(21.40 hodin)
(pokračuje Kamal Farhan)
Nad rámec implementace nařízení číslo 123 jsou provedeny zpřesňující změny v zákoně. Jedná se o legislativně technické úpravy, opravu chybných odkazů na právní předpisy a další zpřesnění, například ve vztahu k doformulování chybějících skutkových podstat přestupků. V zákoně o léčivech pak dochází k úpravě podmínek pro výkon funkce kvalifikované osoby zařízení Transfúzní služby.
A jelikož pan ministr i paní zpravodajka to myslím podrobně popsali, děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Nyní neeviduji dalšího přihlášeného do rozpravy, proto obecnou rozpravu končím.
Je zájem o závěrečná slova, pane ministře, paní zpravodajko? Není zájem.
Není možné hlasovat, protože nepadl návrh na vrácení ani zamítnutí, proto se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoho neeviduji.
Proto přistoupíme rovnou k hlasování.
Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví jako garančnímu výboru? Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 41, je přihlášeno 133 přítomných, pro 127, proti 1. Návrh tedy byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zdravotnímu výboru jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo takovýto návrh? Nikoho nevidím.
Nebyl přednesen žádný další návrh ani na zkrácení lhůty, nic takového nezaznělo, takže jsme se vypořádali se všemi hlasováními a já uzavírám projednávání tohoto bodu. Děkuji paní zpravodajce.
A otevírám bod číslo
13.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 372/2011 Sb.,
o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování
(zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 512/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr zdravotnictví Vlastimil Válek, který už je připraven se ujmout slova. Prosím.
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, paní předsedající. Jak mně ubývá sil, dámy a pánové, budu stručnější. To znamená, cílem tohoto návrhu je (1.) novelizovat právní úpravu vedení zdravotnické dokumentace, zejména v elektronické podobě; 2. nastavit základní principy související s archivací zdravotnické dokumentace, neboť doprovodný zákon k zákonu o elektronickém zdravotnictví vyjmul poskytovatele zdravotnických služeb z působení zákona o archivnictví, pokud jde o zdravotnickou dokumentaci; 3. zpřesnit právní úpravu Národního zdravotnického informačního systému známého jako NZIS, jedná se zejména o nápravu nekorektních odkazů v rámci hlášení do NZIS a zpřesnění vykazování parametrů v NZIS, a konečně 4. zavést definici telemedicínských zdravotních služeb v rámci právního rámce jejich poskytování. Důvodem je právní jistota poskytovatelů zdravotních služeb zdravotnických pracovníků a pacientů. Toť za mě vše, děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Julius Špičák, a vás, kolegyně a kolegové, prosím ještě jednou o ztišení.
Poslanec Julius Špičák: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, nevím, jestli dokážu být podobně stručný. Jedná se nepochybně o potřebnou novelu, která je v podstatě reakcí na administraci a digitalizaci, což je zcela logický krok.
Jak už bylo řečeno, tato novela se skládá ze tří částí. První část se zabývá definicí telemedicínských zdravotních služeb, což si musíme v podstatě uvědomit v praxi, že se jedná o věc naprosto novou a věc, která skutečně musí být velice správně administrována, i tedy právně podložena. Telemedicína je skutečně nová oblast a musíme ji legislativně zpracovat na adekvátní úrovni. Další problém je vedení zdravotnické dokumentace v souvislosti s elektronizací, kde je hlavním problémem, že tady budou určité kontrolní mechanismy, které nesmí být v rozporu s osobností těch nemocných, takže toto musí být velmi pečlivě tou novelou ošetřeno. A třetí částí této novely je úprava národního zdravotnického systému, který v zásadě je velmi podrobný, ale analytika je zcela nedostatečná. Takže opět tato legislativa upravuje přístup k těmto datům, aby ta analytika skutečně pro nás pro všechny měla jakýsi praktický význam. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do níž neeviduji žádnou přihlášku... a už ano. Z místa se hlásí pan poslanec Farhan, prosím.
A ještě jednou, kolegyně a kolegové, prosím o ztišení.
Poslanec Kamal Farhan: Budu jenom velmi stručný, já si myslím zase, že pan ministr i můj kolega ctěný pan profesor Špičák víceméně okomentovali tuto předlohu dosti podrobně. Já bych tady upozornil jen na jednu věc, která, pokud jsem dobře poslouchal, nebyla zmíněna, a jedná se o nahlížení do dokumentace. Tam vlastně de facto v tuhletu chvíli například při stížnostech u zřizovatele na krajských úřadech do zdravotnické dokumentace by měli nahlížet pouze zdravotníci. Pokud samozřejmě nahlíží úředníci, je to po výslovném souhlasu toho stěžovatele, nebo kdo o to žádá. V tuto chvíli z tohoto zákona tato povinnost odpadá. Já to tady nechci teď extendovat a věřím, že se o tom ještě pobavíme na zdravotním výboru. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Pan poslanec Kasal.
Poslanec David Kasal: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Já bych jenom doplnil jednu věc. Zmínili jsme tady telemedicínu, bude to poměrně široká oblast, kde bude nutné přesně definovat obsah, a to nejenom pro zdravotníky, ale i pro laickou veřejnost, protože laická veřejnost si představuje, že telemedicína je, že zavolám a lékař mi na dálku něco řekne, což je velký omyl, může to vést k poměrně velkým trablům a i postižení zdravotního stavu daného pacienta, takže to bude nutné opravdu perfektně předjednat v rámci zdravotního výboru.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ještě někdo další přihlášený do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, obecnou rozpravu tedy končím.
Je zájem o závěrečná slova, pane ministře a pane zpravodaji? Nikoliv.
Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoho nevidím.
Přistoupíme tedy k hlasování, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán výboru pro zdravotnictví jako garančnímu výboru.
Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 42, je přihlášeno 137 přítomných, pro 131, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zdravotnímu výboru jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo takový návrh? Nikoho nevidím.
Nezazněly žádné další návrhy, proto končím projednávání tohoto bodu a děkuji panu ministrovi i zpravodaji.
Mám zde oznámení od pana poslance Zlínského, který stahuje po zbytek jednání svoji již načtenou omluvu. ***