(17.00 hodin)
(pokračuje Milan Feranec)
Já bych se jenom chtěl zeptat, využiji pana ministra, protože další změna je vlastně ve způsobu zaznamenávání odsouzení českých občanů v jiném členském státě Evropské unie, respektive Spojeného království, že to bude automaticky v opisu, respektive v příloze výpisu. Já se jenom zeptám pana ministra, využiji to, jestli může nastat situace, kdy český občan bude odsouzený v nějakém státě - to se může stát - za trestný čin, který u nás nemusí být trestným činem? Nevím, jestli takový případ může nastat, já předpokládám, že ano, a tím, že bude automaticky zapsaný ve výpisu, nebude potom splňovat požadavky pro určité záležitosti, pro výkon určitých povolání nebo nějakých činností na území České republiky, jestli by to mohl pan ministr vysvětlit, protože v případě, že by to takhle bylo, tak je otázka, jestli se potom - ale pochopitelně to bude otázka debaty v druhém čtení a tak dále - jestli by se to potom trošku nemíjelo účinkem, že by náš občan za trestný čin odsouzený někde, který u nás nemusí být trestným činem, byl vlastně postihován na území České republiky, že by mu to mohlo zabránit k výkonu nějakého povolání. Tak jenom jestli pan ministr by to mohl vysvětlit. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, přeji pěkné odpoledne. Vidím, že pan ministr se hlásí. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Děkuji za tuhletu otázku. Ona je docela teoretická a bude to asi docela zajímavá diskuse na nějakém výboru. Nicméně už v důvodové zprávě je uvedeno, že tahleta novela neumožní vykázat odsouzení, které by odsuzující stát vyloučil, a proto, aby nebyla ohrožena společenská rehabilitace odsouzeného. Je to zajímavá otázka, ale ty podrobnosti asi až na výborech přímo s předkladatelem.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji a ptám se, zda někdo další se ještě hlásíte do obecné rozpravy? Nikoho v sále nevidím, že se hlásí, v tom případě končím obecnou rozpravu.
A chci se zeptat pana ministra, pana zpravodaje, zda si chcete vzít závěrečné slovo? Chcete závěrečné slovo? Není tomu tak.
Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání, protože nepadl návrh ani na vrácení, ani na zamítnutí. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru - svolám kolegyně a kolegy z předsálí - přičemž organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu. A já se táži, zda někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu? Žádný návrh nevidím, v tom případě dám hlasovat.
Ještě jednou zopakuji, o čem dám hlasovat, a to je, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu výboru.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 119, přihlášeno je 145... 146 poslankyň a poslanců, pro návrh 104, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu výboru.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Já se ptám, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům? Žádný návrh nevidím a v tom případě není o čem hlasovat.
Končím projednávání tohoto bodu a děkuji vám.
Přečtu omluvy: od 17 do 18 hodin z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Marek Výborný a od 16.35 se z pracovních důvodů omlouvá pan ministr Vít Rakušan.
Otevírám další bod dnešního jednání a tím je
16.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony
v oblasti krizových stavů a státních hmotných rezerv
/sněmovní tisk 403/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela a já vás prosím, pane ministře, abyste se ujal slova. Prosím.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, na základě usnesení vlády ze dne 6. dubna 2022 č. 290 k návrhu úprav legislativy v reakci na ozbrojený konflikt na Ukrajině bylo Ministerstvu průmyslu a obchodu v součinnosti se Správou státních hmotných rezerv uloženo předložit návrh zákona umožňujícího v případě krizových situací efektivněji využívat státní hmotné rezervy a předvídatelněji plánovat jejich pořizování. Tyto požadavky byly promítnuty do návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti krizových stavů a státních hmotných rezerv, který je vám dnes překládán k projednání v prvním čtení.
Návrh zákona zahrnuje novelu zákona o působnosti státních hmotných rezerv, novelu krizového zákona a novelu zákona o hospodářských opatřeních pro krizové stavy. Cílem změn navrhovaných v těchto zákonech je zkvalitnění existujícího systému plánování a přípravy na krizové stavy, a to prostřednictvím jasně stanovených pravidel pro schvalování a aktualizace plánu vytváření a udržování státních hmotných rezerv k zajištění bezpečnosti České republiky, umožnění rezervačního systému pro některé položky státních hmotných rezerv či možnosti využít pro nabytí položek plánu vytváření a udržování státních hmotných rezerv k zajištění bezpečnosti České republiky s výjimkou uvedenou v § 29 písm. a) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek. Hlavními cíli navrhované právní úpravy jsou tedy zejména lepší příprava na krize, lepší flexibilita pro využití hospodářských opatření při zvládání krizí, lepší zdrojové zajištění hospodářských opatření, zavedení rezervačního systému státních hmotných rezerv, to znamená umožnit, aby se státními hmotnými rezervami mohly stát též věci nebo zvířata, které Správa rezervuje za úplatu u vlastníka této věci nebo zvířete.
Předkládaný návrh zákona byl řádně projednán v mezirezortním připomínkovém řízení a pracovních komisích Legislativní rady vlády. Vládě České republiky byl předložen po vypořádání všech uplatněných připomínek bez rozporu. Vláda České republiky tento návrh projednala dne 1. března 2023 a přijala k němu usnesení č. 146, kterým schválila tento návrh zákona.
Dovoluji si vás požádat o podporu tohoto zákona jak na dnešním jednání, tak následně i v dalším projednávání Poslaneckou sněmovnou. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Tomáš Müller. Prosím.
Poslanec Tomáš Müller: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, já už jen stručně doplním k tomu, co říkal pan ministr.
Důvodem předloženého návrhu je zefektivnění fungování Státní správy hmotných rezerv, a to díky nedávno nabytým zkušenostem z pandemie covid-19 a války na Ukrajině. Tyto krizové situace naplno ukázaly nutnost zpružnit a zpraktičnit fungování Státní správy hmotných rezerv. Hlavním cílem navrhované právní úpravy je vytvoření systému, který je schopen na základě minulých zkušeností flexibilně a komplexně připravovat Českou republiku na potenciální budoucí krizové stavy. Navrhovaná úprava na toto reaguje a vytváří systém pravidelně aktualizovaných plánů, doplněný o explicitní oprávnění nařídit využití přijatých hospodářských opatření pro vládu včetně explicitního zajištění finančních zdrojů, a výdaje související s jejich zajištěním.
Dalším cílem, který si předkládaná novela klade, je vytvořit podmínky pro zcela nový způsob pořizování státních hmotných rezerv, a to formou jejich rezervace u vlastníka těchto věcí nebo zvířat. Stávající právní úprava počítá s tím, že státními hmotnými rezervami jsou věci nebo zvířata ve vlastnictví státu. Z ekonomického hlediska je u některých komodit výhodnější tyto věci nebo zvířata nepřevádět do vlastnictví státu, ale smluvně je zahrnout do systému státních hmotných rezerv s tím, že nezůstanou ve vlastnictví soukromé osoby, která o ně bude na základě smluvního stavu se Správou pečovat. Na tyto státní hmotné rezervy se bude pohlížet jako na majetek České republiky s příslušností hospodařit pro Správu. ***