(9.50 hodin)
(pokračuje Holomčík)
Já bych byl velmi rád, abychom touhle cestou nešli, abychom hledali jiný způsob, který bude více tržní, který umožní jednotlivým technologiím si vzájemně konkurovat, aby i dodavatelé pohonných hmot nebo dodavatelé paliv, na které Evropská komise i my vlastně přesouváme část zodpovědnosti za plnění našich závazků, si mohli vybrat, jakou cestou se vydají, a samozřejmě i svým zákazníkům potom budou moct vybrat různé sortimenty pohonných hmot nebo dodávek energie tak, aby si zákazník mohl vybrat. Věříme, že s konkurencí přijde i snížení cen a menší dopady na lidi.
A já bych se chtěl zeptat pana ministra anebo pana předkladatele, ale tak nějak tuším, že ten návrh stejně přišel z MPO, jestli máte zpracovanou nějakou predikci toho vývoje, protože teď máme u nafty 6,1, bioetanol, benzin, chcete zvednout na 8,8, celý rámec bude 7 %. Předpokládá se nějaký vývoj spotřeby nafty, vývoj spotřeby benzinu, tak jestli máte zpracovanou nějakou predikci, jakým způsobem se bude vyvíjet spotřeba jednotlivých typů pohonných hmot, jakým způsobem dosáhneme do toho limitu, protože to je strašně důležité. Pokud to máte spočítané tak, že nám to nevyjde do těch 7 %, tak to znamená, že budeme muset ta procenta nahnat někde jinde. Pokud byste měli spočítáno, že to bude přes, tak je to vlastně zbytečné, protože nad 7 % nám to nikdo stejně akceptovat nebude a je to zbytečné v uvozovkách trýznění spotřebitele. Takže tady ta predikce je pro mě strašně důležitá. Prosím, jestli ji máte, tak ji tady odprezentujte.
A potom druhá věc, jestli jste v rámci mapování technologického stavu u nás a vlastně těch výrobců mapovali, jakým způsobem budou schopni udržet to kritérium udržitelnosti. Tam je nějaký rozsah, který se potom taky propisuje do toho, co je, a co není uznáno, a odvíjí se to od stáří instalace technologie. A samozřejmě to potom taky ovlivní to výsledné procento, ke kterému směřujeme.
Takže to jsou dvě otázky. Budu rád, když na ně dostanu odpověď. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Mám zde dvě faktické poznámky. Nejprve pan poslanec Kott, poté pan poslanec Jaroslav Holík.
Poslanec Josef Kott: Děkuji za slovo, pane předsedo. Pane ministře, milé kolegyně, vážení kolegové, já bych ve stručnosti chtěl zareagovat na slova Radka Holomčíka. No ono je to všechno asi o trošku složitější, než nám tady vykládal. My jsme se k něčemu zavázali a musíme to samozřejmě v rámci Evropské unie plnit. To, že zde pěstujeme energetické plodiny, to je pravda. Dovolím si tvrdit, že 15, možná 20 roků se výměra energetických plodin nebo plodin s využitím na energetické účely určitě nikterak radikálně nemění, kolísá v jednotlivých letech. Ti zemědělci, kteří sejí pšenici, žito, kukuřici na bioetanol, kteří sejí řepku na MEŘO, tak určitě to nesejí proto, že od samého začátku vědí, jak ty plodiny budou využity, protože využití těch plodin je dáno určitě finančním ohodnocením potravinářské kvality anebo kvality pro výrobu MEŘO nebo bioetanolu. Takže to je první záležitost.
A druhá záležitost, jak dosáhnout těch cílů v rámci závazku. Samozřejmě že zde byly zkoušky pěstování nebo využití mořských řas, což v naší oblasti je vysoce nerentabilní, a pokud do toho nebudeme vkládat významné finanční prostředky, tak to fungovat nebude. A výtka na to, že se to dá dělat i z odpadních surovin - ano, to se určitě dá, ale ve chvíli, kdy tady budeme chtít zpracovávat odpad - tuky - z celé Evropy, protože jinak ta zařízení neuživíme. Takže to nevím, jestli tohle je ta cesta, kterou jsme se chtěli dát. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji za dodržení času. Další faktická poznámka, pan poslanec Holík, poté pan poslanec Holomčík.
Poslanec Jaroslav Holík: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, kolegové, dobrý den. Když jsem uslyšel tady slova kolegy Holomčíka, jak budeme snižovat přídavek biopaliv první generace, tak mně srdce zaplesalo, ale když vidím ta žlutá pole, tak si nemyslím, že to tak je.
A měl bych teď dotaz na pana ministra. Celá Evropská unie se předháníme, jak vyrobit lepší motory. V současné době platí Euro 6, připravujeme Euro 7, konstruktéři motorů si rvou vlasy. A já si myslím, že je to víceméně zbytečné. Nám celou Evropu brázdí miliony a miliony kamionů, které mnohdy převáží zboží z místa na místo úplně zbytečně jenom proto, že je to levnější, aby si někdo víc namazal kapsu, místo abychom to zboží vyráběli blízko zákazníkovi. A stejně tak jsem se už v minulosti ptal minulého ministra dopravy: existuje nějaká seriózní analýza, o kolik se zlepší výfukové plyny, když přidáváme biopaliva? Já tvrdím, že ne!
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Pan poslanec Holomčík, faktická poznámka, poté pan poslanec Pávek.
Poslanec Radek Holomčík: Děkuji za slovo. Já si dovolím reagovat, vaším prostřednictvím, pane předsedající, na pana kolegu Kotta. Chci říct několik věcí. Ta první asi úplně nejdůležitější. Já bych byl rád, aby z téhle diskuse byli vyjmuti zemědělci v tom smyslu, že se jako na ně ukazuje, že oni něco páchají v tomhle směru. Oni jsou ve vleku nějakých politik. A občas zaznamenávám takové výpady. Tohle není věc zemědělců v tom smyslu. Samozřejmě, můžeme se bavit o určitých výjimkách mezi těmi největšími, ale v zásadě to není věc zemědělců, kteří jenom dělají to, aby svůj podnik udrželi v černých číslech. Takže rozhodně na ně neútočme, nebylo by to fér.
A co se týče toho plnění, o kterém tady hovořil pan kolega Kott, no to je právě to. Evropská unie nám přece neříká, kolik procent musí být první generace. Oni říkají procento, kolik by mělo být OZE v dopravě jako celek, a říkají nám nějaké další věci, které se týkají udržitelnosti, emisí a tak dále. Ale to, jaký bude výsledný mix, je čistě na rozhodnutí každého jednoho státu. A já bych chtěl připomenout ten argument, co jsem tady říkal už několikrát, když jsme navrhovali zrušení povinného přimíchávání. My jsme totiž vždycky navrhovali to zrušení povinného přimíchávání, konkrétního nástroje realizace té politiky, ale zachování těch závazků jako takových. A ano, pokud bychom šli touhle cestou, tak se v návaznosti na technologickou realitu v naší zemi několik let nestane nic, prostě pořád ta biopaliva první generace budou dominantní. Ale to, co my chceme, je zavést technologickou neutralitu, která v co největší míře otevře dveře alternativám a ten vývoj bude postupný. Nečekám, že teď to zrušíme a příští týden to bude jinak, ne, potrvá to několik let, ale musíme s tím začít co nejdřív. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Pan poslanec Pávek, faktická poznámka.
Poslanec Petr Pávek: Děkuji za slovo. Jenom velmi krátce, protože Radek Holomčík teď v podstatě odpověděl na faktické poznámky, které následovaly po jeho předchozím vystoupení. Já se ztotožňuji s pohledem, který tady prezentoval kolega Holomčík. Je pravda, že nějaké závazky máme vůči Evropské unii, co se týká snižování emisí, a pravda také je, že způsob, jakým se s tím vypořádáme, není předmětem tohoto závazku. Ministerstvo průmyslu a obchodu bez ohledu na všechny věci, které jsou okolo a jsou spojeny s plněním těch závazků, si prostě na papíře spočítalo, jak jim to vyjde - a to není jenom otázka přimíchávání biosložek do pohonných hmot, to se týká i přidávání biomasy například do spalování u velkých kotlů, kdy já vím, že jsou zemědělci a jsou zemědělci. ***