Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(9.20 hodin)
(pokračuje Věra Kovářová)

A nyní budeme hlasovat o pevném zařazení těchto sněmovních tisků za bod 100 a 96 jako bod devátý a desátý.

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 214, přihlášeno 142 poslanců a poslankyň, pro 128, proti žádný. Návrh byl přijat.

 

Nyní hlasujeme o návrhu pana poslance Radka Kotena, který chce zařadit nový bod s názvem - Ochrana státní hranice se Slovenskem.

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 215, přihlášeno 142 poslanců a poslankyň, pro 64, proti 35. Návrh byl zamítnut.

 

Posledním návrhem je návrh pana poslance Radka Vondráčka, který navrhuje předřadit bod číslo 95, sněmovní tisk 400 jako bod třetí. Je to tak, pane poslanče? V bloku prvních čtení, ano? V bloku prvních čtení.

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 216, přihlášeno 142 poslanců a poslankyň, pro 70, proti 40. Návrh byl zamítnut.

 

Nyní jsme se tedy vypořádali se všemi návrhy ke změně schváleného pořadu schůze.

 

Nyní bychom přistoupili k bodu číslo

 

 

 

6.
Vládní návrh zákona o řízeních souvisejících s hlubinným úložištěm radioaktivního odpadu
/sněmovní tisk 367/ - druhé čtení

Projednávání tohoto bodu jsme přerušili ve středu 13. září tohoto roku před otevřením obecné rozpravy. Připomínám, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu a dále byl tisk přikázán výboru pro životní prostředí. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 367/1 až 4 a zpravodajové s nimi Poslaneckou sněmovnu dne 13. září již seznámili. Prosím, aby místa u stolku zpravodajů zaujali za navrhovatele ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela a zpravodajka garančního výboru, kterým je výbor hospodářský, poslankyně Michaela Opltová.

Měla jsem zde faktickou poznámku paní poslankyně Levko, ta ji ruší. Nyní tedy otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásili - přihlásil nejprve pan poslanec Koten a připraví se paní poslankyně Peštová.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo, paní předsedající. Tak ještě jednou dobrý den, dámy a pánové. Dovolte mi, abych zde nějakým způsobem odůvodnil svůj pozměňovací návrh tady k tomu tisku, co se týká hlubinného úložiště radioaktivního odpadu.

Já bych začal tedy odůvodněním tohoto pozměňovacího návrhu, protože nám připadá a i po jednání se starosty jednotlivých obcí, kteří by byli tímto nebo touto výstavbou toho hlubinného úložiště dotčeny v těch lokalitách, tak i po těch všech připomínkách těch místních samospráv tak vznikla v podstatě - vznikl materiál, který v podstatě je jakousi aplikací finského modelu.

Pozměňovací návrh zapracovává principy finského modelu pro výběr hlubinného úložiště pro ukládání radioaktivního odpadu, které jsou zakotveny ve finském zákoně č.990/1987 o jaderné energii, a to ve znění pozdějších předpisů a jsou již řadu let využívány pro výběr lokality hlubinných úložišť na území Finska a jejich fungování bylo už praxí prověřeno.

Pozměňovací návrh tedy vychází z toho finského modelu takzvaně decision in principle, vydávaného vládou, dle kterého výstavba hlubinného úložiště se stavbou značeného obecného zájmu, která vyžaduje posouzení vlivu záměru již v počáteční fázi rozhodování z hlediska souladu s všeobecným dobrem společnosti. Umístění úložiště pro ukládání radioaktivního odpadu je rozhodnutím na vrcholné politické úrovni, jedná se o otázku strategického významu, proto by umístění hlubinného úložiště mělo podléhat rovněž projednání parlamentu daného státu.

Zároveň dle finského modelu platí, že souhlas obce je nezbytnou podmínkou pro vydání vládního rozhodnutí. Zástupci obcí, na jejichž území bylo stanoveno - průzkumného území pro zvláštní zásahy do zemské kůry a jejich území je tedy zvažováno jako potenciální lokalita pro zbudování hlubinného úložiště radioaktivního odpadu, byli na jednání se zástupci ministerstva průmyslu a obchodu v uplynulých letech opakovaně ujišťováni, že návrh zákona upravující výběr lokality pro umístění hlubinného úložiště bude vycházet z dostatečného zajištění právního postavení obcí, aby tyto mohly účinně hájit svá práva.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Já se omlouvám, pane poslanče, že vás přerušuji. Kolegyně, kolegové, v obou částech našeho sálu prosím o ztišení a prosím, abyste své hovory přenesli do předsálí. (Děkuji.) No momentík. Prosím kolegy v levé části i v pravé části, aby hovory přesunuli do předsálí. Děkuji, pokračujte.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji. Právě takovému právnímu postavení odpovídá tento popisovaný finský model. Vládní návrh zákona následně tuto koncepci bohužel zcela opustil. Pozměňovací návrh tedy do vládního návrhu zákona doplňuje základní parametry finského modelu, aby tak byl zajištěn legitimní proces výběru lokality pro vybudování hlubinného úložiště radioaktivního odpadu, který poskytne dotčeným obcím reálnou možnost při jednání o umístění úložiště se státem vystupovat jako rovnocenný partner.

Posouzení koncepčních otázek na počátku procesu. Platí, že takto zásadní rozhodnutí o volbě lokality pro umístění hlubinného úložiště radioaktivního odpadu by mělo být učiněno na začátku celého procesu přípravy, výběry výstavby hlubinného úložiště, aby veškeré zásadní otázky byly posouzeny ve vzájemných souvislostech a rozhodnuty na počátku celého procesu a nikoliv následně separátně v jednotlivých správních řízeních bez zohlednění vzájemných vazeb.

Proces výběru lokality pro hlubinné úložiště je upraven v § 4 vládního návrhu zákona a pozměňovací návrh do textu zákona doplňuje postupy nezbytné pro zajištění posouzení celkové koncepce v počáteční fázi procesů se zajištěním účasti všech rozhodujících subjektů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP