(17.10 hodin)
(pokračuje Tomáš Müller)

Vzhledem k uvedeným skutečnostem je zřejmé, že navrhovaná právní úprava je nezbytným řešením identifikovaných nedostatků v krizovém plánování, přičemž nelze využít jiných, mimonormativních cest. Řešení navrhované pro odstranění těchto nedostatků musí být provedeno výlučně legislativní cestou garantující vytvoření podmínek nutných k zabezpečení účinného řešení krizových situací v budoucnu.

Navrhuji, aby byl návrh zákona přikázán hospodářskému výboru jako garančnímu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji a otevírám obecnou rozpravu. Je přihlášen pan poslanec Kubíček. Prosím.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Pane ministře, dámy a pánové, budu velmi stručný. Jedná se o vládní návrh novely reagující na zkušenosti především z pandemie covid-19. Právní úprava obsažená v zákoně o působnosti Správy státních hmotných rezerv již neodpovídá aktuální potřebě nastavit co nejefektivnější postupy správy při hospodaření se státními hmotnými rezervami a neodpovídá novým trendům při pořizování a nakládání se s těmito rezervami též. Cílem předkládaného návrhu je tyto nedostatky odstranit a v tomto směru stávající zákon potřebné působnosti správy doplnit. Návrhem zákona je zejména vytvářena možnost zajištění státních hmotných rezerv formou jejich smluvní rezervace, při které dojde k převodu vlastnického práva k rezervované věci nebo zvířeti na stát až k okamžiku vzniku potřeby tyto státní hmotné rezervy použít, avšak po dobu jejich pořízení na základě smlouvy se na ně hledí jako na majetek České republiky s příslušností hospodařit pro Správu.

Celkově se můžeme ztotožnit s obsahem návrhu zákona, kde jsou reflektovány potřebné změny efektivních postupů při hospodaření se státními hmotnými rezervami. Dovoluji si však upozornit na možnost vlády, že bude moci ve specifických případech také nařizovat využití přijatých hospodářských opatření pro stav ohrožení státu i v nouzovém stavu, to znamená výrazné rozšíření její pravomoci, a toto bude potřeba projednat na odborné úrovni výborů a na plénu Poslanecké sněmovny. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče, a ptám se, někdo další se hlásí do obecné rozpravy? Žádnou přihlášku nevidím. Je-li tomu tak, končím obecnou rozpravu.

Ptám se pana ministra a pana zpravodaje, zda chcete závěrečné slovo? Není tomu tak. Děkuji.

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.

 

Předsedkyně Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhla přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nevidím žádný návrh, přistoupíme tedy k hlasování.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 120, přihlášeno 147 poslankyň a poslanců, pro návrh 108, proti žádný. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru.

 

Předsedkyně Poslanecké sněmovny nenavrhla přikázat tento návrh dalšímu výboru a já se ptám, zda má někdo další návrhy na přikázání jinému výboru? Žádný návrh takový nevidím, v tom případě vám děkuji a končím projednávání tohoto bodu.

 

Otevírám další bod dnešního jednání a tím je

 

17.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 256/2004 Sb.,
o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 405/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede opět, mám zde psáno, pan ministr financí Zbyněk Stanjura. (Předsedající se odmlčí a rozhlíží se.) Vzhledem k tomu, že pan ministr financí není přítomen a očividně nikdo z dalších ministrů se nehodlá ujmout a není pověřen předložením tohoto bodu, poprosím o tříminutovou přestávku, aby se ministr dostavil k jednání o daném tisku. Děkuji za pochopení.

 

(Jednání přerušeno od 17.15 do 17.17 hodin.)

 

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, čas určený na vymezenou přestávku vypršel a já nyní poprosím tedy, aby z pověření vlády předložený návrh zákona uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura. Já vás, prosím, pane ministře, abyste se ujal slova.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Omlouvám se za to krátké zpoždění, které jsem způsobil, o to se pokusím být kratší ve svém úvodním slově, protože tento návrh zákona je podle mého názoru nekonfliktní, politicky nekonfliktní, jedná se o plně transpoziční předpis, implementuje nařízení Evropské unie o pilotním režimu pro tržní infrastruktury založené na technologii distribuovaného registru.

Myslím, že z této věty je nám všem úplně jasné, o co se uvnitř tohoto návrhu zákona jedná, upravuje se totiž definice investičního nástroje tak, aby zahrnovala i investiční nástroje vydané s využitím technologie distribuovaného registru, takže se rozšíří definice investičního nástroje. Nařízení stanoví maximální hodnotu evidovaných nebo obchodovaných finančních nástrojů v pilotním režimu. Zákon pak zmocňuje Českou národní banku stanovit nižší mezní hodnoty, pokud si to vyžádá situace na trhu v České republice.

V rámci pilotního režimu se rozšíří okruh osob, které mohou vést evidenci zaknihovaných cenných papírů, kromě centrálního depozitáře nově také burza a obchodník s cennými papíry. S ohledem na nově vydané sdělení Evropské komise se novelou rovněž aktualizují částky velkých pojistných rizik a minimální kapitálové požadavky v zákoně o pojišťovnictví.

Transpoziční lhůta uplyne 23. září letošního roku, takže bych vás chtěl požádat o propuštění tohoto tisku do druhého čtení, a potom ještě v rozpravě navrhnu zkrácení projednávání mezi druhým a třetím čtením tak, abychom to pokud možno stihli transponovat do 23. září. Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP