(9.10 hodin)
(pokračuje Jan Bartošek)
Druhá interpelace se týká také ministra spravedlnosti Pavla Blažka. Ze stejného důvodu není možné interpelaci projednávat.
Další interpelace se týká předsedy vlády Petra Fialy, ten je dnes také omluven do 14.30. Každopádně se jedná o novou interpelaci, z toho důvodu ji otevřu. Předseda vlády Petr Fiala odpověděl na interpelaci poslance Karla Havlíčka ve věci nákupu pásových bojových vozidel pěchoty. Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 479. Projednávání této odpovědi bylo přerušeno opakovaně, naposledy dne 29. února 2024 v rozpravě z důvodu uplynutí doby vyhrazené pro odpovědi na písemné interpelace. Pokračujeme tedy v přerušené rozpravě a vidím, že se hlásí pan místopředseda. Prosím.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Hezký den, vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vzhledem k nepřítomnosti pana premiéra žádám o přerušení této interpelace. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám a přerušuji tuto interpelaci do přítomnosti Petra Fialy. Dám o ní hlasovat.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro přerušení této interpelace do přítomnosti pana premiéra? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Je to hlasování s pořadovým číslem 92, přihlášeno je 83 poslankyň a poslanců, pro návrh 63, proti 1. S návrhem byl vysloven souhlas.
Tuto interpelaci jsme přerušili do přítomnosti pana premiéra.
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví Vlastimil Válek odpověděl na interpelaci poslance Kamala Farhana ve věci reformy péče o duševní zdraví. Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 496. Projednávání této odpovědi bylo přerušeno opakovaně, naposledy 26. října 2023 do přítomnosti místopředsedy vlády a ministra zdravotnictví. Pokračujeme tedy v přerušené rozpravě, ale já se podívám právě do omluv a pan ministr Válek je dnes také omluven z důvodu zahraniční cesty. Vzhledem k tomu, že nebyla naplněna podmínka přerušení, i v této rozpravě není možné pokračovat a já ji přerušuji.
Další interpelace se týká předsedy vlády Petra Fialy, která byla přerušena opakovaně do přítomnosti předsedy vlády. Vzhledem k tomu, že pan premiér není přítomen, v této interpelaci také není možné pokračovat.
Dále budeme pokračovat další interpelací. Ministr dopravy Martin Kupka odpověděl na interpelaci poslance Martina Kolovratníka ve věci Snaha o úspory na nesprávném místě, prapodivné okolnosti okolo rušení certifikace leteckých pozemních zařízení a činnosti oprávněných subjektů v České republice. Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 525. Projednávání této odpovědi bylo přerušeno opakovaně, naposledy 26. října 2023 do přítomnosti ministra dopravy.
Ministr dopravy Martin Kupka je přítomen, proto tedy pokračujeme v přerušené rozpravě, a já poprosím pana poslance Martina Kolovratníka, aby se ujal slova. Prosím, máte slovo.
Poslanec Martin Kolovratník: Moc za to slovo děkuji. Přeji dobré dopoledne a děkuji, že pan ministr je přítomen. Snad na úvod mého vystoupení chci zopakovat to, že ta interpelace se týká dění z loňského roku 2023 nebo změn, které se v letecké dopravě a na odboru Úřadu civilního letectví odehrály během jara 2023. Ale právě to chci zopakovat, že nejsem kritický, a bylo by ode mě nekorektní pana ministra kritizovat za to, že to řešíme až dnes, protože došlo jednou i k naší drobné nedohodě, povím mojí vinou, že jsme zde nebyli přítomni, respektive nebyl přítomen pan ministr, a to znamená, co se týká samotného termínu projednání té interpelace k dnešku, je z mé strany naprosto v pořádku, korektní, takže my se teď budeme věnovat tomu obsahu.
Tak a teď k tomu obsahu. Nebudu zbytečně dlouze číst z té interpelace nebo opakovat svoje otázky a odpovědi pana ministra, protože to vše je součástí sněmovního tisku 525, to znamená jen rychlá rekapitulace. Já jsem v tom svém písemném dotazu, dal jsem ho do systému 11. července loňského roku, pana ministra interpeloval a ptal se na to, proč a co se stalo a dělo u vyhlášky. Ta vyhláška má číslo 108/1997 a je to prováděcí vyhláška k zákonu č. 49/1997 Sb., o civilním letectví. Velmi zjednodušeně; Ministerstvo dopravy v poměrně - ne v poměrně, ve velmi krátké době, byla to doba na přelomu konce roku 2022, tu vyhlášku novelizovalo, změnilo. Koneckonců je to jedna z mých otázek, číslo 4, proč to ministerstvo udělalo takto rychle, protože k těm připomínkám změna vyhlášky byla odeslána 22. prosince 2022, 22. prosince, tedy dva dny před Štědrým dnem. Lhůta pro všechny dotčené subjekty k vyjádření byla pouze do 13. ledna, takže už toto tak jako vypadá trošičku nestandardně, že se něco mění, poměrně zásadního, je to vyhláška, která řeší bezpečnost leteckého provozu nebo civilního letectví, konkrétně řeší otázku certifikace, schvalování takzvaných LPZ, leteckých pozemních zařízení, a jak vidíte, byla měněna poměrně rychle. Já teď nechci jakoby podsouvat nebo v nějaké ironii říkat, že to je podezřelé a podobně, ale zkrátka bylo na to de facto 14 dnů, necelé tři týdny během vánočních svátků, a jak říkám, i toto je jedna z mých otázek - číslo 4 - na pana ministra.
Ty zásadní ale otázky, nebo mnohem zásadnější, se týkají dvou oblastí. První oblast míří na subjekty, na firmy, na obchodní společnosti, které dlouhodobě měly oprávnění, měly certifikaci pro to, takováto zařízení dodávat a schvalovat. Vlastně tady tou rychlou změnou vyhlášky najednou o ty certifikace, o povolení společnosti přišly, byť tady podotýkám - řeknu, není to hlavní těžiště mé interpelace, mého dotazu. Ono tam bylo zmiňováno - každá jedna taková společnost musela uhradit správní poplatek zhruba 20 000 korun a při vší úctě pro velkou firmu, společnost, snad se nikdo neurazí, to samozřejmě není zásadní, likvidující částka. Takže i panu ministrovi chci říci: to není to, na co cílím, že bych chtěl tady někde bojovat za pět, deset, dvacet nějakých soukromých společností, firem. Spíše cílím na to, řekněme na nějakou trvanlivost nebo předvídatelnost právního prostředí, kdy se ty společnosti musí vybavit nejenom řeknu nějakou formální papírovou certifikací, ale v takovémto vysoce odborném, specializovaném oboru musí být vybaveny metodicky, personálně, musí mít řadu odborníků, vzdělaných lidí, kteří si obnovují své certifikace a své vzdělání v oboru a působí tam desítky let, řadu let, a najednou se vlastně jejich celý svět změní během několika měsíců vyhláškou, která, jak jsem řekl, byla dána k vyjádření jenom přes Vánoce. To znamená, ty mé otázky, pane ministře, míří právě na vztah k těm certifikovaným kvalifikovaným dodavatelům. To je asi jedno těžiště těch mých dotazů.
A to úplně nejzásadnější z celého tématu je samotná bezpečnost civilního leteckého provozu. Když v kostce zrekapituluji vaše odpovědi, vy jste konstatoval v jednotlivých odstavcích, že Ministerstvo dopravy, potažmo Úřad civilního letectví, se nebojí snížení bezpečnosti, že ten systém celkově by měl běžet dál. Přesto já v těch odpovědích vidím některá slabá místa a dovolil bych si je rozvést až pak v reakci na vaše vysvětlení nebo na váš komentář, jak ho sem podáte, abych zase já na něj mohl reagovat. Ale cítím, že tam zkrátka slabá místa jsou. A ta problematika - v těch odpovědích jsou často zmiňována letiště, která spadají pod jurisdikci Evropské unie, respektive evropské agentury, takzvané EASA. V České republice je to pět letišť, ta evropská regulace. Všichni je známe, jsou to ta regionální: Karlovy Vary, Brno, Ostrava, částečně Pardubice, které mají i vojenský provoz a jiný režim v té vojenské části, a samozřejmě hlavní české letiště v Praze. ***