(9.20 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)
Ale v těch odpovědích jsou zcela opomíjeny další subjekty - subjekty, které zajišťují například integrovaný záchranný systém a jsou vystaveny najednou nutnosti vypořádat se bez jakékoli podpory z Ministerstva dopravy. Je to problematika heliportů, malých letišť, která nejsou pod regulací EU, a na tuto část civilního letectví, to znamená řekněme na to velké a na to malé, abych uvedl konkrétní příklady letiště Podhořany, letiště Chrudim - jsou to dva ilustrační příklady z mého regionu, ale takových je po České republice velké množství - tak na toto jsem konkrétní odpovědi nebo řekněme ujištění, že ke snížení bezpečnosti právě při schvalování a instalaci těch LPZ, leteckých pozemních zařízení, tak na to jsem odpovědi ve vašem materiálu nenašel.
Pro laiky, kteří nejsou v detailu - a přiznám se, ani já neznám úplný technický detail, zas tak do hloubky nemáme kapacitu jít - ale pro laiky velmi velké zjednodušení, jestliže na letištích, třeba právě civilních, nebo těch hobby, těch sportovních, kde není klasický velký provoz, i tam se musejí používat schválená zařízení, navigační prvky, světelné prvky a podobně, a když celý ten příběh hodně zjednoduším, tak najednou to působí tak, že na takových letištích už třeba v světelné navigaci nebude muset být zařízení, které je certifikováno, schváleno, ale které je zkrátka koupeno v nějakém e-shopu bez jakékoli kontroly schválení kvality a podobně.
To se aspoň domnívám z toho, jak jsem ten příběh pochopil a jak jsem si i načítal vaše odpovědi nebo ujištění, takže tady budu teď prosit a žádat o nějaké přesnější vysvětlení, pak budu reagovat dále. Děkuji za úvodní slovo a pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče. Pan ministr se chystá reagovat. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, opravdu se jedná o poměrně technickou detailní záležitost, ale z hlediska principu, tady se nikomu neuložily nové povinnosti. V tomto případě naopak administrativní zátěže ubylo a ukázalo se i v následujícím období předchozího roku, že to žádný negativní dopad na bezpečnost leteckého provozu nemělo. Ten krok, který udělalo Ministerstvo dopravy, je samozřejmě přímo spojen s nezbytným sladěním vnitrostátní právní úpravy s právem Evropské unie, kdy nově je veškerá kompetence v oblasti právě určování parametrů bezpečnosti leteckých pozemních zařízení přeneseno na Agenturu EU pro bezpečnost letectví na EASA a my jsme pochopitelně museli zabránit tomu, aby ve výsledku nemusely české subjekty chodit ke dvěma stolcům, nechodit za dvěma úřady, aby na jednom žádaly o ono oprávnění, které i samo o sobě nese poměrně zdlouhavý název, protože se jedná o oprávnění k povolování, vyvíjení, výrobě a tak dále příslušných zařízení. Udělali jsme tedy krok, který spočíval opravdu v tom, že nově jsme v zásadě zrušili povinnost žádat o ono příslušné oprávnění u Českého úřadu pro civilní letectví, ale nijak jsme nezanedbali ani nezrušili dohled, pokud kdokoli bude vyrábět letecké pozemní zařízení, bude ho instalovat, tak v každém případě bude takové zařízení procházet kolaudací, ve které musí prokázat, že vše odpovídá příslušným normám a že je vše zcela v pořádku. V tomto případě jsme opravdu odstranili nadbytečný krok jakéhosi předchozího oprávnění a zdůrazňuji, že ani to oprávnění neposuzovalo konkrétní výrobky, ta konkrétní zařízení nebo jeho části, které příslušný výrobce či dodavatel pro příslušné pozemní zařízení letecké dodával. To je stěžejní, proč můžu bezpečně tvrdit, že v tomto případě k žádnému omezení nedošlo.
Dívali jsme se i na to, zda tím zrušením na začátku roku 2023 nedošlo třeba ke znehodnocení investice do toho příslušného oprávnění. To bylo opravdu svázáno se správním poplatkem 20 000 korun, ale v období mezi dubnem 2022 a mezi dubnem 2023 nikdo o takové oprávnění nepožádal, tudíž nikdo takovou částku nevynaložil. Ti, kteří se museli podle předchozí legislativy takovým oprávněním prokazovat a museli je zaplatit, tak činili a žádali o oprávnění v předchozím období, tedy v režimu předchozí platné legislativy. V tomto směru nedošlo nepochybně ani k žádné újmě na straně těch, kteří by dodávali příslušné letecké pozemní zařízení. My jsme potom analyzovali i v návaznosti na vaše otázky, zda někde nemohlo dojít k zanedbání byť jen malé části technických parametrů, a znovu i na základě prováděné praxe, i na základě toho, že nikdo nejenom že neadresoval Úřadu pro civilní letectví stížnost, ale ani neučinil v té oblasti dotaz, aby se ptal, zda je tu nějaký problém, nebo že by se obrátil na úřad pro civilní letectví s nějakým požadavkem, máme za to, že toto byla změna, která přispěla ke snížení administrativy, po které voláme všichni bez rozdílu, protože papírování je prostě opravdu zbytečně mnoho, a tady zdůrazňuji, že to byl z pohledu aktuálně platné legislativy úplně zbytečný papír, bumážka nanic, protože za daných okolností je přece stěžejní, co se reálně opravdu instaluje do toho příslušného zařízení a zda to zařízení pak splňuje všechny parametry, a to kontroluje příslušný úřad při kolaudačním řízení.
Dotaz zněl, když jsme řešili, zda tady opravdu třeba nemohlo dojít k tomu, že by dodavatel instaloval například příliš svítící navigační zařízení světelné pro přiblížení na přistávací dráhu - tady znovu platí, že kontrola přísluší právě té kolaudaci, a ani ono oprávnění, které se vydávalo v předchozím období, by takovou věc nedokázalo eliminovat, protože nebylo předmětem zjišťování, zda ten subjekt v tomto směru dodává ty konkrétní části nebo konkrétní díly.
Tak chci znovu deklarovat, že opravdu tady k žádnému omezení bezpečnosti nedošlo, nedošlo k němu prokazatelně a jediný efekt toho kroku znamenal snížení administrativní zátěže právě pro podnikatelské subjekty, které v té vysoce odborné oblasti působí a které dodávají zařízení pro bezpečnost leteckého provozu.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Chci se zeptat pana poslance Kolovratníka, zda chce reagovat? Prosím, případně samozřejmě někdo další zapojit do rozpravy. Máte slovo.
Poslanec Martin Kolovratník: Určitě reagovat chci a děkuji za to. Vnímal jsem odpověď pana ministra, že je v duchu toho, co bylo vypracováno písemně. Možná ve své následné reakci, jak jsem si značil to, co jsem slyšel a i četl v písemné odpovědi, a je to v souladu, tak nejdříve tam vnímám jeden rozpor, který asi není zásadní, ale zmíním ho. Vy jste, pane ministře, porovnával u těch nových certifikací období od dubna do dubna, ale bylo to období od roku 2022 do roku 2023, tedy na časové ose předchozí, tady připomenu, že změna, o které diskutujeme, naběhla právě až na konci dubna 2023. Teď vás na tom nenachytávám nijak ve zlém, jenom prostě konstatuji, že v roce 2022 ještě běžel starý, původní systém. Ta změna, na kterou se ptám, o které diskutujeme, je teď čerstvá nebo v uvozovkách čerstvá, až v průběhu roku 2023, takže tady bych si vás určitě dovolil požádal v následné komunikaci, abychom spíš toto zkusili dopracovat, aby nám Úřad civilního letectví nebo odbor civilního letectví na Ministerstvu dopravy zkusil dát nějakou analýzu, materiál. Samozřejmě nechci dělat zbytečná písemná cvičení, ale nějakou odpověď, co se dělo v certifikacích, jak reaguje ten trh, odborné firmy a odborní certifikovaní dodavatelé v současném období, to znamená od 28. dubna 2023 do dneška, do této chvíle. To je odzadu, ale je to možná drobný postřeh na odpovědi. ***