(20.50 hodin)
(pokračuje Hamáček)

Upozorňuji, že nařízení Evropské unie, ze kterého vychází, bude aplikováno v praxi od 2. srpna a já si nedokážu představit, že bychom do 2. srpna neměli schválený tento zákon. Takže velmi prosím o to, abychom udrželi pozornost a zůstali jsme všichni v Poslanecké sněmovně alespoň do závěrečného hlasování u tohoto bodu.

Co se týká návrhů Senátu, vzhledem k diskusi tady ve Sněmovně se hlavní problematikou tohoto zákona nestal pobyt cizinců, ale zdravotní pojištění. Vzhledem k rozhodnutí Poslanecké sněmovny, které vytvořilo řekněme monopol pro VZP, se tedy vede diskuse v tomto směru. Za Ministerstvo vnitra chci říci, že nejsme gestorem té problematiky, nicméně poté, co jsem si prostudoval návrhy, které přišly ze Senátu, tak za Ministerstvo vnitra vás chci požádat, abyste hlasovali pro senátní verzi tohoto návrhu. Ve stejném smyslu se vyjádřil jak pan ministr zdravotnictví, tak paní ministryně financí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Plénum se nám uklidnilo, za což také děkuji, a nyní prosím, aby se slova ujal senátor Václav Láska a seznámil nás se stanoviskem Senátu. Prosím.

 

Senátor Václav Láska: Vážený pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi jenom stručně vás seznámit s postupem projednávání návrhu zákona v Senátu. (Velký hluk v sále, poslanci vytvářejí hloučky.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Vážené kolegyně, vážení kolegové, požádám vás o klid v sále, abychom mohli pokračovat v našem jednání. Případné jiné diskuse prosím převeďte do předsálí.

 

Senátor Václav Láska: Já se moc omlouvám, ale já jsem ze Senátu rozmazlený. Jsem zvyklý mluvit v tichu, takže se mi špatně mluví v takovém hluku. Ale pokusím se...

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já vám rozumím, pane senátore. Znovu vyzvu kolegyně poslankyně a kolegy poslance, aby se usadili na svých místech, nebo přenesli svoje diskuse mimo jednací sál.

 

Senátor Václav Láska: Děkuji. Pokusím se za to být opravdu stručný, protože vím, že jste tento návrh projednávali pečlivě v klubech, takže jste vesměs rozhodnutí. Ale abych splnil svoji povinnost... V Senátu projednal tento návrh nejdříve výbor pro zahraničí, obranu a bezpečnost a dominantním tématem se tam stala skutečně problematika zdravotního pojištění. Tento výbor přijal tři pozměňovací návrhy. Jeden byl drobný legislativní, když v návrhu zákona byl obsažen paragraf očíslovaný číslem, který již zákon obsahoval. Druhý byl o odstranění faktického monopolu VZP, a. s. s tím, že zároveň byla tato část zákona nastavena novým registrem zdravotního pojištění cizinců, který má spravovat Česká kancelář pojistitelů, a byl zaveden požadovaný limit na pojistné plnění zdravotního pojištění ze 60 000 na 120 000 eur. Třetí pozměňovací návrh, který byl přijat, se týká zahrnutí nezletilých dětí cizinců s dlouhodobým pobytem do systému veřejného zdravotního pojištění, ale s tím, že jejich účast na systému bude hrazena nikoli z veřejných prostředků jako v případě státních pojištěnců, ale že ji budou hradit zákonní zástupci dětí.

Jako druhý projednal tento návrh ústavně-právní výbor, který přijal doporučení návrh zákona zamítnout. Třetí jej projednal náš výbor pro zdravotnictví a ten přijal pouze jeden pozměňovací návrh, a to již citovaný návrh u výboru pro zahraničí - odstranění faktického monopolu pojišťovny VZP a nahrazení novým registrem zdravotního pojištění.

Po projednání na výborech se dostal tisk na plénum, kde po diskusi, která opět většinově se týkala problematiky zdravotního pojištění, byly přijaty všechny tři pozměňovací návrhy, jak byly přijaty výborem pro zahraničí, obranu a bezpečnost. Ve finálním hlasování o vrácení tohoto návrhu zákona sem zpět do Sněmovny hlasovalo 66 přítomných senátorů pro vrácení, 3 senátoři se zdrželi, žádný nebyl proti návrhu.

To je všechno. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Chci se zeptat, jestli se k předloženým pozměňovacím návrhům chce vyjádřit zpravodaj garančního výboru pan poslanec Zdeněk Ondráček? Nevidím takový zájem.

V tom případě otevírám rozpravu a přihlášen je pan poslanec Kopřiva.

 

Poslanec František Kopřiva: Dobrý večer, vážené kolegyně, vážení kolegové, páni ministři. Pokusím se býti také stručný. Měl jsem nachystané tři dopisy. Citovat budu jen z jednoho, ale je krátký, opravdu krátký. Jeho autoři jsou vám, prostřednictvím pana předsedajícího, hlavně kolegové z klubu ANO, jistě dobře známí.

Úvod dopisu se týká, o čem je ta vládní předloha. A následuje: "Senátní verze vypouští záměr zavést monopol na poskytování soukromého zdravotního pojištění, který se objevil ve sněmovním návrhu. Zavedení monopolu by odporovalo nejen pravidlům fungování EU, jedná se o takzvanou nedovolenou státní podporu, ale vystavilo by Českou republiku riziku řízení pro porušení evropského práva, jakož i riziku vysokých finančních sankcí a kompenzací soukromým pojišťovnám, které by tak ztratily možnost provozovat státem povolenou činnost." Odstranění monopolu je jednoznačným kladem senátní verze.

Česká asociace pojišťoven ve spolupráci se Senátem navrhla též řešení pro situace, kdy v České republice čerpají zdravotní péči cizinci, kteří neplní svou povinnost být soukromě pojištěni a za jejichž péči tak vzniká v nemocnici dluh. Tento návrh České asociace pojišťoven konzultovala s Ministerstvem vnitra. Česká kancelář pojistitelů povede registr uzavřených pojistných smluv, do něhož budou mít přístup jak zaměstnanci Ministerstva vnitra při řízení o žádostech o prodloužení pobytu, Policie České republiky při kontrole cizinců, tak poskytovatelé zdravotní péče, například při ověření pojistných limitů svých pacientů. Senátní návrh registru jednoznačně přispěje ke snížení počtu případů, kdy jsou cizinci na území České republiky nepojištěni.

V neposlední řadě senátní návrh zavádí pro nezletilé děti cizinců s povolením k dlouhodobému pobytu povinnou účast v systému veřejného zdravotního pojištění. Rodiče dětí, což jsou obvykle cizinci, kteří v České republice pracují, budou za své potomky do veřejného zdravotního pojištění odvádět pojistné. Díky tomu bude bez negativních vlivů na systém veřejného zdravotního pojištění dětem rodičů s dlouhodobým pobytem, kteří jsou často důležití pro chod naší ekonomiky, zabezpečena lékařská péče i v případě jejich nepojistitelnosti v systému soukromého pojištění. Takový systém výrazně omezí vznik pohledávek zdravotnických zařízení z důvodu neuhrazené zdravotní péče.

Vážená paní poslankyně, vážený pane poslanče, za podporu senátní verze zákona vám děkuji.

Podepsáni jsou jistí Alena Schillerová, místopředsedkyně vlády a ministryně financí, Adam Vojtěch, ministr zdravotnictví, Jan Hamáček, toho už jste slyšeli, první místopředseda vlády a ministr vnitra, Vladimír Dlouhý, prezident Hospodářské komory České republiky, a Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven. (Velký hluk v sále.)

Já bych se prostřednictvím pana předsedajícího rád obrátil hlavně na kolegy z klubu ANO a chtěl bych je požádat výjimečně, aby vyslechli tři ministry své vlastní vlády a asociaci pojišťoven, kteří plédují za senátní verzi. Stejnou argumentaci vede pan ombudsman pan doktor Stanislav Křeček.

Jen si dovolím připomenout, že opravdu u dětí cizinců se jedná o děti cizinců, kteří tady mají pobyt dlouhodobý nebo trvalý, takže to rozhodně nejsou nějací turisté, a jelikož rodiče budou platit pojištění do veřejného zdravotního systému, tak ta změna je vůči státnímu rozpočtu neutrální. Skutečně nikdo na ničem tratit nebude, ba naopak, nemocnice budou moct snáz vymáhat dluhy za zdravotní péči. Technicky se sluší ještě dodat, že pokud pobyt rodičům skončí, tak skončí i dětem, čili ani v takovém případě nemůžou čerpat péči. Dlouhodobý pobyt může dítě získat až po 12, spíš 15 měsících pobytu rodičů, čili to opět vylučuje tu zdravotní turistiku, která tady byla ještě ve třetím čtení mnohokrát zmiňována jako negativní dopad - tak to prosím pěkně, není pravda.

Právní úprava dopadá zhruba na 6 000 až 8 000 dětí cizinců a celkový počet pojištěných cizinců v komerčním zdravotním pojištění je 60 000 až 80 000. To jenom tak pro srovnání.

Ještě si dovolím vyvrátit dvě nepravdy, které tady zazněly právě ve třetím čtení, a to sice od pana kolegy Janulíka z klubu ANO, že Česká národní banka s tím návrhem nemá problém - ve skutečnosti stanovisko České národní banky k pozměňovacímu návrhu zavádějícímu monopol byl, že návrh je v rozporu se zásadou jednotného evropského povolení pro pojišťovny, a tedy v rozporu s evropskou legislativou, zakládá nerovné postavení pojišťoven v oblasti hospodářské soutěže. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP