Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(13.30 hodin)
(pokračuje Libor Turek)

Podstatou návrhu je v situaci postoupení úvěru myšlenka správy úvěru regulovaným subjektem s jednotným pasportem a zároveň určitá specifická opatření vůči spotřebiteli v prodlení. Jenom na závěr bych dodal, že z uvažovaných variant byla zvolena ta varianta, která je minimalistickou transpozicí a není takzvaným gold-platingem. Dále se navrhuje, aby se zákon vztahoval pouze na bankovní úvěry. Z působnosti zákona se vyjmou činnosti, které advokáti, notáři, exekutoři vykonávají v rámci svého výkonu povolání. Dále se navrhuje využít diskrece a umožnit správcům úvěru přijímat a držet peněžní prostředky od dlužníků. A v návrhu zákona je i diskrece, kdy každý obchodník s úvěry, které nemá sídlo v EU, bude povinen najmout si regulovanou osobu na správu, respektive vymáhání úvěrů.

Co se týče toho druhého tisku, ten je v podstatě doprovodný, kdy cílem doprovodného zákona je promítnout do právního řádu změny stávajících právních předpisů vyvolané touto právní úpravou a promítne se do zákona o spotřebitelském úvěru, do zákona o bankách a zákona o spořitelních a úvěrních družstvech. Novelizován bude rovněž občanský soudní řád a zákon o správních poplatcích.

To je za mne jako zpravodaje pro první čtení vše. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Hezké odpoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci a přítomní členové vlády. Nyní otevírám obecnou rozpravu a do ní se přihlásil pan poslanec David Štolpa. Prosím vás o ztišení, abychom pana poslance mohli vyslechnout. A panu poslanci předávám slovo. Prosím.

 

Poslanec David Štolpa: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jak již název zákona napovídá, jedná se pouze o regulaci dlužných úvěrů, které poskytují a prodávají banky, spořitelny nebo úvěrní družstva. Vzniká tak ale zároveň první existující zákon o trhu s nevýkonnými úvěry, který ošetřuje, jakým způsobem se má zacházet s úvěry, které dlužníci nesplácejí, jak mají postupovat společnosti, které jim nesplacené úvěry koupí, a také stanoví pravidla pro ty, kdo úvěry v dluhu po neplatičích vymáhají. Jedná se tedy jen o dlužné úvěry, které vzniknou třem zmíněným typům institucí. Ale zákon už nezahrnuje prodej pohledávek nebo správu dluhů, které vznikají jinde, mimo finanční sektor, tedy například u pojišťoven, dodavatelů energií, státní správy, telefonních operátorů a dalších. Vymahači, kteří dostanou na starosti tyto dluhy, zůstanou i nadále bez zákonné regulace a státního dohledu. Doplňuji, že Česká republika v současné době nemá žádnou regulaci postupování pohledávek, která by převyšovala obecnou úpravu občanského zákoníku. Úvěr v dluhu může koupit od úvěrové společnosti naprosto kdokoliv, kdo má živnostenské oprávnění. Nový vlastník takového úvěru pak může vymáháním pohledávky ověřit (pověřit?) opět kdekoho, kdo má obecné živnostenské oprávnění.

Projednávaný návrh zákona stanovuje podmínky pro subjekty spravující nevýkonné úvěry a obchodující na finančním trhu s bankovními úvěry. Dochází tedy k regulaci oblasti, která byla doposud, jak jsem již zmínil, regulována pouze obecnou úpravou živnostenského zákona. Nová regulace by měla zajistit vyšší ochranu dlužníka, neboť nově některé činnosti budou moci vykonávat pouze dohlížené subjekty a zároveň dojde pravděpodobně k protřídění trhu, kdy ne každá osoba spravující úvěry projde licenčním řízením u České národní banky. Jak obchodníci s úvěry, tak i správci budou muset mít v budoucnu licenci od České národní banky, která bude na jejich činnost dohlížet. Úvěrové instituce, které se rozhodnou nevýkonné úvěry prodat, budou muset o tomto procesu informovat Českou národní banku.

Přijetím navrhovaného zákona by totiž mělo dojít ke kultivaci prostředí správy nevýkonných úvěrů a trh by tak měly opustit nekorektní inkasní agentury. Obecně můžeme očekávat další kultivaci prostředí vymáháním nesplacených pohledávek. S možností pasportizace lze očekávat navýšení poptávky na trhu a zefektivnění fungování trhu. Zvláště to umožní osobám, které kupují a spravují úvěry v České republice, využít své zkušenosti v zahraničí, kde by mělo dojít k otevření trhu.

Jako klub hnutí ANO návrh zákona podporujeme. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Nyní se hlásí ještě pan ministr Stanjura. Prosím.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Jak jsem avizoval v úvodním slově, navrhuji zkrátit lhůtu mezi prvním a druhým čtením o 30 dnů na 30 dnů.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano, zaznamenala jsem váš návrh. Nyní už se nikdo další nehlásí nebo aspoň nikoho tedy nevidím, proto končím obecnou rozpravu. Zeptám jste, zda je zájem o závěrečná slova? Ani pan předkladatel, ani pan zpravodaj zájem nemají, proto se budeme nyní zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání, protože návrh na vrácení či zamítnutí nezazněl.

Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoho nevidím, že by se hlásil s takovýmto návrhem. Ještě jednou přivolám kolegyně a kolegy z předsálí. Připomenu, že hlasujeme o garančním výboru. Ano. Zaznamenala jsem zájem o odhlášení, proto vás všechny odhlašuji. Prosím, abyste se opětovně přihlásili svými identifikačními kartami. A jakmile se počet přihlášených ustálí, tak budeme hlasovat.

 

Ještě jednou tedy přečtu, o čem hlasujeme. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru?

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 179, je přihlášeno 134 přítomných, pro 130, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům k projednání? Žádný takový zájem neeviduji.

 

Nyní tedy máme návrh, který zazněl od pana ministra na zkrácení lhůty k projednání o 30 dnů na 30 dnů.

Zahajuji hlasování o tomto návrhu na zkrácení lhůty. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 180, je přihlášeno 138 přítomných, pro 77, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Tímto jsme se tedy vypořádali se všemi návrhy, které k tomuto zákonu zazněly. Uzavírám bod číslo 22.

 

A otevírám bod číslo

 

23.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti
s přijetím zákona o trhu s nevýkonnými úvěry
/sněmovní tisk 473/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede opět ministr financí Zbyněk Stanjura. Prosím, ujměte se slova. A vás prosím o ztišení.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Máme přibližně šest minut, doufám, že to stihneme. Jak jsem avizoval v úvodním slově k předchozímu tisku, toto je doprovodný zákon, kde se promítnou změny přijaté ve sněmovním tisku číslo 472, takže se mění občanský soudní řád, zákon o bankách, spořitelních úvěrních družstvech, o správních poplatcích, spotřebitelském úvěru a platebním styku. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Libor Turek.

 

Poslanec Libor Turek: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, potvrzuji, co říkal pan ministr, jde pouze o promítnutí předchozího bodu do některých zákonů. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji pana poslance Štolpu.

Chci se zeptat pana poslance Slavíka, zda faktická je jenom ještě pozůstatek hlasování? Ano.

Pan poslanec má tedy slovo a avizuji, ve 13.45 bychom měli mít pevně zařazené body. Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP