(21.50 hodin)
(pokračuje Markéta Pekarová Adamová)
A přistoupíme k dalšímu bodu, který je bod číslo
94.
Návrh poslanců Zdenky Němečkové Crkvenjaš, Toma Philippa, Věry Adámkové,
Michaely Šebelové, Martiny Ochodnické, Kláry Kocmanové a Davida Kasala
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 504/ - prvé čtení
Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 504/1. Prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Tom Philipp, a vás ostatní prosím o ztišení.
Poslanec Tom Philipp: Vážené dámy, vážení pánové, tak rychle číst jako pan ministr fakt neumím, tak to musím říkat buďto z hlavy, anebo pomaleji.
Dovolte mi, abych přečetl úvodní slovo k sněmovnímu tisku 504, návrh poslanců Zdeny Němečkové, Toma Philippa, Věry Adámkové, Michaely Šebelové, Martiny Ochodnické, Kláry Kocmanové a Davida Kasala na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 167/1998 Sb. Cílem předloženého návrhu je řešit dosavadní absenci regulace psychoaktivních látek s nízkým zdravotním a společenským rizikem, které nejsou kontrolovány jako omamné a psychotropní látky mezinárodními úmluvami nebo evropskými předpisy a které se vymykají jakékoliv regulaci. Návrh by měl ochránit zejména nezletilou populaci před negativními dopady užívání těchto látek.
Zákon vyplňuje širokou regulační mezeru mezi dvěma současnými extrémními alternativami, to jest mezi neregulovanou dostupností na jedné straně a mezi prohibicí látky s přímým vymáháním zákazu v trestněprávní rovině na straně druhé. Zákon se soustředí tedy na nejpalčivější problém spojený s neomezenou dostupností těchto látek, to jest dostupnost dětem a nezletilým. Návrh zákona je systémovým řešením, které umožní státu flexibilně regulovat při výskytu nové psychoaktivní látky na trhu tuto látku. Po přijetí zákona tak už nebude docházet k nepřijatelné situaci, ve které se nacházíme dnes, kdy nové psychoaktivní látky jsou několik měsíců nebo spíše let nekontrolované, dostupné mladistvým a dětem a volně se prodávají jako sběratelské nebo dekorativní předměty.
Hlavním základním principem tohoto zákona je, že budou vytvořeny dva systémy, respektive dva seznamy psychomodulačních látek, to budou látky s tím nízkým zdravotním a sociálním rizikem, a potom nových psychoaktivních látek, které budou definovány jako psychoaktivní látky s neznámým rizikem a které vlastně nebude možné uvádět na trh. Dále se bude v tomto po novelizaci tohoto zákona sledovat kvalita těch výrobků, které budou dodávány na trh, bude zakázána jejich reklama a bude se sledovat způsob, jakým budou distribuovány do sítě.
Děkuji vám za pozornost. Tento zákon byl předložen dne 30. 8. 2023 vládě a vláda k němu vydala souhlasné stanovisko. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Josef Flek.
A kolegyně a kolegové, vás, kteří máte cokoliv na srdci a k řešení, prosím, ať přesunete své rozhovory do předsálí. Platí to opravdu pro celý sál. Děkuji.
Poslanec Josef Flek: Vážená paní předsedající, vážení ministři, milé kolegyně, milí kolegové, já bych to jenom také v krátkosti shrnul už v těchto večerních hodinách, i když si nedokážu představit, že bychom chtěli být někde jinde než tady spolu.
Ale jen v rychlosti. Jde o zásadní normu z hlediska tolik důležité a na Západě zcela běžné politiky harm reduction, to jest snižování rizik. Nejde totiž o absolutní represi ani absolutní volnost, jde spíše o jasnou regulaci, která má za cíl ohraničení těch, kteří mohou užívat danou látku, a těch, kteří ne. Volání po regulaci kratomu a HHC je v souvislosti se špatnými zkušenostmi ve školství velmi naléhavé. Nechceme ale totálně látky ilegalizovat, protože by to mělo dopad na státní rozpočet a na zdraví dětí a mladistvých.
Pokud se zmíním krátce k výtahu z důvodové zprávy, je potřeba přijetí zákonné úpravy umožňující efektivní a rychlou regulaci psychoaktivních látek, jejichž škodlivost, zejména míra a vzorce užívání závislosti, potenciál toxicity nebo jiné vlastnosti podmiňující případné negativní zdravotní nebo sociální dopady jejich užívání je neznámá, umožnit orgánům veřejné správy regulovat trh s novými psychoaktivními látkami, jako je kratom, nízkopotentní konopí, to je konopí s obsahem THC do 1 %, nebo případně další látky, například kanabinoid HHC, a vykonávat v této oblasti efektivní kontrolu s cílem minimalizovat veřejno-zdravotní rizika, aniž by muselo dojít k zařazení těchto látek na seznam omamných a psychotropních látek a souvisejícím dopadům v rovině trestněprávní. Jde o zavedenou definici, která se věnuje termínu psychomodulační látky jako zvláštní kategorii psychoaktivních látek, nakládání s nimi, a jejichž uvádění na trh bude podléhat přísným podmínkám stanovených zákonů.
Tento návrh zasahuje do sedmi částí, kdy první je novelizace zákona o návykových látkách, zákon o regulaci reklamy, zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání, trestního zákoníku, zákona o audiovizuálních mediálních službách na vzdělávání, zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek a zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek.
Cílem úpravy je stanovit obecný mechanismus pro regulaci látek, které se budou neustále objevovat. Žádný seznam nebude nikdy finální, lidská tvořivost je nekonečná, a proto i my musíme nějakým způsobem na to rychle reagovat. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji i panu zpravodaji. Nyní tedy otevírám obecnou rozpravu, do níž už je několik přihlášených. Jako první s přednostním právem pan ministr Válek. Prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, já se omlouvám, ale vyjádření za Ministerstvo zdravotnictví si myslím, že dobré, aby začalo před těmi dalšími, a možná tím zkrátíme diskusi. Ministerstvo souhlasí se směřováním návrhu, ale je potřeba upozornit na několik úskalí. Předkládaný poslanecký návrh vedený pod sněmovním tiskem číslo 504 trpí legislativně technickými a věcnými nedostatky, které je potřeba napravit.
Ministerstvo uplatnilo řadu připomínek, z nichž mnoho bylo také zásadní povahy, a ty po dohodě s předkladateli budou zapracovány a budou diskutovány pak na zdravotním výboru. Mezi nejzásadnější připomínky řadíme zejména tuto: zajištění dostatečného množství členů kontrolních orgánů, které se budou avizované přísné kontrole věnovat. To považujeme za klíčové. S ohledem na charakter těchto látek bychom uvítali, kdyby byl zcela zakázán jejich prodej prostřednictvím internetu. Domníváme se, že to není úplně vhodná forma prodeje. Je také podle nás namístě, aby byl rovněž zakázán jejich vývoz do jiných zemí tak, abychom se nestali zdrojovou zemí pro ostatní země. To si také myslíme, že není úplně to správné řešení. Z těchto důvodů je návrh třeba komplexně upravit tak, aby plnil účel, se kterým je předkládán. Ten účel je podle mě velmi dobrý a myslím si, že ten návrh a ta představa toho - ono to tady zaznělo od zpravodajů, co chceme dosáhnout tím zákonem. Doufám, že celá Poslanecká sněmovna je správná, nicméně je potřeba opravdu přijmout některé změny a upravit tento návrh.
Takže z toho důvodu bude potřeba, aby byl dostatečný čas pro diskusi. Proto navrhuji prodloužení lhůty pro projednávání ve výborech o 20 dní.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní tedy paní poslankyně Maříková, která se hlásí. Předkladatel se bude hlásit, ale v pořadí. Paní poslankyně má slovo.
Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já navážu na pana ministra. S některými výhradami, který tento zákon má, určitě souhlasím, aby lhůta na projednání byla prodloužena. Podle předkladatelů je cílem poslaneckého návrhu zákona umožnit orgánům veřejné správy regulovat trh s novými psychoaktivními látkami, jako je například kratom, takzvané nízkopotentní konopí nebo kanabinoid HHC, které předkladatel označuje jako psychomodulační a které jsou současně dostupné široké veřejnosti včetně nezletilých prostřednictvím prodejních automatů nebo internetu.
Dalším cílem předkládaného návrhu je vykonávat v oblasti psychomodulačních látek efektivní kontrolu s cílem minimalizovat zdravotní rizika, aniž by muselo dojít k zařazení těchto látek na seznam omamných a psychotropních látek a k souvisejícím dopadům v rovině trestněprávní. Předkládaný návrh dále zavádí další novou kategorii látek, takzvané nové psychoaktivní látky, látky s předkládanou psychoaktivitou, ale s neznámým rizikem pro zdraví. S těmito látkami nebude možné nakládat jinak než pro výzkumné účely a bude zakázáno jejich uvádění na trh. ***