(18.40 hodin)
(pokračuje Kolovratník)
Tak tedy opět, já jsem si nechal - autorem byl také Pavel Černý - dát návrh právníka, znalce správního řádu, člověka, který se pohybuje právě v oblasti transparentnosti, funkčnosti veřejné správy, a vlastně to vysvětlení, proč, kolegové opoziční, váš návrh by byl problematický - není to tak, jak řekl pan Bartoš, že si ho MMR jen přečetlo a někam zahodilo a nechtělo s ním pracovat - ale zase byly argumenty, jasná fakta, proč to nejde, proč by to bylo problematické.
Velmi rychle: první, zcela zásadní, negativní aspekt vašeho návrhu je ten, že právě zachovává model stavebních úřadů v obou stupních s výjimkou vyhrazených staveb jako orgánů obcí a krajů. Nebylo tam jasně definováno, jak by proběhla představa o integraci rozhodování v povolování staveb. Vytvořil by se nějaký dualismus mezi řízeními o povolení vyhrazených staveb, tam by byla většinová integrace, a těch ostatních staveb, kde by zase byla většinová neintegrace. Takže skutečně tady jsme viděli určité problematické momenty, kdy jsme zkrátka bohužel s tím návrhem nemohli souhlasit. A tak dál a tak dál, nechci zdržovat a číst tu analýzu celou.
A už budu v závěru toho svého vystoupení. Jsem přesvědčen, že ten návrh, jak jsme ho s kolegy poslanci připravili a jak byl i tady projednán ve Sněmovně, zkrátka je dobrý, že pomůže, a uznávám, že má nějaké mouchy a nedostatky, že zkrátka nešlo uspokojit úplně všechny. Také paní ministryně v jednom vystoupení dnes byla kritizována a ministerstvo kritizováno, že se snažilo vyjít vstříc všem. To zkrátka nejde, není možné uspokojit všechny u takhle velké reformy. A i sám za sebe, když si vzpomenu na to třetí čtení, pozměňovací návrh, právě vyšší transparentnost práce těch úředníků, veřejně vedený deník práce, už zmíněná samostatná působnost územních plánování, více hmotného práva, měli jsme tam řadu návrhů, jak lépe, více definovat hmotné právo i zelenou infrastrukturu, tak to zkrátka Sněmovna nepřijala, nedostalo to dost hlasů. Takže i já bych mohl říci, že vlastně nejsem spokojen a že to mohlo být mnohem lepší. Ale je to zkrátka kompromis politický, maximum možného, kterého jsme zde mohli dosáhnout.
A úplně na závěr zkusím odpovědět na tři výtky, asi takové z mého pohledu nejzásadnější, které jsem tady v rozpravě slyšel, tu kritiku, zkusím je vysvětlit. Hodně byla a je kritizována možná potenciální vzdálenost od lidí, to, že výkon stavebního práva, úřady, že se lidem, občanům, obcím vzdálí. To přece, kolegyně a kolegové, není pravda. Za prvé, pokud jste se dívali do zákona, přímo v jednom z posledních paragrafů je exaktně definováno v té vyhlášce, na základě jakých kritérií územní pracoviště v regionech, v oblasti budou zřizována, na základě počtu lidí obce, na základě počtu úkonů, velikosti obce a tak dále. A i kdyby některé zanikly, a říkáme korektně, že jich takových počet nebude, tak přece, znovu připomínám, a je potřeba takto se na to dívat, celý ten systém, všechny ty procesy budou digitalizované, budou prováděny úplně jiným, novým způsobem. To je onen Portál stavebníka, o kterém mluvíme, všechno přes internet, elektronicky, na dálku. V tom se určitě s kolegy z opozice shodneme. A pak přece ale shodněme se i na tom, že je úplně, absolutně jedno, jestli v případě nějaké jednodušší, lehké stavby pro normálního běžného občana je mi je úplně jedno, když tu žádost podávám, jak daleko ode mě ten úředník nebo ta úřednice sedí, jestli to je v mém městě, v mé obci, jestli to je někde v krajském městě anebo teoreticky na druhém konci republiky. To je asi hypotetický příklad, mohu se vrátit k tomu krásnému ilustračnímu problému, který paní ministryně dnes ukazovala nebo na kterém ilustrovala právě problém na jižní Moravě, té vzájemné zastupitelnosti. Takže uznejme prosím a shodněme se aspoň na tom, že pokud tady všichni celé období volební říkáme, že chceme malý stát, že chceme co nejméně úřadů, nejméně agend, od opozice jsme kritizováni, vláda je kritizována, jak má stále ten stav nabobtnalý a velký, tak přesně tou cestou přece jdeme v té novele, přesně tu digitalizaci tam popisujeme, a z toho plyne ten druhý efekt, že v některých případech je zkrátka trochu jedno, jestli ten či onen malý stavební úřad zanikne nebo nebude, protože prostě nebude potřeba.
Pak jsem v některých kritických materiálech, tuším, že to bylo Sdružení místních samospráv, četl kritiku, jak to bude prokorupční, jak si ten úřad sám vydá svoje vyhlášky a nikdo je nezkontroluje. Na tohle odpovím otázkou, proč tedy tak prokorupční zákon, a ta otázka je ironická, proč tak prokorupční zákon podporuje Rekonstrukce státu, Frank Bold a další protikorupční organizace jsou přece pro a ten systém pochopily.
A asi poslední odpověď paní poslankyni Balcarové a všem z vás, kteří máte na srdci ochranu veřejných zájmů, životního prostředí, ekologie. Nezastírám, že ty debaty byly náročné a že jsme někdy měli možná až moc ambiciózní představy, nejen já, ale kolegové z ODS, pan poslanec Bauer a další, kde jsme tam dávali pozměňovací návrhy na zjednodušení stavebních procesů ne v územních parcích, ale v ochranných pásmech, v okrajích územních parků. Od toho všeho jsme ustoupili, nic takového jsme tam nedali, není to v tom stavebním zákoně. A tady chci říct a odvolat se veřejně, a věřím, že pokud by byl dotazován, má slova potvrdí, když jsme měli poslední velké sezení, já jsem si to vyhledal, bylo to 30. března, vlastně před druhým čtením, když jsme s interním pracovním týmem, s mými kolegy poslanci, se zástupci Ministerstva pro místní rozvoj a pozor, společně se zástupci Ministerstva životního prostředí, ladili některé z pozměňovacích návrhů, tak na závěr, bylo to dlouhé, supertěžké, asi osmihodinové jednání, pozdě večer, když jsme se rozcházeli, tak rukoudáním jsem se ptal pana náměstka Františka Many z Ministerstva životního prostředí, který má na starost legislativu - a někteří kolegové z ODS mají toto jméno velmi rádi... Co chci říci. Pan náměstek mi rukoudáním a pohledem do oka řekl: Veřejné zájmy v této podobě jsou dostatečně hájeny a nejsou ohroženy. Tak to je moje odpověď k obavě, která nám dnes od Arniky, Zelených kruhů a dalších chodí.
Takže tolik souhrn. Víte, že mezinárodní - já nevím, jestli Světová banka doporučila, že pokud chceme to řízení zrychlit bez těch negativních dopadů na chráněné veřejné zájmy, tak opravdu - řekli nám - běžte cestou integrace procesů, a to je to, na čem tedy tu novelu, pro kterou budeme dnes prosit o vaši podporu, na čem ji stavíme. Vznikne nezávislá, jednotná soustava, budou zrušeny speciální stavební úřady, ta džungle, jak jim někdy říkáme, sjednotíme všechny postupy. Samozřejmě budeme digitalizovat, o tom jsem mluvil. Apelace, také už to paní ministryně zmiňovala mnohokrát.
A já prostě cítím, že tohle je impulz pro české stavitelství, protože ekonomiku v pocovidové době... znovu říkám, není to žádná šílená revoluce, která - pokud dnes budeme úspěšní a bude schválena - se začne tady něco dít zítra nebo pozítří, je to naplánováno ve dvou fázích, od příštího roku by se to mělo postupně chystat, personálně, manažersky obsadit, vybavit. Jak jsem řekl, uznávám, že nedostatků je tam spousta k vylepšení, na to bude rok a půl v jakékoli budoucí sestavě, ještě - omlouvám se za to slovo - udělat nějaký jemný tunning, nějaké jemné ladění, tak aby k 1. 7. 2023 mohlo vše začít fungovat.
Já jsem si poznačil takovou hezkou větu na závěr: Je to na vás na všech - buď chceme vkročit do 21. století s velkou ambicí pomoci všem, malým stavebníkům, velkým stavebníkům a také obcím, městům a našemu hospodářství, chceme být digitální a moderní, anebo chceme zůstat dál v tom analogovém 20. století a přešlapovat na místě. Rozmyslete se každý sám. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Vaše vystoupení strhlo celkem dost přihlášek na faktické poznámky, takže já přečtu pořadí: jako první vystoupí pan poslanec Ivan Adamec, jako druhý vystoupí Marek Výborný, jako třetí vystoupí Mikuláš Ferjenčík, jako čtvrtý vystoupí Jan Čižinský, jako pátý vystoupí Ondřej Benešík. Takže pane poslanče, vaše dvě minuty, prosím.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane předsedající, paní ministryně, kolegyně, kolegové, no, tak to je přesně vidět, jak se tady neposloucháme. To, co předvedl poslanec Kolovratník, jako "my se s vámi chceme dohadovat, ale bude to podle nás, a to je nejsprávnější varianta" - úplně přesně. Citovat tady osamocené názory právníků, ještě z Rekonstrukce státu - já jsem říkal, že tento název by tady vůbec neměl probíhat na půdě Sněmovny. Ať se někdo podívá, co to je za organizaci, jak je řízená, jak je placená. Fakt už mě s tím netrapte, s tímhletím! A já musím říct jednu věc: fakt jako, vy jste správný poslanec, loajální vůči svému hnutí a paní ministryni, to chápu, ale stejně jste se choval minule, když jsme tady schvalovali novelu stavebního zákona, kde bylo 300 pozměňovacích návrhů a stavební řízení se prodloužilo o několik měsíců, tak si na to vzpomeňte!
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí pan poslanec Marek Výborný a připraví se pan poslanec Mikuláš Ferjenčík. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty. ***