(11.40 hodin)
(pokračuje Čižinský)

A jak funguje nyní - a já teď budu mluvit úplně konkrétně - jak funguje městská část v centru města. Je nás tady několik a není to jenom Praha, prosím. Funguje prostě tak, když jí na tom záleží, že průběžně, neustále buduje ty kapacity, ale ve chvíli, jako třeba je teď, kdy je mnohem víc odkladů, kdy se přehlašují lidé právě třeba ze soukromých školek do státních a je nedostatek, tak potřebujeme zřídit rychle, akčně, třeba jenom na dva roky, dvě, tři dětské skupiny. To teď nebude možné. Takže my začneme budovat, když bude nedostatek, dobudujeme za pět let, pak už třeba zase nebude potřeba. To znamená, vy tady chcete úplně zrušit tu akčnost, a já nechci, aby ty děti chodily vždycky dětské skupiny. Jenom nechci jako všichni ostatní ty rodiče nechat ve štychu!

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Další faktická poznámka - pan poslanec Mikuláš Ferjenčík a připraví se paní poslankyně Hana Aulická. Prosím.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych chtěl reagovat na kolegyni Aulickou Jírovcovou. Vy říkáte, proč nám vadí ta transformace. Tady jde přece o to, že dneska ten systém bez problémů funguje a vůbec není důvod nutit všechny dětské skupiny absolvovat tuhle byrokratickou překážku - ještě ani nemají jistotu, že je vůbec Ministerstvo školství povolí. To je jedna věc.

Druhá věc. Mě by skutečně zajímalo, jestli když tady argumentujete nutností vzdělání, jestli jsou doložena nějaká data, že je problém v rámci přípravného ročníku školek s tím, že by děti z dětských skupin dělaly nějaké problémy ohledně schopnosti fungovat v kolektivu nebo zvládat ty věci, které zvládat mají. To by mě skutečně zajímalo, jestli je nějaký doklad toho, že je skutečně s těmito dětmi problém. Jsem přesvědčen, že žádný problém neexistuje, ostatně rodiče už dneska můžou ty děti vychovávat doma a nemá jim do toho stát co mluvit, a nechápu, proč bychom měli zbořit fungující systém dětských skupin a nutit je k nějaké byrokratické operaci, která navíc bude velmi náročná, co se týče třeba hygienických norem.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní faktická poznámka - paní poslankyně Hana Aulická, připraví se pan poslanec Jan Bauer a poté pan poslanec Jan Jakob. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Hana Aulická Jírovcová: Děkuji moc, pane předsedající. Nejdřív tedy na pana kolegu Ferjenčíka. To je právě to, když se zaobíráte oblastí předškolního vzdělávání, tak byste měl vědět, že pokud je dítě v předškolním věku v dětské skupině, tak musí být přezkoušeno, ale paní učitelkou nebo dotčeným pedagogem z mateřské školy podle školského zákona. Tak to prostě, ano, je. Ano, je to tak. Bohužel to prostě je. A i vlastně děti, které jsou doma v rámci toho vzdělávání, tak mají být také přezkušovány. Takhle to prostě bohužel chodí.

A ještě na paní kolegyni Černochovou. Nebojuji proti dětským skupinám. My jsme bojovali v roce 2014, aby se takto nekvalitní zákon přijal právě bez těch parametrů, které jsme chtěli. My bojujeme jenom o to, aby se řeklo, že je potřeba začlenit dětské skupiny do stávajícího systému (péče) o malé děti. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí na faktickou poznámku pan poslanec Jan Bauer a připraví se pan poslanec Jan Jakob, následně Mikuláš Ferjenčík a Marek Výborný. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Bauer: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo Poslanecké sněmovny, milé kolegyně, kolegové, já bych chtěl fakticky zareagovat na většinu svých předřečníků. Musím říci, že mám docela dobrý pocit z toho, že pravděpodobně mám schopnosti mimořádně strhávat názorově lidi na svou stranu, protože jestli se dobře pamatuji, při prvním čtení jsem tady stál osamocen, maximálně se svými kolegy z Občanské demokratické strany, kteří jsme upozorňovali na to, že tenhle zákon je od počátku úplně nesmyslný, že se tady vůbec neměl objevit. Proto jsme navrhovali, aby byl vrácen do druhého čtení, proto jsme navrhovali a pověřovali, aby paní ministryně, nejlépe ve spolupráci s Ministerstvem financí, našla náhradní zdroje místo evropských peněz a aby s tímto návrhem, třeba nejlépe v devadesátce, přišla do Poslanecké sněmovny, aby nás tady neobtěžovala nesmyslným a likvidačním návrhem zákona, který opravdu ruší a likviduje dětské skupiny. Věřím tomu, že se setkáváte s úplně stejnými lidmi, s těmi zřizovateli, jako se setkávám já, a, vážená paní ministryně, prostřednictvím předsedajícího, oni jsou opravdu zděšeni. Oni mají do září říct rodičům, co se bude dít, jak to bude vypadat nebo nebude vypadat.

Nalijme si čistého vína. Ještě minulý týden tady kolovaly v kuloárech informace, že se zákon bude vracet do druhého čtení, protože žádný kompromis, o kterém tady hovoříte, prostě neexistoval a podle mého názoru ani neexistuje. Jsem rád, že v tom ODS nakonec nezůstává osamocena, která začíná tvrdit nebo začínáme tvrdit, že opravdu ten návrh je likvidační, že si nezaslouží, aby prošel touto Poslaneckou sněmovnou, a že si zřizovatelé dětských skupin zaslouží, aby pokračovali v tom, co jste tady vy, a to já uznávám, v těch předchozích volebních obdobích založili. Vůbec nechápu, jak Ministerstvo práce a sociálních věcí může likvidovat něco, kam jste za poslední roky nacpali miliardy korun! To je prostě neuvěřitelná věc.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Na faktickou poznámku nyní vystoupí pan poslanec Jan Jakob a připraví se pan poslanec Mikuláš Ferjenčík. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Jakob: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já se přiznám, že tady těm některým argumentům vůbec nerozumím. Chcete začlenit dětské skupiny do systému - ony v systému fungují, fungují řadu let. Já se chci připojit ke kolegům starostům. Když jsem se stal starostou před více než 10 lety v osmitisícových Roztokách, tak kapacity školek nebyly, a kdyby nebyly - a postupně nevznikaly, mnohdy i samy od sebe - dětské skupiny, tak bychom si s tou situací neporadili. Dneska už do městských školek, protože jsme zdvojnásobili kapacitu, se dostanou i dvouleté děti. Nicméně dětské skupiny u nás dál fungují a já nevidím důvod, proč by fungovat neměly. Rodiče, děti jsou tam spokojení. Někdo prostě chce, aby dítě chodilo do užšího kolektivu nebo aby tam chodilo se sourozencem nebo aby chodilo do takzvané lesní školky. Opravdu nerozumím tomu, proč chceme zničit něco, co perfektně funguje, a rodičům a dětem nedat tu možnost, aby si mohli vybrat.

Moc prosím a přimlouvám se, aby byly schváleny pozměňovací návrhy, které tuto situaci řeší, aby tady nedošlo k pošlapání práce spousty lidí, spousty učitelek a spousty investic. Moc děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní na faktickou poznámku vystoupí pan poslanec Mikuláš Ferjenčík. Jenom přečtu pořadí, aby měli poslanci přehled. Následně Marek Výborný, Vlastimil Válek, Stanislav Juránek, Jan Skopeček a Jan Bauer. Jenom faktické poznámky jmenuji. Tak, pane poslanče, máte dvě minuty, prosím.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych chtěl reagovat na kolegyni Aulickou Jírovcovou ohledně toho přezkušování. Vždyť já proti tomu vůbec nic nenamítám. Já jsem se ptal, jestli je nějaká zkušenost z terénu, že děti, které buď jsou v pěti letech v dětské skupině, nebo nastupují do školky, do přípravného ročníku, z dětské skupiny, tak jestli je nějaká zkušenost, že tyto děti by byly ve svém vývoji nějakým způsobem opožděné, třeba oproti dětem, co tam jdou z domácí péče. To je to, co mě zajímalo, protože vy tvrdíte, že musíme nutně začlenit systém dětských skupin do systému školek, protože jinak ty děti budou nějaké nevzdělané, nepřipravené na to vzdělávání. Já si myslím, že to není pravda, že to není ničím podložené, a ptám se, jestli tady pro to máte nějaká data, nějaké doklady, které skutečně by dokázaly, že tady je nějaký problém, který jsme přehlédli. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak. Nyní na faktickou poznámku poslanec Marek Výborný a připraví se Vlastimil Válek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji, pane místopředsedo. Vážená paní ministryně, kolegyně, kolegové, vaším prostřednictvím, k paní kolegyni Aulické. Ano, o přezkušování máte pravdu, ale když citujete školskou legislativu, tak je potřeba být úplný. Týká se to pouze posledního předškolního rok, to znamená dítěte 5+, ano?, a ne mluvit všeobecně. To je jedna věc. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP