(12.50 hodin)
(pokračuje Bláha)
A chtěl jsem říct ještě jednu věc - mám na to minutu, stihnu to rychleji: opravdu to, že někde ty dětské skupiny nefungují, jsou ve špatných podmínkách, tak za to může někdo, kdo je povoloval. Ta kritéria jsou dosti tvrdá a dosti jasná na to, aby to všude fungovalo skvěle. Je to jenom o těch dohledových orgánech, o tom městě, o zřizovateli toho města nebo orgánů, které mají dohlížet. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní s přednostním právem paní poslankyně Věra Kovářová a připraví se pan poslanec Jan Bauer. Tak prosím.
Poslankyně Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, nejprve bych ráda načetla legislativně technickou úpravu, a to pro případ, že budou přijaty pozměňovací návrhy B4 i B7. Pokud bude přijat B4 i B7, je nutné formulaci "§ 20d odst. 1 ve znění pozměňovacího návrhu B4" upravit takto: V § 20d odst. 1 písm. a) se text "§ 20a odst. 1 písm. a) a b)" nahrazuje textem "§ 20a odst. 1 písm. a), b) a d)". Podstata těchto úprav spočívá v legislativně technickém propojení obou pozměňovacích návrhů, respektive v doplnění odkazu i na písmeno d) § 20a odst. 1, které je doplňováno do § 20a (?) v pozměňovacím návrhu B6. Tolik tedy legislativně technická úprava.
A nyní mi dovolte, abych se za klub Starostů a nezávislých také vyjádřila k tématu dětských skupin, respektive jeslí. Ráda bych připomněla, protože jsem zde byla v době, kdy se dětské skupiny schvalovaly, byla jsem velkou podporovatelkou vzniku dětských skupin, a tak bych ráda připomněla, proč vlastně dětské skupiny vznikaly. Vznikly jako určitá alternativa pro ty rodiče, většinou tedy maminky, které se chtěly nebo musely z finančních důvodů vrátit do práce, také pro studentky, pro firmy a ministerstva, a zároveň představovaly i určitou alternativu k mateřským školám, a to z toho důvodu, že menší kolektiv, adaptace na mateřskou školu, a místo právě našly v dětských skupinách děti, pro které byl velmi nevhodný velký kolektiv dětí v mateřské škole.
Dalším důvodem, pro který se tento návrh prosazoval, bylo umožnit předškolní zařízení i v malých obcích, kde si obec nemohla zřídit mateřskou školu - buď neměla peníze na tak velkou investici, nebo měla málo dětí a tím by neufinancovala provoz. A třetím, velmi závažným důvodem bylo přechodně a částečně pomoci řešit nedostatečnou kapacitu mateřských škol ve velkých městech a jejich okolí. Bylo to řešení přechodné a skutečně částečné. Ovšem ta doba, o které jsme si mysleli, že se postaví kapacity mateřských škol, tak ta se prodlužuje na další desítky let, protože se ukazuje, že přesun obyvatel je tak mimořádný, a především malých, respektive mladých rodin s malými dětmi, že obrovský nedostatek mateřských škol a kapacit v určitých regionech - a tam je prostě potřeba, aby to zaznělo, v určitých regionech - přetrvává i nadále.
Musím říci, že zde zaznělo, že některé pozměňovací návrhy nejsou úplně dobré nebo že to nezmění nic na té situaci. Myslím, že výhrady k zákonu zazněly. Proto bych vás ráda požádala spíše o pozměňovací návrh, který může vytrhnout trn z paty s financováním dětských skupin, respektive jeslí, to ještě nevíme, a to je výše částky ze strany státu, respektive ze státního rozpočtu. Důvod, proč jsme podali tento pozměňovací návrh, je následující - že původně měly být jesle financovány ze státního rozpočtu pouze na základě normativu, a to na platy a mzdy, a tím by se dostaly do velké nevýhody ve srovnání s mateřskými školami, kde ten pilíř je normativ na platy a mzdy a dále další provozní náklady, které hradí obec, která ty peníze ovšem dostává de facto ze státního rozpočtu na základě počtu dětí v mateřské škole. A proto jsme zavedli do tohoto pozměňovacího návrhu právě ten pilíř, který říká, že stát bude financovat i ty další provozní náklady, nejenom mzdy a platy. Jsem ráda, že na tomto pozměňovacím návrhu je shoda, protože to umožní větší flexibilitu příspěvku právě od státu.
Dalším pozměňovacím návrhem, který dáváme, je, že by byly zachovány dětské skupiny až do školní docházky v malých obcích. Tyto obce investovaly relativně velké peníze v řádech milionů v každé obci do opravy nějakých starších budov a zřídily si dětskou skupinu právě proto, že chtěly, aby měly předškolní zařízení na svém katastru, aby nemuseli rodiče vozit děti někam jinam, a většinou také proto, že se děti nedostaly do mateřských škol v okolních obcích. Pevně věřím, že pochopíte naléhavost této situace a že podpoříte i tento pozměňovací návrh.
Zde se vyvinula velká debata o tom, zda je vhodné zastropovat věkovou hranici na tři roky, a také zde zaznělo, že chceme, aby všichni rodiče měli možnost dát své dítě do předškolního zařízení. Bohužel ta situace - a teď mi věřte, že znám dobře regiony, kde je nedostatečná kapacita mateřských škol a ty dětské skupiny vlastně pomáhají rodičům, aby měli kam dát dítě do předškolního zařízení. Jasně se například ukazuje - paní ministryně, řeknu jeden velmi zajímavý případ, a není ojedinělý. Nový Knín je nedaleko Prahy ve středních Čechách. Investoval velké peníze do výstavby velké základní školy, kde v podstatě rozpočet města vykrvácel, a ještě předtím vykrvácel na velkých investicích do kanalizace. V okolí Nového Knína se neuvěřitelným způsobem staví a ty rozparcelované pozemky jsou tam již řadu let. A teď došlo k tak závažné situaci, že díky dětským skupinám, které jsou v okolí Nového Knína, tam chodí děti vesměs od tří let a odebírají děti, respektive pomáhají městu Nový Knín v tom, že je kam dát děti do předškolního zařízení. V momentě, kdy se ten věk zastropuje na třech letech, tak de facto ta obec nemá kam dávat děti a podle zákona musí zajistit předškolní zařízení od tří let. Bohužel, ve vedlejších obcích taková zařízení neexistují a nemá smysl ty děti vozit někam daleko. Paní ministryně, to je spíš prosba, protože my situaci v těch regionech, kdo to zná, Pražáci, střední Čechy, v okolí Brna, dnes už i v okolí Olomouce, začíná se to objevovat i třeba v okolí Pardubic. ***