(12.30 hodin)
(pokračuje Lenka Dražilová)
Problematické také je, že pokud tyto služby musely přejít pod kraj, tento proces opravdu trvá více jak jeden a půl roku. Většina krajů již pro rok 2024 a 2025 má své sítě uzavřené a nepočítají s tím, že by mělo dojít k masivnímu přesunu z ministerstva na kraje. A že budou hrát důležitou roli krajské volby v letošním roce, to už zde také zaznělo. Takže zde podává kolega Aleš Juchelka pozměňovací návrh, kterým bude zajištěna kontinuita financování nadregionálních a celostátních sociálních služeb.
A co je podle mého názoru nejzásadnější pro občany, kteří potřebují nějakou péči, je samozřejmě změna příspěvku na péči. Cílem této dávky je nakoupit si sociální služby od laika či profesionála, aby ti lidé mohli setrvat co nejdéle doma. Z průzkumu vyplývá pochopitelně, že naprostá většina těchto osob, kteří jsou buď zdravotně postižení, nebo jsou to stárnoucí osoby, chtějí žít v domácím prostředí. Když můj kolega Aleš Juchelka zde neustále vystupoval a žádal projednání jeho návrhu na zvýšení příspěvku na péči ve všech stupních, tak to nikdy nešlo. Nyní se pozměňovacím návrhem pana poslance Jurečky, který si později osvojil sociální výbor, mění mimo jiné výše příspěvku na péči ve stupni II až IV. Bohužel I. stupeň nula a s tím nemůžeme zásadně souhlasit. Už zde o tom mluvila v úterý moje kolegyně Jana Pastuchová, jak křehký je rozdíl v posuzování mezi I. a II. stupněm. Jeho výše se nezměnila osm let. Osm let!
A já zde musím poukázat na to, co padlo za slova při projednávání na výboru pro sociální politiku. Cituji: "My na rozdíl od vás žijeme v ekonomické realitě." Další věta: "Nemáte zodpovědnost nad rozpočtem, tudíž je vám všechno úplně jedno." Tak já bych zde chtěla říct, že nám to není jedno a že to tak rozhodně nechceme nechat. Proč bojujeme za tyto lidi? Protože jsou to ti nejpotřebnější, kteří nemohou jít nikam demonstrovat, kteří mají svých starostí plnou hlavu a vlastně ani díky tomu svému zdravotnímu postižení nemohou jít někam, kde by byli vidět. Všichni o tom víme, víme, že je velmi nutná změna těch hodnotících kritérií, ale teď se vychází a posuzuje z těch základních deseti životních potřeb.
Víte, kdo je člověk s přiznaným I. stupněm příspěvku na péči, kterých je více jak 86 000 lidí? Představte si osamělého seniora, který nezvládá mobilitu. Když nezvládá mobilitu, s největší pravděpodobností nezvládá i tělesnou hygienu. Je rád, že je rád, vůbec nezvládá péči o domácnost a potřebuje pomoci s vyřízením osobních záležitostí - to je nákup, to je vyzvednutí léků, to je doprava třeba na hřbitov a tak dále. A tento senior, o kterém mluvím, je stále v I. stupni příspěvku na péči a má těch 880 korun. Nenavrhovat zvýšení I. stupně po všem, co přišlo, po zdražení všeho, co ti lidé nutně potřebují, po obrovské inflaci, je naprosto nepřístupné (nepřípustné?). Hnutí ANO podává více variant zvýšení příspěvku na péči a určitě trváme na tom, aby byl zvýšen příspěvek na péči I. stupně.
A já vás velmi prosím o podporu některého z těchto návrhů. Může se to týkat i vašich rodin. Prosím, nevzkazujte potřebným, že na to nemáte. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji, paní poslankyně, a další do obecné rozpravy je přihlášená paní poslankyně Válková. Paní poslankyně, prosím.
Poslankyně Helena Válková: Děkuji, paní místopředsedkyně. Milé kolegyně, milí kolegové, už poslední pozměňovací návrh, který se týká zdánlivě nepodstatné změny, ale co do svého významu určitě velmi důležité změny, která využívá otevřeného zákona o sociálních službách a doplňuje do něj, navrhuje do něj doplnit pojem sociální kurátor, a to v § 92 písm. b. Doplňuje nejenom ten zákonný text o pojmosloví, pojem sociální kurátor, ale ten můj návrh se snaží i vymezit - respektive doufám úspěšně vymezuje - cílové skupiny, na které právě je činnost sociálního kurátora zaměřena. Výčet činností sociálního pracovníka obecního úřadu obce s rozšířenou působností je popsán v tom § 92 zákona č. 108/2006 o sociálních službách, jsou tam vyjmenovány činnosti sociálního pracovníka, ale úplně tam vypadly činnosti sociálních kurátorů, i když v přípravných jednáních - jak jsem se dívala, byla jsem na to upozorněna sociálními pracovníky, sociálními kurátory - k tezím zákona v roce 2022 bylo předkladatelem - vládou deklarováno zákonné ukotvení tohoto pojmu i s ohledem na tu nezbytnou... komplementarismus čili komplexnost - abych řekla srozumitelněji - právních předpisů, aby také v praxi nedocházelo k výkladovým a aplikačním potížím. My najdeme označení sociální kurátor už nyní v některých zákonech, například č. 359/1999 Sb., a vyhláškách, ale v tom klíčovém právním předpise, jehož novelizaci tady právě projednáváme, ho bohužel zatím nenajdeme. Přitom zakotvení označení sociální kurátor do zákona o sociálních službách, to je smysl pozměňovacího návrhu, by měl snížit nežádoucí migraci osob, které nenaleznou pomoc v místě svého trvalého pobytu, riziko páchání trestné činnosti, eskalace bezdomovectví, ale současně míří i na zmírnění problémů, se kterými se velmi často setkáváme, s mladými lidmi, kteří jsou propuštěni ze školských zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy nebo z pěstounské péče po dosažení zletilosti, a včetně těch, kteří třeba jdou z psychiatrických léčeben nebo ze zdravotnických zařízení po ukončení léčby závislosti.
Čili ten sociální kurátor se v něčem prolíná, nebo spíš bych řekla, že ty hranice se přibližují k hranicím činnosti a vymezení činností probačního úředníka v některých úsecích, a proto jsem jednala také s ředitelkou Probační a mediační služby, která podporuje tento návrh, protože Probační a mediační služba je přetížená, jak dobře víme, prioritně se stará o delikventní osoby, a když potom dojde k něčemu, jako že je to někdo, kdo je třeba podmíněně propuštěný, současně je to bezdomovec, současně hledá pomoc a podporu, jsou to činnosti, které se ráda vzdá a vzdává ve prospěch sociálních kurátorů, a také by přivítala to jednoznačnější vymezení sociální kurátor oproti sociálnímu pracovníku obecně.
Nemluvím ani o tom, že pokud by ten pojem, jak se s ním také počítalo a asi se na to pozapomnělo - tady musím také potvrdit, že my jsme na to téměř také pozapomněli, to dát do návrhů pozměňovacích, a na poslední chvíli jsme si to schválili, a i pan poslanec Juchelka, vaším prostřednictvím, paní místopředsedkyně, to v tom výčtu neřekl - a to všechno jenom mě vede k přesvědčení, že vždycky na tuhle oblast někdo z nás pozapomene, takže ten sociální kurátor by mohl potom i využívat specifického vzdělávání v rámci celoživotního odborného výcviku, který potřebuje.
Takže v závěru: legislativním zakotvením tohoto pojmu sociální kurátor by došlo k obnovení systému celorepublikového působení agendy sociálního kurátora, a tím i k zajištění služeb v místech, kde jsou mezery, kde je taková služba slabá a kde téměř neexistuje síť nestátních neziskových organizací. Opačně, malinká hrozbička: pokud nedojde v klíčovém zákoně, který teď projednáváme, k legislativnímu zakotvení pojmu sociální kurátor do tohoto zákona, bude pokračovat nepříznivý trend snižování počtu obcí, které garantují služby pro výše zmíněné cílové skupiny. ***