(20.00 hodin)
(pokračuje Dostálová)

Co se týká paní poslankyně Kovářové, apelovala tady na to, že chceme zrušit 400 stavebních úřadů. Paní poslankyně, i v opozičním návrhu se rušilo 400 stavebních úřadů, takže tady samozřejmě nejsme v rozporu. Naopak říkáme, že chceme územní pracoviště, chceme samozřejmě agendu dostat co nejblíže lidem. Na druhou stranu chceme umožnit všem elektronickou komunikaci s tím stavebním úřadem, aby skutečně všechno za toho člověka nebo toho žadatele zařizoval stát.

Znova opakuji, v České republice, jsme velmi malinkou zemí, je 1 300 samostatných stavebních úřadů. Polsko, které je čtyřikrát větší než my, jich má 300 a také samozřejmě to stavební řízení je tam promptní. Předala jste mi petici 1 300 občanů. Paní poslankyně, v České republice žije 10,7 milionu lidí a věřte mi, že lidem je úplně jedno, jestli jim stavební řízení bude dělat úředník obce, nebo úředník státu. Jim jde o to, aby stát dodržoval lhůty, a proto tam jsou navrženy ty změny, které jsou.

Co se týká pana poslance Výborného, znova opakuji: Legislativní rada vlády dala souhlasné stanovisko a doporučila přijetí stavebního zákona.

Ještě možná jenom k mobilheimům jednu poznámku. Tam dochází k nedorozumění, protože mobilheimy nemohou být podle stavebního zákona na veřejném prostranství, ale pouze v rekreačních oblastech a rekreační oblast si určuje obec na základě územního plánování. Takže to absolutně nedávejte prosím do souvislosti s novým stavebním zákonem.

Co se týká obytné místnosti: ano, tady samozřejmě jsme měli vrásky na čele. Na druhou stranu jsme to řešili, dívala jsem se i do notifikačních procesů, protože každá vyhláška musí být notifikována, a je potřeba tady říci, že vyhláška musí naplňovat evropské směrnice, například o energetické účinnosti, a sama komise podmínila schválení pražských stavebních předpisů tím, že musí být tyto aspekty splněny podle českých státních norem. Česká státní norma uvádí přímé denní osvětlení.

Co se týká zákona o vyvlastnění. Tady jenom prosím, to je samostatný předpis. Ten teprve do Poslanecké sněmovny doputuje, takže určitě budeme tam moci řešit věci, na které pan kolega Výborný upozorňoval.

Co se týká pana poslance Votavy, jenom takový malý dovětek. Není pravda, že by vláda neodsouhlasila. Vláda odsouhlasila jak věcný záměr, který je v podstatě postaven na stejném modelu, jako máme dnes ve Sněmovně. Co se týká vládního návrhu po věcném záměru, po paragrafovém znění, tam samozřejmě byl kompromis se Svazem měst a obcí. Ale znovu upozorňuji, že i Legislativní rada vlády, Nejvyšší správní soud upozorňují na to, že návrh, jak byl předložen do Poslanecké sněmovny z vlády, neřešil systémovou podjatost, a skutečně, žádný správní řád to nevyřešil. Znovu upozorňuji, co je systémová podjatost: to je střed dvou vesmírů, kdy se tam kryjí zájmy státu se zájmy samosprávy. Podjatost jako taková, že je nějaký úředník soused někoho, kde se staví, ta bude samozřejmě vždycky.

K paní poslankyni Balcarové bych jenom ráda řekla, že žádné oslabení v ochraně veřejných zájmů nebude, naopak, všichni se budou moci vyjádřit. My tam samozřejmě reagujeme i na zákon o ochraně přírody a krajiny, nikomu neubíráme jejich práva. Co se týká asanace území, tam nerozhoduje stavební úřad, ale rozhoduje orgán územního plánování, který je v přenesené působnosti. To znamená, tam je ta situace zachována jako dnes. A co se týká současného stavebního zákona, ten nikdy nebyl Ústavním soudem shozen.

Co se týká modrozelené infrastruktury, na který jste upozorňovala, tak tam naopak prošel pozměňovací návrh z dílny pana poslance Luzara, Dolínka a mé, abychom právě prvky modrozelené infrastruktury zachovali. Tak tolik asi k tomuto.

Jenom bych opravdu na závěr velmi ráda řekla, že všechny ty argumenty, tak jak jsme je tady poslouchali, se vždycky stáčely k rozdělení modelu státní správy a samosprávy. Skutečně reagujeme na problémy dnešní doby. Já se chci podívat našim občanům do očí, chci mladým lidem zaručit dodržování lhůt, ale abych to mohla zaručit, tak musím umět ty úředníky posílit podle počtu žádostí, proto navrhujeme tento model. Věřím, že to skutečně bude fungovat, a znovu opakuji: věřte mi, že občanovi je fakt jedno, jestli je to úředník státu, nebo obce. Souhlasím i s argumenty, že nám možná ani moc nerozumí v této debatě, ale pro ně je zcela zásadní, aby měl předvídatelnost, pokud si mladí lidé například berou hypotéku. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Pardon, pane senátore, já vás musím opravit, tady senátor nemá nárok na závěrečné slovo. Já jsem se jenom přehlédl, teď jsem si to prověřil.

Ovšem na závěrečné slovo naopak mají nárok zpravodajové, takže prostor tady zajisté je. Takže zdali má zájem pan poslanec Martin Kolovratník za hospodářský výbor? Nemáte. Ivan Bartoš - výbor pro veřejnou správu? Nemáte. A Marek Benda, ústavně-právní výbor? Také není zájem.

Takže mám tady teď požadavek, protože bychom jinak přistoupili k hlasování, ale poslanecký klub ODS mě informoval - 10 minut pauzy. Ne, rušíte to? Dobře. Takže já ještě radši zagonguji, aby byl dostatečný prostor se dostavit. A přistoupíme k hlasování podle § 97.

Takže znova odhlásit, jo? Takže já vás odhlásím, přihlaste se znovu svými hlasovacími kartami. A přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 3 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy souhlas 101 poslance. Prosím nastavit potřebný počet hlasů, to znamená 101.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh stavebního zákona podle sněmovního tisku 1008/12."

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 151, přihlášeno 162 poslanců, pro 104, proti 55. Konstatuji, že návrh zákona byl přijat. (Potlesk zleva a ze střední části sálu.)

 

A já končím projednávání tohoto tisku. Nicméně ještě... ten doprovodný tisk, pardon, doprovodný tisk k tomu zákonu... Právě, vy už se tady zvedáte ze židlí, ale my máme ještě jeden tisk. Ne? Moment. Tak pan předseda Bartošek.

 

Poslanec Jan Bartošek: Děkuji za slovo. Zákon jste prohlasovali, my jsme to avizovali, že jsme si vědomi toho, že na to sílu máte a prohlasovat to chcete. Každopádně zde říkám, že ten zákon je špatný a po volbách musí být změněn.

A tato vláda - a je to především hnutí ANO - se v současné době postavilo proti našim starostům, proti samosprávám, proti tomu, aby fungovaly naše obce. Hnutí ANO se vymezilo vůči starostům a poškodilo samosprávy, to je jasný vzkaz. Naberete nové úředníky, systém zdražíte. To bude důsledek vašeho zákona. Každý, kdo byl v komunální politice, ví, že ten zákon je špatný, a vy jste to způsobili! Hnutí ANO stojí proti starostům v našich obcích, stojí proti samosprávám. To je vzkaz z dnešního hlasování. (Nesouhlasná stanoviska z řad ANO.)

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Budeme pokračovat, máme tady ještě jeden tisk a je to

 

8.
Návrh zákona, kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím stavebního zákona
/sněmovní tisk 1009/9/ - zamítnutý Senátem

Usnesení, jímž Senát zamítl tento návrh zákona, bylo doručeno jako sněmovní tisk 1009/10. Vítám mezi námi senátora Petra Víchu, který tedy už tady je, ano, a prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu o zamítnutí tohoto návrhu zákona vyjádřila ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová. Paní ministryně, máte slovo. Předávám řízení.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová Děkuji. Já už budu opravdu velmi stručná, protože samozřejmě je to zákon související s přijetím stavebního zákona, který se nazývá změnový, a předmětem změnového zákona je novelizace celkem 58 zákonů. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP