(11.20 hodin)
(pokračuje Luzar)

To je návrh J1, který je tady navržen a který jenom říká, že tady je povinnost zveřejňovat tyto údaje umožňující dálkový přístup k tomuto údaji. V argumentu odmítnutí ze strany ministerstva bylo jediné, že to příliš zatíží prodejce tímto zveřejňováním. Ale tady nejde o prodejce, tady jde opravdu o spotřebitele. Je to čistě spotřebitelský návrh, návrh J1 pro ty, co si chtějí udělat poznámku, který říká prodejcům: Jste povinni zveřejnit údaje o aktuálních cenách paliv, aby si mohli občané zjistit, jaká je aktuální cena u pumpy, kam míří, a popřípadě se rozhodnout, že pojedou k jiné. Jenom tato drobnost je schopna v rámci trhu, který je v České republice přesycen čerpacími stanicemi, dosáhnout toho, že řádově klesnou o procenta ceny pohonných hmot, protože konkurence tady velice dobře funguje. A když toto zveřejnění bude, znovu opakuji, J1 pozměňovací návrh, dosáhneme pro občany snížení cen. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji poslanci Leo Luzarovi. Než dostane slovo Martin Kolovratník, je tu faktická poznámka Petra Třešňáka. Máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Petr Třešňák: Nechci zbytečně zdržovat, protože pak tam máme ještě tu velice důležitou 799. Jenom rychlá reakce na pana poslance Luzara. U tohoto pozměňovacího návrhu tvrdit, že automaticky zlevní benzin, je asi trošku předčasné. My u toho máme volné hlasování, protože nám to přijde jako taková třešnička na dortu, nikoliv něco, co by automaticky zlevnilo benzin. Ono to totiž může být i naopak. Dneska existuje mnoho aplikací, můžu číst z Google Play Pumpdroid, Tank Navigator, a mnoho pumpařů tam ceny zadává už nyní. Vlastně to je i jejich konkurenční výhoda - to, že někdo to dělá a někdo to nedělá. Tím, že všem dáme teď automaticky povinnost, aby to psali každý den do nějaké tabulky, tak určitě automaticky nezlevníme cenu benzinu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Faktická poznámka Leo Luzara. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Leo Luzar: Děkuji a budu reagovat, vaším prostřednictvím, na kolegu Třešňáka. Ano, to je přesně cílem pozměňovacího návrhu J1, aby se tyto různé aplikace a softwary daly naplnit těmi daty. Protože když se do nich podíváte - můžeme tady teď spolu, ale nechci zdržovat, projet ty aplikace - tam ty ceny nenajdete, protože všechny ty programy mají sice aktuální cenu, ale je prázdná, protože se přesně tohoto bojí. A když to zveřejníme, tak jak ta konkurence tedy nemusí, a podobně. Tohleto je pro všechny rovný přístup, všichni to zveřejní a občan (s důrazem) si vybere, ne jiná společnost, která se snaží. Ale občan bude mít možnost, zda přístup si vybrat, k tomu to míří, znovu opakuji, J1. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Také děkuji za dodržení času k faktické poznámce a nyní pan poslanec Martin Kolovratník. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Dobré odpoledne. Superstručně promluvím ke dvěma pozměňovacím návrhům. Jeden je v porovnání s celkovým vyzněním nebo s hlavním nosným tématem zákona relativně drobný, ale zásadní, týká se instalovaných výroben elektřiny v závěru roku 2010, které byly ale připojeny až v zimě 2011. A ten druhý považuji ze svého pohledu za velmi důležitý, zásadní, a to pro dopravu, pro veřejnou dopravu, jak železniční, tak u dopravních podniků, tedy městskou hromadnou dopravu. Jak jsem řekl, ty návrhy jsou svým významem asi pod tím nejdůležitějším, tak jak proběhla v rozpravě dohoda Poslanecké sněmovny, politická, na tom základním, na limitu nebo intervalu, jakým bude odsouhlasena. Tady chci kolegům moc poděkovat za složitou debatu, kterou jsem sledoval spíše zpovzdálí. Za sebe stoprocentně budu podporovat to, jak jsme se dohodli na hospodářském výboru. A teď k těm pozměňovacím návrhům.

Ten první je pod písmenem E pana kolegy Pavla Kováčika. On se snaží pomoci... nebo napravit stav, který vnímá - a já s ním v tomto souhlasím - jako nevyrovnaný, možná mohu i použít slovo chybný, kdy určité množství těch výroben - a typicky si představte, jsou to výrobny typu solární elektrárna nebo výrobna na střeše kravína, na střeše nějakého truhlářství, firmy a podobně, nejsou to tedy typově ta solární pole, ty zábory zemědělské půdy - tak týká se to, spočítali jsme to, 29 subjektů, které ukončily práci nebo přípravu a vybudování na podzim v měsících září, říjen, listopad 2010, podaly si žádost o připojení, ale bohužel byly připojeny až v roce 2011, takže na ně dopadly, když to zjednoduším, zhruba poloviční výkupní ceny. Pan poslanec Kováčik podal pozměňovací návrh pod písmenem E, kde říká, že by tedy tito měli být posuzováni z jeho pohledu spravedlivěji, a to tak, že se považují za uvedené do provozu dnem právní moci toho rozhodnutí. Navrhuji legislativně technickou úpravu jeho pozměňovacího návrhu v souladu s panem autorem, mluvili jsme o tom. Text obsahuje dvě vylepšení, upřesnění, která nemění v souladu s jednacím řádem obsah toho pozměňovacího návrhu. V prvním momentě jenom upřesňuje nebo mění původní znění, kde bylo řečeno "nabytí právní moci licence" - tak to správně uvádí do souladu s energetickým zákonem - "nabylo právní moci rozhodnutí o udělení licence", je to tedy jenom terminologie. A potom druhá změna v tomto textu je v závěru textace, kde v návrhu je řečeno, že tyto výrobny se považují za uvedené do provozu dnem získání právní moci rozhodnutí, a já říkám, že se upřesňuje, a je to tedy v souladu s důvodovou zprávou návrhu, že se považují - nebo navrhuje, aby bylo dopřesněno - v období od 1. ledna 2022 za uvedené do provozu dnem toho rozhodnutí. Jinými slovy, tato změna, pokud by byla Sněmovnou odsouhlasena jako legislativně technická, dává jistotu, že ten pozměňovací návrh není brán retroaktivně, že tedy to nebude vymáháno zpětně, ale až od příštího roku.

A druhý pozměňovací návrh, který je můj osobní pod písmenem F, a o něm chci stručně promluvit a poprosit vás, pokud to tak kolegyně, kolegové, ucítíte, o podporu. Hospodářský výbor ho podpořil, Ministerstvo průmyslu nepodpořilo, nesouhlasí. S panem ministrem jsme o tom hovořili, vysvětlovali jsme si stanoviska a chápu jako předkladatel ten nesouhlas, ale na druhou stranu za dopravu, za resort veřejné dopravy, bojovat musím a chci to prostě zkusit a poprosit vás o podporu. Velmi jednoduše - v písmenu F navrhuji, aby všichni dopravci ve veřejné dopravě, kteří využívají elektřinu, takzvanou trakční elektřinu, nemuseli v ceně, za kterou tu elektřinu nakupují, platit poplatek na obnovu nebo na podporu obnovitelných zdrojů. Pro vaši představu, týká se to jak celé české železnice, to znamená osobních dopravců, Českých drah jako národního dopravce a soukromých typu RegioJet, Leo Express a dalších, týká se to nákladních železničních dopravců. A co bych rád podtrhl, tohle se, kolegyně, kolegové, týká všech dopravních podniků v České republice. Vy, kteří jste zástupci ať už větších měst statutárních, jako já z Pardubic, Olomouce, Ostravy, Brna, tak i těch menších, pokud by toto bylo přijato, tak i dopravní podniky, které mají tramvaje, trolejbusy a podobně, tedy využívají elektrickou energii pro veřejnou ekologickou hromadnou dopravu, tak by jim ten poplatek byl odpuštěn. Důvody pro tento můj návrh jsou dva: za prvé to, že trakční energie dramaticky zdražuje, dneska už je podle interních zpráv Správy železnic, která prodává - obchoduje s tou elektřinou - dopravcům, tak už jsme někde na 2 000 korunách za megawatthodinu a hrozí další zdražení právě vlivem ceny emisních povolenek, takže už v těch povolenkách vlastně dopravci přispívají na ekologii, na obnovitelné zdroje. A druhý důvod je také postcovidová doba, kdy dopravní podniky v tuto chvíli z titulu výpadku příjmů, snížení počtu jízd osob, které jezdí veřejnou dopravou v loňském roce, jsou i na hraně prosté obnovy vozového parku, modernizace, ať už ekologických trolejbusů, tak hybridních vozidel, nových způsobů pohonu, o které se snažíme a které řada z nás často tady ve svých vystoupeních podporuje.

Takže pokud to ucítíte podobně jako já, poprosím tady o podporu pozměňovacího návrhu pod písmenem F, který tedy říká, ještě jednou to zopakuji, aby všichni dopravci na železnici, osobní, nákladní, tak i dopravní podniky v České republice, v trakční energii, kterou nakupují, už neplatili v rámci ekologické hromadné veřejné dopravy poplatek na podporu obnovitelných zdrojů. Korektně říkám, že pokud by to bylo přijato, tak se bavíme o nějaké částce necelých 900 milionů korun, která by šla k dobru právě těmto dopravcům. Rozhodnutí pochopitelně bude na vás. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Martinu Kolovratníkovi. To byl poslední písemně přihlášený do rozpravy. Ptám se, kdo se ještě hlásí do rozpravy? Pan kolega Mikuláš Ferjenčík se hlásí z místa. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP