(18.50 hodin)

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo. Vaším prostřednictvím, k panu poslanci Kolovratníkovi. No, tak mně to přijde jako pohádkář, který nám tady začne vykládat, jak je všechno růžové a jak všechny ty návrhy, které opozice přinášela, byly vlastně výborné a jak to paní ministryně všechno vzala v potaz. No prd vzala v potaz, vůbec nic v potaz nevzala. Všechno to šlo do koše. Takže tyhlety nesmysly tady opravdu prosím nepoužívejte.

A já se musím zastat všech starostů, protože vytvářet tady dojem, pane poslanče prostřednictvím pana předsedajícího, že starostové dneska řídí stavební řízení na obcích, tak to jste nepochopil tedy rozdíl mezi samostatnou a přenesenou působností. To snad samozřejmě všichni vědí. Čili takhle nějakým způsobem jaksi podprahově naznačovat, že to jsou ti starostové, korupčníci na těch obcích a městech, kteří si tam dneska bačují stavební řízení, opravdu není fér. Opravdu není fér! A to vaše vystoupení je bohužel v intencích toho, čeho jsme tady zvyklí za celou tu éru projednávání stavebního zákona.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí na faktickou poznámku pan poslanec Mikuláš Ferjenčík a připraví se pan poslanec Jan Čižinský. Tak pane poslanče, prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedajícího. Já jsem chtěl zareagovat na kolegu Kolovratníka, který říká, jak usiluje o malý stát, a přitom tady hájí zákon, který právě ten stát razantně nafukuje, protože úředníky, kteří bývali úředníky samospráv, dává pod stát, pod služební zákon. Takže děláte tu přesný opak, než o čem hovoříte. Místo toho, abychom měli malý stát a funkční samosprávy, tak děláte větší stát a menší decentralizaci, přesný opak toho, o čem jste mluvil.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí pan poslanec Jan Čižinský a připraví se Ondřej Benešík. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Čižinský: Tady se často někdo někým zaklíná. Vezme se Legislativní rada vlády, která se jenom přestala bránit, vezme se soudce Nejvyššího správního soudu, který nebyl nijak pověřený Nejvyšším správním soudem, vezme se nějaká nezisková organizace, která možná podle mě o tom ani neví, že tady bude nad touto verzí jejím jménem šermováno, a podobně.

Stavební řízení je konfliktní řízení z povahy věci a je to věcí důvěry. A teď skutečně námitky, které tady zaznívaly. Pojďme si říct, která instituce má kterou důvěru. Konflikt v stavebním řízení umí nejlépe moderovat někdo, kdo má tu důvěru vyšší. A my tady vlastně to konto řízení, které je konfliktní, předáváme - nebo chcete vy předat - na centrální systém, který bude mít tu důvěru velmi nízkou. Pokud jsou - a v tuto chvíli jsou - starostové moderátory právě toho konfliktu a pokud mají důvěru lidí, tak to stavební řízení končívá rychleji a dopadá lépe než jinde. A teď se má vlastně z těch obcí vytrhnout - a tady zaznělo velmi správně, že starostové mají nejvyšší důvěru - a dát do centrálního systému. Ten bude mít důvěru nulovou. A proto pořád opakuji a pořád mi tady nikdo nevěří, nebo ne nikdo, ale málokdo tady věří, že se to všechno bude potkávat u soudu, protože málokdo bude věřit, že někde daleko se rozhodlo správně.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí pan poslanec Ondřej Benešík a na faktickou poznámku se mně ještě přihlásil pan poslanec Jan Birke. Tak prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Ondřej Benešík: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, pokud by ten zákon byl i kvalitní a dobrý, což evidentně není, je to paskvil, tak přichází v nejméně vhodnou dobu. Nám začíná nové plánovací (období) Evropské unie, kde máme přes 500 miliard korun, velká část z nich na investice, na tvrdé projekty. Máme tady speciální covidové peníze 180 miliard, velká část z nich opět na investice do tvrdých projektů. Ty tvrdé projekty budou potřebovat stavební povolení, a rychlé, protože ty peníze jsou limitované časem. My je musíme vyčerpat do sedmi let a ty covidové dokonce do dvou až tří. Pokud bychom ty stavební úřady teď reformovali, co se stane? Oni začnou řešit sami sebe, oni začnou stěhovat archivy, kanceláře, oni se začnou dohadovat s městy, s obcemi, kde momentálně sídlí, a budeme ztrácet čas, který teď potřebujeme na to, abychom vyčerpali ty prostředky a realizovali ty projekty pomocí financí z Evropské unie. Čili toto je úplně špatně. To načasování je prostě nejhorší možné, jaké může být, protože prostě je jasné, že budou prodlevy, že ty úřady místo toho, aby vydávaly stavební povolení, tak se budou zabývat svojí vlastní reformou a stěhováním!

A co se týče praktické stránky věci. To, co tady zaznívalo, tak to bylo science fiction. Tak to rozhodně nefunguje a nikdy fungovat nebude. Elektronizace a digitalizace je důležitá, to je jasné, a čím víc, tím líp, ale ty stavební úřady provádí spoustu místních šetření v terénu. To nebudete digitalizovat, to prostě nejde. A znalost místních reálií je naprosto klíčová prostě proto, aby se věci hnuly a pokud možno rozumně (Předsedající: Čas.) vyřešily.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí pan poslanec Jan Birke a připraví se pan poslanec Jan Čižinský. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Jan Birke: Děkuji za slovo, pane předsedající. Budu reagovat na pár věcí, které vyřkl především, vaším prostřednictvím, pan poslanec Čižinský. Budu tady hovořit jako dlouholetý starosta. Poprosím, abychom používali skutečnou realitu, a neříkali si věci, které tady prostě není možné v této zemi abychom dělali. V případě, pokud starosta začne moderovat (se smíchem) územní rozhodnutí, stavební povolení, proboha, tohle už nikde neříkejte! To prostě není možný. To nejde, protože v momentě, kdy se toto stane, tak je okamžitě judikát okresního soudu nebo Krajského soudu v Brně, jste označen za podjatost a končíte, celá věc končí. Tak proboha si to takhle řekněme na rovinu! To je první věc. Nechci vyvolávat nějaké emoce a vyvolávat na sebe dalších 20, 60 nebo 5, 10 technických poznámek a prodlužovat debatu. Ale proboha, říkejme si ty věci, tak jak jsou, možná poslouchejme se navzájem, protože každý na to máme možná jiný názor, ale všichni v tom žijeme.

Já si naopak myslím, že to, co je teď, je paskvil. To, co je teď! Teď, co prožíváme! Na územní rozhodnutí já čekám 15 let! To, co teďka je! (Poznámka zprava mimo mikrofon: Kdo za to může? Stát.) Dobře, můžeme o tom diskutovat, že za to může stát, ale já hovořím o tom, že za to můžeme... 15 let na to čekám. Pan kolega Adamec - vím, že čeká na územní nebo stavební povolení dalších několik let jenom proto, že stát to zanedbal. Řekněme si to tak, jak to je! Ale neříkejme si tady nějaké skutečnosti, že něco ještě nezačalo, a už to budeme házet ze stolu dolů. (Celá řeč pronesena velmi silným hlasem.)

Takže já za sebe říkám: To, co dneska je, je paskvil! A ne to, co možná vzniklo z pera. Já to nechci hodnotit, protože budu vyvolávat další technický. Ale podle toho, co je dneska, se nedá fungovat. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Přečtu dvě omluvy. Paní poslankyně Markéta Adamová se omlouvá mezi 18.30 až 23 hodin z důvodu - osobní důvody a Tereza Hyťhová se omlouvá do konce jednacího dne od 18.30 z pracovních důvodů.

Nyní vystoupí na faktickou poznámku pan poslanec Jan Čižinský a stále na faktickou se připraví pan poslanec Ondřej Benešík. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Čižinský: Děkuji. Já asi nebudu tady křičet, ale prostřednictvím pana předsedajícího, pane kolego, určitě nezrušíme všechny komise rozvoje, všechny výbory rozvoje, které máme v městech a obcích. Normální investor, každý investor přijde na komisi, když je to nějaký větší projekt, představí projekt, komise mu řekne nějaký názor, a to je ta moderace, o které mluvím. Nikdy jsem nemluvil o tom, že by starosta řešil, jak rozhodne stavební úřad nebo co kdo podá na stavební úřad, o tom jsem nehovořil. Ale samozřejmě ta moderace probíhá v tom, že máte odborníky v komisi nebo ve výboru, kteří řeknou nějaký názor tomu investorovi, nějaký názor řeknou občanům, a pokud je ta komise dobrá, investor pochopí, nepřijde třeba o metry, upraví, tak je to řízení velmi rychlé. Jak říkám, u nás skutečně jsou projekty, které do roka od skici mají stavební povolení, a jsou to velké projekty.

Ale chtěl bych ještě říct k veřejným zájmům. Skutečně by mě zajímalo, jestli Ministerstvo kultury změnilo názor. Byl tady pan ministr, celou dobu, dlouhou dobu tady bojoval proti tomu zákonu. Zajímalo by mě Ministerstvo životního prostředí, kterým se tady najednou ti, co obhajují tento návrh, zaklínají. Co říkají na to, že přišli o možnost dávat k soudu rozhodnutí stavebního úřadu, které podle jejich názoru nehájí veřejný zájem, který ministerstvo má hájit? Skutečně bych to tady rád slyšel od nich, jak jsou spokojeni, že veřejný zájem nebudou mít možnost skutečně uhájit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP