(17.40 hodin)
(pokračuje Kovářová)
Musím konstatovat, že je smutné, co zde zaznělo z úst paní ministryně při posledním projednávání. Paní ministryně Dostálová hovořila o tom, že tento zákon má společenský konsenzus. A já se tedy musím ptát, jestli pro paní ministryni znamená společenský konsenzus to, že s tímto zákonem souhlasí Ministerstvo pro místní rozvoj, případně Hospodářská komora. Protože ostatní hráči na trhu stavebního zákona, jako jsou města, obce a kraje, Sdružení místních samospráv, Svaz měst a obcí, Spolek pro obnovu venkova, Asociace krajů a další odborné organizace, zásadně vystupují proti. A nejenom ony.
Byla bych moc ráda, kdyby si paní ministryně ode mě převzala petici. Jednu petici už dostala od Sdružení místních samospráv v červnu roku 2019 a byly to petice proti rušení stavebních úřadů, petice úředníků proti rušení stavebních úřadů v působnosti obcí a petice obcí a měst proti rušení stavební úřadů v působnosti obcí. Tyto petice podepsalo 5 370 úředníků, zastupitelů obcí a měst a připojilo se ještě dalších 187.
V současné době bych vám, paní ministryně, ráda předala petici Sdružení místních samospráv za zachování stavebních úřadů v působnosti obcí. Jestli dovolíte, paní ministryně? (Ministryně nedává pozor a nereaguje.) Hovořím na vás. Ano, ráda bych vám, paní ministryně, předala petici za zachování stavebních úřadů, kterou podepsalo více jak 1 300 občanů, a byla bych ráda, kdybyste si přečetla i komentáře těch, kteří tuto petici podepsali a připojili je. Pevně doufám, asi vás nepřesvědčí, ale aspoň trochu změníte názor, že to rozhodnutí, jakým se vydáváte v novém stavebním zákoně, není ten úplně správný směr. Takže prosím, jestli mohu. (Předává petici ministryni.)
Toliko stanovisko klubu Starostů a nezávislých. Za nás říkáme, že zákon, na kterém není společenský konsenzus, nemůžeme podpořit. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Aleš Juchelka. Prosím, máte slovo.
Poslanec Aleš Juchelka: Děkuji moc, pane předsedající. Skrze vás bych chtěl jenom paní Kovářovou požádat o jednu věc, aby příměry z hlediska stavebního zákona, které se týkají stavebního zákona, neřešila příměry různých nedonošených nemluvňat, protože se mě to velmi bytostně dotýká, protože umírající nemluvňata nechme někde jinde než u stavebního zákona. Přidušení nedonošenci skutečně nepatří k diskusi o stavebním zákonu, je to velmi nevhodný příměr. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane poslanče. Paní poslankyně Kovářová bude také reagovat faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Věra Kovářová: Vážený pane poslanče, omlouvám se, pokud se vás to nějakým způsobem dotklo. Ovšem až si lidé budou stěžovat na to, že stavební řízení netrvá rok, ale dva roky a tři roky, tak možná pochopíte důvody těchto příměrů. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Ještě pan poslanec Juchelka bude také reagovat faktickou poznámkou. Prosím.
Poslanec Aleš Juchelka: Vaším prostřednictvím, na to si bohužel nikdy nemohu zvyknout, pokud umírající nemluvňata budeme přirovnávat k nějakému stavebnímu zákonu. Velmi se omlouvám, ale je to nevhodný příměr. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. A nyní vystoupí pan poslanec Marek Výborný. Vystupuje se stanoviskem za klub KDU-ČSL, tedy s přednostním právem. Prosím, máte slovo.
Poslanec Marek Výborný: Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, nepřítomná vládo (vládní lavice je zcela prázdná), kolegyně, kolegové, rád bych zde přednesl stanovisko poslaneckého klubu KDU-ČSL. Na začátku asi nikoho nepřekvapím jasným konstatováním, že ani poslanecký klub KDU-ČSL není připraven podpořit tuto podobu nového stavebního zákona, kterou skutečně považujeme za paskvil, který fakticky ohrozí stavební řízení v České republice. My jsme toto stanovisko tady říkali dlouhodobě. Nemůžeme na něm změnit ani čárku, ani tečku, protože už samotná historie legislativního procesu, jak celý stavební zákon vznikal, prostě byla špatně.
Myslím, že se to tady prolíná od slov pana senátora, kterému děkuji, myslím, že velmi strukturovaně tady popsal klíčové problémy, které v novém stavebním zákoně jsou obsažené. Debata se totiž někdy potom trochu smrskává jenom na otázku fatálního rozboření smíšeného modelu veřejné správy. Ale myslím, že i paní ministryně sama dobře ví, že to zdaleka není jenom ten jediný problém, na který se to ona snaží svádět a vysvětlovat, že bude lépe. Bohužel nebude lépe, bude hůře, ale je tam celá řada dalších problémů, ke kterým se ještě dostanu.
Nicméně k historii. Na začátku jsme byli všichni takříkajíc na jedné lodi. Ministerstvo, vláda i my poslanci, myslím si, že i z opozičních stran, jsme skutečně chtěli něco udělat s tristní bilancí 157. místa na světě, říkal jsem to tady opakovaně při projednávání stavebního zákona v prvním, v druhém i ve třetím čtení. Ano, ministerstvo, vláda, paní ministryně má samozřejmě pravdu. Je potřeba stavební řízení zrychlit, zjednodušit, má být transparentní a má být také blízké občanovi, ale všechny tyto atributy nového stavebního zákona, který všichni prosazujeme, který všichni chceme, tak to, co vzniklo, naprosto popírá, respektive nepřináší - buď popírá, anebo nepřináší.
Už počátky práce na novém stavebním zákoně podle mě a podle názoru KDU-ČSL i koalice SPOLU byly naprosto chybné. Ministerstvo, které má ansámbl úředníků legislativců, si nechá napsat návrh takto zásadní, klíčové normy mimo aparát ministerstva, mimo aparát vlády jako takové, de facto na zakázku Hospodářskou komorou. Už v tom samotném samozřejmě logicky je obsaženo obrovské nebezpečí, že zde budou preferovány jenom zájmy určitých skupin, které se na tvorbě takové normy podílejí. Na to člověk nemusí mít nějaké kdovíjaké zkušenosti a nemusí být kdovíjaký legislativec. Prostě tak to většinou bohužel přece, paní ministryně, dopadá.
Myslím, že i pro vás budou noční můrou vzpomínky na jednání Legislativní rady vlády nad tímto původním návrhem, která opakovaně tuto verzi rozcupovala a de facto brzdila další projednávání na úrovni vlády jako takové. Pak vznikl nějaký ten hybridní návrh, ale jsem přesvědčen o tom, a samozřejmě jsou to nějaké dohady, že už v tom okamžiku jste vy sama viděla, že ve Sněmovně to je jenom jakási hra, a to je něco, co mi vadí. Myslím, že i politiku je potřeba dělat poctivě a slušně. A v okamžiku, kdy jste se rozhodla hrát s námi, se zákonodárci, tuto hru, kdy jste sama dobře věděla, že až se ocitne verze, která dostane ono pomyslné razítko, onen pomyslný štempl Legislativní rady vlády a vlády jako takové, kde k původní verzi byly samozřejmě naprosto dramatické výhrady Ministerstva vnitra, Ministerstva kultury, Ministerstva životního prostředí, vašich kolegů z vlády, vašich kolegů z hnutí ANO, tak v okamžiku, kdy jste to nějakým způsobem učesala, tak že ve Sněmovně potom dojde k naprosté revoluci, k návratu zpět, protože nic jiného poslanecký návrh kolegy Kolovratníka, který nebyl ničím jiným než kvazivládním pozměňovacím návrhem z dílny Ministerstva pro místní rozvoj, tak ničím jiným to samozřejmě nebylo. ***