(21.00 hodin)
(pokračuje Kopřiva)
A ještě bych chtěl reagovat na pana kolegu Kasala, také z klubu ANO, který tady říkal, že všichni cizinci, kteří nemají trvalý a dlouhodobý pobyt, musejí být mimo systém zdravotního pojištění a že nemůžeme nesystémově říct, že jim tedy pojistíme jejich děti, když tady budou na dva měsíce. Fakt je, že mimo veřejné zdravotní pojištění jsou postaveni i cizinci s dlouhodobým pobytem, pokud nepracují pro českého zaměstnavatele. Typicky to jsou třeba živnostníci a jejich děti, děti cizinců s dlouhodobým pobytem a senioři nebo osoby, které sem přišli za účelem sloučení s rodinou. Cizinci s trvalým pobytem přístup do veřejného systému už dávno mají Tímto se omezím.
Mohl bych tady ještě citovat podobné argumenty z dopisu pana ombudsmana, stejně tak z dopisu České asociace pojišťoven, nicméně snažil jsem se pouze vyvrátit vyložené nepravdy, co tady zaznívaly ve třetím čtení. A skutečně bych chtěl kolegy vyzvat, aby se přiklonili k názoru nejenom těch jmenovaných, ale jak už jsem zmínil, tak i tří ministrů této vlády. Myslím si, že by to bylo možná systémovější řešení než pozměňovací návrh, tuším že dvou poslanců.
Já vám děkuji za pozornost, dámy a pánové.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Pan poslanec Běhounek ruší svoji omluvu. Zde mám napsaného pana poslance Jurečku, který se hlásil z místa. Již nemá zájem, takže pan poslanec Janulík.
Poslanec Miloslav Janulík: Stručně. Děkuji za slovo. No, slyšeli jsme toho hodně, v podstatě se nám vrací jako bumerang - my jsme tady schválili něco, teď se nám to vrací jako bumerang. Je to v podstatě pirátský návrh. Jenom k té tolik omílané nepravdě, která se má stát pravdou, o té monopolizaci. Je to nesmysl, protože samozřejmě se to vztahuje... kdo zná genezi toho pozměňovacího návrhu, tak ví, že tam byl v systému první návrh, který byl tímto způsobem napadnutelný. My jsme se potom sešli po diskusi s vedením Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a pod vedením Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže byl podán jiný pozměňovací návrh, který už tyto výtky... po výtkách Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže jsme ho přepracovali tak, aby nezadával důvod k monopolizaci. Čili tato poznámka, tato námitka od vás je zcela lichá a evidentně se vztahuje, protože neznáte mapu, asi jste se na to nepodívali dobře, tak se vztahuje k tomu prvnímu, který byl z toho systému stažen, ale pořád s ním bylo operováno a pracováno i úředníky na různých ministerstvech. Takže tady dochází ke zmatení, čili já tady mám vyjádření ÚOHS k tomu pozměňovacímu návrhu, že není v rozporu. Takže nevím, co víc k tomu dodat, kdo je tady větší odborník na hospodářskou soutěž než samotný Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Já neteoretizuji tak jako tady pan kolega mladý, prostřednictvím pana předsedajícího, já tak, jak jsem vám to říkal ve třetím čtení, prostě to mám z praxe, řeším to dennodenně. Můžu vám tady ukázat tři pojistné smlouvy uzavřené s komerčními pojišťovnami mých pacientek ze třetích zemí a vím to opravdu z dennodenní praxe, jak ty věci fungují, respektive nefungují, že je to čistý mlýnek na peníze, který obírá nás lékaře, zdravotníky a samozřejmě v neposlední řadě i ty pojištěnce, kteří v dobré víře platí za něco, co potom vůbec nedostanou. Takže tady vám jenom můžu ukázat, jakým způsobem náborují. Tady je v ruštině vytištěný náborový letáček, že za 3 000 korun na rok pojistí pojištěnce. Abyste měli představu: průměrný náklad na pojištěnce je 28 000 korun. Takže za ty 3 000, ze kterých si ještě někdo vezme provizi asi až 80%, tak je ten člověk pojištěný má u nás být pojištěný na celý rok. A ještě tady nestydatě použijí logo PVZP. To jsou fakta, to není žádná teorie. Takže já mluvím jenom z praxe. A když už jsme tady jednou tu naši sněmovní verzi schválili, tak vás prosím, abychom ji schválili i podruhé. Pirátský návrh chápu jako pootevření dveří migraci, protože jestli tady každá migrantka, která tady porodí, bude mít z mého pojištění placenou veškerou péči o její dítě, tak to samozřejmě zakládá zdravotní turistiku, že k nám budou jezdit, tito lidi se k nám budou stahovat a jsou to pootevřené dveře. Tečka. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Pan vicepremiér Hamáček se ještě hlásí do rozpravy.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Jan Hamáček: Děkuji. Nechci zdržovat. Respektuji kolegu Janulíka jako odborníka na zdravotnictví a špičkového lékaře, ale prosím, aby se nevěnoval otázkám migrace a imigrace a politiky Ministerstva vnitra v této věci. Chci všechny ujistit, že pokud projde senátní verze, nehrozí žádná zdravotní turistika z jednoho prostého důvodu, že ten zákon počítá s pojištěním dětí cizinců, kteří zde mají trvalý pobyt. Ministerstvo vnitra rozhodně nerozdává trvalé pobyty na potkání. Ten proces je velmi složitý, je tam celá řada pojistek. Rozhodně to není o tom, že každý cizinec, který přejede hranice, tady na základě tohoto zákona dostane péči. Znovu říkám, je to otázka cizinců s trvalým pobytem.
Pokud se ptáme, kolik je to dětí, tak je to cca 12 000 dětí, což při počtu pojištěnců, za které hradí pojistné stát, je relativně málo. A znovu říkám, že zákon počítá s tím, že tuhle částku za ně uhradí jejich zákonní zástupci. Takže chci jenom jasně odmítnout tvrzení, že senátní verze znamená nějakou turistiku či otevírání dveří migrantům. Je to nesmysl a Ministerstvo vnitra nic takového nedopustí.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Pan poslanec Kopřiva s faktickou poznámkou, poté pan poslanec Třešňák. Faktické poznámky. Vaše dvě minuty, pane poslanče.
Poslanec František Kopřiva: Děkuji. Mně tam pořád nesedí ta matematika pana kolegy Janulíka, prostřednictvím pana předsedajícího. Kdyby sem chtěla cizinka přijet porodit, tak těhotenství u člověka, pokud vím, trvá devět měsíců, ale dlouhodobý pobyt se nedá získat za takhle dlouhou dobu. A jak už jsem tady citoval, nebo i pan ombudsman zmiňoval, to se skutečně netýká turistických víz. To se týká lidí za tímto účelem, děti cizinců, kteří tady normálně daní nebo třeba vyučují na univerzitě, ale samozřejmě i dělníci třeba u linky, ale jsou to lidi, kteří tady žijí roky, minimálně s tím pobytem minimálně rok, ale spíš déle. Trvalý pobyt je, pokud se nemýlím, po pěti letech pobytu v České republice. A samozřejmě děkuji panu ministrovi Hamáčkovi, že zmínil, že se skutečně ty pobyty nerozdávají na potkání. Tam se prověřuje, že ten člověk má čistý trestní rejstřík, že tady daní a tak dále. Takže ta turistika, to mi tam opravdu nesedí. Stejně tak sloučení dětí, jak jsem zmiňoval, pouze víceméně po 15 měsících, což úplně neodpovídá době těhotenství. Tak bych poprosil tohle pana kolegu když tak vysvětlit, nebo aby uznal, že se prostě mýlí, že tady nejde o tu zdravotnickou turistiku. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Pan poslanec Třešňák je přihlášen s faktickou poznámkou a já bych případně požádal o větší klid v sále, ať aspoň slyšíme, co řečníci říkají. Prosím.
Poslanec Petr Třešňák: Hezký večer. Já bych se chtěl ohradit proti demagogii pana kolegy Janulíka, prostřednictvím pana předsedajícího, který zde řekl něco o migrantech a podobně. Já si myslím, a aniž bych to dlouze rozváděl, že jak můj předřečník František Kopřiva, tak i pan ministr to vysvětlili dostatečně. Ta úprava nepředjímá žádnou turistiku, ale to, že dítě zde narozené vstoupí do veřejného systému zdravotnictví, a předjímá to, že zákonný zástupce to za něj bude hradit. To znamená, namísto komerčního pojistného produktu bude hradit adekvátní částku veřejného zdravotního pojištění. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. To byla poslední přihláška v rozpravě, takže pokud se již nikdo další nehlásí do rozpravy, rozpravu končím.
Přistoupíme k hlasování. Je zájem o nějaká závěrečná slova, bych se měl ještě zeptat? Nikoho nevidím.
Je zde žádost o odhlášení. Svolal jsem kolegy do sálu. Přihlaste se prosím svými kartami. Nyní přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony podle sněmovního tisku 1091/5 ve znění schváleném Senátem podle sněmovního tisku 1091/6." ***