(17.50 hodin)
(pokračuje Výborný)
Toto nepovažuji za poctivé, tuto legislativní kličku, toto legislativní kutilství, které podle mého názoru nemohlo přispět k ničemu pozitivnímu. A ten výsledek jsme tady viděli ve třetím čtení: 86 pozměňovacích návrhů, možná se pletu, ale bylo jich něco přes 80 jenom u sněmovního tisku 1008. Ani vy sama jste netušila v tom tříhodinovém nebo dvouhodinovém hlasování, které návrhy prošly, které neprošly, co fakticky znamenají. A tady se dostávám k tomu, že to není jenom otázka naprostého rozvratu modelu veřejné správy, ale že tam jsou potom věci, které vám trošku nabořily, ale obávám se, že pouze na čas, koalici stavebního zákona, kdy překvapivě pro vás v poslední chvíli cukli komunisté a vy jste stavební zákon ve třetím čtení prohlasovali pouhými 92 hlasy, protože se tam objevily schválené pozměňovací návrhy, které zásadním způsobem mění podmínky definice obytných místností.
Ale připomeňme i další návrhy, které prošly, které se týkají například mobilheimů. Hrozí, že tady skutečně na veřejných prostranstvích začnou vznikat naprosto unikátní zóny s těmito obytnými zařízeními, která dnes stavební zákon umožňuje stavět v zásadě bez povolení. A vaše argumenty: To spraví moje vyhláška, už ji mám napsanou, nebo už ji píšeme, připravíme, tak ty považuji za cela liché. Přece všichni víme, že podzákonná norma těžko může měnit normu zákonnou, to je přece jasné. Myslím, že jste to slyšela i na půdě Senátu. Pan senátor by to jistě potvrdil.
Další věc, ony veřejné záchodky. Já se úplně děsím, jak budou naše obce a naše města vypadat při umisťování veřejných záchodků o rozloze až do 50 metrů čtverečních. Tak to si myslím, že pokud toto začne být naplňováno na základě vámi prosazeného stavebního zákona, tak potěš pánbůh s kvalitou života, respektive s prostředím našich obcí a měst, pro které to často může znamenat naprosto fatální dopady, a starosta s tím vůbec nic neudělá! Starostové obcí a měst se můžou stavět na hlavu, neudělají s tím vůbec ale vůbec nic! A takhle bychom mohli pokračovat tím výčtem dál a dál. Jsem přesvědčen, že to jsou přesně ty důvody, které vedly k tomu, že v Senátu jste dopadla skutečně jak sedláci u Chlumce.
Omlouvám se za ta slova, paní ministryně, je poměrně bizarní zde v první větě říct, že chcete poděkovat senátorům za kvalitní připomínky. Kdo sledoval jednání Senátu, tak skutečně by si mohl psát výroky, které by bylo možné citovat, které tam zaznívaly z řad senátorů. To nebyly připomínky, to byla naprosto zdrcující kritika. A ukažte, najděte nějakou normu, která v Senátu skončila 65:0. Ani senátoři hnutí ANO, ani senátoři ČSSD pro vaši podobu stavebního zákona nenalezli ani za nehet pochopení. Ani jeden z nich ji nemohl podpořit. Váš kolega z hnutí ANO, pan senátor Větrovský, připravil naprosto zdrcující zpravodajskou zprávu.
Pokud tady v tuto chvíli se vy chcete tvářit a vaše koalice stavebního zákona, je to válcující koalice stavebního zákona, je potřeba to říct naprosto na rovinu, hnutí ANO, SPD a KSČM plus někteří další sociální demokraté, případně nezařazení poslanci - ano, to je ta válcující koalice stavebního zákona, spojená samozřejmě s dalšími zájmy různých lobbistických a developerských skupin - je potřeba to říct naprosto na rovinu - a v tuto chvíli s touto skupinou se vy snažíte ukázat moc, kterou tady na půdě Sněmovny, získáte-li 101 hlasů, můžete mít, ale já to považuji za velmi nebezpečné směrem do budoucna, protože to, co hrozí - a to chci teď zdůraznit a říkali to tady kolegové přede mnou, pan kolega Martin Kupka, předseda pirátské strany Ivan Bartoš a pan senátor a další - tady skutečně tím krokem, který máme ke vzniku megaúřadu, megastavebního úřadu, tak fakticky může vést k přesně opačnému cíli, než jste si vy vytkla - nikoliv že se stavební řízení zrychlí, že se přiblíží občanovi, ale naopak. Stavební řízení může na několik měsíců, možná několik let úplně zkolabovat, protože když jsme si dělali jenom, a nebyl to nějaký drobný průzkum, ale poměrně zásadní dotaz mezi dnešními pracovníky stavebních úřadů, kdo z nich bude chtít přejít pod státní službu, pod zákon o státní službě - mimochodem je to 13 000 pracovních míst, to myslím, že je údaj Ministerstva pro místní rozvoj - já jsem dodnes neslyšel odpověď pana premiéra, jestli vůbec to ví a tuší, co to znamená, protože on, velký kritik zákona o státní službě a jakýchkoli nových úřednických míst, tak pod tímto bude podepsán. Pokud dnes Andrej Babiš bude hlasovat pro nový stavební zákon, tak to znamená, že tady vlastně hlasuje pro 13 000 nových úřednických míst. Ale problém je ten, že pouze 40 % dnešních pracovníků stavebních úřadů řeklo: Ano, jsme připraveni jít sloužit pod paní ministryni, respektive pod Nejvyšší stavební úřad, abyste mě případně nechytla za slovo.
Co to fakticky znamená? No, že těch 60 %, možná že si to z nich ještě třeba 15, 20 % rozmyslí, no ale to je pořád málo. A tady ta situace se může dramaticky zhoršit na několik příštích let. Příměry, které tady byly správně uvedeny s úřady práce a sociálním sektorem, tak to bohužel je velmi odstrašující příklad, který jsme zažili. Myslím si, že toto si občané, stavebníci, investoři skutečně v tuto chvíli nezaslouží.
A ta druhá věc, když hovoříte o tom, že - a to je správně - stavební úředník má být blízko občanovi, a já musím říct, že samozřejmě teď nedokážu říct, jestli to bylo 60, možná 65 % těch návrhů a toho, co v zákonu obsahuje i váš návrh z dílny Ministerstva pro místní rozvoj, tak my určitě nerozporujeme. Například Portál stavebníka, digitalizace celého stavebního řízení - ano, to jsou kroky, které povedou k vytčenému cíli. Nicméně ještě jsem nikde neviděl situaci, kdy přiblížíte občanovi nějakou službu tím, že vytvoříte nějaký megaúřad, který bude naopak od toho občana samotného vzdálen. To prostě nemůže fungovat, to je protimluv, to je naprosto nelogické. My naopak bychom měli jít tou cestou, že stavební úřady, efektivně fungující díky digitalizovanému stavebnímu řízení, díky dodržování lhůt - to je ten problém přece, kdyby všechny úřady a dnešní stavební úřady dodržovaly lhůty, bylo to skutečně vymáháno, tak to všechno může fungovat.
Já si myslím, že nás jako opozici, a teď si dovolím říci opozici obou dvou bloků, jak PirSTANu, tak koalice SPOLU, nemůže nikdo napadat s tím, že jsme tady dva roky pouze planě kritizovali. My jsme přišli s jasným komplexním pozměňovacím návrhem. Trošku jste s námi hrála takovou hru na kočku a myš, když to tak řeknu, protože Ministerstvo pro místní rozvoj vašimi ústy, paní ministryně, nás vyzývalo: Ano, přijďte s návrhem, my ho posoudíme, my budeme spolupracovat, určitě dojdeme k nějakému společnému závěru. Vedli jsme X jednání na úrovni jednotlivých politických stran a podobně, ale výsledek byl dopředu jasný. Byla to skutečně jenom hra a na konci jste si stejně jako buldozer protlačila svoji vlastní podobu tak, jak byla vylobbovaná a domluvená dopředu. To nepovažuji za rozumné a šťastné a fakticky to skutečně může vést k tomu, co říkám, to znamená ke kolapsu celého stavebního řízení v České republice.
Pokud, paní ministryně, dnes skutečně jste připravena, máte tady zřejmě dohodnutých, domluvených, nevím jakým způsobem, na základě jakých slibů tu stojedničkovou koalici pro stavební zákon, tak bych vás chtěl velmi požádat, velmi poprosit, protože vy v úřadu budete pravděpodobně nikoli jen do 9. října, ale možná ještě několik týdnů či měsíců po volbách samotných, aby vláda, potažmo Ministerstvo pro místní rozvoj nečinilo opravdu žádné nevratné kroky na základě tohoto na sílu protlačeného stavebního zákona, protože to by mohly býti také marně vynaložené veřejné prostředky, veřejné finance. ***