ukládání výsledků, ale zároveň čtení v rámci dalších agend, logicky je lépe sdružovat na jednom místě.

Pouze jsem se chtěl vyjádřit k tomu, že v definici kompetencí Digitální informační agentury není pouze koordinační role strategie pro rozvoj digitálního Česka a řešení nadrzortních systémů, ale zároveň i správa a rozvoj centrálních registrů a centrálně sdílených služeb, jako je třeba Národní identifikační bod a další. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Taktéž děkuji. Ještě pro pořádek pan zpravodaj? Zájem o závěrečné slovo? Nikoliv, a my tedy můžeme přistoupit.

Já jsem přivolala kolegyně a kolegy z předsálí k hlasování o návrhu, který předložila paní poslankyně Pošarová, a sice návrhu na zamítnutí.

Vnímám žádost o odhlášení, takže všecky odhlašuji. Prosím, opět se přihlaste svými identifikačními kartami - takže je třeba se opět přihlásit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP