(19.40 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)
Problematika munice se týká zcela zásadně užšího okruhu subjektů. Aktuálně je v České republice aktivních pouze několik desítek vysoce profesionálních firem, které se municí zabývají a které jsou schopny ji bezpečně zpracovávat a skladovat. Naopak problematika zbraní a střeliva se týká zhruba tisíce obchodních společností, které z naprosté většiny s municí nijak nenakládají. U munice je již dnes vyloučeno, aby s ní nakládali běžní obyvatelé. Naopak v případě zbraní a střeliva zde máme řádově stovky tisíc individuálních držitelů.
Návrh zákona o munici, stejně jako návrh zákona o zbraních, zjednodušuje a modernizuje právní úpravu jak po právní, tedy legislativní, tak i technické stránce. Návrh odstraňuje neúčelnou administrativu, snižuje administrativní zátěž držitelů munice i státních orgánů. Ruší se papírové doklady a důrazně se preferuje elektronická komunikace, a to prioritně prostřednictvím portálu Centrálního registru zbraní. Díky snížení administrativní zátěže dojde k uvolnění kapacit Policie České republiky pro praktickou kontrolní činnost. Účelem tohoto úvodního slova bylo především vysvětlit, proč tady máme zákony dva, jakým způsobem se vyčleňuje munice z dosavadně platného zákona, a spíše bych tedy předpokládal, že debata meritorně by se týkala toho zákona, který budeme předkládat posléze jako další tisk. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Petr Letocha. Prosím.
Poslanec Petr Letocha: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, navržená úprava vznikla z důvodu implementace evropské legislativy a přichází společně s návrhem zákona o zbraních a střelivu, jehož projednávání bude předmětem následujícího bodu. Návrh nahrazuje část současného zákona o střelných zbraních a střelivu, přitom zachovává jeho systematiku a přebírá podstatnou část jeho institutu.
Navržená úprava vymezuje zejména podmínky pro nakládání s municí, jako jsou především přeshraniční převoz munice, podmínky odpalování a likvidace muničního materiálu či podmínky pyrotechnického průzkumu. Utváří také kategorie muničního oprávnění, stanoví podmínky k získání muničního oprávnění včetně podmínek zdravotních a odborné způsobilosti a jejího prokazování. Návrh zákona upravuje též podmínky pro získání muniční licence, jinými slovy oprávnění podnikatelů k nakládání s municí. Z hlediska cíle efektivnosti a úspornosti státní správy lze za největší přínos shledávat elektronizaci v podobě vzniku centrálního registru, který vedle výhod snadnější dostupnosti a snížení administrativní zátěže, zejména s ohledem na redukci agendy vydávání listinných dokladů a vedené listinné evidence, přinese také finanční úspory, vznikající v důsledku těchto změn. Údaje o držitelích muničních oprávnění licenci munici a střelivu či jeho přepravách budou součástí tohoto registru. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Otevírám obecnou rozpravu a první je přihlášený pan poslanec Drahoslav Ryba. Prosím.
Poslanec Drahoslav Ryba: Vážený pane předsedající, já jsem si taktéž svůj příspěvek nechal na stolku, takže zkusím z hlavy opravdu jenom pár vět. Musím říci, že vítám tuto úpravu, protože ze zkušeností z praxe vím, že nakládání s municí a skladování munice bylo velkým problémem, a řešila se řada problémů jak v souvislosti s výbuchem muničního skladu ve Vrběticích, tak i při problémech v jiných muničních skladech, takže od této změny očekávám, že řadu problémů vyřeší. Konzultoval jsem tuto problematiku i s odborníky na munici, kteří mně potvrdili, že velká část těchto problémů by měla odpadnout.
Úplně závěrem chci říci, že hnutí ANO podpoří tuto novelu v prvním čtení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Ptám se, zda někdo další se hlásí do obecné rozpravy? Prosím, pan zpravodaj.
Poslanec Petr Letocha: Děkuji za slovo ještě jednou. Já bych rád navrhl zkrácení lhůt na projednávání ve výborech z 60 na 30 dnů, tedy o 30 dnů. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, návrh jsem si poznamenal. Ptám se, zda někdo další se hlásíte do obecné rozpravy? Nikoho nevidím. Je-li tomu tak, tak obecnou rozpravu končím.
Chci se zeptat, zda pan ministr nebo pan zpravodaj chcete závěrečné slovo? Není tomu tak.
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání a nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu a ptám se, zda někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu?
Žádný návrh nevidím, a přistoupíme tedy k hlasování.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro bezpečnost jako garančnímu výboru? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku.
Hlasování s pořadovým číslem 74, přihlášeno je 117 poslankyň a poslanců, pro 96, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro bezpečnost jako garančnímu výboru.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru nebo výborům, a tak se ptám, zda máte návrh na přikázání jiným výborům? Žádný takový návrh nevidím.
Přistoupíme tedy k poslednímu hlasování, a to je návrh na zkrácení lhůty na 30 dnů.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty na 30 dnů? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování s pořadovým číslem 75, přihlášeno je 117 poslankyň a poslanců, pro 98, proti nikdo. Konstatuji, že jsme lhůtu na projednání zkrátili o 30 dnů, tedy na 30 dnů.
O všech návrzích jsme hlasovali a já končím projednávání tohoto bodu.
Otevírám další bod dnešního jednání a tím je
15.
Vládní návrh zákona o zbraních a střelivu
/sněmovní tisk 465/ - prvé čtení
Z pověření vlády tento návrh také uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan. Prosím, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji, pane místopředsedo. Opět tedy věcně související návrh. Asi nejdůležitější věta na začátek: hlavní princip předkládání tohoto zákona je zachování toho, co v kvalitní zákonné úpravě zbraňové legislativy v České republice máme, to znamená, neměnit to, co funguje, a modernizovat a nahradit to, co je překonané, a to je především papírová byrokracie, která zatěžuje jak samotné držitele zbraní, tak samozřejmě i orgány, které přicházejí s držiteli zbraní do kontaktu. Výrazně posilují prvky eGovernmentu, ruší se zcela papírové doklady, drtivou většinu úkonů a podání bude možné učinit elektronicky prostřednictvím aplikace Centrálního registru zbraní, respektive prostřednictvím Portálu veřejné správy. Zákon ale samozřejmě zachovává i možnost fyzického podání pro ty obyvatele, kteří nechtějí nebo nevyužívají, nezvládají využívat digitální technologie.
Policie již nebude vydávat papírové doklady, tedy laminovat ony průkazky, a místo formální administrativy se bude více věnovat praktickým kontrolám v terénu. Také bude možné zefektivnit nezatěžující a na klienta orientovanou správní činnost, pokud jde o legální držitele zbraní. Zvýší se uživatelský komfort držitelů zbraní. Díky elektronizaci a rozvázání místní příslušnosti již nebudou muset držitelé zbraní jezdit vyřizovat své žádosti do mnohdy velmi vzdáleného místa trvalého pobytu.
Návrh také přesněji definuje - a to je změna - zbraně a dělí je do šesti kategorií. Přístup k nim bude odstupňovaný v závislosti na jejich možné nebezpečnosti. Namísto pěti skupin zbrojních průkazů pro fyzické osoby zákon o zbraních zavádí pouze dva druhy zbrojního oprávnění. Zbrojní oprávnění bude vydáváno na dobu neurčitou, přičemž Policie České republiky bude pravidelně, minimálně jednou za pět let, prověřovat, zda osoba i nadále splňuje zákonem stanovené požadavky pro držení zbrojního oprávnění, jako je plná svéprávnost, bezúhonnost, spolehlivost a zdravotní způsobilost, tedy v tomto případě zkrácení z 10 na 5 let.
Namísto deseti skupin zbrojních licencí pro právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby zákon o zbraních zavádí pouze tři skupiny zbrojních licencí. Tím se celý systém zpřehlední a zjednoduší. ***