(12.10 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)

Takže za mě je to jenom zpřesnění, tomu odpovídá i to projednání v prvním a ve druhém čtení, žádné pozměňovací návrhy jsem řekl, i v tom prvním čtení, nejsou avizovány, žádné nebyly načteny, a tudíž podle jednacího řádu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky budu tedy navrhovat, abychom to už nevraceli - nevím přesně, jak zní ta věta - abychom to dál neprojednávali v gesčním hospodářském výboru a mohli jsme jít rovnou do třetího čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. A nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se zatím nikdo nehlásí. Zeptám se, zda se hlásí někdo z místa? Není tomu tak, končím tedy obecnou rozpravu.

Předpokládám, že zájem o závěrečná slova není.

Zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Hlásí se někdo do podrobné rozpravy? Tak pan poslanec Nacher.

 

Poslanec Patrik Nacher: Já, abych naplnil jednací řád - neznám tak přesně tu proceduru - to tady načtu ještě jednou i v tomto momentě, že navrhuji, abychom tu novelu nevraceli gesčnímu hospodářskému výboru a mohli jít co nejrychleji do třetího čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane poslanče, ale on to zatím nikdo, jestli mám jako správné informace, nenavrhl. Respektive v rámci těch čtení bychom mohli navrhnout to, že bychom návrh zákona garančnímu výboru vrátili k novému projednání, ale o tom bychom museli hlasovat.

 

Poslanec Patrik Nacher: A já právě navrhuji, jako jsem to udělali už na minulé schůzi, kde jsem byl zpravodaj u jiného zákona v momentě, kdy tam nejsou pozměňovací návrhy, tak navrhuji, já to tady teď přečtu: "Ve druhém čtení může být v podrobné rozpravě podán návrh, aby se garanční výbor návrhem již nezabýval." To je to, co já jsem řekl - přesně jsem to necitoval, omlouvám se: o takovém návrhu nemůžeme hlasovat, vznesou-li proti němu námitku nejméně dva poslanecké kluby nebo 20 poslanců. To tady já nepředpokládám, jak říkám, není tam žádný pozměňovací návrh, je to jenom zpřesnění zákona o ochraně spotřebitele. Takže tak jsem to navrhl, přesně jsem necitoval ten paragraf, teď jsem ho citoval. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: To už si rozumíme. Já si myslel, že navrhujete, aby se návrh zákona nevracel garančnímu výboru k novému projednání, ale to je jiný návrh.

Dobře, budeme hlasovat o návrhu, který kolega Nacher - respektive zeptám se ještě, jestli se někdo do podrobné rozpravy hlásí? Nikdo se nehlásí, podrobnou rozpravu končím.

Předpokládám, že ani v tuto chvíli nyní zájem o závěrečná slova, nikdo je neavizuje.

Budeme tedy hlasovat. Já jsem mezitím zagongoval.

 

Budeme hlasovat o návrhu předneseném v podrobné rozpravě ze strany pana poslance Nachera podle § 94/a, aby se garanční výbor návrhem již nezabýval.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 63, bylo přihlášeno 156 poslanců, pro hlasovalo 91, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.

 

Předpokládám ze strany zpravodaje, že už není jiný návrh na to, abychom o něm hlasovali ve druhém čtení, a proto končím druhé čtení tohoto návrhu a končím projednávání bodu číslo 13, respektive jeho druhé čtení.

 

Budeme pokračovat dál bodem číslo

 

18.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 526/1990 Sb., o cenách,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 633/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr financí Zbyněk Stanjura. Pane ministře, prosím, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Předkládám návrh novely zákona o cenách. Původní zákon byl přijat skoro před 35 lety a poslední významnou novelizací prošel před mnoha lety, a to v roce 2009.

Hlavní změny, které návrh zákona přináší: odstranění případů překrývající se působností jednotlivých cenových orgánů k výkonu cenových kontrol, sjednocení stávajícího nejednotného vymezení působnosti jednotlivých cenových orgánů, sjednocení pravidel pro vydávání cenových rozhodnutí jednotlivými cenovými orgány, změna právní formy cenových rozhodnutí na opatření obecné povahy, sjednocení terminologie napříč cenovými předpisy, odstranění rozporu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 98/6/ES ze dne 16. 2. 1998 o ochraně spotřebitelů při označování cen výrobků nabízených spotřebiteli, úprava pravidel pro ukládání pokut v souvislosti s vybranými přestupky podle zákona o cenách. Navrhuje se sjednotit terminologii napříč právním řádem tak, že se pojmy, kde se dnes používají "cenové rozhodnutí", "rozhodnutí o ceně" nebo "cenový předpis", budou nahrazeny jednotným pojmem "cenový výměr". Současně již cenové rozhodnutí nebe mít formu zákonem blíže nepojmenovaného podzákonného právního předpisu, ale o opatření obecné povahy, což povede k tomu, že příslušní cenoví regulátoři budou muset cenovou regulaci v jednotlivých případech v mnohem širší míře odůvodňovat a rozhodnutí o cenové regulaci bude podléhat přímému soudnímu přezkumu ve správním soudnictví.

Navrhuje se též zrušení stávajícího zákona o působnostech orgánů České republiky v oblasti cen a včlenění tohoto takzvaného cenového kompetenčního zákona ve zpřehledněné podobě přímo do zákona o cenách. Dále se navrhuje zrušení stávající prováděcí vyhlášky, jejíž obsah je částečně převeden do návrhu zákona.

Ačkoliv se charakter navrhovaných změn zná velmi rozsáhlý, základní principy zákona o cenách zůstávají zachovány. Z velké části se jedná pouze o legislativně technické změny, kdy v zájmu vyšší přehlednosti zákona dochází k přesunům legislativního textu mezi jednotlivými ustanoveními. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Miroslav Zborovský.

 

Poslanec Miroslav Zborovský: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, tisk číslo 633 je prvním čtením vládního návrhu novely zákona č. 526/1990 Sb., o cenách. Jedná se o novelu zákona, kdy dochází k dílčím změnám ve vymezení působnosti vybraných cenových orgánů, spočívajícím zejména v odstranění duplicitních pravomocí k výkonu cenových kontrol. Navrhovaná právní úprava zvýší předvídatelnost výkonu kontrolní pravomoci a ve výsledku bude zabraňovat zbytečné administrativní zátěži kontrolovaných subjektů, které se budou moci snáze seznámit s kontrolní praxí příslušného kontrolního orgánu. Cílem navrhovaného zákona je minimalizace případů, kdy se překrývá působnost jednotlivých cenových orgánů k cenové kontrole určitého zboží.

Navrhovaná právní úprava je založena na následujících hlavních principech:

1. odstranění případů překrývající se působnosti jednotlivých cenových orgánů k výkonu cenových kontrol;

2. zpřesnění vymezení působnosti u jednotlivých cenových orgánů vyplývajících ze stávajícího zákona o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen;

3. změna právní formy regulačního aktu a sjednocení pravidel pro jeho vydání;

4. úprava pravidel pro ukládání pokut za účelem zabránění nedůvodné diskriminace kvůli chybné textaci zákona;

5. navýšení horní hranice pokuty u přestupků spočívajícího v řádném nevedení cenové evidence u zboží podléhajícího cenové regulaci;

6. úprava stávajících pravidel pro označování nepotravinářských výrobků při jejich prodeji měrnou cenou;

7. úprava ve vymezení příslušnosti správních orgánů k vymáhání pokut uložených za přestupky podle zákona o cenách;

8. legislativní opravy nedostatků zákona o cenách, vytvořených předcházejícími neúplnými novelami.

Novela nemá finanční dopad na státní rozpočet ani na ostatní veřejné rozpočty. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče, za zpravodajskou zprávu a za zprávu zpravodaje a otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Kukla. Pane poslanče, prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP