(20.10 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní tedy prosím, aby se slova ujal pan senátor Petr Vícha a seznámil nás se stanoviskem Senátu. Prosím.

 

Senátor Petr Vícha: Ještě jednou dobrý večer všem. Je pochopitelné, že když Senát zamítl stavební zákon, zamítl i ty doprovodné zákony. Já jsem nedostal již možnost reagovat na proběhlou diskusi, což se přiznám, že mě překvapilo, a tak jenom řeknu, že tímto zákonem má dojít ke zjednodušení. Dnešní zákon měl 198 paragrafů a nový má 335, mění 58 dalších zákonů a zřizuje Ústav regionálního rozvoje. Myslíme si, že ke zjednodušení nedojde. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. To bylo rychlé a já se zeptám, jestli se k usnesení Senátu chtějí vyjádřit zpravodaj garančního výboru, pan poslanec Martin Kolovratník? Nevidím zájem. Nebo zpravodaj výboru pro veřejnou správu, pan poslanec Ivan Bartoš? Také nevidím zájem. Nebo zpravodaj ústavně-právního výboru, kterým je pan poslanec Marek Benda, případně kdyby někdo byl pověřen zastoupením, ale nikoho také nevidím?

V tom případě otevírám rozpravu a jako jediný je v tuto chvíli přihlášen pan poslanec Luzar. Pan předseda Michálek se tedy hlásí s přednostním právem. Pan poslanec Luzar - já jenom, ať to v sále zazní - naznačil, že dává přednost, takže já mu za to děkuji a prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jakub Michálek: Také děkuji panu kolegovi. Myslím, že to je opravdu účelné, protože jsem se chtěl v rámci rozpravy doptat na to, jestli by mohl pan kolega Luzar objasnit zásadní obrat, ke kterému došlo v KSČM, když v rozpravě dříve uvedl, že KSČM ruší svoji podporu stavebnímu zákonu, protože prošla změna, která zhoršuje postavení občanů, kteří mají nájemní bydlení. To, co prošlo v návrhu, to znamená, že je možnost mít sklepní prostory bez přímého slunečního světla, bez přímého větrání, předělávat na byty, považujeme to za absolutně skandální a návrat do středověku.

Vzhledem k tomu, že teď KSČM podpořila návrh stavebního zákona, tak jsem chtěl jenom poprosit, jestli by mohl objasnit, jestli došlo i k věcné změně postoje, nebo jestli to má nějaké jiné důvody. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Nyní se s faktickou poznámkou přihlásil pan poslanec Ondráček, takže panu poslanci Luzarovi nemohu dát slovo. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Zdeněk Ondráček: Děkuji, pane předsedající. Já si dovolím reagovat. Pane poslanče Michálku, prostřednictvím pana předsedajícího, já vám to objasním poměrně rychle, akorát nevím, jestli byste to pochopil. Ano, jsou tady věci, které vycházejí z československé a české státní normy, a my jsme si některé věci uvědomili. Takže prostě my s tím teď nemáme problém. Vy možná ano, ale to je prostě těžké, jestli to vůbec pochopíte. Děkuji. (Potlesk poslanců KSČM.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní pan poslanec Luzar, který je řádně přihlášen v rozpravě. Prosím.

 

Poslanec Leo Luzar: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, byť jsem chtěl začít svůj proslov jinými slovy, navážu na kolegu právníka a budu hovořit teď jako technik. (V sále je velký hluk.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Pane poslanče, já si dovolím vás přerušit. V sále stoupá hladina hluku. Požádám vaše kolegy napříč o větší klid. Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Leo Luzar: Byť není mým zvykem odpovídat na výzvy na mikrofon, ale pokusím se odpovědět jako technik, ne jako kolega právník, protože právní řeč samozřejmě má svá specifika a ne všichni jim můžou rozumět. Já se pokusím být technicky přesný a vysvětlit, k čemu došlo.

To, co proběhlo při schvalování třetího čtení, souvisí opravdu s návrhem, který se objevil v pozměňovacích návrzích a který dle našeho názoru absolutně nesmyslně prošel -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Pane poslanče, já vás znovu přeruším a znovu požádám vaše kolegy o klid, aby se usadili na svých místech, případně aby jednání přenesli do předsálí. Máme dnes odhlasováno jednání až do osmi ranních hodin, takže tady určitě ještě nějakou dobu budeme. Poprosím znovu kolegy na pravici, aby se usadili na svých místech, nebo aby jednání přenesli někam jinam. Děkuji. Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Leo Luzar: Děkuji. Pokusím se tedy navázat na svou řeč. To, co se stalo v rámci třetího čtení a co vyprovokovalo naši jasnou a tvrdou reakci, byla určitá snaha předkladatelů v rámci pozměňovacího návrhu dát do českého právního řádu věci, se kterými jsme zásadně nemohli souhlasit. Tak jsme i vystoupili a toto jsme obhajovali. Vyvolali jsme tím docela velkou diskusi, dokonce tak velkou, že se na nás obrátilo Ministerstvo pro místní rozvoj a prosilo o to, abychom vnímali také potřebnost celkového zákona, protože jsme se na něm podíleli jako na celku, a my jsme byli ti, kteří podporovali oddělení státní správy a samosprávy, a tady budu odpovídat na dotazy z předešlé diskuse. Ano, byl jsem to já, kdo toto prosazoval jak na jednání odborných komisí, tak na jednání hospodářského výboru, kdy jsem hovořil, že cílem by opravdu mohl být systém - s velkými uvozovkami - okresních úřadů, to oddělení, které jsem považoval za nešťastné, když došlo ke sloučení a přerozdělování funkcí a samospráva začala mít vliv na výkon státní správy. Jsem komunální politik dlouhá léta a vnímám ta rizika a velké problémy, které to způsobilo, ale nechci tu diskusi do toho zavádět. Vrátím se k tomu základnímu, co jsme kritizovali.

My jsme byli schopni překousnout drtivou většinu věcí, které byly v rámci pozměňovacích návrhů, protože jsme tu diskusi obsáhle vedli na hospodářském výboru. Jsou tady svědci, kteří mi můžou potvrdit, že jsme se opravdu velice pečlivě tím zabývali a jednotlivé body a paragrafy jsme probírali. To, co pro nás bylo opravdu závažné, to je to přímé osvětlení, a proto jsme také vyvolali to jednání. Výsledkem toho je, že se nám podařilo vrátit do českého právního řádu v této konkrétní věci závaznost českých státních norem. Chci na to upozornit. Náš dlouhodobý stranický cíl, Komunistická strana Čech a Moravy dlouhodobě toto prosazuje, je vrátit opravdu závaznost československých a českých státních norem. Ony pro laiky v chápání jsou pouze doporučující, pokud nějaký právní předpis neurčuje jejich závaznost. Kdo se někdy zabýval technikou, vnímá, že normy mu slouží jako pomoc pro projektování, pomoc při přístupu k něčemu, ale pouze když se odkaz na tuto normu objeví v právním předpise, ať již zákoně, nebo vyhlášce, tak se stává tato norma teprve potom závaznou a je povinnost toto dodržovat.

To, co proběhlo v rámci stavebního zákona, znamená, že se tato československá státní norma, a já vám ji budu citovat, ČSN 730580-2, stane závaznou a budou všichni povinni ji dodržovat. A teď se bavme o stávajícím stavu, kdy jsou rozdílné pražské stavební právní předpisy, které o tom hovoří, a jiné stavební předpisy obecné měst a obcí, které nemají tuto výsadu Prahy, kdy jsou v rozporu tady v těchto záležitostech a posuzují ty věci trošku rozdílně. Chybí tady to metodické řízení, ale to bych se zase dostal do problémů a jednotlivostí, které už byly vysvětlovány. Pro nás i proto, že jsme hlasovali o tom i na klubu dneska dopoledne, je důležité, že se podařilo vrátit do podvědomí závaznost českých a československých státních norem. Možná to je banalita, možná se vám to zdá vcelku jako nicneříkající, ale je to pro nás první krok. Začínáme s tím, že už nebude možno obcházet v rámci větrání, osvětlení a dalších záležitostí tyto normy a vymýšlet si vlastní postupy, ať již je zpracoval architekt, technik, nebo člověk pouze pověřený, ale už budou závazné československé státní normy a české státní normy. My bychom tady v tomto rádi pokračovali a nebudu tady otevírat problém potravin, který je o to důležitější v rámci závaznosti těchto norem, a dokonce máme v programu jednání, ochranu značek českého průmyslu v rámci EU. Ale ono to také souvisí se závazností, zdůrazňuji závazností českých a československých státních norem, a pokud bychom tu politiku měli opravdu dělat důsledně, tak bych tady rád, aby všichni, kolegyně a kolegové, jedno, z které strany, si tuto myšlenku zosobnili a vzali za svou, protože kvalita je v prvém případě prosazována právě závazností těchto norem. Pokud jsou pouze doporučující, tak jakékoliv kontrolní orgány mají potom problém kontrolovat kvalitu a kontrolovat a vyžadovat plnění této kvality. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP