(16.50 hodin)
(pokračuje Josef Kott)

Nicméně druhá věc, nad kterou se pozastavuji, a je to s vědomím toho, že něco málo o této problematice znám, je právě to mobilní čisticí zařízení, protože firmy, které mají stacionární budovy a investovaly do toho nemalé finanční prostředky, musejí splňovat nejenom legislativu Evropské unie spojenou s výrobou osiv a sadby, ale i vlastně legislativu spojenou s ochranou životního prostředí. To je jedna záležitost, o které bych chtěl na zemědělském výboru při tomto projednávání hovořit, takže to je věc týkající se ochrany životního prostředí.

A druhá věc, kterou si dost dobře nedokážu představit, je kontrola ze strany pracovníků ÚKZÚZ. To, že tam je snaha, aby, jestli jsem to dobře pochopil, vůbec měli pracovníci ÚKZÚZ možnost tuto výrobu dostat pod kontrolu, tak to je zapotřebí dát do zákona, což je zase v pořádku. Na druhou stranu, když vím, jak pracovníci navštěvovali výrobní zařízení na výrobu osiv, tak si dost dobře nedokážu představit, že během pěti dnů budou objíždět všechny zemědělské podniky nebo farmáře, kteří si budou chtít vyrábět zemědělské osivo, a budou tu kontrolu provádět. To by znamenalo, že v podstatě ÚKZÚZ má dneska plonkových několik jednotek, možná desítek lidí, kteří se budou věnovat pouze mobilním čisticím zařízením pro osiva.

Já jsem slíbil, že nebudu dlouze hovořit, to znamená, že skutečně bych byl velice rád, a budu požadovat přítomnost zástupců ÚKZÚZ na jednání zemědělského výboru, protože na jednu stranu věřím tomu, že tento pozměňovací návrh byl podán proto, aby vyřešil určité problémy, které tam ve výrobě osiv jsou, na druhou stranu v návaznosti na výrobu osiv si dost dobře nedokážu představit, že výrobce osiva si doma osivo vyčistí a poveze ho na nějakou mořičku proto, aby vlastně ho finalizoval.

Takže to jsou záležitosti odborné, s kterými vás tedy nechci zatěžovat, ale dopředu říkám, že pozměňovací návrhy, které dneska už podává zemědělský výbor, byť tam nepatří, tak je podpoříme. Ale tady si nejsem tedy zcela jist, jestli je to úplně vhodně vyspecifikováno a doloženo. Já vám děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Táži se zase ještě někdo hlásí do obecné rozpravy? Není tomu tak. Obecnou rozpravu tedy končím.

Táži se na závěrečná slova? Není zájem.

Zahajuji tedy podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. O slovo jste přihlásil pan poslanec Karel Smetana, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Karel Smetana: Děkuji za slovo. Já bych se rád přihlásil k pozměňovacímu návrhu, který je v systému uveden pod číslem 2707. Je to pozměňovací návrh poslanců. Karla Smetany, Michala Kučery, Tomáše Dubského, Petra Bendla a Jakuba Michálka.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče, táži se, zda se ještě někdo hlásí do podrobné rozpravy? Nikoho nevidím, končím tedy podrobnou rozpravu.

Táži se na závěrečná slova - není zájem.

Končím tedy druhé čtení tohoto návrhu. Poděkuji panu ministrovi, panu zpravodaji.

 

Nyní bychom přistoupili k bodu číslo

 

15.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 269/1994 Sb.,
o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 383/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr Michal Šalomoun. Prosím, ujměte se slova.

 

Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, hlavním cílem předkládaného návrhu zákona, kterým se mění zákon o Rejstříku trestů a některé další zákony, je zrušení Rejstříku trestů jako samostatné organizační složky státu a převod výkonu jeho agendy na Ministerstvo spravedlnosti. V době přijetí zákona o Rejstříku trestů představovalo vedení evidence odsouzených o rozsáhlou listinou agendu, která byla zabezpečována Rejstříkem trestů s několika územními pobočkami. S ohledem na elektronizaci celé agendy je tato potřeba již překonána a Rejstřík trestu je tak zřejmě jedinou institucí, jejíž hlavní náplní práce je vedení evidencí.

Tento návrh, který vychází z požadavků na racionalizaci státní správy, má pozitivní rozpočtový dopad, neboť přinese každoroční úspory na platových prostředcích a provozních nákladech ve výši přibližně 1,9 milionu korun. Je třeba zdůraznit, že dochází pouze ke změně subjektu, který evidence dnes vedené rejstříkem trestů vede. Návrhem se nikterak nemění pravidla pro vedení evidence trestů a přestupků a pro poskytování výstupů z nich. Ke změně nedochází ani ve vymezení případů, kdy lze informace z těchto evidencí žádat.

Další podstatnou změnou je úprava procesu zaznamenávání údajů o odsouzeních českých občanů soudy jiných členských států Evropské unie nebo Spojeného království Velké Británie a Severního Irska. Tato odsouzení budou nově automaticky vykazována v příloze nejen opisu, ale i výpisu z evidence Rejstříku trestů, obdobně jako se vykazují informace odsouzení z domovského státu v případech, kdy o výpis Rejstříku trestů žádá občan jiného členského státu Evropské unie.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Josef Cogan. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Josef Cogan: Vážené kolegyně, vážení kolegové, navázal bych na pana ministra, který přednesl tento návrh. Jedná se o poměrně nekonfliktní záležitost. Opravdu změnou zákona o Rejstříku trestů dojde k přesunu výkonu agendy Rejstříku trestů, který není právě organizační složkou státu, přímo na Ministerstvo spravedlnosti, a to zejména ty ohledy jsou právě na racionalizaci státní správy. Věcná agenda Rejstříku trestů bude v podstatě zachována, změna zákona je proto snahou o zefektivnění procesu této evidence a očekává se i pozitivní hospodářský a finanční dopad, jak tady bylo zmíněno.

Novelou dochází taktéž ke změně v procesu zaznamenání údajů odsouzených českých občanů soudy jiných členských států a Spojeného království, kdy současná právní úprava uplatňuje právě rozdílný přístup k občanům ČR a občanům jiných členských států Evropské unie a Spojeného království. Novela by měla tyto rozdíly smazat jako nedůvodné a sjednocuje přístup ke všem těmto osobám, to je, že nově bude výpis z Rejstříku trestů týkající se občana ČR, kteří by byli odsouzeni soudy jiných členských států Evropské unie a Spojeného království, obsahovat tyto údaje automaticky, jak bylo řečeno, tady v příloze výpisu z evidence Rejstříku trestů. Nově bude také možné údaje obsažené v Rejstříku trestů poskytnout v anonymizované a pseudoanonymizované podobě pro výzkumné účely, a to pouze stanoveným subjektům a pro vymezené účely.

Mohu shrnout, že novela proto přináší žádoucí změnu v této oblasti evidence jak po praktické, tak i po právní stránce věci. Organizační výbor zatím navrhl jako garanční výbor ústavně-právní.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane zpravodaji. Prosím, abyste zaujal místo u stolku zpravodajů.

Otevírám obecnou rozpravu a táži se, zda se někdo hlásí do obecné rozpravy? Ano, pan poslanec Feranec. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, paní předsedající. Vážení členové vlády, dámy a pánové, jenom krátce k tomuto zákonu. Už bylo řečeno, že vlastně dochází ke změně, z ústředního orgánu státní správy se stane oddělení, odbor ministerstva, což určitě s tím nemáme problém. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP