(19.50 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)
Zákon přehledně a jednoznačně upravuje práva a povinnosti držitelů zbraní, zjednodušuje úpravu přestupků, omezuje se postih za pouhá administrativní opomenutí a trestá se pouze protiprávní jednání, které může mít vliv na bezpečnost a veřejný pořádek.
Rád bych ještě zmínil jednu skutečnost. Účinnost daného zákona, i když ho schvalujeme nyní, se navrhuje až k 1. lednu 2026. Přijetí ovšem nelze odkládat, protože je potřeba připravit a modernizovat na nové funkcionality Centrální registr zbraní. Správcem i dodavatelem tohoto systému bude nadále Policie České republiky.
Přijetí nového zákona o zbraních zkvalitní právní regulaci nakládání se zbraněmi, a tím i přispěje k dalšímu posílení robustnosti systému vnitřní bezpečnosti České republiky, přičemž plně respektuje veškeré kladné stránky dosavadní právní úpravy, která je i v rámci Evropské unie mimořádně kvalitní. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Petr Letocha. Prosím.
Poslanec Petr Letocha: Děkuji, pane místopředsedo. Jak uvedl pan ministr, navržená úprava vznikla z důvodu implementace evropské legislativy, zejména směrnice o kontrole, nabývání a držení zbraní. Návrh společně s návrhem zákona o munici, který byl projednán v rámci předchozího bodu, kompletně nahrazuje současný zákon o střelných zbraních a střelivu, zachovává jeho systematiku a přebírá jeho instituty. Je třeba připomenout a zdůraznit, že navržená úprava se vztahuje pouze na civilní držení a užívání zbraní, zpravidla se tedy nevztahuje na nakládání se zbraněmi příslušnými ministerstvy, ozbrojenými silami či bezpečnostními složkami ČR.
Návrh, který na rozdíl od předchozího zákona již nehovoří terminologicky o střelných zbraních, ale jen o zbraních, upravuje především kategorizaci zbraní a střeliva, podmínky pro získání zbrojního průkazu, provozování střelnic a výkon státní správy v oblasti nabývání a držení zbraní, jakožto i ukládání sankcí. Návrh zákona také upravuje podmínky pro získání zbrojní licence, jinými slovy, oprávnění podnikatelů k nakládání se zbraněmi či střelivem. Jak už jsem uvedl v rámci projednávání návrhu zákona o munici, z hlediska cíle mít efektivní a zároveň úspornou státní správu je významným přínosem kompletní elektronizace v podobě vzniku Centrálního registru zbraní, který vedle výhod, snadnější dostupnosti a snížení administrativní zátěže, zejména s ohledem na redukci agendy vydávání listinných dokladů a vedení listinné evidence, přinese také finanční úspory vznikající v důsledku těchto změn. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane zpravodaji, a otevírám obecnou rozpravu. Hlásí se do ní pan poslanec Mašek. Prosím.
Poslanec Jiří Mašek: Děkuji. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, tady jsme v nyní už vzácné shodě, ale tady bych chtěl říct, že jsme spolupracovali na zákonu o zbraních v minulém období, a naším cílem tak, jak řekl pan ministr, bylo nezkazit si velmi kvalitní legislativu, která patřila k nejlepším v rámci Evropské unie, což se v minulém období podařilo., a teď děláme krok B k dalšímu zdokonalení, takže poslanecký klub ANO podporuje tuto změnu legislativy. A jenom takové povzdechnutí - škoda že nám digitalizace trošku vázne, ten rok 2026, ale doufejme. (Hlas mimo mikrofon.) Ano, takže to je jediná poznámka, ale jinak podporujeme tuto legislativu. Díky.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Ještě pan zpravodaj s přednostním právem. Prosím.
Poslanec Petr Letocha: Děkuji. Jsem rád, že i zde máme shodu. Také bych i u tohoto bodu rád navrhl zkrácení lhůt na projednávání ve výborech z 60 na 30 dnů, tedy o 30 dnů. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, váš návrh jsem si poznamenal. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásí do obecné rozpravy? Nikoho nevidím.
Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí a zeptám se, zda chcete, pane ministře, pane zpravodaji, závěrečné slovo? Není tomu tak.
Návrh na vrácení ani zamítnutí nepadl, a nyní se budeme tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako výboru garančnímu? Žádný návrh nevidím. Budeme hlasovat.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro bezpečnost jako garančnímu výboru? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování s pořadovým číslem 76, přihlášeno je 122 poslankyň a poslanců, pro 108, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro bezpečnost jako garančnímu výboru.
Současně organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru a ptám se, zda jsou návrhy na přikázání výboru nebo výborům?
Takové návrhy nevidím, dám tedy hlasovat o posledním návrhu, a to je zkrácení lhůty.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty o 30 dnů, tedy na 30 dnů na projednávání? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 77, přihlášeno je 122 poslankyň a poslanců, pro návrh 106, proti nikdo. Konstatuji, že jsme lhůtu na projednání zkrátili o 30 dnů, tedy na 30 dnů.
Tím jsme hlasovali o všech návrzích a já končím projednávání tohoto návrhu.
Než budeme pokračovat k poslednímu bodu, přečtu omluvy. Dnes od 19.15 z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Tomáš Dubský, pan poslanec Jiří Hájek bere zpět svou omluvu od 17 hodin, dále tedy pan poslanec Miroslav Janulík od 18.57 do 22.15. se omlouvá z pracovních důvodů, od 19.30 z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Zdeněk Kettner, od 19.15 do 22.30 z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Patrik Nacher, od 19 hodin z osobních důvodů se omlouvá paní poslankyně Helena Válková a od 19 hodin z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Vít Vomáčka.
A já otevírám další bod dnešního jednání a tím je bod
19.
Vládní návrh zákona o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb
/sněmovní tisk 539/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je zde navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Z pověření vlády uvede ministr vnitra Vít Rakušan a já vás prosím, abyste se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji, pane místopředsedo. Vystupuji tady v zastoupení pana ministra Síkely, který je na zahraniční pracovní cestě.
Odůvodnění návrhu zákona o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb, je to transpozice směrnice 2019/882, ta stanovuje požadavky na přístupnost u některých výrobků a služeb, navazuje na Úmluvu OSN o právech osob se zdravotním postižením. Účelem návrhu zákona je přispět k řádnému fungování vnitřního trhu, harmonizaci právních předpisů členských států Evropské unie, pokud jde o požadavky na přístupnost výrobků a služeb, jejichž rozdílná úprava mezi členskými státy může vytvářet překážku obchodu. Předloženým návrhem by mělo být zajištěno, aby tyto výrobky a služby byly využitelné i pro osoby se zdravotním postižením nebo jiným funkčním omezením, ať už trvalým, či dočasným. Navrhovaný zákon upravuje práva a povinnosti osob při dodávání výrobků na trh, kterými jsou zejména výrobci, dovozci a distributoři výrobků. Dále zákon upravuje povinnosti pro poskytovatele služeb. Orgány veřejné správy, kterým tento zákon stanovuje působnost a pravomoci, jsou veskrze orgány dozoru, které budou vykonávat dozor nad tím, zda výrobky služby splňují požadavky na přístupnost a zda tyto osoby plní své povinnosti.
Jsou to služby elektronických komunikací, přístup k audiovizuálním mediálním službám, oblast dopravy, některé služby v regionálním rozvoji elektronického obchodování nebo finanční služby. Výrobky, na které se předložený návrh zákona vztahuje, jsou pak zejména čtečky elektronických knih, některé samoobslužné terminály, bankomaty, automaty na prodej jízdenek, platební terminály, počítače, mobilní telefony a podobně. V návrhu zákona se však připouští několik výjimek, kdy nebude nutné tyto požadavky plnit. Současně budou zachována dostatečně dlouhá přechodná období tak, aby zajištění přístupnosti nepředstavovalo přílišnou zátěž.
Předkládaný návrh zákona je plně v souladu s ústavním pořádkem České republiky, mezinárodními smlouvami a je v plném rozsahu slučitelný s právem Evropské unie. Zároveň bych vzhledem k tomu, že se jedná pouze o povinnou transpozici směrnice, která je dána legislativními závazky plynoucími pro Českou republiku z členství v EU, navrhoval dle § 90 odst. 2 až 7 jednacího řádu Poslanecké sněmovny předkládat návrh zákona s návrhem, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky schválila předložený návrh zákona už v prvním čtení. Děkuji za pozornost. ***