(17.40 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)

Považovala jsem za nutné tyto skutečnosti tedy říct. Samozřejmě tak, jak jsem zmínila ve svém úvodu, my lex Ukrajinu VI tak, jak je předložena, včetně našich pozměňovacích návrhů, samozřejmě podpoříme. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Vaše vystoupení vyvolalo tři faktické poznámky. Nejprve pan vicepremiér Rakušan, poté pan vicepremiér Jurečka a poté pan vicepremiér Bartoš.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já už jsem několikrát na tyhle věci odpovídal, už asi nechci ani větvit tu debatu. Chtěl bych reagovat ale na to, čím paní poslankyně Mračková Vildumetzová začala, a to věta: Pan ministr Rakušan zjistil, že na tom vytříská nebo nevytříská politické body. Já bych chtěl říct, že na pomoci lidem v nouzi se nemají třískat politické body. Jestli takhle uvažujete, je to smutné.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Poprosím dalšího řádně přihlášeného s faktickou, a to je pan vicepremiér Jurečka.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Jsem rád, že mohu uklidnit případně ty, kteří sledují tuto diskusi v tom, že ten celý proces, jak pomoci pro ty, kteří přišli, stále přicházejí, i proces adaptace a integrace je řízen, má svůj řád a má logické rozdělení rolí a kompetencí. To znamená, z hlediska operativy za ten rok a půl jsme ten systém nastavili. To byla především působnost pana vicepremiéra Rakušana, Ministerstva vnitra, jeho spolupráce s kraji. V čase se vytvořila síť koordinátorů do krajského území, my za MPSV jsme vytvořili k tomu strategickému týmu pracovní skupinu, kde se potkáváme na bázi ještě doplňujících dalších rezortů na opravdu pracovní úrovni se zástupci nevládních organizací, UNICEFu a například třeba i se zástupci ambasády, kde logicky řešíme věci, které se týkají jak trhu práce, sociální podpory, problematiky, která navazuje na kolegy, například na zdravotnictví, na školství nebo na ostatní problematiku rezortu, třeba jako je otázka bydlení. To znamená, logické je, že tak, jak má každý ministr svoji gesci ve svém rezortu, tak v té části to také řeší ve vztahu k ukrajinským uprchlíkům s dočasnou ochranou. Ten systém funguje, komunikace také funguje a samozřejmě data, která nám případně některá ještě chybí, tak si je průběžně doplňujeme.

Česká republika v tomto - i z pohledu mezinárodních organizací - je opravdu zemí, která ukazuje, jak ten systém se dokázal stavět dobře na začátku, funguje velmi dobře. Ostatně i to, co jsem říkal, to číslo 121 660 pracujících ukrajinských uprchlíků ukazuje, že ten proces například v otázce adaptace a integrace na trh práce nám vlastně běží nejlépe ze všech zemí. My samozřejmě se snažíme ty věci v čase zlepšovat a slyšet podněty z praxe.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře. Nyní bych poprosil s faktickou pana vicepremiéra Bartoše.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji. Já bych asi doplnil předřečníka Mariana Jurečku. Ministerstvo vnitra ve své povaze bylo první, které řešilo dopady ruské války na Ukrajině právě tím, že se budoval funkční systém a krizové řízení, které má pomáhat v tom nárazu. My jsme se dostali asi po roce do nějaké fáze, kdy ve velké části je nutno řešit i dlouhodobý pobyt. A naopak si myslím, že z logiky věci zodpovědnost za dlouhodobější otázky, byť Ministerstvo vnitra má neustále ten aspekt bezpečnostní, přechází na jednotlivé rezorty. A já můžu tedy říci, že v pravidelných iteracích nebo respektive v pravidelných cyklech se setkávají pracovní skupiny na odborné úrovni, buďto to je na úrovni náměstků, ale spíše to je na úrovni odborných ředitelů, i poměrně v pravidelných intervalech řešíme toto na formátu K5 či příslušných ministrů, ať je to otázka ve zdravotnictví, ať je to otázka třeba schopnosti vyučovat žáky ukrajinské českému jazyku či jejich vyučování klasických předmětů, za což děkuji panu ministru Bekovi, ten byl na té poslední schůzce. I jednotlivé lex Ukrajina očíslované jsou výsledky této koordinované práce. Takže jak říkám, to nárazníkové nebo ta první pomoc byla namístě a naopak si myslím, že Ministerstvo vnitra daleko pokročilo v tom, co by očekával někdo od Ministerstva vnitra v rámci krizového řízení i do těch oblastí řekněme softových.

Jsem rád, že i tu koordinační roli právě hraje Klára Laurenčíková, ale každý jeden rezort, který je k tomu příslušný, ať už je to MMR v otázce poskytování bydlení, Ministerstvo školství v oblasti vzdělávání, pan ministr Válek - zdravotnictví, poskytování lékařské péče, bezpečnost na vnitru a práce a sociálních věcí, stále funguje. Já vlastně ani necítím žádný faktický deficit v tom, že bychom neměli informace, podle kterých se rozhodujeme, a nereagovali i na ten dlouhotrvající konflikt (Předsedající: Čas.), ale částečně právě skrze tyto zákony, jako dnes projednáváme. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou se přihlásila ještě paní poslankyně.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Jsem ráda, asi jsem se v uvozovkách trefila do černého. Tři vicepremiéři tady vystupují, ani jeden to neřídí.

Tak nejdříve na pana Víta Rakušana. Pane ministře, víte, kdo pomáhal nejvíc? Pomáhali občané, starostové, hejtmani, policisté a hasiči. Ti si zaslouží obrovské poděkování. Vy jste to řídil, toho řízení jste se zbavil a přendal jste ho na zmocněnkyni pro lidská práva. Jste tři ministři, tři vicepremiéři, a nedokážete se dohodnout, aby někdo adaptační a integrační proces řídil.

Beru - prostě dávám to jako kritiku, myslím si, že je to špatně, protože já se s těmi kraji a s těmi zástupci bavím. Nedokážete se dohodnout, mezi těmi ministerstvy jsou velké rozpory. A tím, že tam není žádná osobnost, žádný ministr, prostě paní Laurenčíková je náměstkyně. A jestliže jste dneska vicepremiéři a ministři, tak byste se měli dohodnout, kdo integrační adaptační proces a kdo strategickou skupinu povede. Myslím si, že tak by to mělo být. A je vidět podle i vašich reakcí, že se vám to možná nelíbilo, ale prostě je to fakt, že má to řídit ministr. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. To byla poslední faktická poznámka, a vzhledem k tomu, že zde není nikdo přihlášen dále do obecné rozpravy - ještě se dívám - tak tímto končím obecnou rozpravu. Pane ministře, máte zájem o závěrečné slovo? Ano.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Kolegyně, kolegové. Já bych chtěl poděkovat za většinově velmi racionální diskusi. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pane zpravodaji, máte zájem? Nikoliv.

V tuto chvíli můžeme zahájit podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. O slovo se přihlásil pan poslanec Mašek. Prosím.

 

Poslanec Jiří Mašek: Děkuji. Chtěl bych se přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který jsme připravili s kolegou Langem. a je v elektronické podobě uveden pod sněmovním dokumentem 3504. Krátce jsem ho okomentoval v obecné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji vám. Dále je přihlášen pan poslanec Koten.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo. Já se jenom odkazuji na obecnou rozpravu, a navrhuji tedy potom hlasovat ve třetím čtení o zamítnutí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Letocha.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuji za slovo. Já bych se rád přihlásil ke svému pozměňovacímu návrhu číslo 3567. Díky.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, a pan poslanec Exner.

 

Poslanec Martin Exner: Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych podle § 95 odst. 1 jednacího řádu navrhl zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením ze 14 na 7 dnů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Ze 14 na 7 dnů, mám poznamenáno.

A vzhledem k tomu, že už není nikdo přihlášen, dívám se... Myslel jsem, že se hlásíte. Nikoho dalšího už nevidím, tak tímto končím podrobnou rozpravu.

Musíme ještě hlasovat o návrhu pana zpravodaje Exnera, a to je zkrácení ze 14 na 7 dnů. Mezitím jsem zagongoval, chviličku vydržíme, než nám dorazí kolegové a kolegyně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP