(19.30 hodin)
(pokračuje Jan Bartošek)
Otevírám další bod dnešního jednání a tím je
13.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb.,
o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti
a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 439/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr financí Zbyněk Stanjura. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Návrh zákona zpracovává národní hodnocení rizik, akční plán prevence boje proti praní peněz a financování terorismu. Reaguje na nedostatky vytýkané České republice v pátém kole hodnocení výborem Moneyval. Je návrhem implementačním, zpřesňuje transpozici takzvané AML směrnice a reaguje na požadavky praxe. Návrh se týká těchto tří základních okruhů změn.
Za prvé rozšíření okruhu povinných osob. V omezeném rozsahu se povinnými osobami stávají insolvenční a restrukturalizační správci. Zužuje se výjimka pro provozovatele hazardních her. Nově budou mít povinnosti podle zákona i provozovatelé internetových hazardních her. Odstraňují se některé výkladové problémy u stávajících povinných osob.
Za druhé, upravují se procesy identifikace a kontroly klienta, zavádí se takzvaný zákaz typing of. Nově nebude nutné provést kontrolu klienta v případě, kdy by na základě této kontroly mohl klient pojmout podezření, že je vyšetřován FAÚ. Rozšiřuje se možnost takzvané identifikace korunovou platbou.
Třetí okruh změn se týká úpravy sankčních a kontrolních mechanismů. Upravuje se výše sankcí pro fyzické osoby odpovídající za porušení zákona, dává se FAÚ pravomoc ukládat nápravná opatření a explicitně se stanoví možnost FAÚ autonomně rozhodovat o šetření podezřelých obchodů.
Protože se účinnost návrhu zákona navrhuje k 1. lednu 2024, tak potom načtu buď já, nebo poprosím paní zpravodajku, aby načetla zkrácení lhůty variantně o 42 dní na 18 dní, případně pokud by to bylo vetováno, o 30 dnů na 30 dnů. Nepředpokládám, že obsah tohoto zákona by byl předmětem nějakého velkého politického souboje, a bylo by dobré, kdybychom ho měli platný a účinný k 1. lednu příštího roku.
Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane ministře. Nyní udělím slovo zpravodaji, respektive zpravodajce, ale vzhledem k tomu, že došlo ke změně zpravodaje v prvním čtení a je zde návrh, aby zpravodajkou prvého čtení byla paní poslankyně Hana Naiclerová, tak o tom musím dát nejprve hlasovat. Zavolal jsem kolegyně a kolegy z předsálí.
Zopakuji návrh usnesení. Měníme zpravodaje pro prvé čtení. Je zde návrh, aby jí byla paní poslankyně Hana Naiclerová.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování s pořadovým číslem 71, přihlášeno je 113 poslankyň a poslanců, pro 93, proti nikdo. Změnili jsme zpravodaje.
Poprosím paní zpravodajku, aby se ujala slova.
Poslankyně Hana Naiclerová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Děkuji panu ministrovi za představení vládního návrhu zákona. Já tady shrnu jenom základní fakta. Vláda předložila Sněmovně návrh tohoto zákona 4. 5. 2023. Poslanecká sněmovna rozeslala poslancům tento tisk pod číslem 439/0 4. 5. 2023. Organizační výbor projednání návrhu zákona doporučil 17. 5. 2023, určil zpravodaje a navrhl rozpočtový výbor jako výbor garanční.
Velmi stručně tedy, o čem ten návrh pojednává. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosu z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů, dále jen AML zákon, má za cíl implementaci opatření obsažených v akčním plánu, ve zprávě o druhém kole národního hodnocení rizik praní peněz a financování terorismu, odstranění vybraných nedostatků identifikovaných v rámci hodnocení výborem Moneyval Rady Evropy a finálně také odstranění nedostatků AML zákona, které se projevily při jeho aplikaci v praxi.
Samotný návrh, který upravuje ty oblasti, které pan ministr už tady předčítal, opakovat nebudu, takže bych ráda tedy načetla zkrácení lhůt v té první fázi o 42 dnů na 18 dnů.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Poprosím, načtěte je potom v obecné rozpravě, abych o nich mohl dát hlasovat. Děkuji vám.
V tento moment otevírám obecnou rozpravu a ptám se, kdo se do ní hlásí? Z místa se nikdo nehlásí.
Paní zpravodajko, prosím, načtěte tedy zkrácení lhůty.
Poslankyně Hana Naiclerová: Navrhuji zkrácení lhůty o 42 dnů na 18 dnů, pokud nebude schváleno, tak o 30 dnů na 30 dnů.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Návrhy byly načteny a ptám se v rámci obecné rozpravy, zda se ještě někdo hlásí? Nikoho nevidím, v tom případě obecnou rozpravu končím.
Ptám se, zda chcete závěrečná slova? Pan ministr? (Ne.) Paní zpravodajka. (Ne.) Také ne.
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh zákona k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu. Ptám se, zda někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu? Žádný návrh z pléna nevidím. Zavolám kolegy a kolegyně a dám hlasovat.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro a souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu? Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování s pořadovým číslem 72, přihlášeno je 117 poslankyň a poslanců, pro 99, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Ptám se, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům? Žádný návrh nevidím.
Přistoupíme tedy k poslednímu návrhu. Vzhledem k tomu, že nebyl vetován návrh na zkrácení lhůty na 18 dnů, tak o něm dám hlasovat.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty na projednávání na 18 dnů? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování s pořadovým číslem 73, přihlášeno je 117 poslankyň a poslanců, pro 96, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že jsme lhůtu na projednání zkrátili na 18 dnů. O všech návrzích jsme hlasovali. Děkuji vám a končím projednávání tohoto návrhu.
Otevírám další návrh a tím je
14.
Vládní návrh zákona o munici
/sněmovní tisk 464/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan. Máte slovo, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Ještě jednou dobrý den. Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Poslanecká sněmovna by se měla zabývat postupně dvěma návrhy zákonů, které jsou věcně úzce propojeny. Tisk 464 je ten současný návrh zákona o munici. Následující sněmovní tisk je návrh zákona o zbraních a střelivu. Tyto novely mají nahradit stávající zákon o zbraních, který je z roku 2002 a byl mnohokrát novelizován. Některé jeho požadavky jsou zastaralé, je zatížen přehnanou administrativní náročností jak pro státní správu, tak především pro jeho konzumenty z řad veřejnosti.
Návrh zákona o munici spolu s návrhem zákona o zbraních zásadně modernizuje a zpřehledňuje stávající právní úpravu v této oblasti. Stávající právní úprava munice je sama o sobě relativně nová. Byla přijata v roce 2017 jako reakce na výbuchy muničních skladů ve Vrběticích. Protože je ale aktuálně právní regulace munice zařazena jako samostatná hlava III v zákoně o zbraních, nutně trpí stejnými nedostatky jako celý zákon o zbraních.
Z věcného hlediska je třeba zdůraznit, že municí se zde myslí pouze vojenská munice, která obsahuje výbušniny a jiné aktivní složky. Jde tedy především o granáty, bomby, miny, dělostřeleckou munici a podobně. Od munice odlišujeme běžné střelivo pro zbraně, které bude samozřejmě i nadále upraveno v rámci zákona o zbraních a střelivu. Návrh nového zákona o munici tak vyděluje tuto oblast do samostatného zákona a tím výrazně zpřehledňuje jak samotnou úpravu munice, tak i právní úpravu zbraní. ***