(17.10 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji, pane poslanče. Bude vám odpovězeno písemně do 30 dnů.

Nyní je na řadě pan poslanec Koten, který také interpeluje pana ministra Rakušana. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, přítomní v sále a vážený pane nepřítomný ministře, ve veřejném prostoru se objevil takzvaný dokument Ministerstva vnitra o prioritách v bezpečnostní oblasti plánovaných pro rok 2024 a byl adresován krajským ředitelstvím policie. V dokumentu je zmíněno několik oblastí, například bezpečnost a plynulost v dopravě, na dálnicích, to (je) předjíždění kamionů, boj proti drogám a tak dále. Nás ale zaskočila koncepce v oblasti veřejného pořádku, prostě opatření v souvislosti k - cituji - skupinám s odlišnými ideovými postoji. Pokud to tedy dobře vnímám, Ministerstvo vnitra by chtělo zavést ideovou policii a podobně jako komunistický režim by chtěli pravděpodobně monitorovat občany s nevhodnými ideovými postoji a za ně je kriminalizovat.

S tím samozřejmě SPD nesouhlasí, a navíc pod tento hlavní plánovací dokument by se měl také podepsat každý krajský ředitel a měl by s tím souhlasit. Já si myslím, že nestrannost příslušníků policejního sboru je základní hodnotou Policie České republiky, stojí to i v jejich kodexu, takže já si myslím, že takovéto věci - no, je to velmi nebezpečná situace.

Já bych se tedy pana ministra rád zeptal, co tím vlastně myslí, těmi opatřeními, zda to má být nějaká novodobá státní policie, která bude hlídat, co si myslíme, anebo něco jiného? Děkuji za odpověď.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času, i vám bude písemně odpovězeno.

Nyní je na řadě pan poslanec Špičák, kterého ale v sále nevidím, takže jeho interpelace propadá.

Požádám tedy pana poslance Strýčka, který interpeluje pana ministra Bartoše. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Jiří Strýček: Dobrý podvečer, děkuji za slovo. Pane ministře, už asi podle názvu mé interpelace je jasné, že víte, čeho se to bude dotýkat, a je to problematika, se kterou samozřejmě se budete potkávat v budoucnosti ještě stále častěji. Od 1. července se bude nový stavební zákon vztahovat na všechny druhy staveb a zákonem předpokládané zjednodušení a sjednocení procesu územního i stavebního řízení je postaveno na předpokladu jejich celkové digitalizace, tedy to, že všechno má probíhat elektronicky. Pokud mám informace, protože jsem v minulém týdnu objížděl vlastně některé stavební úřady v rámci poslaneckého týdne, tak situace není úplně růžová a samotná příprava digitalizace zatím vypadá jako jeden velký zmatek.

Hlavní platforma, přes kterou se mělo nově komunikovat se stavebním úřadem, takzvaný Portál stavebníka, v podstatě neexistuje. Ministerstvo vyhlásilo novou zakázku v rozsahu asi 10 % původní zakázky, na kterou, pokud mám ještě informace, bude teprve potřeba vybrat dodavatele. Pokud se mýlím, tak mě opravte. Takže tady vzniká několik konkrétních dotazů, s kterými jsem se já na těch stavebních úřadech setkal a na které by bylo dobré v podstatě i těm lidem dát přímo odpověď.

Za prvé: Bude od 1. 7. 2024 skutečně existovat funkční Portál stavebníka? Za druhé: Bude existovat funkční Národní geoportál územního plánování, kde budou zveřejňovány výstupy územněplánovací činnosti? (Za třetí:) Budou existovat funkční evidence stavebních postupů, evidence elektronických dokumentací a přístup do těchto evidencí? A za čtvrté: Kolik času tedy zbude na programování, zkušební provoz, proškolení úředníků a kolik času budou mít stavebníci na to, aby se se vším seznámili a naučili se do 1. 7. nové systémy používat? Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji a nyní prostor pro pana ministra. Pane ministře, prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Dobrý den, děkuji za otázku. Nejenom že se tímto tématem budeme zabývat v následujících měsících, minimálně v diskusích, ale je to téma, které prakticky řeším na různých odborných skupinách a vysvětluji nejen v souvislosti s platností nového stavebního zákona, kde školení probíhají takřka na denní bázi, ať už je to otázka směrem k tajemníkům, nebo ve věci samotného stavebního zákona. Stejně tak již jsme poslali vyhlášku k notifikaci k Evropské komisi a připravují se všechny podzákonné normy, takže já bych možná se vymezil proti tomu slovu "je to velký zmatek".

Ale teď bych možná pohovořil krátce k digitalizaci stavebního řízení. I přes poměrně náročný proces zajištění dodavatele probíhá digitalizace stavebního řízení dle nastaveného harmonogramu. Já jsem tuhle viděl titulek v nějakých novinách, kde říkali: "Bartoš ještě neukázal Portál stavebníka." A já jsem si nevšiml, že by kterýkoliv ministr, co někdy třeba i čtrnáct dní před spuštěním nějakého softwaru, libovolné vlády historicky, ten software měl up and running, jak se říká, aby běžel.

Nicméně cílem je, aby informační systémy byly spuštěny. Já jsem už udával termíny v průběhu května, aby tak k 1. 7. mohl být zahájen ostrý provoz a tím byly naplněny požadavky, které stanovuje zákon. Ty požadavky jsou vlastně ve dvou částech. První je ta část, která je povolovací. Tam hovoříme o systému agendovém pro úředníky a portálu pro ty stavebníky. K tomu je dáno úložiště. Ten systém pracuje ve dvou systémech - dodává se agendový informační systém ISSŘ - a jeho podpůrných systémech, tedy pro úředníky a dotčené orgány, a na portálu pak plnící Portál stavebníka. To je pro tu širokou veřejnost, komunikace se stavebními úřady a vlastně nastartování těch projektů. Oba dva systémy budou propojeny, jsou na ně navázány evidence a podpůrné systémy stavební správy. Vše je vyvíjeno s velkým důrazem na zjednodušení, eliminaci opakovaných administrativních úkonů, aby žadatelé i úředníci pracovali se státem známými garantovanými daty - propojený datový fond PPDF a další. Skutečně se snažíme řídit principem "jeden stát, jedna data, jedno razítko".

Bude se jednat o webové aplikace, tudíž nebude nutná žádná instalace. Pro přihlášení bude využita NIA pro veřejnost a pro úředníky se použije CAIS. To je náhrada do současnosti používaného systému JIP-KAAS. My už testujeme první verzi toho agendového informačního systému, tu budeme finálně akceptovat nejpozději do konce měsíce. Tato verze agendového systému byla už 23. 2. prezentována na Radě vlády pro veřejnou správu. S druhou verzí agendového informačního systému se počítá s předáním od dodavatele nejpozději do 15. 5. Následně bude probíhat interní testování systému tak, aby zhruba měsíc a něco před tím náběhem vlastně mohlo dojít k celé akceptaci. Agendový systém a jeho podpůrné systémy jsou plněny tedy v rámci JŘBU.

Vy jste hovořil o těch 10 %. Tam jsou další komponenty, které potom byly soutěženy standardními způsoby, a ten systém je modulární, takže se bude dodávat v jednotlivých komponentách. Způsob dodávky je rozdělen na dva projektové streamy - analytický a vývojový - a kromě funkční a technické stránky je speciálně věnována uživatelská přívětivost portálu. Tam by měl být termín předání 15. 3 a ke stejnému datu se počítá se zpracováním procesu a jednotlivých use case portálu. Předpoklad je, že by k 1. 5. toto mělo být dodáno.

Jinak je tam ještě ten Národní portál, to je druhá část územního plánování NGÚP, ten není součástí digitalizace stavebního řízení, jede po vlastní linii. Očekáváme, že hardware by měl být dodán během šesti až sedmi týdnů a softwarová část by měla být dodána včas, tedy významně před termínem, kdy vstupuje platnost zákona i v oblasti územního plánování, tedy k 1. 7. 2024. Já se snažím na stránkách ministerstva - ještě mám třicet vteřin - když se podíváte na stránky mmr.gov.cz, tak my jsme je trošku přestavěli, protože tak, jak se blíží platnost nového zákona, ty různé tlaky, třeba na odklad, ale i otázky se množí, byť se snažíme v těch věcech, které už máme připraveny, školit každý den, a stejně tak se bude školit i využití toho softwaru, který je tedy výrazně jednodušší oproti třeba tomu, s čím pracují v tuto chvíli stavební úřady, a jsou tam lišty: stavební zákon a vyhlášky (Předsedající: Čas!), školení a digitalizace. Takže i na stránkách MMR se k aktuálnímu datu vždy můžete podívat na stav. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP