(9.30 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)
Ale teď se vrátím k tom úvodnímu. Vy jste, pane ministře, říkal, že jste neuložili nové povinnosti, ale že jich ubylo, že snižujete administrativu, což koneckonců je i hned první část vaší odpovědi, ale tady já musím komentovat nebo odpovědět nesouhlasně, že ono je to, co tvrdíte, z pohledu současné praxe opravdu zcela v rozporu u dozorovaných subjektů a je to přesně opačně, alespoň podle informací, které jsem obdržel. Mé informace jsou takové, že dozorované subjekty, pro ně naopak extrémně administrativní zátěž narůstá, ta zátěž spojená s novým systémem schvalování použití LPZ, leteckých pozemních zařízení, a je to z toho důvodu, že v původním systému v rámci Úřadu pro civilní letectví byly pro tuto problematiku vytvořeny dlouhodobé podmínky metodické, personální, které tu kontinuitu zajišťovaly dlouhodobě, bylo to více jak čtvrt století, celý ten proces certifikace, a běželo to na velmi vysoké úrovni, což koneckonců vy sami píšete v jednom z těch odstavců - označil jsem si ho jako číslo 5, ale má jiné číslování. Vy jste právě uváděli, že za posledních pět let žádná vážná událost, či dokonce nehoda, související se selháním LPZ nebyla registrována, takže v jednom z těch odstavců Ministerstvo dopravy vlastně samo potvrdilo, že ten původní systém byl funkční, byl dobrý a nebyl důvod ho nějakým zásadním způsobem měnit.
Ale k té administrativní zátěži. Oponuji argumentem, který říká, že tím, že je systém nastaven nově, naopak pro subjekty, které jsou certifikovány, to administrativní zátěž zvyšuje - musí se nově připravovat, musí se učit nové postupy. A v té reakci nebo vůbec v současném systému podle tohoto tvrzení Ministerstvo dopravy pomíjí fakt, že svým rozhodnutím ovlivnilo široké spektrum takových subjektů, které mají rozdílnou úroveň své vlastní odborné způsobilosti, připravenosti na komplexní změnu v systému a vůbec na přístup k otázce certifikace leteckých pozemních zařízení. Plus jako kritický element - a na to jsem v tom úvodním slově už narazil - jako kritický moment se opravdu jeví otázka letišť a heliportů, které jsou v České republice mimo rámec EU, protože pod tím rámcem je těch pět letišť, která už jsem zmiňoval. Takže tady já bych prosil, a to možná nezvládneme teď v té písemné nebo ústní odpovědi, o nějaké jednoduché, stručné dopracování, podívat se na analýzu dopadů tady té nové vyhlášky na všechny dotčené subjekty, nikoliv pouze na subjekty regulované v rámci EU. To je jedna reakce.
A pak ta druhá. Kdybych šel nějak logicky po těch svých otázkách, a budu hned u těch prvních dvou. Já jsem se v první otázce ptal - vy jste to vysvětlil, že se tedy systém zdvojuje, byť tady teď odbočím, připomenu, že tu takzvanou duplicitu namítanou si řadu zemí EU nakonec ponechalo: Polsko, Slovensko, Francie, v České republice třeba úsek obrany Ministerstvu dopravy. Ale souhlasím s vámi, viděl jsem teď to gesto, že říkat: někdo má víc administrativy, tak my to tak uděláme, to by byla blbost, to se shodneme, pokud cítíme, že ji chceme snižovat, naopak v tom můžeme být lepší, tak tady samozřejmě tohle kritizovat nebudu. Ale abych to zestručnil a zjednodušil svou obavu. Z informací - to zkrátím - z informací, které mám z trhu nebo z oblasti certifikovaných firem a kvalifikovaných dodavatelů, mám odpověď, že ten nově, prostě rychle udělaný změněný systém je pro ně v tuto chvíli spíše složitější. Ale zase vím - a to je korektní říct - je to informace, kterou jsem obdržel, kterou mám nějakým způsobem zprostředkovanou, a nemusí být úplně přesná nebo úplně pravdivá, proto si myslím - a není to úkolem opozičního poslance, ale spíše by to mělo být právě vás, jako regulátora odpovědného orgánu státní správy - že by Ministerstvo dopravy, potažmo ÚCL, řekněme po roce mělo si tu analýzu, tu odpověď, to mapování udělat.
A ještě druhá reakce. Tady ten nový regulační rámec, který to vlastně celé způsobil, o kterém se bavíme, tak já jsem se znovu ptal, proč ta vyhláška byla změněna tak rychle, proč se to stalo tak rychle, přes Vánoce na přelomu roku 2022 a 2023, proč jste takto postupovali? A opět: někdy jako opoziční poslanec a stínový ministr dopravy se vyjadřuji kriticky, že ministerstvo má být rychlejší, má v některých krocích konat rychleji, ale - a prostě, neberte to ve zlém, říká se, práce kvapná, málo platná. Nenašel jsem nikde odpověď k tomu, proč se to stalo tak rychle. Třeba to má nějaký důvod, třeba to muselo být, hrozila nějaká lhůta, implementace, kterou bychom zameškali a podobně, ale nemám takovou zprávu, nemám takovou informaci, proč k té změně došlo v takto rychlém, krátkém sledu.
A možná ještě doplňující otázka, to byla ta moje číslo 2 písemná, já ji přesně znovu přečtu: Jaká opatření přijal Úřad pro civilní letectví k zajištění, že nedojde ke snížení přijatelné úrovně bezpečnosti při zrušení, chceme-li změně v systému certifikace zařízení, respektive opravňování subjektů? Jaká opatření Úřad pro civilní letectví přijal, když tedy teď nově rozvolňuje podmínky, odvoláváme se na snížení administrativy? Možná lidsky, selským rozumem řeknu tu otázku jinak: Jak tedy systém běží v dnešních dnech, od konce dubna 2023? Konkrétně to zkusit nějakým způsobem popsat, protože moje obava, že dneska - a vrátím se znovu k těm malým letištím, to znamená ne k těm pěti vyjmenovaným - tam jsem zatím nenašel žádnou reakci, jakým způsobem jsou kontrolována, kdo tam jezdí, kdo se na to zařízení dívá, kdo vůbec kontroluje, jestli mají nějakou certifikaci. A řeknu možná extrémní, ale schválně velké zjednodušení, že si tam někdo na nějakém amatérském letišti namontuje navigační světlo, které koupil na nějakém jakémkoliv e-shopu, tak kdo zkontroluje, že to zařízení opravdu je funkční a neohrožuje letecký provoz? Tu odpověď zatím nemám, tak děkuji za dopřesnění.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a vidím, že reagovat bude pan ministr. Prosím.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Jestli nás bude opozice kritizovat za omezování administrativy a byrokracie, tak prosím vás, jenom houšť a větší kapky, protože pokud opravdu se tady podařilo zrušit jedno zbytečné oprávnění, papír, který ve výsledku není stejně schopen, jak jsem znovu zdůrazňoval, prokázat, zaručit, že příslušný dodavatel neinstaluje fyzicky k tomu letišti například oslňující světlo, tak je to přece jenom pozitivní krok.
Přímé odpovědi na vaše otázky. Ministerstvo dopravy dodrželo všechny nezbytné zákonné lhůty. Informovalo o tom i v průběhu předchozího roku, o chystaném kroku, v rámci svých kontrol, v rámci svých jednání s dodavateli, tak přesně o tom informovalo. Co se týče okruhů těch subjektů, těch je zhruba šedesát. Pokládal bych za úplně nejsprávnější, kdyby, pokud s nimi jste v kontaktu, jste je jenom informoval o naší otevřenosti to s nimi probrat napřímo a třeba vysvětlit, co v tuto chvíli mají udělat jinak, než dělaly, protože ve výsledku změna té vyhlášky přinesla jenom jedinou věc, prostě zrušení toho zbytečného oprávnění - přesně jenom, abyste věděli, oč se jedná, oprávnění, které se týká vývoje, projektování, výroby, zkoušení, instalace, údržby, oprav, modifikací a konstrukčních změn leteckých pozemních zařízení na základě schválené firemní příručky Úřadu pro civilní letectví. Tohle byla ta operace, kterou oni museli udělat. Dokládali, že jsou kvalifikovaní proto, aby mohli vyvíjet, projektovat, vyrábět, zkoušet, instalovat, udržovat, upravovat, modifikovat a konstrukčně měnit letecká pozemní zařízení, přičemž platí, že pro všechny ty úkony jsou na druhou stranu přesně určené normy ukazatele bezpečnosti, které stejně dodržet musí, a my jenom říkáme: Není potřeba dopředu prověřovat ono oprávnění, stačí, když ve výsledku při kolaudaci zařízení a při pravidelných kontrolách. Mimochodem, prokazatelně bezpečnost leteckého provozu v České republice je jedna z nejvyšších na světě. Česká letecká branže se těší opravdu vysokému respektu a je to patrné i při jednáních na konferencích ICAO, Mezinárodní organizace pro civilní letectví. To, že bychom tady trpěli nějakým deficitem norem, papírů bezpečnosti, to se fakt neděje. ***