Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(13.20 hodin)
(pokračuje Kamal Farhan)

Ty změny účinnosti se týkají vlastně i digitalizace a dalších věcí, takže v tuhletu chvíli mně se nelíbí, že je to zase další přílepek k něčemu, co mělo proběhnout rychle, nebylo to nikde projednané, nebylo to zmíněné, nebylo to avizované, není to prodiskutované. A určitě já jsem na to měl teď několik málo minut, protože jsem o tom vůbec nevěděl a nevěděl o tom nikdo z našich kolegů, takže určitě se tím budeme zabývat, určitě to vezmu na výbor. Chci se podívat, jak to ovlivní digitalizaci ve zdravotnictví v České republice a určitě budeme o tom intenzivně diskutovat, a ať už na výboru nebo ve třetím čtení.

Protože já v tuhletu chvíli nemám úplně plné informace, o čem ten pozměňovací návrh je, kromě odkladů a změn termínu, ale nerozumím, proč se dává zase k nekonfliktním záchrankám. Děkuji.

 

: Děkuji a nyní pan ministr Válek. Stále jsme v obecné rozpravě. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Jenom velmi stručně, abych to uklidnil. Oba dva ty pozměňováky se týkají de facto ÚZISu. Já jsem teď psal profesorovi Duškovi, že očekávám, že půjde na zdravotní výbor a zdůvodní a vysvětlí, proč tyto změny chce. Týkají se čistě agendy ÚZISu. Děkuju.

 

: Děkuji. S faktickou poznámkou je přihlášena paní poslankyně Mračková Vildumetzová, připraví se pan poslanec Farhan. Prosím, paní poslankyně.

 

: Děkuji, paní místopředsedkyně, za slovo. Já si dovolím reagovat na pana ministra zdravotnictví, který tady hovořil o tom, že Karlovarský kraj bude mít komplexní onkologické centrum. My bychom si to velmi přáli, ale, pane ministře, vy tady bohužel nemluvíte pravdu. Já určitě vítám vaši aktivitu, že půjdou finanční prostředky na dva lineární urychlovače, určitě to zlepší nějakým způsobem onkologickou péči v Karlovarském kraji, ale není to komplexní onkologické centrum. Já jsem vám děkovala za to, že jste přišel s tou myšlenkou, že jste jí tlačil před sebou, ale vy moc dobře víte, že tím, že nedošlo k dohodě Karlovy Vary - Cheb, tak to svým způsobem spadlo a Karlovarský kraj o ty finanční prostředky přišel. A dojde tam v uvozovkách k tomu, že se tam dají ty finanční prostředky jenom na to přístrojové vybavení.

A omlouvám se mé ctěné kolegyni Janě Pastuchové, ale mě velmi trápí, že nemáme leteckou záchrannou službu a že nemáme pokrytí 200 000 obyvatel. Pokud se to panu ministrovi zdravotnictví podaří, tak já mu za to určitě poděkuji. Zatím, jak ten vývoj vidím, tak z toho je kočkopes. Když se to vezme z Plzeňského kraje do Karlovarského, takže když k nám se létalo 23 minut, tak pak by se muselo 23 minut létat do Plzeňského kraje, takže mně zatím to připadá, že to je zatím jakoby chaotické a nemá to žádný směr a žádný závěr.

Mluvit o tom, že bude nová strategie rok 2028, byť jsem vás poslouchala, že tedy už byste to chtěl, aby to bylo dříve, uvidíme. Velmi ráda bych si s vámi, pokud by to bylo možné, ráda sedla a popovídala o tomto tématu. Děkuju.

 

: Také děkuji za dodržení času. Další s faktickou poznámkou pan poslanec Farhan a připraví se paní poslankyně Maříková. Prosím, pane poslanče.

 

: Jak říkám, já jsem se s tím pozměňovacím návrhem seznámil až více méně při projednávání a určitě se s tím seznámím ještě podrobně. Jsem rád, že aspoň v koalici, včetně pana ministra, ví, proč se ten pozměňovací návrh dává, že to je de facto na přání pana ředitele ÚZISu. A že nám to pan ředitel ÚZISu vysloví. Já jsem myslel, že to je nějaký poslanecký návrh, který ví, proč to dělá, ale budu rád, když nám to vysvětlí pan ředitel, protože tady se to asi od poslanců, kteří ten návrh předkládají, nedozvíme. Děkuji.

 

: Také děkuji. Nyní je na řadě paní poslankyně Maříková s faktickou poznámkou. Prosím.

 

: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já musím potvrdit slova své předřečnice kolegyně Jany Vildumetzové Mračkové. Skutečně to nebude komplexní onkologické centrum. Zlepší se tam onkologická péče, to je pravda. Vím, že to není vaše vina, pane ministře, vy jste v té věci udělal maximum, dokonce jste ten nejmenší náš kraj navštívil. Ale bohužel je to vina současné vlády Karlovarského kraje, která díky své liknavosti o tuto možnost přišla a přišla o ty finanční prostředky, aby tam to komplexní onkologické centrum mohlo vzniknout. Děkuji.

 

: Také děkuji a s faktickou poznámkou se hlásí paní poslankyně Němečková Crkvenjaš. Prosím, paní poslankyně.

 

: Děkuji za slovo, paní předsedající. Není to tak, že bychom nevěděli, vzhledem k problémům s dotačním financováním nebyly vybudovány některé důležité komponenty a nedá se to stihnout od 1. 1. 2024, takže tohle je důvod, proč se posouvá účinnost jedné části zákona.

A v tom druhém bodě, vzhledem k tomu, že práce se urychlily, můžeme to stihnout dřív. Myslím si, že není důvod neposunout tu účinnost o rok. Děkuji za pozornost.

 

: Také děkuji za dodržení času. S faktickou poznámkou ani v obecné rozpravě už neeviduji žádnou přihlášku. Zeptám se, zda někdo z místa má zájem? Není tomu tak. Obecnou rozpravu tedy končím. Zeptám se na zájem na závěrečná slova. Není tomu tak.

Zahajuji tedy podrobnou rozpravu, do které mám přihlášenou paní poslankyni Němečkovou Crkvenjaš. A požádám paní poslankyni. Prosím.

 

: Ještě jednou děkuji za slovo, paní předsedající. Kolegyně, kolegové, dovolte mi přihlásit se k pozměňovacímu návrhu nahranému do systému pod číslem 3166, který jsem odůvodnila v obecné rozpravě.

 

: Děkuji. Opět se ptám, zda někdo z místa má zájem do podrobné rozpravy? Nikoho nevidím, končím podrobnou rozpravu.

Opět se zeptám na závěrečná slova - není zájem. Končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

A dostáváme se k bodu

 

22.
Vládní návrh zákona o trhu s nevýkonnými úvěry
/sněmovní tisk 472/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr financí Zbyněk Stanjura a požádám ho, aby se ujal slova. Prosím.

 

: Děkuji za slovo. Oba následující body spolu souvisí, jsou implementační. Je to jednak návrh zákona o trhu s nevýkonnými úvěry a pak návrh zákona, kterým se mění některé další zákony v souvislosti s přijetím zákona o trhu s nevýkonnými úvěry. Myslím, že správný dotaz, který si mnozí z nás kladou, co to jsou nevýkonné úvěry, to jsou úvěry, které se buď nesplácí, nebo kde jsou indikovány problémy s možným splácením. A jak sami všichni víte, velmi často jsou takové úvěry předmětem obchodního vztahu.

Tímto návrhem zákona implementujeme směrnici o správcích úvěrů a obchodníky s úvěry. Cílem je vytvoření jednotného evropského trhu s portfoliem bankovních úvěrů, které jsou klasifikované jako nevýkonné, což jsem před chvílí vysvětlil, co to znamená. Návrh zákona obsahuje veřejnoprávní regulaci správy nevýkonných úvěrů, které doposud podléhaly jen obecné občanskosprávní regulaci, vytváří se nové subjekty na finančním trhu, kterými jsou obchodník s úvěry a správce nevýkonného úvěru. Pro získání povolení k činnosti správce nevýkonného úvěru bude muset žadatel splnit stanovené požadavky. Oproti tomu činnost obchodníka s úvěry specifické povolení od ČNB nevyžaduje. Obchodníkem s úvěry bude ta osoba, na které jsou v rámci její podnikatelské činnosti převáděny nevýkonné úvěry.

Navíc tento návrh zákona upravuje přeshraniční správu nevýkonných úvěrů v rámci jednotného evropského trhu a pravidla projednání s dlužníkem. Součástí návrhu je také úprava dohledových pravomocí České národní banky a úprava přestupků za porušení zákona. Účinnost zákona je v souladu se směrnicí navržena na 30. prosince letošního roku.

A poté, protože to považuji za nekonfliktní, abychom to stihli, navrhnu zkrácení lhůty o 30 dnů na 30 dnů o obou dvou tisků, jak tisku 472, tak tisku 473. Děkuji za pozornost.

 

: Také děkuji. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Libor Turek. Prosím, pane zpravodaji.

 

: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Kolegyně, kolegové, jak už bylo řečeno, jde o transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropské unie. A jde o kultivaci prostředí správy nevýkonných úvěrů a trh by tak měly opustit nekorektní inkasní agentury. Ta definice nevýkonného úvěru, která je zajímavá, tak tu tady řekl pan ministr. Já jenom ještě dodám, že terminologicky to lze vyložit také jako nesplácený nebo rizikový úvěr. Připojím, že dopady na veřejné rozpočty nejsou očekávané žádné. Negativní dopady na spotřebitele nejsou také veskrze žádné. Naopak, mělo by dojít ke zlepšení jejich postavení na finančním trhu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP